Home-ongelma vuokra-asunnossa
Miten selvittää? Vuokranantaja ei suostu tekemään sisäilmatutkimuksia. Jos kutsuisimme kunnan terveystarkastajan, mitä tutkimuksia hän tekisi? Ensimmäinen käynti on ilmeisesti maksuton.
Asunnossa on huono ilmanvaihto, homeinen haju, kosteutta ikkunalasien välissä ja joissain kohdin näkyvää pintahometta. Eräs ystävämme sai meillä ollessaan astmakohtauksen. Meillä asukkailla on ollut limannousua, tukkoisuutta, aivastelua, silmien kirvelyä ja vuotamista tänne muuttamisen jälkeen.
Kun kävimme katsomassa asuntoa, haju ei ollut niin voimakas. Ilmeisesti olivat juuri tuulettaneet. Lisäksi asunnossa oli silloin isoja, haisevia koiria. Tuo haju peitti alleen makean homeen hajun.
Kommentit (44)
Homekoira ja terveystarkastaja paikalle ja haastemies viemään käräjäpaperit vuokraloordille. Vahingonkorvauksena vähintään viiden vuoden vuokrat.
Muutto pois on tehokkain keino.
Ilmoita nyös isännöitsijälle
Vuokraloorsi maksaa kaiken, halusi tai ei. Kova kovaa vastaan vaan.
Paikallisen moottoripyöräkerhon liiviasuiset herrasmiehet voivat käydä neuvottelemassa vuokraloordin kanssa asennemuutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloorsi maksaa kaiken, halusi tai ei. Kova kovaa vastaan vaan.
Kyllä. Kunnan terveysviranomaiset voivat asettaa uhkasakkoja tarvittaessa.
Muuta pois. Mikä sinut siellä pitää? Jos siellä onkin hometta niin ei se sormia napsauttamalla lähde vaan paikka menee remonttiin.
Miksi haluat asua siinä ja tapella korjauksista vuokranantajan kanssa? Muuta vaan pois.
Vuokranantajan ei tarvitse korjata asuntoaan jos ei halua.
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois. Mikä sinut siellä pitää? Jos siellä onkin hometta niin ei se sormia napsauttamalla lähde vaan paikka menee remonttiin.
Juuri näin. Vuokralla asumisen idea on se, että voi lähteä nopealla aikataululla menemään tällaisista homeloukuista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Halvalla myyt terveytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloorsi maksaa kaiken, halusi tai ei. Kova kovaa vastaan vaan.
Kyllä. Kunnan terveysviranomaiset voivat asettaa uhkasakkoja tarvittaessa.
Uhkasakkoja mille? Että vuokranantajan pitää irtisanoa vuokrasopimus?
Aika helevetin paljon pitää virrata vettä Porvoonjoessa, että vuokralainen saisi vuokranantajan pakotettua oikeudessa remontoimaan asunto heille hyväksi. Kun vuokranantaja voi ilmoittaa ottavansa asunnon omaan käyttöön ja häätää hankalan vuokralaisen vaan pois.
Terkuin, korjausrakentamisen ammattilainen. Usein halvinta on vaan antaa HANKALAN vuokralaisen lähteä vaikka kesken vuokrakauden, jos alkaa riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
Periaatteesta päätät mahdollisesti tuhota oman terveytesi? On sinulla periaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en muuta pois? Koska jos en pysty osoittamaan terveyshaittaa, menetän takuuvuokran. Olen asunut täällä alle vuoden.
Lisäksi kyse on periaatteesta.
Ap
...eli yrität päästä eroon vuokra-asunnosta keksimällä että siellä on nyt "home-ongelma", kun haluatkin muuttaa muualle.
Oikeasti homesairas olisi muuttanut jo pois. Sinä vaan leikit ja luulet että saat vuokranantajan maksamaan sinun hupimuuton.
Apn kaltaiset "periaatteellisesti homealtistuneet" on juuri se syy, jonka takia edes oikeita homeongelmia ei enää oteta todesta. Kun SUURIMMALLA OSALLA kyse on jostain tällaisesta "haluan muuttaa muualle mutta tein 12kk sopimuksen" ja työpaikoilla homeesta valittaa he, jotka eivät tykkää työstään ja haluavat etäillä kotona.
Minä kun jostain syystä luulin, että täällä olisi vuokralaisen puolella olevia ihmisiä.
Ja asunto on omakotitalo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kun jostain syystä luulin, että täällä olisi vuokralaisen puolella olevia ihmisiä.
Ja asunto on omakotitalo.
Ap
Täällä pyörii toimettomia ja ahneita vuokraloordeja myös.
Tulipas tehtyä outo kirjoitusvirhe otsikossa. Täällä on kylläkin homeongelma!
Ap