Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
341/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat nukkua päivällä sit ku ne on koulussa.

Voi ku oliski tämmöiset unenlahjat. Ikävä kyllä oon kärsinyt univaikeuksista jo alle parikymppisestä, en minä nukahda millekään päiväunille. Muuten kyllä makailen mahdollisimman paljon ettei energiaa kulu, tällä tavoin tarvitsee syödä mahdollisimman vähän. 

No voi voi. Ei sulle silti kuulu maksaa lähellekää yhtä paljon ku niille jotka käy töissä. Sulle ei oikestaan pitäs maksaa mitään.

No eihän mulle maksetakaan, saan pelkän yleistuen vaikka menetin tapaturmassa työkykyni. Eli jos sinä menetät työkykysi niin se on vaan voi voi, sinut kuuluu jättää vaan kitumaan? Niinkö? Minkä takia Suomessa ei sitten hyväksytä eutanasiaa niin ihmiset voisivat saada sen jos menettävät työkykynsä? 

Mä en tajua miksi sua ja muita työttömiä ei lähetetä ukrainaan sotimaan nii teis ois ees jotai hyötyä

Mitä hyötyä musta olisi jossain sodassa kun en pysty edes puristamaan tiskirättiä 😂? Kuolisin ihan heti, sitten olisi kulunut rahaa kun mut olisi lennätetty sinne. Oot aivan kaistapää, toivottavasti karma iskee 😅 

Plus maksoin 3v sitten veroja yhden vuoden aikana 25t€ ja mun mies 35t€ kun ostettiin uusi koti, joten nostan erittäin hyvällä omalla tunnolla tämän minimaalisen pienen yleistukeni. 

Vierailija
342/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ruusuilla tanssimista pienituloisillakaan ole. Opiskelijana voin sanoa, ettei rahaa hyödyntää niitä alennushintaisiakaan lippuja paljon ole. Esim. messuille opiskelija-ale oli 2e verrattuna aikuisen lippuun, HSL kuukausilipusta saa oliko 40% alen, joka on toki paljon, mutta mieti siltä kannalta että ilman autoa on täysin julkisten armoilla. Esim tänä kesänä oman seudun juna-asema on suljettu korjausten takia 2-3 kuukauden ajaksi. Ja autolla pikainen kauppakäynti kävisi 10 minuutissa, bussilla kestää aina 25-40 minuuttia riippuen siitä, tulevatko ne silloin kun pitäisi. Eli se, jolla ei ole rahaa, hukkaa aikaa.

Olen varma, että saisit gyne- ja hammaslääkäriajan jos suostuisit siihen samaan rumbaan kuin muillakin eli käymään ensin yleislääkärillä 

väittelemässä ja perustelemassa hoidon tarpeen ja sitten odottelet, saatko aikaa vai hylätäänkö lähete. En tiedä, miksi yhdistät, että pienituloisille olisi hoito järjestetty helposti ja ilmaiseksi. Myös opiskelija maksaa erityissairaanhoidon poliklinikkamaksut jotka tällä hetkellä on 71,30 e käynti, eli YTHS maksuun n. 85e/vuosi menee vain perusterveyden- ja hammashoito. Ja myös opiskelijat jotka eivät tarvitse hoitoa, maksavat terveydenhuoltomaksun joka lukukausi.

Jos pääset poliklinikalle, aikaa ei välttämättä saa heti vaan kuukausien odottelun jälkeen.

Monet pienituloiset ei myöskään maksa omistaakseen omaa asuntoaan, vaan joutuvat olemaan vuokralla koko elämänsä.

Ja tämä

"työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin."

Ei liity mihinkään muuhun kuin siihen, minkälaisiin ehtoihin olet työnantajan kanssa suostunut. En tiedä mikä ala, mutta jos suostut vaihtamaan työtä  johonkin pienempipalkkaiseen, varmaankin pystyt saamaan perus 8-16 vuorot jos se on kynnyskysymys. Eihän keskituloisten työsopparit ole pienempituloisten aikaansaannosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tässä ketjussa olevaa rutinaa veroista. Mielestäni verotus on keventynyt aikuisuuteni aikana (1995-2026) merkittävästi. Kun nuorena työskentelin hanttihommissa välivuosina oli veroprosentti jotakuinkin 26%.  Nykyään vastaava veroprosentti on jollain ylemmällä toimihenkilöllä. Eikä itsellä merkittävästi korkeampi vaikka olen lääkäri.

Vituttaa iha hulluna ku kattoo mite pieni verotus muissa eu-maissa on esim.jos saa osinkoka tai myyntivoittoa

Osinko- tai myyntivoittotulot eivät taida olla keskituloisen pääasiallisia tulonlähteitä. Nämä ovat suunnitellut suurituloisia varten. Pääomatulovero (30%/34%) on pieni- ja keskituloisella selvästi korkeampi kuin ansiotulovero. Tällöin on tarkoituksenmukaista nostaa tulot ansiotuloina. Mutta jos tienaa esimerkiksi puolimiljoonaa, niin tuloveroprosentti on noin 40%. Tällöin on edullisempaa siirtää tulonlähteet pääomatulon piiriin.

Näin asian vierestä. Jos osinko- tai myyntivoittoverot koituvat ongelmaksi, kannattaa perustaa sijoitusyhtiö. Yhtiö maksaa pienemmällä prosentilla ko tuloista. Ja kun on kerännyt yhtiöön omaisuutta, esimerkiksi osakkeita, niin voit nostaa itsellesi kevennettyä osinkoa.

Eipä siinä paljoa voita, koska yhteisövero 20% (ensi vuonna 18, sen jälkeen who knows). Eikä ne osinkojen osingot senkään jälkeen ole täysin verottomia. Parempi perustaa vaikka joku ääriuskonnollinen lahko tms jotta saat yleishyödyllisen leiman yhdistyksellesi

Vierailija
344/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä säännöllinen työ josta tienaan ihan kohtalaisesti, noin 6000e/kk. Sen lisäksi teen toiminimellä asennuksia yms joista tulot saattavan vaihdella kovastikin mutta ehkä 3-4k keskiarvo. Sit teen pientä verkkokauppa bisnestä joka on lähinnä harrastus mutta muutama satanen siitäkin lohkeaa. Aktiivisesti sijoitan (en kuitenkaan ns päiväkauppaa) ja siitä osinkoja kuukautta kohti ehkä ~2000e. Pari vuokrattavaa asuntoa omistan joista toinen ulkomailla ja kesäisin ns viikkovuokralla. En rahan takia vaan kai siinä on joku että aina pitää olla jotain puuhasteltavaa tai muuten tulee tylsää.

Kyllähän tässä toimeen tulee varsinkin kun ei kaikkien töiden ja liikuntaharrastusten takia oikein kerkeä tuhlaamaankaan :)

Vierailija
345/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

Sulla on tähän verrattuna liian pieni palkka 3800€/kk. Kannatta nosta se 4500€/kk niin käteen jää enemmän. Kouluttaudu tai vaihda työpaikkaa. Pitäisi olla mahdollista koska sulla jo kumminkin jo kohtalainen palkka niin oletan että olet korkeakoulutettu. Älä syitä muita että olet palkkakuopassa. 

Vierailija
346/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ku oliski tämmöiset unenlahjat. Ikävä kyllä oon kärsinyt univaikeuksista jo alle parikymppisestä, en minä nukahda millekään päiväunille. Muuten kyllä makailen mahdollisimman paljon ettei energiaa kulu, tällä tavoin tarvitsee syödä mahdollisimman vähän. 

No voi voi. Ei sulle silti kuulu maksaa lähellekää yhtä paljon ku niille jotka käy töissä. Sulle ei oikestaan pitäs maksaa mitään.

No eihän mulle maksetakaan, saan pelkän yleistuen vaikka menetin tapaturmassa työkykyni. Eli jos sinä menetät työkykysi niin se on vaan voi voi, sinut kuuluu jättää vaan kitumaan? Niinkö? Minkä takia Suomessa ei sitten hyväksytä eutanasiaa niin ihmiset voisivat saada sen jos menettävät työkykynsä? 

Mä en tajua miksi sua ja muita työttömiä ei lähetetä ukrainaan sotimaan nii teis ois ees jotai hyötyä

Mitä hyötyä musta olisi jossain sodassa kun en pysty edes puristamaan tiskirättiä 😂? Kuolisin ihan heti, sitten olisi kulunut rahaa kun mut olisi lennätetty sinne. Oot aivan kaistapää, toivottavasti karma iskee 😅 

Plus maksoin 3v sitten veroja yhden vuoden aikana 25t€ ja mun mies 35t€ kun ostettiin uusi koti, joten nostan erittäin hyvällä omalla tunnolla tämän minimaalisen pienen yleistukeni. 

Ostitte kahden miljoonan euron omakotitalon josta maksoitte 60000 euroa varainsiirtoveroa.

Mun mielestä aika turha vinkua omaa huonoa kohtaloa jos on varaa ostaa tuollainen ökykartano!

Vierailija
347/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tässä ketjussa olevaa rutinaa veroista. Mielestäni verotus on keventynyt aikuisuuteni aikana (1995-2026) merkittävästi. Kun nuorena työskentelin hanttihommissa välivuosina oli veroprosentti jotakuinkin 26%.  Nykyään vastaava veroprosentti on jollain ylemmällä toimihenkilöllä. Eikä itsellä merkittävästi korkeampi vaikka olen lääkäri.

Vituttaa iha hulluna ku kattoo mite pieni verotus muissa eu-maissa on esim.jos saa osinkoka tai myyntivoittoa

Ei Suomessa ole mitenkään erityisen kova verotus pääomatuloille. Yrittäjille verotus on täysin kilpailukykyinen verrattuna lähes mihin tahansa muuhun Euroopan valtioon.

Vierailija
348/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet vähätuloisten  kohdalla olevan? . Kaikki he eivät saa mitään tukia. Esim. minä olen vähätuloinen  eläkeläinen, enkä saa mitään tukia, 1000 e  eläke

Et ilmeisesti käynyt nuorempana töissä. 

Vierailija
349/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet vähätuloisten  kohdalla olevan? . Kaikki he eivät saa mitään tukia. Esim. minä olen vähätuloinen  eläkeläinen, enkä saa mitään tukia, 1000 e  eläke

Takuueläke, kansaneläke, asumistuki?

Vierailija
350/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia."

Oisko siksi, että sä et tarvitse niitä? Sulla on varaa maksaa täysi hinta menemättä vararikkoon. Idiootti.

Kun keskiluokkaiset maksavat kaiken täysimääräisenä, niin eipä sitä kuukausibudjetista kovin paljon jääkään. Alkaa olla aika samoissa lukemissa kuin tukien varassa elävät.

Alkaa olla, mutta ei kuitenkaan sitten ole. Muutenhan kaikki siirtyisivät työttömiksi nauttimaan "keskiluokkaisesta" elämästä.

Vierailija
351/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Minä saan 5400 euroa ja nettona tilille tulee 3400 euroa eli 700 euroa enemmän kuin AP:lla vaikka bruttopalkka on 1600 euroa. Töitä teen usean henkilön edestä, mutta en palaisi enää perushommiin. Tylsistyin niissä kuoliaaksi.

Vierailija
352/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Minä saan 5400 euroa ja nettona tilille tulee 3400 euroa eli 700 euroa enemmän kuin AP:lla vaikka bruttopalkka on 1600 euroa. Töitä teen usean henkilön edestä, mutta en palaisi enää perushommiin. Tylsistyin niissä kuoliaaksi.

… bruttopalkka on 1600 euroa enemmän piti lukea

Vierailija
353/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ota sinne ulkomaalaisia.

Vierailija
354/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

… bruttopalkka on 1600 euroa enemmän piti lukea

Minä olisin käytännössä valmis tappamaan tuosta summasta...

Vierailija
355/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisen pitäisi tajuta, että mediaanitulon väittämisellä keskituloksi sinua huijataan. Oikeasti olet köyhä. Palkkasi on pieni elinkustannuksiin nähden. Sä tarvisin oikeasti todella reippaasti lisää liksaa, että elintasosi olisi edes lähellä 80-luvun elintasoa.

Katsos kun kasarilla elettiin oikeassa maailmassa. Elintaso ei ole digin ykkösiä ja nollia.

Vierailija
356/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen opeilla tosin elämisestä keskituloiselle tulisi vielä kalliimpaa. Jenkeissä muutamassa vuosikymmenessä keskiluokan elintaso ja vakaus on romahtanut. Ihmisiltä revitään kaikesta riistohintoja. Asuminen, terveydenhuolto ja nykyään jopa ruokakin siellä päin. Tavoitteena on pienen omistavan eliitin rikastuminen entisestään ja muut maksavat. 

Vierailija
357/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun olet joskus eläkkeellä, ap, sinua ketuttaa niin sanotusti kolmanteen potenssiin.

Vierailija
358/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat menee eläkeläisiin (eläkkeet ja terveydenhuolto) sekä maahanmuuttajaperheisiin, joissa kotoutuminen ja työllistyminen ei ole tapahtunut. 

Eläkeläisten osalta homma helpottaa kun isot ikäluokat siirtyvät ajasta ikuisuuteen… jälkimmäisen ryhmän kanssa pitäisi miettiä, miten heidät saadaan työelämään ja elättämään itse itsensä. 

Ei se helpota koskaan ku väestöpyramidi on semmonen et seuraava vanhusten ikäluokka on aina isompi

Sitä pahempi väestöpyramidista tulee, mitä enemmän maahan otetaan ihmisiä, joille ei ole töitä. 

Vierailija
359/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat menee eläkeläisiin (eläkkeet ja terveydenhuolto) sekä maahanmuuttajaperheisiin, joissa kotoutuminen ja työllistyminen ei ole tapahtunut. 

Eläkeläisten osalta homma helpottaa kun isot ikäluokat siirtyvät ajasta ikuisuuteen… jälkimmäisen ryhmän kanssa pitäisi miettiä, miten heidät saadaan työelämään ja elättämään itse itsensä. 

Ei se helpota koskaan ku väestöpyramidi on semmonen et seuraava vanhusten ikäluokka on aina isompi

Sitä pahempi väestöpyramidista tulee, mitä enemmän maahan otetaan ihmisiä, joille ei ole töitä. 

kortisto on nykyään täynnä työttömiä muaalta tulleita suurimmissa kaupungeissa. Suomi ei tällä nouse. Paremminkin päin vastoin. Siihen sitten vielä lisäksi näiden lasten koulutukset, asuminen, lääkäripalvelut ja kaikki muut yhteiskunnalliset palvelut. Hullua politiikkaa. 

Vierailija
360/374 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti maksuun pitää laittaa 1000€/klo lisää, että maksat sen täysimääräisenä. Hänelle pääsee yleislääkärin kautta, jos on tarve. Joissain terveyskeskuksissa on yleislääkäreinä  gynekologeja, joilla ei Suomessa ole erikoislääkärin oikeuksia vielä. Niin pääsee jopa gynelle. Hammaslääkäriin pääsee jo ottamalla siinä missä muutkin..

Moni unohtaa, että saa vähennyksiä ja esim työterveyshuollon. Meillä siihen kuuluu laajasti myös fysioterapiat yms. Ei kyllä.hammadlääkäri tai gynen tarkastus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi