Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Kammottava tieto parvekkeesta, jollaiselta Ylen työntekijä putosi kuolemaansa, Otkes varoittaa

Vierailija
21.05.2026 |

Otkes varoittaa parvekkeiden sementtikuituisista levyistä ja myös lasisista parvekelevyistä. Sementtikuidun materiaali voi pettää, lasilevyn kohdalla riski voi piillä sen kiinnitysmekanismissa. Näin keväällä parvekelaseja pestessä on hyvä myös muistaa, ettei parvekkeella saa koskaan seistä jakkaralla, vaan pesijän jalat tulee aina olla tukevasti parvekkeen lattialla ja käyttää pitkävartista pesintä horjahtamisriskin välttämiseksi. 

"Turvallisuustutkinnan aikana Otkes testasi onnettomuusasunnon sementtikuituiset parvekelevyt. Maanantaina 18. toukokuuta suoritetuissa lujuustesteissä varmistui, että sementtikuituinen levy ei ole sopiva putoamissuojaksi tai estämään putoamista.

– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa.

....

– Sementtikuituinen parvekelevy ei ole turvallinen eikä se estä parvekkeelta putoamista, Otkes toteaa.

Otkesin mukaan myös lasisissa kaidelasien kiinnityksissä saattaa piillä turvallisuusriski. Tutkinnan yhteydessä on käynyt ilmi, että kahden muovitassun päällä oleva lasinen parvekelevyratkaisu saattaa vajota pois lasitassujen päältä.

– Eli muovinen lasilevyä paikallaan pitävä muovitassu pettää alhaalta asennusurasta ja lasilevy pääsee vajoamaan. Visuaalisesti näyttää, että kaikki on hyvin, mutta levyä painamalla lasilevy ei pysy kiinni yläkiinnityksessä ja irtoaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a565e06a-7719-459f-b562-a0b6602b5c07

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes haluaa parvekkeensa olevan kokonaan akvaario. Mulle riittää ne parvekelasit yläosassa. Onneksi voi parvekkeen sohvalla maatessa olla näkösuojassa ja varjossa kun seinät on betonia. Voi nojata siihen ilman elämän päättävä ylläripylläriä.

Grynderi haluaa, kosks se lasi on halpa. Ja vanhaan aikaan ennen laseja sementtilevy oli halpa. Voitto maksimiin.

Grynderi laittaa halvinta bulkkimateriaalia heppoisimmilla kiinnityksillä, turvallisuudesta viis. 

Vierailija
42/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukesin testeissä 3-6 vuotiaat lapsetkin meni läpi lasista ja putosi maahan. Hurjaa että heillä sai tehdä nämä kokeet.

Kuulemma oli tramboliinit viritetty testiparvekkeiden alle ja lapsilla kypärät päässä. Kaikki sujui hienosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tehdään asioita jotka näyttävät hyvältä, näköiskappaleita.

Vierailija
44/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa."

Miten tällaiset rakenteet ovat menneet läpi niin monessa kerrostalossa niin monen vuoden ajan??

Arvaa onko resursseja valvoa ja tarkastella jokaista asiaa?

talo yhtiö osa vastuussa jos hyväksyy asennuksen ja antaa luvan.

Vierailija
45/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tehdään asioita jotka näyttävät hyvältä, näköiskappaleita.

Totta. Pätee moniin asioihin. 

Enpä antaisi lapsen tai lemmikin olla valvomatta tällaisella lasiparvekkeella enkä itsekään nojaisi mihinkään siellä. 

Vierailija
46/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukesin testeissä 3-6 vuotiaat lapsetkin meni läpi lasista ja putosi maahan. Hurjaa että heillä sai tehdä nämä kokeet.

Keitä on ne mammat, jotka on ilmoittaneet lapsensa testitaaperoiksi Otkesille? Olisikohan lasun paikka. 

Vierailija
47/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

järkyttävää tippua parvekkeelta. mitähän ajatuksia on ollut kun mennyt läpi.

Vihdoinkin loppui se paskaduuni ja DEI-tuputus...

Vierailija
48/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa."

Miten tällaiset rakenteet ovat menneet läpi niin monessa kerrostalossa niin monen vuoden ajan??

Tässähän voi alkaa tuumaan et kuinkahan pysyviä ne itse parvekkeet ovat?

Vierailija
49/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se, että joku nojaa parvekelaseja pestessään siihen kaiteen lasiin tai levyyn, mistä nyt sitten onkaan tehty. Onhan siinä se varsinainen kaidekin.

Vierailija
50/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän voi alkaa tuumaan et kuinkahan pysyviä ne itse parvekkeet ovat?

Lisäksi materiaalit ja kiinnitykset altistuu vuosien saatossa lämpötilan vaihtelulle, kosteudelle, auringonvalolle jne. Se on kova homma saumausaineille ja liimoille, ei ne kestä mitä tahansa ikuisesti. 

Vierailija
51/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää se, että joku nojaa parvekelaseja pestessään siihen kaiteen lasiin tai levyyn, mistä nyt sitten onkaan tehty. Onhan siinä se varsinainen kaidekin.

No ei ehkä tarkoituksella ja tahallaan, vaan jos horjahtaa niin ottaa siitä tukea. 

Vierailija
52/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes haluaa parvekkeensa olevan kokonaan akvaario. Mulle riittää ne parvekelasit yläosassa. Onneksi voi parvekkeen sohvalla maatessa olla näkösuojassa ja varjossa kun seinät on betonia. Voi nojata siihen ilman elämän päättävä ylläripylläriä.

Olen alkanut inhota lasitettuja parvekkeita. Nykyään vaan vaikeaa löytää asuntoa, jossa sellaista ei olisi. Minusta se on Suomen ilmastossa melkoinen turhake ja ne lasit tosiaan likaantuu äkkiä, jos asunto on lähellä teitä, liikennettä, parkkiksia, tai voimakkaasti siitepölyä tupruttavia puita. Eikä ole kiva istua semmoisessa lasisessa näyteikkunassa muutenkaan, kesällä liian kuuma, talvella liian kylmä. 

Vierailija
53/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tässä se että erikseen mainostetaan kyseessä olleen YLEn työntekijä. Onko heidän henki jotenkin arvokkaampi kuin muiden?

No totta hemmetissä on arvokkaampi kuin jonkin umpikonservatiivin rasvanahkaduunari-persun.

Minkäs arvoinen neukkuvassari katsot itse olevasi?🤣

Vierailija
54/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa onko resursseja valvoa ja tarkastella jokaista asiaa?

Nykyään tarkastetaan eli nämä 2020-luvulla sattuneet onnettomuudet ovat tuottaneet tulosta remonttikohteissa ja uusissa taloissa.

Meillä julkkariremppa pitkittyi useilla viikoilla, kun valittu parvekelasityyppi joutui uudelleen testaukseen näiden onnettomuuksien takia.

Vierailija
55/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut inhota lasitettuja parvekkeita. Nykyään vaan vaikeaa löytää asuntoa, jossa sellaista ei olisi. Minusta se on Suomen ilmastossa melkoinen turhake ja ne lasit tosiaan likaantuu äkkiä, jos asunto on lähellä teitä, liikennettä, parkkiksia, tai voimakkaasti siitepölyä tupruttavia puita. Eikä ole kiva istua semmoisessa lasisessa näyteikkunassa muutenkaan, kesällä liian kuuma, talvella liian kylmä. 

Entä keväällä ja syksyllä?

Vierailija
56/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille laitettiin valkoiset lasikaiteet, sellaiset, joista ei näy läpi. Nuo kirkkaasta lasista tehdyt kaiteet on aivan kamalat, kun kaikki mikä oartsilla on, näkyy ympäristöön. Sitten kun kaikki ei jaksa pitää partsia siistinä, niin kohta talo näyttää ihan slummitalolta.

Vierailija
57/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä keväällä ja syksyllä?

Ne ei vaan ole minua varten, ei vuodenajalla ole merkitystä. Jonkun juttu varmasti ovat, mutta itse en vaan tykkää. 

Vierailija
58/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

järkyttävää tippua parvekkeelta. mitähän ajatuksia on ollut kun mennyt läpi.

Andy varmaan tietäis, ja on tainnut kertoakin.

Vierailija
59/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkukoira kyllä tykkää katsella lasin läpi citypupuja, että kyllä siinä semmonen hyvä puoli on. Emme nojaa lasiin kumpikaan. Ja asutaan ekassa kerroksessa. En varmaan tuntisi oloani mukavaksi korkeammalla tuollaisten lattiaan saakka menevien lasitusten kanssa.

Sitä vaan tässä mietin, että mihin kaikkeen tää maailma on menossa ihan vaan siksi, että kaikki pitää saada tehtyä halvalla. Halvalla materiaalilla, halvalla työvoimalla. Voih.

Vierailija
60/83 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutokauppa keisarin mäkkaiveri Markku käynyt sätöstämässa Erikeepperillä ja liimapistoolilla parvekkeet