Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöjen ulkona liikkumista on alettu rajoittaa Suomessa

Vierailija
20.05.2026 |

"Kokoomuksen kansanedustaja Terhi Koulumies kertoo Facebookissa järkyttyneensä havainnostaan tyttöjen ulkona liikkumisen rajoittamisesta."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f9694646-bc50-4451-b40f-a2f8890a0…

Tähän on siis tultu.

Kommentit (298)

Vierailija
261/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on muuttunut niin että tyttöjen ulkonaliikkumista pitää alkaa rajoittaa? Tätä olisi syytä tutkia.

Silloin kuin meillä oli se 99% suomalaisia, niin naiset eivät saaneet käydä ravintolassa yksin.

Vierailija
262/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai alettu? Kyllä tyttöjen liikkumista rajoitettiin jo 60 vuotta sitten, joten se ei ole mikään uusi asia.

Minä olen nainen. 

Minä olisin  naisena vaihtanut sukupuoleni mieheksi  heti 18-vuotiaana, jos minun liikkumista  alaikäisenä olisi rajoitettu enemmän kuin samainkäisen veljeni liikkumista. 

p.s. Ei tarvitse ihmetellä jos nuoret tytöt vaihtavat sukupuolensa...

Minä olen nainen. Minä olisin vaihtanut sukupuoleni mieheksi 18-vuotiaana, jos minun liikkumista alaikäisenä olisi rajoitettu enemmän kuin samanikäisen veljeni liikkumista! 

P.s. Ei tarvitse ihmetellä, jos nuoret tytöt vaihtavat sukupuolensa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on muuttunut niin että tyttöjen ulkonaliikkumista pitää alkaa rajoittaa? Tätä olisi syytä tutkia.

Silloin kuin meillä oli se 99% suomalaisia, niin naiset eivät saaneet käydä ravintolassa yksin.

Miesten ei pitäisi käydä ravintoloissa yksin...

Vierailija
264/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin keväisin yleensä koulun päättäjäisten aikaan tapahtuu vähintään muutama nuoren tytön r41sk4us tai murha. Ihan suomalaiset nuoret miehet ovat olleet asialla.

Vierailija
265/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Ihan samalla tavalla 80-luvulla tyttöjä varoiteltiin ja rajoitettiin enemmän kuin poikia. Vaikka silloinkin pojat todennäköisemmin joutuivat väkivaltarikoksen kohteeksi. 

Paskat! 

Ei ole samalla tavalla kuin 80-luvulla. 

Raiskaukset on lisääntyneet. 

Niin, ne mistä ilmoitetaan ja missä lähes aina tekijä on tuttu. Tuntemattoman tekemät puskaraiskaukset sen sijaan on harvinaisempia. 

Joukkorikastus on 100% tuontitavaraa. Uhreiksi valitaan vääräuskoinen lapsi ja sen takia että tämä on vääräuskoinen lapsi. Lisäksi se tapahtuu porukalla mihin saadaan kaverit, veljet, enot, serkut ja sedät tuosta vain mukaan.

Täytyy olla päästään perustavanlaatuisesti vialla jos pitää tuota millään muotoa tavallisena seksirikoksena. Se ei ole tavallista. Se on organisoitua ja kohdistettua. Tekijän motiivit ovat täysin erilaiset kuin känniraiskauksissa, ja vihervasemmiston mukaan joukkorikastukset ovat muutenkin puolustettavia.

Vierailija
266/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai alettu? Kyllä tyttöjen liikkumista rajoitettiin jo 60 vuotta sitten, joten se ei ole mikään uusi asia.

Yli puolivuosisataa sitten naisten liikkumista rajoitettiin uskonnollisista siveyskäsityksistä johtuen.

Tuosta ajattelusta päästiin eroon yli 40 vuotta sitten, ja nyt se on jälleen tapetilla, ja sinä oikeutat sen yli puolivuosisataa vanhoilla tavoilla.

En pysty käsittämään millä planeetalla ihminen elää pitääkseen tätä kehitystä hyvänä, samalla tuomitsemalla kuitenkin ilmiön kun se tapahtui 60 vuotta sitten.

En yksinkertaisesti saa heitettyä tuollaista ajatuksellista kärrynpyörää.

Vierailija
267/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta maailman sivun miehet ovat rajoittaneet naisia. Oli kyse sitten pukeutumisesta, parisuhteesta tai ihan vaan olemisesta. Yleensä näkyy asenteessa, jos nainen esimerkiksi pukeutuu paljastavasti vs mies tekee saman. Miestä ei uhkailla, häiriköidä tai olla sillein "no jos koit raiskauksen/väkivaltaa/muun rikoksen, se on ihan omaa syytäsi, koska pukeuduit shortseihin". Osa naisista kokee tätä asennetta tyyliin 10-vuotiaasta lähtien. 

Oli muuten aika yllättävän yleinen vastaus "pukeutuisin, miten haluaisin", kun kysyttiin, mitä naiset tekisivät, jos miehet katoaisisivat öiksi. 

Tarkoittaa, että kunpa kulttuurin lähettiläät katoaisivat iäksi Suomesta.

Vierailija
268/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feministit saivat mitä halusivat, niin nytkö ei sitten kelpaa? Ei tätäkään ongelmaa ollut ennen modernia feminismiä. Eihän vain muuten nämä tyttäriään rajoittavat henkilöt ole vasemmiston tai vihreiden äänestäjiä?

Feministit eivät halunneet tuota! Feminismi tarkoitti alunperin sukupuolten välistä tasa-arvoa!

. Kuuluisa yhdysvaltalainen  feministi Gloria Steineim  on sanonut että "Feministi on kuka tahansa ihminen, joka tunnistaa  naisten ja miesten välisen tasa-arvon ja täyden ihmisyyden."

" A feminist is anyone who recognizes the equality and full humanity of women and men. "

Gloria Steineim on syntynyt vuonna 1934. Hän on ollut feministi 1960-luvulta lähtien.

Minäkin olen feministi. Olen myös sukupuolten välisen tasa-arvon puolustaja.

Neiti on hyvä ja haastaa sitten julkisesti feministisen ajatuspajan ja feministisen puolueen hullut joiden mukaan islam on oikeassa naisten ja homojen suhteen.

Minä en miehenä uskalla koska minut sen takia maalitetaan ja sinä kuulut kyllä siihen maalittavaan porukkaan.

Vierailija
269/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin keväisin yleensä koulun päättäjäisten aikaan tapahtuu vähintään muutama nuoren tytön r41sk4us tai murha. Ihan suomalaiset nuoret miehet ovat olleet asialla.

Ei ole.

Vierailija
270/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyllä sinun tyttäresi, ap, saavat kulkea ja liikkua ihan missä tahansa. Oma vika, jos r ais ka taan.

Koskaan, IKINÄ ei ole naisen vika jos raiskataan!!!

Mitä HELVETTIÄ sinä täällä kirjoitat???

Kyllä se saattaa välillä olla kukkahattutätien vika. Suomen kotoutusohjelma on täysin epäonnistunut. Jos henkilö tulee kulttuurista, jossa vähäpukeisuus on merkki siitä, että saa vapaasti käyttää, niin mistä tulija tietää, ettei se ole Suomessa laillista, ellei joku kerro sitä hänelle. Muutama katsomani kotoutuskoulutus on sellaista hymistelyä ja korukieltä, etteivät edes paikalliset sen perusteella ymmärtäisi, mikä on sallittua ja mikä ei. Asiat pitäisi sanoa niin, että koulutettava ymmärtää, mistä on kysymys.

Vierailija
271/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tällaista ei voi tapahtua Suomessa.

Milloin ei trinityttöjä olisi varoiteltu ja kehotettu panemaan peittävämpäå vaatetta? Muistikuva olis että ainakin -60, -70 luvulla perheen tytöt ei saaneet liftata ja että ne piti isån hakea kotiin juhlista "ettei vaan kävis mitään". 

Pojat toki kulkivat niinkuin halusivat. 

Oliko sinun nuoruudessasi toisin?

Eri, mutta omassa nuoruudessa 90-luvulla asiat olivat ihan toisin. Ei kukaan koittanut rajoittaa pukeutumista, liftattiin festareille, kuljettiin yksin yöllä. Eipä taitaisi onnistua enää nykypäivänä, valitettavasti.

Minun lapsellani oli suojatumpi ympäristö 90-luvulla. Meillä vietiin ja tuotiin ilta- ja yöaikaan. Yksin ei tarvinnut liikkua. Ajokortin ja auton saatuaan tyttö liikkui yksin, mutta silloinkin saattoi saada jonkun kantaansa, mikäli auto oli pysäköity vähänkin kauemmaksi juhlapaikasta.

Vierailija
272/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin itse teini, niin omat ja kavereiden vanhemmat rajoitti lastensa ulkonaliikkumista iän perusteella. Olin 16 ja kesälomalla, kun ikäiseni kaverin pari vuotta nuoremmat veljet kutsuttiin kotiin ennen puoltayötä, kuin vanhemmat meni nukkumaan, kaverini (tyttö) ja isosiskonsa saivat mennä kotiin silloin, kun huvitti, kunhan olivat hiljaa. 

Oma veljeni on sen verran paljon nuorempi, että häneen en oikein voi verrata, mutta aika lailla tuon kaltaista kaverini suurperheen kaavaa noudatti kaikki muutkin isompien lasten vanhemmat. 

Nykyäänhän tuo menisi ihan toisinpäin. Kyllä lukioikäisten tyttöjen perään katsotaan paljon suuremmalla huolella, kuin yläkouluikäisten poikien. Ei teinipoikia pyydetä kotiin turvaan, ja samalla jätetä tyttöjä huitelemaan ulos. 

Vierailija
273/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Riikka ja Petteri! Suomi jyrkkään laskuun!

Vierailija
274/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Yle voi mennä julkaisemaan jotain noin käsittämättömän suvaitsematonta ja kiistatta r a s i s t i s t a  tekstiä sivuillaan:

"Kaikki ongelmat tulee siitä, ettei ymmärretä kulttuuria, ei ymmärretä miten täällä toimitaan."

Vihjataan, että ymmärryksessä olisi jotain vikaa!

Onko sinullakin ymmärryksessä vikaa, jos et tiedä, miten aavikolla vaelletaan, hiekkamyrskyssä toimitaan, tai miten savannilla metsästetään ruokaa? Sama juttu tulijoiden kanssa. He eivät tiedä, miten vieraassa kulttuurissa toimitaan, jos kukaan ei kerro sitä heille.

Kun viime kesänä oli tulijoiden hukkumistapauksia, niin kaikki vaativat, että koulujen uimaopetusta pitää parantaa. Minä olen eri mieltä. Tulijoille, jotka eivät ole koskaan nähneet vettä muualla kuin saavissa tai kupissa, pitäisi kertoa, että vesi on vaarallinen elementti, ja sinne hukkuu, ellei osaa uida. Silloin vanhemmatkin osaisivat vahtia lapsiaan, eikä kukaan näkemänsä perusteella kuvittelisi enää, että kaikki pysyvät pinnalla, jos vain kävelevät veteen.

Vierailija
275/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-70 luvun nuori ja en muista ketään tyttöä, jonka menemisiä olisi rajoitettu. Silloin nuoret viettivät aikaa keskenään ja muut miehet hoitivat, jos joku alkoi väkivaltaiseksi  tai häiriköi.

Silloin miehet kantoivat vastuunsa ja oli jokaisen miehen kunnia-asia pitää huolta lapsista, naisista ja vanhuksista. Ja silloin miehet olivat myös suvaitsevia maahanmuuttajiin esim. venepakolaisiin ja olihan Suomi muutenkin kansainvälinen olihan Viipuri ollut Euroopan metropol, jossa kerrottiin asuneen 27 eri kansalaisuutta ja puhittiin eri kieliä. 

Nykyään, erityisesti miehet (persut) tuntuvat pelkäävän ulkomaalaisia tai jos joku puhuu vierasta kieltä. 

Vierailija
276/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puolivuosisataa sitten naisten liikkumista rajoitettiin uskonnollisista siveyskäsityksistä johtuen.

Tuosta ajattelusta päästiin eroon yli 40 vuotta sitten, ja nyt se on jälleen tapetilla, ja sinä oikeutat sen yli puolivuosisataa vanhoilla tavoilla.

En pysty käsittämään millä planeetalla ihminen elää pitääkseen tätä kehitystä hyvänä, samalla tuomitsemalla kuitenkin ilmiön kun se tapahtui 60 vuotta sitten.

En yksinkertaisesti saa heitettyä tuollaista ajatuksellista kärrynpyörää.

Olen pian 75v ja eika koskaan  elämässäni tyttönä ole liikkumista tai harrastuksia rajoitettu, sama ystävä- ja tuttavapiirissä ja ollaan asuttu maaseudulla, että Helsingissä ja Tampereella. 

Jotenkin ihan vieras ajatus. 

Ja  jos rajoituksia, liittyy minusta aikaisempiin sukupolviin, sodan aikaan ja silloinkin vihollisen takia. 

Minusta naisten ja tyttöjen ahdistelu ja turvattomuus on lisääntynyt vasta viime vuosina, silloin kun äärioikeisto tuli politiikkaan. 

En ollut huolissani tyttäreni turvallisuudesta 80-90-luvulla, mutta nyt kannan huolta tyttärentyttäristä. En niinkään ulkomaalaisten takia, vaan ihan suomimiesten, kuten Wille Rydmannin tyyppisten.  Olen naisena kokenut pelkoa vasta nyt, en nuoruudessa tai keski-ikäisenä. Jopa vanhat äijät tap pavat, kuten tänäänkin sai lukea. 

Vierailija
277/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä nyt on aikaa lähes 70v ja silloinkin se perustui ev.lut.uskontoon, ei sukupuolisuuteen. Sama tanssimisessa. Ja ravintolat olivat kirkollisina juhlapäivinä suljettu. Eikä alkoholia tarjottu  70-luvulla, jos ei ravintolassa ruokailtu. 

Vierailija
278/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, vaihtoehtoja on kaksi, anna tyttäresi liikkua vapaasti ja joutua sitten seksuaalirikoksen uhriksi ja/tai katuryöstetyksi, tai rajoita liikkumista. Kummanko valinnan teet?

Valheellinen dikotomia.

Yhä useampi valitsee kolmannen vaihtoehdon, muutto vähemmän "rikkaisiin" kehyskuntiin.

Muuta! Älä valita palstalla.

Ei tarvitse, asun jo erittäin neekeriköyhällä alueella vain puolen tunnin päässä stadista.

Tänään oli taas niiiiin mukavaa mennä Jyväskylässä bussilla. Tuntui kuin olisi vähemmistöä omassa kotimaassaan. 

Oli niiiiin Mo-ga-dis-hu-tunnelma.

Tule pois sieltä afrikan sarv eikun pupari/huhtasuo slummista

Ihan keskustan alueella oltiin.

Vierailija
279/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma ei tullut kylään. Maailma tuli jäädäkseen ja toi mukanaan tapansa ja rappionsa. 

Sitä saa mitä tilaa arvon naiset ja vihervasemmiston perseilijät. Uskallatteko siskot mennä taksilla kotiin baarista? Pitääkö ottaa naisten taksi? 

Uskallatteko siskot kulkea ulkona pimeällä? 

Hyvät siskot olette tuoneet sharialain maahan, missä naiset eivät voi liikkua ilman saattajaa. 

Maailma tuli tänne väistämättä, ainoa tapa estää se olisi ollut täydellinen eristäytyminen Pohjois-Korean tyyliin, eikä sekään olisi auttanut, koska kaikkea tuota jota yrität sysätä ulkomaailman viaksi, löytyisi meiltä joka tapauksessa. Ei suomalaiset ole mitään viattomia pulmusia eikä Suomi mikään idyllinen lintukoto. Ei koskaan ollut.

Arto Satonen muistuttaa, että maamme työvoiman ikärakenne muuttuu kovalla vauhdilla. Jo vuosia on ollut tilanne, että noin 10 000 – 15  000 ihmistä enemmän eläköityy kuin nuoria henkilöitä tulee työelämään.

Yhtälö merkitsee sitä, että Suomen on saatava työperäistä ma.ahanmuuttoa. Satonen toteaa, ellemme tekisi mitään, yhteiskunnassamme olisi pian tilanne, jossa eläkeläisiä olisi enemmän kuin työllisiä. Tällainen asetelma olisi vaarallinen kansantaloudelle.

– Onneksi olemme saaneet paikattua työvoimavajetta ma.ahanmuuttajien työpanoksilla, Satonen sanoo.

Satonen on puoluebroileri. Joka toistelee puolueensa sanomaa kuin mantraa. Työvoiman tarve tulee entisestään vähenemään tulevaisuudessa. Eli on turha haalia tänne työttömiä lisää. Ei kaikki m. muuttajat halua kumminkaan hoitoalan töihin. Johon päättäjät ilmeisesti heitä kaavailevat. 

Vierailija
280/298 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä kannatan tätä! Naisen paikka on kotona! Meillä on siis toivoa, että tulevaisuudessa saamme oikeat naiset takaisin! Sellaiset naiset, jotka ovat hyviä vaimoja miehelleen ja hyviä äitejä lapsilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi