Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monia asioitahan ei saa nykyään kysyä

Vierailija
20.05.2026 |

Nykyään on monia asioita joita ei saa olettaa eikä edes kysyä. 
Miksi kuitenkin on ok, että täysin suomalaisilta lapsilta kysellään oletko oikeasti ihan suomalainen, ja vielä jopa viitataan ulkonäköön ja englannin kielen taitoon? Kaikki nämä kyselijät ovat opettajia ja me lasten vanhemmat ja isovanhemmat täysin suomalaisia, mutta emme vaaleahiuksisia ja sinisilmäisiä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aito arjalainen.

Saatanan nazsi!

Vierailija
22/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä opettaja kyselee lasten alkuperästä? 

Toisaalta itse en näe mitään pahaa, että ihmiseltä kysytään hänen taustastaan. Tuo on ihan arkinen kysymys kantasuomalaistenkin kesken. 

Missä? Koulussa.

Niin, jos kysytään mistä olet kotoisin, mutta kun kysytään ”oletko oikeasti suomalainen” ja mainitaan tummat piirteet niin ei ole ihan asiallista.

Onko joku oikea opettaja kysellyt lapsilta ovatko nämä oikeasti suomalaisia vai onko tämä täysin keksitty juttu porvoosta?

Eikö muka saisi kysellä??

Miksi kysellä joltain onko hän oikeasti suomalainen? Siinä ei minusta ole mitään pahaa, että kysyy mistä ihminen tai hänen vanhemmat on kotoisin. Annetun vastauksen kiistäminen on minusta aivan turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta itse en näe mitään pahaa, että ihmiseltä kysytään hänen taustastaan. Tuo on ihan arkinen kysymys kantasuomalaistenkin kesken. 

Missä? Koulussa.

Niin, jos kysytään mistä olet kotoisin, mutta kun kysytään ”oletko oikeasti suomalainen” ja mainitaan tummat piirteet niin ei ole ihan asiallista.

Onko joku oikea opettaja kysellyt lapsilta ovatko nämä oikeasti suomalaisia vai onko tämä täysin keksitty juttu porvoosta?

No ei kun huvikseni löpisen tällaista, no mitä sinäkin luulet?! On, ja näitä kyselyitä on tullut sekä peruskoulussa kuln myös ammattikoulussa ja lukiossa. Ja jokainen kysyjä viitannut ulkonäköön.

Trollaminen on toki netissä hyvin yleistä.

Vierailija
24/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että on edelleen ihmisiä jotka kuvittelee että aito suomalainen on sinisilmäinen pellavapää. Vähänkin tummemmat piirteet herättää hämmennystä. Vaalea ja sinisilmäinen suomalainen on keinotekoisesti luotu myytti.

Housussas sulla on myytti, n**keri...

Vierailija
25/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän kaikki kyseleminen on kiellettyä, ettei kenellekään vaan tule paha mieli.

Ongelmana on vain, että kun lapsilta ei saa enää kysyä, heidän ei tarvitse oppiakaan mitään, vietetään vain itseohjautuvaa ilmiöoppimista ekoilta luokilta saakka. Eli jätetään opettamatta ja kyselemättä.

Pisa ja lehmän häntä.

Vierailija
26/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että on edelleen ihmisiä jotka kuvittelee että aito suomalainen on sinisilmäinen pellavapää. Vähänkin tummemmat piirteet herättää hämmennystä. Vaalea ja sinisilmäinen suomalainen on keinotekoisesti luotu myytti.

Kyllä, siitähän se johtuu, mutta MIKSI, kun nykyään ei saa olettaa mitään ulkonäöstä, nimestä, tai yhtään mistään, niin kuitenkin täysin suomalaisilta kysellään näitä? 

Vierailija
27/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä? Koulussa.

Ei ole. Kaikki normaaliksi katsottava keskustely on nykyään mikroaggressiota, etenkin jos se sellaiseksi tulkitaan.

Vierailija
28/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asiallista, itse nostaisin haloon jos kollega tuollaista sanoisi oppilaalle. 

Oletkin punikki, vasikoisit työtoverisi politbyroolle !

Vierailija
29/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä? Koulussa.

Porvoon kouluissa ehkä kysellään noin tai joku on tulkinnut, että asia on kysytty noin.

Vierailija
30/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä? Koulussa.

No ei kun huvikseni löpisen tällaista, no mitä sinäkin luulet?! On, ja näitä kyselyitä on tullut sekä peruskoulussa kuln myös ammattikoulussa ja lukiossa. Ja jokainen kysyjä viitannut ulkonäköön.

Oletko hakenut kriisiapua?

Vierailija
31/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän kaikki kyseleminen on kiellettyä, ettei kenellekään vaan tule paha mieli.

Ongelmana on vain, että kun lapsilta ei saa enää kysyä, heidän ei tarvitse oppiakaan mitään, vietetään vain itseohjautuvaa ilmiöoppimista ekoilta luokilta saakka. Eli jätetään opettamatta ja kyselemättä.

Pisa ja lehmän häntä.

Mistä olet keksinyt, että kaikki kyseleminen olisi kiellettyä? Kiellettyä kenen toimesta?

Vierailija
32/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä kysyi neuvolalääkäri selkosuomeksi että Puhutteko Suomea? Mies on kotoisin Pohjanmaalta ja itse olen Hämeestä. Mielestäni näytämme etnisesti suomalaisilta.

Vai että oikein Suomea... Ainakaan et osaa kirjoittaa suomea.

Vierailija
33/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä kysyi neuvolalääkäri selkosuomeksi että Puhutteko Suomea? Mies on kotoisin Pohjanmaalta ja itse olen Hämeestä. Mielestäni näytämme etnisesti suomalaisilta.

Applen autocorrectin korjaus.

Vierailija
34/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisa ja lehmän häntä.

Mistä olet keksinyt, että kaikki kyseleminen olisi kiellettyä? Kiellettyä kenen toimesta?

Oisko woke?

Vierailija
35/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato, tais osua "aitosuomalaiseen". Häh häh hää..

Vierailija
36/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, siitähän se johtuu, mutta MIKSI, kun nykyään ei saa olettaa mitään ulkonäöstä, nimestä, tai yhtään mistään, niin kuitenkin täysin suomalaisilta kysellään näitä? 

No juuri siksi, kun kerran ulkonäöstä ja nimestä ja sukupuolesta ja iästä ja mistään ei saa olettaa mitään. Silloin pitää jokaiselta kysyä ihan kaikki, alusta asti. Eihän pellavapää ole todiste suomalaisuudesta, joten ei saa olettaa ja totta kai silloin suomalaisiltakin vaikuttavilta pitää kysyä, koska muu on etnistä profilointia ja mikroaggressiota.

Vierailija
37/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Applen autocorrectin korjaus.

Android-laitteissa saa autocorrectin tosi helposti pois. Onko se Appleissa pakotettuna päällä?

Vierailija
38/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi, kun kerran ulkonäöstä ja nimestä ja sukupuolesta ja iästä ja mistään ei saa olettaa mitään. Silloin pitää jokaiselta kysyä ihan kaikki, alusta asti. Eihän pellavapää ole todiste suomalaisuudesta, joten ei saa olettaa ja totta kai silloin suomalaisiltakin vaikuttavilta pitää kysyä, koska muu on etnistä profilointia ja mikroaggressiota.

Niin tämähän se on: jokaiselta ovesta sisään tulevalta on kysyttävä nykyään puhutteko suomea...

Vierailija
39/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla melko huono tuntemus kotimaastaan tällä heppulilla, jos ei ymmärrä että täällä on asunut aina vaaleita ja tummempia.

Vierailija
40/49 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, täällä ei kukaan halua oikeasti keskustella, vaan väännellä asioita, ymmärtää väärin, trollata jne.

Teille tuo ehkä on ajanvietettä mutta mulle ajan tuhlausta.

Jatkakaa, luuserit keskenänne.