IL: Kammottava tieto parvekkeesta, jollaiselta Ylen työntekijä putosi kuolemaansa, Otkes varoittaa
Otkes varoittaa parvekkeiden sementtikuituisista levyistä ja myös lasisista parvekelevyistä. Sementtikuidun materiaali voi pettää, lasilevyn kohdalla riski voi piillä sen kiinnitysmekanismissa. Näin keväällä parvekelaseja pestessä on hyvä myös muistaa, ettei parvekkeella saa koskaan seistä jakkaralla, vaan pesijän jalat tulee aina olla tukevasti parvekkeen lattialla ja käyttää pitkävartista pesintä horjahtamisriskin välttämiseksi.
"Turvallisuustutkinnan aikana Otkes testasi onnettomuusasunnon sementtikuituiset parvekelevyt. Maanantaina 18. toukokuuta suoritetuissa lujuustesteissä varmistui, että sementtikuituinen levy ei ole sopiva putoamissuojaksi tai estämään putoamista.
– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa.
....
– Sementtikuituinen parvekelevy ei ole turvallinen eikä se estä parvekkeelta putoamista, Otkes toteaa.
Otkesin mukaan myös lasisissa kaidelasien kiinnityksissä saattaa piillä turvallisuusriski. Tutkinnan yhteydessä on käynyt ilmi, että kahden muovitassun päällä oleva lasinen parvekelevyratkaisu saattaa vajota pois lasitassujen päältä.
– Eli muovinen lasilevyä paikallaan pitävä muovitassu pettää alhaalta asennusurasta ja lasilevy pääsee vajoamaan. Visuaalisesti näyttää, että kaikki on hyvin, mutta levyä painamalla lasilevy ei pysy kiinni yläkiinnityksessä ja irtoaa."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a565e06a-7719-459f-b562-a0b6602b5c07
Kommentit (83)
Miten voi rakentaa pokkana parvekkeen jostain himputin hauraasta lastulevystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes haluaa parvekkeensa olevan kokonaan akvaario. Mulle riittää ne parvekelasit yläosassa. Onneksi voi parvekkeen sohvalla maatessa olla näkösuojassa ja varjossa kun seinät on betonia. Voi nojata siihen ilman elämän päättävä ylläripylläriä.
Olen alkanut inhota lasitettuja parvekkeita. Nykyään vaan vaikeaa löytää asuntoa, jossa sellaista ei olisi. Minusta se on Suomen ilmastossa melkoinen turhake ja ne lasit tosiaan likaantuu äkkiä, jos asunto on lähellä teitä, liikennettä, parkkiksia, tai voimakkaasti siitepölyä tupruttavia puita. Eikä ole kiva istua semmoisessa lasisessa näyteikkunassa muutenkaan, kesällä liian kuuma, talvella liian kylmä.
Lasitettu parveke on just siihen ihan mainio jos asuu ekakssa kerroksessa. Ei tule tiepöly parvekkeelle, kukat tykkää kun on oma kasvihuone -- ja äkkiäö ne lasit pesee. Samoin lemmikkikissat ei hypi yläkettoksista kaduille kun jättää rakosen. Tykkään , ihan paras keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Huutokauppa keisarin mäkkaiveri Markku käynyt sätöstämässa Erikeepperillä ja liimapistoolilla parvekkeet
Miks ketjussa Erikeepperi saa niin paljon vihaa?
Jotku nykyiset kevytparvekkeet näyttää olevan kuin jollain parilla rautalangalla kiinnitetty kerrostalon seinään. Sinne kun satakiloinen raavas ukko jymähtää, niin... fiuuuuuhh poks
Onneksi olen korkean paikan kammoinen, en korkealla mene edes parvekkeelle, silloin harvoin kun uskallan mennä edes sinne. Itse ja suurin osa tutuista asuu turvallisesti maan tasalla.
politrukki toimittajalle annetti vaihto ehoiksi hyppää tai loppuiäksi siperiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihmetellyt näitä muutamalla tapilla, silikonilla ja liimalla kiinni olevia parvekelaseja. Voiko ne todella olla turvallisia? Miksi niitä ei ole ruuvattu metallilistaan kiinni?
Kyllä ihan erikeepperillä liimattu levykin varmaan riittäisi.
Kuumaliimapistoolilla kiinnitettävä tee-se-ihan-itse- temu-pahvipartsi ... halvaksi tukee ja nätiltä ulospäin näyttää vaan ei kannata käyttää. Voit koristella sen ennen asentamista mutta katto ettei vahingossa kissa (tai kukaan muukaan)mee sinne.
Vierailija kirjoitti:
Mun pikkukoira kyllä tykkää katsella lasin läpi citypupuja, että kyllä siinä semmonen hyvä puoli on. Emme nojaa lasiin kumpikaan. Ja asutaan ekassa kerroksessa. En varmaan tuntisi oloani mukavaksi korkeammalla tuollaisten lattiaan saakka menevien lasitusten kanssa.
Sitä vaan tässä mietin, että mihin kaikkeen tää maailma on menossa ihan vaan siksi, että kaikki pitää saada tehtyä halvalla. Halvalla materiaalilla, halvalla työvoimalla. Voih.
Kunhan ei yritä lähteä lasin läpi pupun perään. Jos noista taapero menee läpi kuten Otkesin testin mukaan kävi, niin ehkä pieni koirakin?
Samaa miettinyt itsekin, että mihin tämä halpuutuksen ja pohjalle suuntautuvan kilpajuoksun kehitys oikein päättyy? Nykyäänhän näitä taloja ja parvekkeita rakentavat pitkälti ulkomaalaiset halpatyöläiset muutenkin.
Ylellä oli tutkivaa journalismia viikolla: yhdeltä raksalta Helsingissä paljastui noin 100 yrityksen alihankkijaketjutus, työläiset ulkomaalaisia, osa ei edes tiennyt kenellä ovat töissä, yksi yritys paljastui pöytälaatikkofirmaksi, joka ei virallisesti työllistä edes ketään ja se oli rekisteröity Venäjän valtion omistamiin tiloihin.
Parveke tehty päin perciitä ja ekana tuon pudonneen uhrin aviomiestä syytetty?
Sementtikuitu materiaalina parvekeratkaisuna voi pettää. No shit Sherlock.
... muovinen lasilevyä paikallaan pitävä muovitassu ... siis mitä !?
Vierailija kirjoitti:
Ne on jollain muovitapeilla kiinni vissiin. Olen asunut asunnossa, jossa lasit oli kiinni metallilistoissa liimalla ja silikonilla.
Lasiseinät tulee alas jos järistys.
Kerrottu jo aiemmin että oli Svenska Ylellä noin kymmenen vuotta sitten. Ei siis enää tapahtumahetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on jollain muovitapeilla kiinni vissiin. Olen asunut asunnossa, jossa lasit oli kiinni metallilistoissa liimalla ja silikonilla.
No siinä vasta jänskä partsi.
Armaan kanssa heti sinne katsomaan auringon laskuaaaaaaaaa......
Vierailija kirjoitti:
Niin että niitä helpohkosti hajoavia lasilevyjä pitää paikoillaan vieläkin helpommin hajoavat muovikikkareet. Ja muovihan tunnetusti Suomen pakkasessa pysyy priimana säärasituksessa ainakin 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihmetellyt näitä muutamalla tapilla, silikonilla ja liimalla kiinni olevia parvekelaseja. Voiko ne todella olla turvallisia? Miksi niitä ei ole ruuvattu metallilistaan kiinni?
Jep. Muutama pyykkipoika reunoille varalta niin kyllä se siinä kestää kun ei liikoja kurkottele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Muutama pyykkipoika reunoille varalta niin kyllä se siinä kestää kun ei liikoja kurkottele.
Vähä erikeepperiä ja pyykkipoikia ni avot! On lasit paikoillaan ja on jämpti.
Ne oli jo tajuttomia siinä vaiheessa kun osuivat lasiin. Paineilmatykin lähtönopeus on niin raju.