Nyt olen pississä kaulaani myöten..apua...saman kokeneita?
Elikkäs olen rv11 nyt. Neljänä edellisenä päivänä on ollut hurjat jomottelut alavatsalla, melkeen kuin supisteluja, varsinki rasituksessa ja joskus ilmankin. Voiko se alkaa jo näin aikaisin? Edellisessä raskaudessa supistelut alkoi n.rv20 ja olin pakkomakuulla sairaalassa rv25-28 ja poju syntyi (huomenna tasan vuos sitte) rv33+5. Syynä oli streptokokkibakteerin aiheuttama tulehdus. Jokohan huomenna pitää soittaa neuvolaan ja kysyä aikaa lääkärille tulehdusnäytteiden ottoa varten? Np-ultra ja lääkäri puolentoista vk:n päästä, ei taida uskaltaa oottaa sinne asti? Eikä millään pysty oleen makuupotilaana, esikoinen 3v9kk ja kuopus tosiaan 1v, miehellä kesää kohti hommat lisii, parhaimmillaan tekee 20h työpäiviä, vanhempia ei voi pyytää apuun ku niillä on omat työ/kouluhommat ja asuvat 200km:n päässä, muita sukulaisia ei lähellä, paitsi anoppi mutta silläki on hurjat työkiireet.. Apua! Mitä mie teen? Voiko tästä selvitä? Ja tietenki pelottaa et menee kesken..voi video. Onko kukaan joutunu samaan? Kuinka oletta selvinneet? Antakaas hyviä vinkkejä, kuinka saada homma sujuun. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti sekavan sepustukseni.
Kommentit (6)
hankkia kotiin lastenhoitoapua, kun odotan 4. lasta! Kärsin kamalasta pahoinvoinnista, joten aamupäiväulkoilutukset ja eskarilaisen haku on ollut järkevää antaa lastenhoitajan hommaksi (MLL-listoilta löytyi). En tajua, miksi en ole aikaisemmin tätä saanut aikaiseksi, muka kallista tai en vaan ole jaksanut tarttua asiaan. Nyt ihan harmittaa, kun olen monet kerrat raahannut koko lauman neuvolaan riehumaan, kun olisin muut lapset voinut jättää kotiin hoitajalle. Jatkossa aion pyytää apua reippaammin. Onhan tämä nykymuaaliman tilanne, että yksi äiti hoitaa koko perheen ilman tätejä/mummoja/muita suvun jäseniä, ihan epäluonnollinen. Apua siis vaan hankalimpiin tilanteisiin, on rahan väärti!
Mulla on ollut streptokokki kahdessa edellisraskaudessa ja viimen se alkoi oireilla jo vk 8 supisteluna, taisi olla vk 12 kun sain antibiottikuurin siihen, ite tein diagnoosin jota ei kyllä neuvolantäti meinannut ottaa ollenkaan todesta mutta näytteet suostui otattamaan ja streptokokki se oli. Eli kyllä se kannattaa tutkituttaa, ehdottomasti kun sinullakin taustaa on.
Ja kyllä kunnalta/kaupungilta pitäisi saada kodinhoitaja, sitä en tiedä pitääkö olla lääkäriltä joku lappu tms. mutta kyllä hoitaja pitää saada. tai haet lapsille hoitopaikkaa tms.
Kiitos vastauksista. Pitää huomenna soittaa neuvolaan ja tarkistuttaa tilanne, ei huvittas katella tätä nii pitkään et sairaalaan taas joutus. Ja pitänee alkaa kyseleen kodinhoitoapua, suosituksia saan kolmelta eri taholta tarpeen vaatiessa joten luulis kaupungilta apua saavan niin akuutissa tilanteessa. Rahapoliittinen ongelma tietes siitä tulee, mutta ei auta ukolla nurista jos meinaa ettei ite jää kotiin lapsia hoitaan jos tulee mulle taas sairaalareissu.
Lahja-Unelma;syntyikö lapsesi normaaliaikaisena streptosta huolimatta? Jouduitko syömään useamman antibioottikuurin raskauden aikana?
Vielä voisin lisää saman kokeneita " kuunnella" jos joku viitsii kirjotella. Alkaa hiukka pelottaan ja masentaan tämä homma tyyliin " miks mulla ei koskaan voi tämä juttu onnistua ongelmitta.."
lapsista on syntynyt lasketun ajan jälkeen käynnistettyinä=)
Vaikka molempia odottaessa olen joutunut jäämään sairaslomalle supistelujen takia muutamaa kuukautta ennen laskettua aikaa.
Keskimmäisestä streptokokki todettiin n. vk28 kun oli runsaasti supistelua ja kohdunkaula alkoi kypsyä, oli puolitoista senttiä auki ja pehmentynyt tuolloin. Kuuria en saanut koska se ei kuulemma läheskään aina auta.
Synnytyksessä en saanut antibioottia, sitä kuulemma vaan jos pitkittyy niin sitten laitetaan. Vauvan tulehdusarvoja kyllä seurattiin tiiviisti synnytyksen jälkeisinä päivinä. Tyttö syntyi 41+5.
Keskimmäisen ja kuopuksen välillä oli melkeen viisi vuotta ja käytäntö oli hieman muuttunut, tosin streptokokki todettiin paljon aikaisemmin ja aiheutti runsasta kipuilua alakerrassa supistelujen lisäksi. Kontrolloitu ei kyllä, hävisikö. Kivut kyllä loppuivat ja supistelukin joksikin aikaa. teen fyysisesti raskasta työtä joka asekin tuohon supisteluun lisäävästi vaikuttaa.
Poika syntyi vk 40+5, nyt minulle tiputettiin antibioottia kun supistelut tulivat säännöllisinä ja synnytys katsottiin alkaneeksi.
Vauvan tulehdusarvoja seurattiin ja ne kävivätkin hiukan koholla mutta lähtivät onneksi itseksensä laskuun.
Saas nähdä kuinka nyt mamman käy. Masu on kyllä ihan kivuton toistaiseksi, tosin viikkoja on vasta 7+4 mutta viime raskaudessa todella oli ihan alkumetreiltä outoa nippailua ja kipuilua, nyt vaan normaalia kasvukipua.
Meillä oli useammalla joulukuisella05 streptokokkia ja loppuun asti kunnialla päästiin, kyllä voi ihan hyvin mennä sinullakin. Nyt kun on tuo riski tiedossakin, osataan varautua ja hoitaakin koittaa.
ei kuitenkaan ollut ennenaikaisia supistuksia, ja poika syntyi tasan 42+0. Nyt kolmannessa raskaudessa olen tuntenut selviä supistuksia ihan yhtä aikaisilla viikoilla kuin sinäkin, ihan napakoita mutta ei kivuliata, ja lääkärineuvolassa keskustelin niistä ja streptokokki b:stä: lääkäri kertoi että supistukset ovat ihan normaaleja tuntemuksia jo jopa näin aikaisin kun muutama raskaus takana, kohtu tekee joka tapauksessa harjoitussupistuksia, jotka nyt jo tuntuvat selvemmin. Kunhan supistukset eivät ole kivuliaita.
Minulla streptokokki b:tä vain seurataan tässä raskaudessa, meidän alueellamme ei hoideta antibiootilla koska palaa kuurin jälkeen uudelleen.
Nyt menen viikolla 17, ja tunnen harvemmin supistuksia kuin tuolloin 10-13 viikoilla.
Mulla nyt rv 10+6 ja iltaa myöten kans tuntuu alavatsa aralta ja menkkamaista jomottelua. Lääkärin mielestä kuuluu asiaan kun kohtu kasvaa nyt kovaa vauhtia. Muutenkin kohtu reagoi erilailla joka raskaudessa ja siihen vaikuttaa myös raskauksien määräkin. Jos ei sulla ole mitään vuotoja niin luultavasti sulla vaan on reagoivampi kohtu joka käskee hiukan himmaileen vauhtia.
Tsemppiä ja lääkäriin pääse aina jos siltä tuntuu.
S rv 10+6