Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellän muulla luomiahdistusta?

Vierailija
19.05.2026 |

Eli pakonomainen tarve tarkkailla luomia ja että muuttuuko ne? 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla on varmasti 1000 luomea kehossani, mutta tunnen ne kuin omat taskuni :D pari olen poistattanut epäilyn takia, mutta ei niissä ollut mitään ja ehkä kolmekymmentä esteettisistä syistä, eikä niissäkään ollut mitään. 

Vierailija
2/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, mutta käy ihotautilääkärillä niin se tarkistaa dermatoskoopilla ne. saat mielenrauhan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta mulla on kireä esinahka.

T. Teemu S.

Vierailija
4/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että vanne kiristää valtavaa, massiivista päätäni. Olen myös tuntenut voimakasta halua ryhtyä kukkakauppiaaksi.

-Jussi Halla-aho

Vierailija
5/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja on koska yhdessä luomessa oli melanoomaepäily, en olisi ihan heti uskonut ulkomuotoa katsellessani että on vaarallinen, näytti nimittäin ihan normaalilta eikä mitenkään erikoiselta.

Vierailija
6/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on tarkkailla ja ellei ole läheistä tarkistamassa esim. selän luomia,  on syytä käydä vuosittain asiaan perehtyneen lääkärin syynissä.   Omassa suvussani on kaksi sairastunut melanoomaan ja samoin yksi ystäväni. 

Vierailija
7/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla on kehossani 3 kpl luomia ja niitä on hyvin helppo tarkkailla. Kaikenlisäksi nämä ovat vaaleita ja pehmeitä, joten eivät huoleta.

Vierailija
8/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luomiahdistus. Mansikkaluomet lisääntyy etenkin kasvoissa, ahdistaa.

Vierailija
9/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melanooma luomessa, joka ei ollut muuttunut yhtään, eikä lääkärinkään silmin näyttänyt miltään. Oli nuppineulanpään kokoinen siisti ja miltei musta. Ja niin siinä oli melanooma. Luomi oli ollut tuollainen vuosikymmeniä. Onneksi oli in citu eli pinnallinen eli selvisin sen kohdan lisäleikkauksella. En edes ole auringonottaja, luomi oli paikassa, joka ei ollut saanut aurinkoa 20 vuoteen. Olin vielä nelikymppinen, kun tuo tuli.

Että ei niistä tiedä. Niin joo, musta tai miltei musta väri on aina vähän hälytysmerkki, vaikka olisi aina ollut sellainen. Melanooman nimihän on saksaksi "mustaluomisairaus".

Vierailija
10/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mulla on varmasti 1000 luomea kehossani, mutta tunnen ne kuin omat taskuni :D pari olen poistattanut epäilyn takia, mutta ei niissä ollut mitään ja ehkä kolmekymmentä esteettisistä syistä, eikä niissäkään ollut mitään. 

Minulla myös paljon luomia. 10 vuotta sitten suihkun jälkeen pyyhe osui yhteen luomeen ja luomi alkoi vuotaa verta. Olin matkoilla enkä päässyt näyttämään luomea lääkäriin, viikossa luomi kasvoi, kotiin tultuani terveysaseman lääkäri poisti luomen. Melanoomahan siinä oli. Olin 5 vuotta HUS:in seurannassa, TT tehtiin alussa puolen vuoden välein, sitten kerran vuodessa, melanooma ei ollut levinnyt muihin elimiin ja olen vielä hengissä. Kyllähän se aina on mielessä onko jossain muissakin luomissa melanoomaa, mutta kaikkiahan ei voi poistaa. Voin tällähetkellä hyvin, ei mitään oireita.

Vierailija
11/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus kyllä, rahaa mennä lääkäriin ei.

Vierailija
12/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomiahdistus aiheutuu lähinnä siitä, että nuo kokoajan lisääntyvät rasvaluomet kutittavat, vaikka kuinka niitä rasvataan perusvoiteella. Olen yrittänyt kehitellä omia selän rasvaussysteemejä käytettäviksi silloin, kun kotona asuva rasvaaja on muualla. Viimeksi olen ruopannut kynsilläni rikki rasvaluomia alaselästä. Olisiko vetyperoksidista apua tai teatreeöljystä? Noiden kaikkien poistaminen veisi aikaa varmaan 6 tuntia.

Vierailija
13/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onneksi vähän luomia. Pakarassa, kainalossa ja oli selässä mutta sen kävin poistattamassa vuosia sitten.

Vierailija
14/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän kuoltua melanoomaan on ahdistusta tullut. Ei tule tarkottua jokaista varpaanväliä.

Vierailija
15/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla onneksi vähän luomia. Pakarassa, kainalossa ja oli selässä mutta sen kävin poistattamassa vuosia sitten.

Kiva, kun kerroit.

Vierailija
16/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomiahdistus aiheutuu lähinnä siitä, että nuo kokoajan lisääntyvät rasvaluomet kutittavat, vaikka kuinka niitä rasvataan perusvoiteella. Olen yrittänyt kehitellä omia selän rasvaussysteemejä käytettäviksi silloin, kun kotona asuva rasvaaja on muualla. Viimeksi olen ruopannut kynsilläni rikki rasvaluomia alaselästä. Olisiko vetyperoksidista apua tai teatreeöljystä? Noiden kaikkien poistaminen veisi aikaa varmaan 6 tuntia.

Vaihda voide johonkin parempaan. Perusvoiteet ei toimi oikein mihinkään ongelmaan.

Tuollainen määrä rasvaluomia ei kyllä muutenkaan kuulosta normaalilta. Sulla on diabetes ja ylipainoa?

Vierailija
17/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda voide johonkin parempaan. Perusvoiteet ei toimi oikein mihinkään ongelmaan.

Tuollainen määrä rasvaluomia ei kyllä muutenkaan kuulosta normaalilta. Sulla on diabetes ja ylipainoa?

Painan 55 kg ja olen 172 cm pitkä. Eikä ole diapetestä. Mistä vetelet johtopäätöksiäsi? Kaikki johtuu ylipainosta? En ole eläissäni ollut ylipainoinen, mutta noita rasvaluomia vain rupesi ilmestymään iän myötä Perusvoiteen käyttö on ihotautilääkärin neuvo.

Vierailija
18/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 55 kg ja olen 172 cm pitkä. Eikä ole diapetestä. Mistä vetelet johtopäätöksiäsi? Kaikki johtuu ylipainosta? En ole eläissäni ollut ylipainoinen, mutta noita rasvaluomia vain rupesi ilmestymään iän myötä Perusvoiteen käyttö on ihotautilääkärin neuvo.

Sokeriaineenvaihdunnan häiriö voi olla hoikallakin varsinkin kun ei ole lihaksia kuin nimeksi. Miksi jatkat hoitoa, joka ei selkeästi toimi? Perusvoiteet eivät kosteuta, ainoastaan tekevät kalvon ihon pinnalle.

Vierailija
19/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät kutiaa, mutta en tiedä, johtuuko luomista.

Vierailija
20/36 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tosi paljon luomia keskimäärin, joten mitenkään ei voi kaikkia tarkkailla. Kannattaa rauhoittua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän