Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapset muistaminen - Mitä tekisitte tilanteessani?

Vierailija
21.05.2026 |

Olemme opiskeluaikaisen kaverini kanssa ristiin kummeja toistemme lapsille. Oma poikani on jo iso teini, kaverini lapsi pieni alakoululainen. 

Monista eri syistä ja pitkän välimatkan takia yhteydenpito on hiipunut viime vuosina. Suoraan sanottuna opiskelukaveriini on aika vaikeaa pitää yhteyttä, sillä hän ei välttämättä vastaa mitään viesteihin. Sitten yhtäkkiä sieltä tulee joku avautuminen, kuinka kaikki on kauheaa, selkä on kipeä ja töissä yyteet ja deitti teki oharit. Sitten taas radiohiljaisuus. 

Olen vähäisestä yhteydenpidosta huolimatta muistanut hänen lastaan, siis kummilastani, jouluna ja synttäripäivinä. Sen sijaan siltä suunnalta ei ole vuosiin ollut mitään muistamista minun lapselleni, ei edes onnitteluviestiä. Viime kesänä lähetin kutsun rippijuhliin. Kummilta ei tullut mitään vastausta. Nyt en ole kuullut hänestä mitään sitten viime syksyn. 

Täytyykö minun muistaa edelleen hänen lastaan? Synttärit ovat taas tulossa. Ei huvittaisi, koska tämä on täysin yksipuolista ja edelleen suututtaa oman lapseni puolesta tuo, että kummi ignooraa nuorelle tärkeän juhlan aivan täysin. Toisaalta tajuan, että eihän se kummilapseni ole mitenkään syyllinen vanhempansa käytökseen. Mitä mieltä olette?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena yhteen kommenttiin, ei minusta ap halua kostaa kenellekään yhtään mitään. Siitä olen samaa mieltä että kummiasiat ovat kautta aikojen olleet monimutkaisia. Miksi tämä perinne elää yhä? Omasta kokemuksesta voin sanoa että sukulaiset kummeina ei ole yhtään helpompi yhtälö kuin ystävätkään. 

En ole itse odottanut kummilta lahjoja lapselleni, olin aikanaan yllättynyt siitä että ahaa, tämä olikin joku vähän "tärkeämpi" juttu. Mutta positiivisena kokemuksena voin kertoa että meille kävi niin että kummi ja lapsi alkoivat muutaman vuoden tauon jälkeen näkemään enemmän, kummin aloitteesta. Eikä koskaan mollattu kummia lapselle vaikka ei muistanutkaan. Nyt heillä on kaverilliset, jopa lämpimätkin suhteet ja hyvä näin :)

Vierailija
22/25 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita synttärikortti postissa, mahdollisesti mukaan tarra-arkki tai elokuva lippu tms. mutta pelkkä korttikin on aivan hyvä muistaminen. Sama jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että lapsi ei välttämättä saa lahjaa sinulta. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun vanhempi heittäisi kortin roskiin ja sanoisi itse ostaneensa tuon lahjan. Ihmiset osaavat olla joskus todella mulkeroita.

Vierailija
24/25 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä muistaisi, jos se on täysin yksipuolista. Olet liian kiltti. 

Tuo oli hyvä kysymys, jonka joku esitti tuolla ylempänä, että jos kyseessä olisi joku muu ihmissuhde, jossa sinä muistaisit merkkipäivät aina lahjoilla, mutta toinen ei koskaan muistaisi sinua mitenkään, ei edes kiittäisi, niin jatkaisitko? Tuskin.

Vierailija
25/25 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla minkälainen suhde kummilapseesi? Soitteletteko tai laitatteko viestejä? Kun olette nähneet, jutteletteko? Vai onko suhde täysin tämän lapsen vanhemman kautta ja etäinen? Sanoisin, että paljon riippuu siitä onko sinulla erillistä kummisuhdetta lapseen vai oletko vain hänelle "se vanhemman kaveri, joka laittaa lahjoja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi