Home-ongelma vuokra-asunnossa
Miten selvittää? Vuokranantaja ei suostu tekemään sisäilmatutkimuksia. Jos kutsuisimme kunnan terveystarkastajan, mitä tutkimuksia hän tekisi? Ensimmäinen käynti on ilmeisesti maksuton.
Asunnossa on huono ilmanvaihto, homeinen haju, kosteutta ikkunalasien välissä ja joissain kohdin näkyvää pintahometta. Eräs ystävämme sai meillä ollessaan astmakohtauksen. Meillä asukkailla on ollut limannousua, tukkoisuutta, aivastelua, silmien kirvelyä ja vuotamista tänne muuttamisen jälkeen.
Kun kävimme katsomassa asuntoa, haju ei ollut niin voimakas. Ilmeisesti olivat juuri tuulettaneet. Lisäksi asunnossa oli silloin isoja, haisevia koiria. Tuo haju peitti alleen makean homeen hajun.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Minä kun jostain syystä luulin, että täällä olisi vuokralaisen puolella olevia ihmisiä.
Ja asunto on omakotitalo.
Ap
Mitä muutakaan se on kuin vuokralaisen puolella olemista, kun porukka kehottaa lähtemään äkkiä pois? Jokainen lisäminuutti siellä homeen keskellä tuhoaa sinun terveyttäsi lisää. Toivottavasti sulla ei ainakaan ole lapsia siellä periaatetalossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun jostain syystä luulin, että täällä olisi vuokralaisen puolella olevia ihmisiä.
Ja asunto on omakotitalo.
Ap
Millainen iv siellä sitten on?
Oletettavasti okt:ssa vuokralaiselle kuuluu ne ilmastoinnin perushuollot ja vuodenaika-asentojen varmistamiset sekä iv:n pitäminen puolitoistakertaisena. Mikäli talosta ei ole otettu sisäilmatutkimuksia ennen kuin muutit sinne, niin millä todistat, ettet itse ole aiheuttanut noita sisäilmaongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Halvalla myyt terveytesi.
Periaatteen vuoksi elää homeisessa kodissa. Nyt on kyllä niin hölmöä että ole uskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti okt:ssa vuokralaiselle kuuluu ne ilmastoinnin perushuollot ja vuodenaika-asentojen varmistamiset sekä iv:n pitäminen puolitoistakertaisena. Mikäli talosta ei ole otettu sisäilmatutkimuksia ennen kuin muutit sinne, niin millä todistat, ettet itse ole aiheuttanut noita sisäilmaongelmia?
Ei niitä nyt muutamassa kuukaudessa saa aikaiseksi millään, ellei tyyliin tee talosta isoa uima-allasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Halvalla myyt terveytesi.
Periaatteen vuoksi elää homeisessa kodissa. Nyt on kyllä niin hölmöä että ole uskottavaa.
Pitäisi muuttaa, kun vielä jaksaa.
Jos saat sen aivosumun ja terveys romahtaa, et kykene enää puolustamaan oikeuksiasi.
Jos siellä näkyvää hometta on niin sitten se terveystarkastaja voi olla jopa hyödyllinen. Minulla se ei tehnyt muuta kuin nenällä haisteli ja painotti miten turhaa kaikenlainen tutkiminen on kun tulee vääriä hälytyksiä yms. eli kaikin puolin turhalta leivänsyöjältä vaikutti.
mitäs teit vuoden sopimuksen?
pääsee siitäkin silti maksamalla eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä näkyvää hometta on niin sitten se terveystarkastaja voi olla jopa hyödyllinen. Minulla se ei tehnyt muuta kuin nenällä haisteli ja painotti miten turhaa kaikenlainen tutkiminen on kun tulee vääriä hälytyksiä yms. eli kaikin puolin turhalta leivänsyöjältä vaikutti.
Pitäisiköhän hakea töihin tuollaiseksi terveystarkastajaksi. Ei tarvi tutka mitään, vähän haistelee ja ilmiselvistä tateista seinissä voi jo jotain sanoa jotka huomaa kaikki muutkin. Rautainen ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Halvalla myyt terveytesi.
Periaatteen vuoksi elää homeisessa kodissa. Nyt on kyllä niin hölmöä että ole uskottavaa.
Pitäisi muuttaa, kun vielä jaksaa.
Jos saat sen aivosumun ja terveys romahtaa, et kykene enää puolustamaan oikeuksiasi.
Joo se ei ole järin mukava tilanne kun siellä homeitiöiden keskellä on sitten vain kuin joku zombi eikä saa mitään aikaan, aamulla ei pääse edes sängystä ylös.
Voin samaistua siihen ettei sitä heti innolla poiskaan ole muuttamassa kun homeilma vie mehut ja tuntuu ettei jaksa mitään. Joten sitä herkästi voi vaan jäädä sinne homeisiin muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun jostain syystä luulin, että täällä olisi vuokralaisen puolella olevia ihmisiä.
Ja asunto on omakotitalo.
Ap
Mitä muutakaan se on kuin vuokralaisen puolella olemista, kun porukka kehottaa lähtemään äkkiä pois? Jokainen lisäminuutti siellä homeen keskellä tuhoaa sinun terveyttäsi lisää. Toivottavasti sulla ei ainakaan ole lapsia siellä periaatetalossa.
Lisänä soppaan vielä sekin, että pahimmassa tapauksessa et voi viedä yhtään homepesua kestämätöntä tavaraa, etkä tuotetta seuraavaan asuntoon. Mieti, et mitään. Jokainen, joka tässä on sanonut, että muuta pois, on puolellasi, vaikka et usko. Parempaa ohjetta et saa. Tietysti, kukaan ei lopultakaan kiellä sinua alkamasta taistelua tuulimyllyjä vastaan, jos periaatteestasi haluat pitää kiinni. Se on kuitenkin ihan up-yours.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Muuta itse muualle ja ota alivuokralainen siksi aikaa maksamaan vuokraa kunnes vuosi täynnä. Sitten irtisanot asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Muuta itse muualle ja ota alivuokralainen siksi aikaa maksamaan vuokraa kunnes vuosi täynnä. Sitten irtisanot asunnon.
Arvatenkin tuosta tulee homettakin isompi ongelma.
Tuohan olisi nerokasta. Asuisi väkisin homeisessa vuokrakämpässä mitä ei suostuta tutkimaan ja sairastuttaa itsensä niin pahasti että asia alkaa olemaan melko ilmeinen. Sitten voi sairaana nauttia loppuelämän messevistä korvausrahoista.
Tiedän että tässäkin kämpässä on home-ongelma. Olen meinaan homealtistunut ja oireilut alkoivat ensimmäisten viikkojen aikana, olen asunut tässä noin 20 vuotta. Kerrottiin että tässä asunnossa oli tapahtunut vesivahinko keittiön allaskaapissa. Koska tämä on kaupungin kämppä oletan että korjaustöitä ei tehty kunnolla.
Kaikki nämä vuodet olen oikeastaan ollut kipeänä täällä, ainoastaan kun olen muualla päiviä voin paremmin/normaalisti. Nykyään minulla on useampi autoimmuunisairaus ja tietynlaisia "allergisia" tiloja, lääkärissä sai ravata. Myös keuhkoni ovat todella huonossa kunnossa(en juo enkä polta) Kaikkina näinä vuosina tänne on tehty sisäilmamittauksia ja tulokset ovat olleet hyviä vaikka samaan aikaan haisee kellarille ja jopa märälle betonille huoneissa ja kaikkia yskittää sisällä.
Jos epäilee asuvansa homeasunnossa kannattaa tehdä asialle jotain tai muuttaa, älä tuhoa terveyttäsi kuten minulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi nerokasta. Asuisi väkisin homeisessa vuokrakämpässä mitä ei suostuta tutkimaan ja sairastuttaa itsensä niin pahasti että asia alkaa olemaan melko ilmeinen. Sitten voi sairaana nauttia loppuelämän messevistä korvausrahoista.
Esitän tässä nyt asianajajaa.
Oletko sinä tehnyt jotain näistä testeistä ENNEN kuin muutit asuntoon? Että voit esittää tämän osoittamasi terveydentilan muutoksen tapahtuneen juuri asunnossa asuessasi?
Ja onko mahdollista että se onkin työpaikka tai koulu tai harrastuspaikka jossa altistua tapahtuu, kodin sijasta? Somesi perusteella näyttää että harrastat ratsastusta (homeiset heinät), työpaikkasi on 80-luvulla pullokai peruskorjattu 1950-luvun virasto ja lapsesi käy koulua homekoulussa, ehkä hän tuo vaatteissaan homeen kotiinne.
Hyvä ettei ole oma. Muuttakaa pois. Turha taistella typerien vuokranantajien kanssa. Nyt on vuokralaisen markkinat.
Täällä on maalaisjärjen puolella olevia ihmisiä. Olet itse omalla nimelläsi vuokrannut omakotitalon, mikset huomannut märkiä ikkunoita ja homelaikkuja saman tien?
VAI voisiko olla niin, että SINÄ olet muutettuasi pistänyt kaikki talon tuuletusräppänät kiinni, korvausilma tulee jostain lieden takaa ja ikkunan raosta, olet sammuttanut sähkönsäästöpäissäsi patterit ja lattialämmitykset, ja nyt taloon kertyy kosteutta? Ihan yhdessä talvessa saa homehdutettua omakotitalon kuin omakotitalon, jos ei saa asua siellä.