Pohjois-Suomen tulevaisuus toivoton: Työpaikat ja ihmiset lähtevät
Taas 200 joutuu työttömäksi kun Valio ja Apetit lähtevät. Pohjois-Suomen maaseutu on jo tyhjentynyt etelään, Ouluun ja Rovaniemelle.
Nyt Pohjois Suomen suurimmasta kaupungista, Oulusta yli puolet nuorista muuttaa etelään, koska töitä ei ole. Oulun väkiluku kasvoi ainoastaan maahanmuuton takia. Ilman Maahanmuuttoa väkiluku olisi olut +3 asukasta. Väkiluvun on ennustettu kääntyvän laskuun tulevina vuosina. Kaikki yritykset lähtevät pois.
Moni Pohjoisen pienempi paikkakunta on menettänyt asukasluvustaan jopa 70%.
Työttömyys monilla paikkakunnilla jopa 25-30%. Pohjois Suomen maaseudulla asuu oikeastaan pelkkiä eläkeläisiä. Palvelut lopetettu ja opiskelupaikkoja ei ole.
Valtio investoi kaiken Etelä-Suomeen.
Miksi tämän annetaan tapahtua?
Kommentit (185)
Mutta työministeri Marttinen (Kok.) on onnensa kukkuloilla, kun jonnekin perustetaan pulju, joka aikoo työllistää tyyliin 10-25 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta työministeri Marttinen (Kok.) on onnensa kukkuloilla, kun jonnekin perustetaan pulju, joka aikoo työllistää tyyliin 10-25 ihmistä.
No niinhän minä olenkin. Ei puutu enää kuin 99970-99985 työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työministeri Marttinen (Kok.) on onnensa kukkuloilla, kun jonnekin perustetaan pulju, joka aikoo työllistää tyyliin 10-25 ihmistä.
No niinhän minä olenkin. Ei puutu enää kuin 99970-99985 työpaikkaa.
Enkä osaa edes laskea oikein. t. Matias Marttinen kokoomuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ns. vihreä siirtymä eli siirtymä uusiutuviin energialähteisiin perustuu pitkälti pohjoisen Suomen ja Pohjanmaan luonnon hyväksikäyttöön. Tuulivoimaa ei ole juurikaan rakennettu linjan Turku-Tampere-Helsinki eteläpuolelle. Vesivoimalla tuotetaan sähköä pääosin Oulujoen voimalaitoksissa ja sen pohjoispuolella sijaitsevien jokien voimalaitoksissa. Helsinki sulki tyhmyyttään kivihiilellä toimineet kombivoimalaitokset (tuottivat sekä sähköä että lämpöä), joten nyt Helsingin sähkön käyttö on muualta Suomesta tuodun sähkön varassa. Pian joudutaan rajoittamaan eteläisen Suomen sähkön käyttöä, koska Fingrid ei pysty rakentamaan tarvittavia sähkön siirtolinjoja. Mikäli Suomessa mentäisiin Ruotsin kaltaiseen alueelliseen sähkön hinnoitteluun, niin laskelmien mukaan etelässä sähkö kallistuisi ja pohjoisessa sähkö halpenisi. Nykymallissa pohjoinen joutuu subventoimaan etelän sähkön hintoja.
Kerrankin niin päin, ettei isot kaupungit joudu subventoimaan navettaväen elämistä.
Etpä tunnu paljon arvostavan sitä ruokaa jota maaseudulta suomalaisten eteen tuotetaan. Mikä aiheuttaa tuollaista omaan jalkaan ampuvaa kusipäisyystautia, osaatko selittää?
Junttien käytös, asenne ja faktuaalinen eläinten rääkkääminen ja ympäristön tuhoaminen.
Tämä ketju on elämästä vieraantuneen eteläsuomalaisen kaupungissa asuvan nuoren ja keski-ikäisen pohjoisen ihmisen välistä taistelua.
Nuori tahtoo syödä, mutta ei ymmärrä, mistä leipä tulee.
Nuori tahtoo aamukahviinsa maitoa, mutta ei ymmärrä, että maito ei kasva purkeissa.
Nuori tahtoo pukea kissansa vauvan vaatteisiin ja pitää sitä 40 asteen helteellä pienessä yksiössä ja kutsuu eläinrääkkääjäksi pohjoisen maaseudulla elävää ihmistä, joka on ikänsä rakastanut ja hoitanut kaikkia eläimiään, rokottaa ja leikkaa kissansa, ja antaa niiden päivisin vaeltaa vapaana toteuttaen lajityypillistä käyttäytymistään.
Hienosti sait tehtyä pohjoisen maaseudun ihmisestä viattoman pyhimyksen ja etelän asukista suunnilleen paholaisen. Koska maailma on juuri näin mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on nyt sitä vihreää siirtymää.
kaikkien pitäisi asua lähiökerrostalossa ekologisesti tuilla ja äänestää vihreitä, jotka rakentavat heille käyttöhuoneita.
Ehkä maatiaiset on niin tyhmiä, ettei jollekin jugurttitehtaalle edes saada pätevää henkilöstöä, jolla ei olisi salmonellaa?
Nuo tehtaat itse päättävät asioistaan. Kuljetuskustannukset on nousseet kriittisiksi Orpon kaudella.
Kiitos silti kun pidät Vihreitä niin mahtavina, että me sanellaan pörssiyhtiöiden sijainti ja ihmisten muuttohalut. - oppositiosta käsin ja maailmanlaajuisesti.
Niin te maalla makaatte kuin petaatte. Ajoitte sieltä ensin kaikki nuoret naiset pois ja nyt lähtevät kaikki joilla on koulutus.
Työttömät juntit ja vierastyövoiman sekä rekikoirien rääkkääjät jäävät. Lihaa järsivät incelit.
Helsinki roudaa jostain Norsunluurannikolta mashew-pähkinöiden kuoria poltettavaksi, jotta Stadi pysyisi lämpimänä. Sanovat, että pähkinän kuorien polttoarvo on hyvä. Eikö niitä voisi polttaa siellä Norsunluurannikolla, ettei tarvitsisi käyttää fossiilisia polttoaineita. Vai tarjosivatko Stadin herrat ja rouvat niin hyvän hinnan, etteivät köyhät paikalliset pysty ostamaan kuoria. Haisee uuskolonialismilta.
Eteläsuomessa rakennetaan lisää asuntoja vaikka nyt on runsaasti tyhjillään. Isommassa kuvassa jos tulevat vaalit voittaa vasen vihreys, saattaapi tulla pykäliä jotka " pakottaa" maaseudun tyhjenemiseen. Lämmittää et voi puilla, öljyllä. Tulevat säädökset taloihin estää niiden käytön, eli asumisen. Tälläkin hetkellä saa lukea päivittäin miten edullisia talot, asumukset ovat alueilla joita halutaan tyhjätä. Autotalli pk seudulla on noin 15-25 tuhatta, samalla summalla saa valita hyviä taloja, osakkeita paikoista missä suht hyvät palvelut ja turvallista asua.
Visio jossa " muu suoni" tyhjätään on poliittinen ja se vyöryy tahdot tai et.... Kun katsoo mitkä tahot pk seudun isoimpia osakkeiden omistajia, ymmärtää missä mennään. Eli ruoka kaupasta, raha seinästä, sähkö pistokkeesta, mutta en ole vielä löytänyt mieleistä työtä. "Kotiseudulle pohjois karjalaan"
Työmarkkinoiden nykytila ja alueelliset erot
Alueelliset erot: Työttömyys on kasvanut voimakkaasti erityisesti Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Vastaavasti Lapissa, Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa työttömyys on vähentynyt.
Vähän faktaa tänne valehtelun sekaan.
Haha, nytkö se on vasta huomattu. Esimerkiks Taivalkoski on ollut duuniton, jo ennen kautta Mauno Koiviston.
Vierailija kirjoitti:
Viljaa kylvetään kyllä pohjoisemmassa kuin Jyväskylä. En ihan tiedä missä raja menee.
Vaasasta pohjoiseen olevalla alueella viljelty vilja on niin huonolaatuista, että se kelpaa vain rehuksi eläimille. Eikä se ole sen bönden vika, vaan pohjoisen sijainnin, kun vilja ei lyhyen kesän aikana ehdi tuleentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ns. vihreä siirtymä eli siirtymä uusiutuviin energialähteisiin perustuu pitkälti pohjoisen Suomen ja Pohjanmaan luonnon hyväksikäyttöön. Tuulivoimaa ei ole juurikaan rakennettu linjan Turku-Tampere-Helsinki eteläpuolelle. Vesivoimalla tuotetaan sähköä pääosin Oulujoen voimalaitoksissa ja sen pohjoispuolella sijaitsevien jokien voimalaitoksissa. Helsinki sulki tyhmyyttään kivihiilellä toimineet kombivoimalaitokset (tuottivat sekä sähköä että lämpöä), joten nyt Helsingin sähkön käyttö on muualta Suomesta tuodun sähkön varassa. Pian joudutaan rajoittamaan eteläisen Suomen sähkön käyttöä, koska Fingrid ei pysty rakentamaan tarvittavia sähkön siirtolinjoja. Mikäli Suomessa mentäisiin Ruotsin kaltaiseen alueelliseen sähkön hinnoitteluun, niin laskelmien mukaan etelässä sähkö kallistuisi ja pohjoisessa sähkö halpenisi. Nykymallissa pohjoinen joutuu subventoimaan etelän sähkön hintoja.
Kerrankin niin päin, ettei isot kaupungit joudu subventoimaan navettaväen elämistä.
Etpä tunnu paljon arvostavan sitä ruokaa jota maaseudulta suomalaisten eteen tuotetaan. Mikä aiheuttaa tuollaista omaan jalkaan ampuvaa kusipäisyystautia, osaatko selittää?
Junttien käytös, asenne ja faktuaalinen eläinten rääkkääminen ja ympäristön tuhoaminen.
Tämä ketju on elämästä vieraantuneen eteläsuomalaisen kaupungissa asuvan nuoren ja keski-ikäisen pohjoisen ihmisen välistä taistelua.
Nuori tahtoo syödä, mutta ei ymmärrä, mistä leipä tulee.
Nuori tahtoo aamukahviinsa maitoa, mutta ei ymmärrä, että maito ei kasva purkeissa.
Nuori tahtoo pukea kissansa vauvan vaatteisiin ja pitää sitä 40 asteen helteellä pienessä yksiössä ja kutsuu eläinrääkkääjäksi pohjoisen maaseudulla elävää ihmistä, joka on ikänsä rakastanut ja hoitanut kaikkia eläimiään, rokottaa ja leikkaa kissansa, ja antaa niiden päivisin vaeltaa vapaana toteuttaen lajityypillistä käyttäytymistään.
Hienosti sait tehtyä pohjoisen maaseudun ihmisestä viattoman pyhimyksen ja etelän asukista suunnilleen paholaisen. Koska maailma on juuri näin mustavalkoinen.
Pohjoisessakin maailmankuva tuppaa olemaan tuollainen. Pitää alistua muottiin, muuten tulee kuraa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on nyt sitä vihreää siirtymää.
kaikkien pitäisi asua lähiökerrostalossa ekologisesti tuilla ja äänestää vihreitä, jotka rakentavat heille käyttöhuoneita.
Ehkä maatiaiset on niin tyhmiä, ettei jollekin jugurttitehtaalle edes saada pätevää henkilöstöä, jolla ei olisi salmonellaa?
Nuo tehtaat itse päättävät asioistaan. Kuljetuskustannukset on nousseet kriittisiksi Orpon kaudella.
Kiitos silti kun pidät Vihreitä niin mahtavina, että me sanellaan pörssiyhtiöiden sijainti ja ihmisten muuttohalut. - oppositiosta käsin ja maailmanlaajuisesti.
Niin te maalla makaatte kuin petaatte. Ajoitte sieltä ensin kaikki nuoret naiset pois ja nyt lähtevät kaikki joilla on koulutus.
Työttömät juntit ja vierastyövoiman sekä rekikoirien rääkkääjät jäävät. Lihaa järsivät incelit.
Helsinki roudaa jostain Norsunluurannikolta mashew-pähkinöiden kuoria poltettavaksi, jotta Stadi pysyisi lämpimänä. Sanovat, että pähkinän kuorien polttoarvo on hyvä. Eikö niitä voisi polttaa siellä Norsunluurannikolla, ettei tarvitsisi käyttää fossiilisia polttoaineita. Vai tarjosivatko Stadin herrat ja rouvat niin hyvän hinnan, etteivät köyhät paikalliset pysty ostamaan kuoria. Haisee uuskolonialismilta.
Kansainvälinen kauppakin on siis jo kolonialismia?
Vierailija kirjoitti:
Viljaa kylvetään kyllä pohjoisemmassa kuin Jyväskylä. En ihan tiedä missä raja menee.
Menee jossakin Hanhimaan kohdalla. Siis se, jota sanotaan lihan ja leivän rajaksi, kun sen pohjoispuolella vilja ei tuleennu. Vähän sen pohjoispuolella on riekkoraja, jonka pohjoispuolelle on voitu perustaa luontaiselinkeinotiloja.
Koko Suomi on laman kourissa! Pelastukoon ken voi!
Pohjois- Suomi ei jotenkin tunnu oikealta Suomelta vaan joltain Alaskalta mutta ei niin hienoine maisemineen.
Taitaa olla toisinpäin kohta tulee pako pohjoiseen kun etelän idioottipäättäjät antaa luvan mutavyöryyn etelässä, nauttikaa siitä.Tänne ei paska nouse, siivilät valmiiksi ja kiväärit.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois- Suomi ei jotenkin tunnu oikealta Suomelta vaan joltain Alaskalta mutta ei niin hienoine maisemineen.
Perisuomalainen persejunttius on vahvasti kyllä itä- ja pohjoissuomalainen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla toisinpäin kohta tulee pako pohjoiseen kun etelän idioottipäättäjät antaa luvan mutavyöryyn etelässä, nauttikaa siitä.Tänne ei paska nouse, siivilät valmiiksi ja kiväärit.
Noin paljon pelkäät siis erilaisia ihmisiä. Ehkä ihan hyvä ettet asu missään ihmisten ilmoilla, saat vielä sydärin. Paikkasi on siellä muiden rasistien junttien keskellä ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mahoton. Asun Oulussa ja ei täällä tosiaan töitä ole. Paperit kun saan ulos koulusta niin meen ulkomaille töihin.. norjaan tai ruottiin. Miksi muuttaisin pk seudulle täältä? Samat ongelmat sielläkin, jos ei vielä samalla tasolla, niin kohta on..
Lisään vielä, että en ikinä muuttais pois ellen olisi ollut vuosia (tietenkin tahtomatta) työttömänä ennen opiskelupaikan saamista.. terveysalan tutkinto kyseessä. Koulun jälkeen sitten Ruotsiin tai Norjaan muutto. Onhan asuminen ja eläminen vähän kalliimpaa juu, mutta tuplapalkka ja eläkettä kertyy. Ja töitä on. Se kun on välillä työtön ja välillä pitkäänkin. Se ei vaan riko taloutta ja evää asuntolainan saamisen mahdollisuutta. Tai mahdollisuutta perustaa perhettä. Se vie terveyden.
Jos mulla olisi lapsia, niin sanoisin heillekin, että tähän maahan ei kannata jäädä.
Hienoa, kannattaa muuttaa pois Suomesta. Onneksi molemmat aikuiset lapseni muuttivat jo parempiin maihin ja kohta itsekin perässä. Enää ei ole väliä miten Suomelle käy.
Ja te olitte niitä ensimmäisiä jotka fanittivat ajatusta rajattomasta, yhteisestä Euroopasta? :D
Voi vattu. Esi-isänne kääntyisivät haudoissaan häpeästä.
Darwin rules. Eihän kukaan järki-ihminen luule, että poronkasvatus tai joku jänkähomma elättää. Lisäksi koko saamelaisporukka vihamielisiä ja riitaisia alkoholisteja ja eläintenta ppajia. Kuka tuollaisia haluaa katsella? Evoluutio tekee teistä selvää ja se on ihan oikein.