Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Home-ongelma vuokra-asunnossa

Vierailija
20.05.2026 |

Miten selvittää? Vuokranantaja ei suostu tekemään sisäilmatutkimuksia. Jos kutsuisimme kunnan terveystarkastajan, mitä tutkimuksia hän tekisi? Ensimmäinen käynti on ilmeisesti maksuton. 

 

Asunnossa on huono ilmanvaihto, homeinen haju, kosteutta ikkunalasien välissä ja joissain kohdin näkyvää pintahometta. Eräs ystävämme sai meillä ollessaan astmakohtauksen. Meillä asukkailla on ollut limannousua, tukkoisuutta, aivastelua, silmien kirvelyä ja vuotamista tänne muuttamisen jälkeen.

 

Kun kävimme katsomassa asuntoa, haju ei ollut niin voimakas. Ilmeisesti olivat juuri tuulettaneet. Lisäksi asunnossa oli silloin isoja, haisevia koiria. Tuo haju peitti alleen makean homeen hajun.

 

 

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisi nerokasta. Asuisi väkisin homeisessa vuokrakämpässä mitä ei suostuta tutkimaan ja sairastuttaa itsensä niin pahasti että asia alkaa olemaan melko ilmeinen. Sitten voi sairaana nauttia loppuelämän messevistä korvausrahoista.

Esitän tässä nyt asianajajaa.


Oletko sinä tehnyt jotain näistä testeistä ENNEN kuin muutit asuntoon? Että voit esittää tämän osoittamasi terveydentilan muutoksen tapahtuneen juuri asunnossa asuessasi?


Ja onko mahdollista että se onkin työpaikka tai koulu tai harrastuspaikka jossa altistua tapahtuu, kodin sijasta? Somesi perusteella näyttää että harrastat ratsastusta (homeiset heinät), työpaikkasi on 80-luvulla pullokai peruskorjattu 1950-luvun virasto ja lapsesi käy koulua homekoulussa, ehkä hän tuo vaatteissaan homeen kotiinne.

Höpö höpö. Yksi homekoira vie sulta jutun alta.

Vierailija
42/44 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista!

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.

 

Lisäksi kyse on periaatteesta. 

 

Ap

Tekeekö joku oikeasti muka vielä määräaikaisia vuokrasopimuksia? Nythän on vuokralaisen markkinat eli ei pitäisi olla ongelmaa löytää toistaiseksi voimassa olevaa vuokra-asuntoa. Suuret yhtiöt eivät enää edes peri takuuvuokraa.

Vierailija
44/44 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräisikö kellään tähän mielipiteitä tai omakohtaisia kokemuksia?

 

Ap