Miksi Harvian kiukaiden vesisäiliössä ei ole enää säätöä
Mökillä entinen Harvian ysärin loppupuolelta peräisin oleva etusäiliöllinen kiuas paloi niin pahoin puhki, että siitä oli viimein pakko luopua ja hankkia uusi.
Toisin kuin siinä vanhassa Harviassa niin uudemmissa ei olekaan enää sitä vipua vesisäiliön vieressä jolla saa tehtyä pienen ilmaraon tulipesän ja säiliön väliin. Se säätö oli mökkikiukaassa ihan älyttömän hyvä varuste kun isompi saunaporukka ramppaa pitkän aikaa saunan ja järven/paljun välillä niin vesi ei turhaan kiehu järjettömästi. Samoin lauteilla oli paljon rauhallisempaa kun veden kiehumiskohinan sai hiljennettyä vivulla.
Myös saunomisen lopussa kun käänsi veden lämmityksen pienemmälle, niin sauna kuivui paljon paremmin kun ei kiehunut enää niin kovasti jälkilämmöillä.
Minkä vuoksi pörssiyhtiö Harvia näin pienestä varusteesta alkoi säästämään? Ei varmasti olisi iso menoerä palauttaa se varusteeksi kun valmis suunnitelma olemassa. Ei sitä säätövipua kyllä ole kilpailijoillakaan, mutta näin hyvän varusteen hylkäämisestä tympääntyneenä ihan periaatteesta ostin Narvi Kota Kuru -merkkisen kiukaan kilpailijalta.
Kotisaunassa jossa vesisäiliö kiukaita ei tarvitakaan kiukaanlämmitysajat ovat kyllä paljon lyhyempiä, mutta näiden vesisäiliö kiukaiden käyttöpaikka on nykyään varmaan 99% mökeillä joissa saunominen venyy pitkäksi ja vesi kiehuu tolkuttomasti turhaan. Harvian entinen säätövipu oli ihan loistava kun sillä sai tarvittaessa lämmitettyä pesuveden myös erittäin nopeasti toisin kuin joidenkin merkkien kiinteillä säätöpaloilla.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana ollut monessakin mökkisaunassa jossa kuuma vesi lämmitetään kiukaan kyljessä olevalla vesisäiliöllä enkä edes tiennyt että tuollainenkin viritys olisi olemassa.
Nyt kun tiedän niin ... ei juolahtaisi mieleenkään ostaa kiuasta jossa tällainen hintaa ja hajoavia osia lisäävä viritys on koska en selityksen jälkeenkään keksi mitä käyttöä minulla sellaiselle olisi.
Tuo on jälleen kerran nerokas ratkaisu ongelmaan jota ei ole olemassa.
No kyllä mua ainakin risoo se kiukaan ylimäräinen korina ja jollotus. Kyllä sen kanssa pystyy elämään, mutta ei se varsinaisesti paranna saunan äänimaailmaa. Ei se ihan kaikissa kiukaissa niin paha ole, mutta mistäpä sen tietää etukäteen. Siksi ensisijainen ratkaisu on erillinen vesipata, se on muutenkin paljon parempi myös pesuveden teon kannalta, kun siitä voi ottaa suoraan ämpärillä kuuman veden, eikä sitä tarvitse lirutella minuuttitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vesi kiehuu hukkalämmöllä joka menisi muuten harakoille joten mitä väliä sillä on ellet päästä suorastaan tyhjäksi kiehumaan. Pitää vaan saunan ilmassa mukavan peruskosteuden.
Kyllä oli paljon miellyttävämpi lauteilla ilman sitä kohinaa, meinaan se kova kiehuminen pitää oikeasti aika kovaa kohinaa.
Ja kyllä se säiliö yleensä pitää ääntä, vaikka vesi ei edes kiehu
Harvian kiukaat tuntuu muutenkin aika halpuutetuilta. Tosi ohuesta pellistä tehtyjä. Lopulta päädyin Kastor kiukaaseen. Paljon jykevämpää materiaalia. Selvästi enemmän rautaa ja todennäköisesti myös tästä johtuen pitkäikäisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana ollut monessakin mökkisaunassa jossa kuuma vesi lämmitetään kiukaan kyljessä olevalla vesisäiliöllä enkä edes tiennyt että tuollainenkin viritys olisi olemassa.
Nyt kun tiedän niin ... ei juolahtaisi mieleenkään ostaa kiuasta jossa tällainen hintaa ja hajoavia osia lisäävä viritys on koska en selityksen jälkeenkään keksi mitä käyttöä minulla sellaiselle olisi.
Tuo on jälleen kerran nerokas ratkaisu ongelmaan jota ei ole olemassa.
No kyllä mua ainakin risoo se kiukaan ylimäräinen korina ja jollotus. Kyllä sen kanssa pystyy elämään, mutta ei se varsinaisesti paranna saunan äänimaailmaa. Ei se ihan kaikissa kiukaissa niin paha ole, mutta mistäpä sen tietää etukäteen. Siksi ensisijainen ratkaisu on erillinen vesipata, se on muutenkin paljon parempi myös pesuveden teon kannalta, kun siitä voi ottaa suoraan ämpärillä kuuman veden, eikä sitä tarvitse lirutella minuuttitolkulla.
Siinä ysärin lopulta peäisin Harviassa ei ollut kohina ongelmaa kun lämmitysvaiheessa versi tuli kiehuvaksi ja saunomaan mennessä käänsi linkusta niin oli ihan hiljaista saunoa.
Itsellä erillinen vesipata ei mahtuisi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vesi kiehuu hukkalämmöllä joka menisi muuten harakoille joten mitä väliä sillä on ellet päästä suorastaan tyhjäksi kiehumaan. Pitää vaan saunan ilmassa mukavan peruskosteuden.
Kyllä oli paljon miellyttävämpi lauteilla ilman sitä kohinaa, meinaan se kova kiehuminen pitää oikeasti aika kovaa kohinaa.
Vesi mölisee siellä peltipöntössä? Mitä ääntä sieltä kuuluu? Möö möö, muu, muu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää, ihan sama juttu vedenkeittimissä, että kohina alkaa heti vaikkei kiehukaan vielä muuta kuin vastuksen läheltä.
Sillä säätövivulla vesisäiliön kuumin pintakin jäi kiehumisrajan alle ja oli täysin äänetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi mölisee siellä peltipöntössä? Mitä ääntä sieltä kuuluu? Möö möö, muu, muu
Kannattaa käydä joskus saunassa, jossa vesisäiliö on kiukaan kyljessä niin tiedät. Riippuu tosi paljon kiukaasta, miten kova ääni on.
Voisi kuvailla aika paljolti samaksi, mikä vedenkeittimestä kuuluu kun se on laitettu juuri päälle, mutta on vain monta kertaa voimakkaampi melu.
Ylipäätään noin kiukaan kyljessä olevat pikkusäiliöt on huono kompromissi. Kunnon pata pesuhuoneessa on ylivoimaisesti parempi. Vaatii toki enemmän tilaa ja oman savuhormin.
Vierailija kirjoitti:
Ei semmoisen pikkusäiliön kanssa kovin iso porukka sauno...
Ei sitä kuumaa vettä paljon kulu kesäkelissä kun vesi valmiiks lämpöstä.
Sitä paitsi itse ihan yksikseenkin pitkät ajat saunon ja uin vuoronperään mökillä kun ei ole kiire minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään noin kiukaan kyljessä olevat pikkusäiliöt on huono kompromissi. Kunnon pata pesuhuoneessa on ylivoimaisesti parempi. Vaatii toki enemmän tilaa ja oman savuhormin.
Joo kyllä, mutta monella ei tila kyllä riitä siihen erilliseen pataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi itse ihan yksikseenkin pitkät ajat saunon ja uin vuoronperään mökillä kun ei ole kiire minnekään.
Viikonloppuna olin mökillä ja ei tosiaan ollut järvivesi lämmintä. Kukaan ei porukasta osoittanut innostusta uimaan menosta. Tosin onhan se sitten loppukesästä jo lämpöisempää. Jos on lämmin kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna olin mökillä ja ei tosiaan ollut järvivesi lämmintä. Kukaan ei porukasta osoittanut innostusta uimaan menosta. Tosin onhan se sitten loppukesästä jo lämpöisempää. Jos on lämmin kesä.
Vastahan nyt on toukokuu ja yöpakkaset juuri hiljan loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä Muuramesta sanottiin kun kysyit sitä tehtaalta?
Miks sieltä pitäis erikseen kysyä, ihan itse poistivat vanhan hyvän varusteen?
Niin kuvittelet, että vauva.fi:ssä tiedettäisiin paremmin miksi poistivat tuon, kuin Harvian omassa asiakaspalvelussa? Kyllä näistä kannattaa suoraan olla valmistajaan yhteydessä he kertovat syyn ja samalla saavat tietoonsa, että kuluttajat ovat jääneet kaipaamaan poistunutta ominaisuutta.
Ihmettelen kyllä kommentoijia miks kaikki ehdottaa työläitäkorvaavia konsteja kuten tarpeettomia vedenvaihtoja, kun pointti ei ole etteikö ilman säätöä pärjää vaan se, että miksi yksinkertainen ja hyvin toimiva keksintö poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuvittelet, että vauva.fi:ssä tiedettäisiin paremmin miksi poistivat tuon, kuin Harvian omassa asiakaspalvelussa? Kyllä näistä kannattaa suoraan olla valmistajaan yhteydessä he kertovat syyn ja samalla saavat tietoonsa, että kuluttajat ovat jääneet kaipaamaan poistunutta ominaisuutta.
No ei ne varmaan siellä sano, suoraan että jätettiin se säätö pois säästötyistä eihän siihen mitään muuta syytä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne varmaan siellä sano, suoraan että jätettiin se säätö pois säästötyistä eihän siihen mitään muuta syytä ole.
No, kysy ensin, äläkä kuvittele mitään!
Minulla on mökkisaunan Harvia-kiukaan vesisäiliössä tuollainen säätövipu, ja se on kätevä. Kiukaani on tosi vanha, jostain 80-luvulta. Kiuas on kestänyt näin kauan pienillä korjauksilla ja maalaamisella. Ostaisin uuden samanmallisen eli sivusäiliöllä, mutta uusissa malleissa on kapeampi säiliönsuu niin että siitä on vaikeampi kauhoa vettä.
Niissä pyöreissä Kota kiukaissa joissa vesisäiliö ympärillä niin sinne väliin voi laittaa haluamansa määrän välilevyjä eristämämään, mutta ei tosiaan ole tuon vanhan Harvian nerokkaan pikasäätävivun veroinen joilla sai tilantee mukaan säätää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mökkisaunan Harvia-kiukaan vesisäiliössä tuollainen säätövipu, ja se on kätevä. Kiukaani on tosi vanha, jostain 80-luvulta. Kiuas on kestänyt näin kauan pienillä korjauksilla ja maalaamisella. Ostaisin uuden samanmallisen eli sivusäiliöllä, mutta uusissa malleissa on kapeampi säiliönsuu niin että siitä on vaikeampi kauhoa vettä.
Sivusäiliö malli on kyllä etusäiliötä parempi, kun etusäiliö malleissa arina jää kauaks luukusta niin täyttäminen ja sytyttäminen hieman haastavampaa. Itsellä tila kuitenkin sen mallinen, että etusäiliö oli käytännöllisempi.
Miksi porukka pitää näin yksinkertaista varustetta jotenkin kummallisena kun vanhoissa malleissa se oli ihan vakiona ja toimi loistavasti.
Eihän auton penkistäkään jätetä säätöä pois, "kun pärjää sitä ilmankin".