Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
181/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa veneessä ap:n kanssa; (alempaa)keskiluokkaa, vuorotöissä ja kaikki maksut täysimääräisenä. Itse en kuitenkaan koe mitään kateutta pienituloisia kohtaan. Sen sijaan olen kateellinen hyvätuloisille, jotka voivat nostaa merkittävän osan tuloistaan matalammin verotettavana pääomatuloina. Korkeista veroista syytän pöhöttynyttä julkista sektoria kaikenlaisine paperinpyörittelyineen ja poliittisine hillotolppineen. Sen sijaan minulla ei ole mitään sitä vastaan että verovarojani käytetään kouluihin, julkisten terveyspalveluiden hoitavaan osaan, poliisiin, pelastussektoriin tai puolustusvoimiin. Sen sijaan minua kaihertaa hampaankolossa maatalous- ja yritystuet sekä eritahojen saamat verohelpotukset. Nämä verohelpotukset sekä nämä tuet paikataan meitä keskituloisia verottamalla.

Vierailija
182/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille köyhille ei makseta kunnon palkkaa. Ne on rikkaiden orjia. Rikkaat keksii keinot miten saa itselle valtavat tulot toisten selkänahasta.

Myytti. Luetteletko näitä selkänahan repimistöitä missä rikkaat orjuuttaa meitä?

Suomen kokoisessa valtiossa ei edes ole rikkaita. Suomessa sekä tulo- että varallisuuserot ovat mikroskooppisen pienet. Suomen rikkaimman prosentin keskimääräinen varallisuus on 1,7 miljoonaa. Ja Tiukimpien määritelmien mukaan keskiluokkaankin pääsee jo nippanappa kahden tonnin kuukausi tuloilla.

Suomessa tuloerot kuuluvat yhä maailman pienimpiin ja useimmat ovat ponnistaneet samantyyppisistä oloista. Ahkera siivoojakin voi kuulua keskiluokkaan. 
Ihmiset haluavat yleensä samaistua viiteryhmäänsä niin myös keskiluokkaiset. Normielämään kuuluvia asioita määritellessään ihmiset vertaavat, mitä työkavereilla, naapureilla sukulaisilla ja ystävillä on  ja voi tarkoittaa jonkinlaista kilpavarustelua ja kohta ollaankin tilanteessa, jossa se raha ei tunnut riittävän oikein minkään ja syyllinen on kuka muukaan kuin valtio. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.

Vika on suomen kovassa verotuksen progressiossa, joka perheellisten kohdalla vielä nousee ihan omaan luokkaansa, kun on näitä päiväkotimaksujen kaltaisia piiloprogressioita.

Pahimmillaan joku piruparka tekee sen verran n. 50% marginaaliverolla ylitöitä, että joutuu sen takia maksamaan kalliimmat päiväkotimaksut. Sopivasti kun sattuu, niin ylitöistä saa vain työn tekemisen ilon.

Pitääkö kehitellä järjestelmä että teidän jättimäiset palkat pienenevät ja ette maksa veroa? Sekö tuntuu paremmalta? Voihan sen veron kerätä jo palkanmaksajalta ihan samoin kuin aloinkin. Pitäisikö paljon alkua maksavien alkaa vinkumaan että inhottaa kun ostelen paljon ja joudun maksamaan alvia monta tuhatta kuukaudessa? Olisitko tyytyväinen ap?

Vierailija
184/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin maksan kaikesta täyden hinnan. -eläkeläinen

Vierailija
185/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on helppo: ala pienituloiseksi, niin saat paljon ja kaikkea ilmaiseksi! Ai... ei vai? Miksi ei?

Tämä! Rupea työttömäksi ja kituuta 595 eurolla kuussa ja sitten huomaat että ei ole varaa edes hammaslääkäriin, lääkkeisiin tai ehjiin kenkiin tai vaatteisiin. Koitappa jonkun aikaa ja tuu sitte takas valittaan! Kyllä ne rahat noille ma muille maksetaan, ei suomalaisille vaikka olis tehnyt töitä yli 30 vuotta.

Vierailija
186/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin aina yhtä naurettavaa. Miksi et luovu työstäsi ja ala työttömäksi? Tai vaihda pienipalkkaisempaan työhön niin ei tarvitse maksaa niin paljon veroja ja saa niitä valtavia etuja joita täällä legendan mukaan maksetaan? Hyvinvointivaltio malli on meillä valittu malli ja se on toiminut tähän asti ja on hallituksen asia valita ollaanko pohjoismainen hyvinvointivaltio vai jotain muuta. Suomella ei oikein ole varaa menettää asukkaitaan muualle mutta sekin toki on mahdollista. Kannattaa tutustua amerikkalaiseen malliin ja vaikka käydä asumassa pari vuotta tuossa kapitalismin unelmamaassa. Se auttaa avaamaan silmiä.

Hyvinvointivaltio-sanaa viljelemällä ei voi perustella mitä tahansa. Miksi olemme sadoille tuhansille muunmaalaisille sosiaalitoimisto? Sitä vartenko tässä työtä tehdään että on pakko maksaa jokaisen rajan ylittäneen elämä?

Kyllä. Ja romaanit päälle. On sitten sossusta annettavaa hamerahaan, kultakoruihin ja ruokaan. Niin ja mersut ja volvot.

Ai, että ihan romaanit?

Lakkautetaan kirjakaupat ja kirjasto! Heti!

Vierailija
187/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin aina yhtä naurettavaa. Miksi et luovu työstäsi ja ala työttömäksi? Tai vaihda pienipalkkaisempaan työhön niin ei tarvitse maksaa niin paljon veroja ja saa niitä valtavia etuja joita täällä legendan mukaan maksetaan? Hyvinvointivaltio malli on meillä valittu malli ja se on toiminut tähän asti ja on hallituksen asia valita ollaanko pohjoismainen hyvinvointivaltio vai jotain muuta. Suomella ei oikein ole varaa menettää asukkaitaan muualle mutta sekin toki on mahdollista. Kannattaa tutustua amerikkalaiseen malliin ja vaikka käydä asumassa pari vuotta tuossa kapitalismin unelmamaassa. Se auttaa avaamaan silmiä.

Hyvinvointivaltio-sanaa viljelemällä ei voi perustella mitä tahansa. Miksi olemme sadoille tuhansille muunmaalaisille sosiaalitoimisto? Sitä vartenko tässä työtä tehdään että on pakko maksaa jokaisen rajan ylittäneen elämä?

Kyllä. Ja romaanit päälle. On sitten sossusta annettavaa hamerahaan, kultakoruihin ja ruokaan. Niin ja mersut ja volvot.

RO MA NIT

Vierailija
188/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että nuo ma mut ja ro ma nit saa muka noin paljon enemmän rahaa kuin suomalainen työtön? Siis suomalainen työtön saa vain 595 euroa kuussa ja ma mu jopa erikoislääkärin palkan verran kuussa. Miten se on mahdollista?

Vierailija
189/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä vituttaa, kun työssäkäyvät valittaa. Jättäytykää sitten työttömiksi ja päästäkää meidät töihin, ketkä hihkuisimme ilosta jo 1500 euron kuukausipalkasta!!!

Haha, työlliset jaksaa valittaa veroista yms., mutta kukaan ei ole kysyttäessä valmis vaihtamaan paikkaa työttömän kanssa, täyttä mölinää nämä aloitukset ilman sisältöä🤣🤣

Mä voin antaa sulle työpaikkani, jos maksat mun asuntolainan. Katsos kun en saa niitä tukia kuten sinä...

Mun alalla muuten on työvoimapula, nytkin on töitä tarjolla yllin kyllin. Tulijoita ei ole. Joten turhaa itket, tule tänne töihin vain! 

Eikun olet niitä, joiden ei kannata mennä töihin...

EI Kela ole koskaan maksanut asuntolainaa. Mistä moinen kuvitelma on sinulle tullut?

Alaa jolla on työvoimapula, et kuitenkaan kerro. Jollei ole tulijoita, jossain on vikaa, eikä vika ole työttömissä työnhakijoissa.  Ei tule Etelä-Suomen entisestä ICT-ammattilaisesta päätöksellä metsuria Kuhmoon.

Vierailija
190/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.

Vika on suomen kovassa verotuksen progressiossa, joka perheellisten kohdalla vielä nousee ihan omaan luokkaansa, kun on näitä päiväkotimaksujen kaltaisia piiloprogressioita.

Pahimmillaan joku piruparka tekee sen verran n. 50% marginaaliverolla ylitöitä, että joutuu sen takia maksamaan kalliimmat päiväkotimaksut. Sopivasti kun sattuu, niin ylitöistä saa vain työn tekemisen ilon.

Tuon kovan verotuksen takia en ota koskaan ylitöitä rahana vaan aina vapaana. Vapaapäivistä ei sentään tarvii vielä verottajalle maksaa mitään.

Vierailija
191/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi downshiftata eli alkaa tekemään vähemmän vaativaa ja huonompipalkkaista työtä. Köyhän on vaikeampi upshiftata eli päästä vaativampiin ja korkeapalkkaisimpiin hommiin.

Vierailija
192/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että nuo ma mut ja ro ma nit saa muka noin paljon enemmän rahaa kuin suomalainen työtön? Siis suomalainen työtön saa vain 595 euroa kuussa ja ma mu jopa erikoislääkärin palkan verran kuussa. Miten se on mahdollista?

Ra-sis-milla saa.

Vierailija
193/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä vituttaa, kun työssäkäyvät valittaa. Jättäytykää sitten työttömiksi ja päästäkää meidät töihin, ketkä hihkuisimme ilosta jo 1500 euron kuukausipalkasta!!!

Haha, työlliset jaksaa valittaa veroista yms., mutta kukaan ei ole kysyttäessä valmis vaihtamaan paikkaa työttömän kanssa, täyttä mölinää nämä aloitukset ilman sisältöä🤣🤣

Mä voin antaa sulle työpaikkani, jos maksat mun asuntolainan. Katsos kun en saa niitä tukia kuten sinä...

Mun alalla muuten on työvoimapula, nytkin on töitä tarjolla yllin kyllin. Tulijoita ei ole. Joten turhaa itket, tule tänne töihin vain! 

Eikun olet niitä, joiden ei kannata mennä töihin...

No hirveen vaikee tulla kun et kerro mitä ja missä työskentelet. Outoa salapoliisileikkiä "etsi missä olen, arvaa mitä teen,en kerro, päättele kommentista".

Vierailija
194/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin unohtuu töissä käymättömiltä, terveiltä ihmisiltä, että he saavat rahan lisäksi muutakin: vapaa-aikaa. Se työssäkäyvä uhraa työlle ja työmatkoille todennäköisesti 40-50 tuntia viikossa. Millaista olisi, jos tuon ajan voisi käyttää miten huvittaa: ulkoilla, lukea kirjoja, nähdä kavereita jne.

Paha on nähdä kavereita, jotka ovat vuorotyössä, vaikka kuinka itse olisi työtön. Eli jäljelle jää ulkoilu ja kirjojen lukeminen, jos siis kirjasto sijaitsee riittävän lähellä.

Olihan ne ensimmäiset vuodet työttömänä ihan ok, työhaastatteluihinkin pääsi vielä helposti omalla autolla, vaan siitäkin olen jo joutunut luopumaan. Ei ollut enää varaa korjata niin, että olisi mennyt katsastuksesta läpi.

Työtön ei voi itse valita meneekö töihin vai ei, työnantaja päättää hänen puolestaan. Työntekijällä sen sijaan valinnan mahdollisuus on, kunnes työnantaja kokee tarpeelliseksi sen poistaa.

Mikä ihme kommentti tuo nyt oli. Kyllä työntekijän pitää mennä töihin. En mä voi päättää aamulla että tänään en ole töissä. Tai voin toki, mutta työsuhde puretaan kyllä hyvin äkkiä jos näin päätän tehdä.

Ja voisit niitä kavereitakin nähdä jos kaikki olis työttöminä eli vapaa-aika ei ole työttömälle ongelma, työlliselle kyllä! Työttömällä on runsaasti omaa vapaa-aikaa ja jos sulla ei mielikuvitus riitä kuin kirjastossa käyntiin niin se on sun ongelma. Itse harvoin ehdin edes sinne kirjastoon kun olen töissä...

Vierailija
195/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on ollut ajatuksena kaunis mutta käytännössä pitää vähävaraiset vähävaraisina ja asuntopääomaa omistavat varakkaina. Kaikki tämä keskituloisten kukkarosta joille jää maksajan rooli. 

Niin paljon kun nykyhallitusta parjataan niin tässä asiassa ovat olleet oikeilla jäljillä.

Niin missä ne vähävaraiset siis asuu ilman asumistukea? 

Ihan vituuun sama missä asuu.

No sittenhän ne voi muuttaa vaikka sinun luoksesi. 

Ei muuta.ota sinä loisimaan ne nurkkiis.

Vierailija
196/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin unohtuu töissä käymättömiltä, terveiltä ihmisiltä, että he saavat rahan lisäksi muutakin: vapaa-aikaa. Se työssäkäyvä uhraa työlle ja työmatkoille todennäköisesti 40-50 tuntia viikossa. Millaista olisi, jos tuon ajan voisi käyttää miten huvittaa: ulkoilla, lukea kirjoja, nähdä kavereita jne.

Tämähän on yksi talousongelmien syy. Moni isopalkkainen on huomannut että jos vähentää työtunteja, verotus pienenee sen verran että käytännössä nettona saa saman kuin enemmän tunteja tekemällä. Lisää vapaa-aikaa. Kannustaa välttelemään töitä.

Tämä on totta. Suomessa on nykyään maan tapa ihan keskituloisillakin, että kaikki mahdollinen otetaan ylimääräisinä vapaina, ei missään nimessä rahana. Kuvastaa hyvin tilannetta.

Itse teen korkeakoulutetun hyvin tuottavaa työtä, mutta sain aikanaan neuvoteltua mahdollisuuden tehdä töitä tuntipalkalla melkeinpä juuri sen määrän kuin itseä huvittaa. Ihan vaan siksi, että turha hönkiminen ei vaan Suomessa kannata henkilökohtaisella tasolla. En ole vuosikausiin kinunnut mitään korotuksia, mutta vähän tuntipalkkaa on silti välillä nostettu. Se on nyt vähän yli 40e/h, niin eipä ihme, että tullut tehtyä hommia normi työaikaan nähden puolet tai max. 2/3 vuosittain. Varsinkaan kun ei ole mitään akuuttia rahapulaa, vapaa-aika houkuttaa paljon enemmän kuin vapaaehtoistyö.

Vierailija
197/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tienannut n.2000e/netto enkä ole saanut muita etuja kuin pienemmän veroprosentin. 

Vierailija
198/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielestäsi siis he jotka saavat 1000e taas tilille vähemmän on jotenkin erityisasemassa ja hyvin menee? Ihme kitinää.... 

Vierailija
199/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on helppo: ala pienituloiseksi, niin saat paljon ja kaikkea ilmaiseksi! Ai... ei vai? Miksi ei?

Tämä! Rupea työttömäksi ja kituuta 595 eurolla kuussa ja sitten huomaat että ei ole varaa edes hammaslääkäriin, lääkkeisiin tai ehjiin kenkiin tai vaatteisiin. Koitappa jonkun aikaa ja tuu sitte takas valittaan! Kyllä ne rahat noille ma muille maksetaan, ei suomalaisille vaikka olis tehnyt töitä yli 30 vuotta.

Niinpä! Ei puhettakaan että voisi mennä yksityiselle heti vaan pitää odotella kuukausia ja jopa vuosia omaa aikaansa julkisella! 

Vierailija
200/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasta alkua. Tulevaisuus tulee olemaan märkä turbaani monen kasvoille. 
- kolmannen polven yrittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän