Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön, täytätkö työnhakuvelvoitteen heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä?

Vierailija
19.05.2026 |

Miksi?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska hakemuksia tulee tehtyä runsaasti enemmän - tosin tuloksetta.

Vierailija
22/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimaviranomisilla taitaa olla kiire kun ei ole ollut enää työllistymissuunnitelma voimassa 4 kuukauteen ja mitään ei ole kuulunut. Tosin minun työllistymisen kannalta aivan sama tulos haenko yhtä (1) vai en yhtään (0) paikkaa, velvoite oli 1 hakemus /kk.

Minkä ikäinen olet? Minusta ei oltu kiinnostuneita enää sen jälkeen kun täytin 60v. Tuossa vaiheessa työllistymissuunnitelma oli umpeutunut jo vuotta aiemmin. Löysin sitten 8kk pätkän joka loppuu elokuussa. Mielenkiinnolla odotan mikä on sitten tilanne.

+62V, silloin kun tätä työttömyys showta hoiti valtio niin 4 hakemusta kk:ssa, nyt kun showta hoitaa kunnat ja kaupungit niin velvoite putosi 1:een hakemukseen kk:ssa. Minulle passaa tämä nykytahti oikein hyvin, omia rästitöitä on niin paljon jonossa okt:ssa kuin mökilläkin, ei tässä edes ehtisi mihinkään ansiotöihin, pärjään ansiosidonnaisella + OVE25%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vaikuttaa adhd tapaukselta joten vikana päivänä

Vierailija
24/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimaviranomisilla taitaa olla kiire kun ei ole ollut enää työllistymissuunnitelma voimassa 4 kuukauteen ja mitään ei ole kuulunut. Tosin minun työllistymisen kannalta aivan sama tulos haenko yhtä (1) vai en yhtään (0) paikkaa, velvoite oli 1 hakemus /kk.

Minkä ikäinen olet? Minusta ei oltu kiinnostuneita enää sen jälkeen kun täytin 60v. Tuossa vaiheessa työllistymissuunnitelma oli umpeutunut jo vuotta aiemmin. Löysin sitten 8kk pätkän joka loppuu elokuussa. Mielenkiinnolla odotan mikä on sitten tilanne.

Kiinnostuksen aste taitaa vaihdella kunnittain/virkailijoittain. Minulla oli 2 paikan /kk hakuvelvoite maaliskuuhun asti, huhtikuussa jäi suunnitellusti vanhuuseläkkeelle.  jonka työvoimavirkailijani tiesi etukäteen, halusi pitää minut aktiivisena loppuun asti. 

Vierailija
25/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en niin tekisi jos olen hakenut jo riittävästi paikkoja mitä ilmoittaa? Eipähän mene liian myöhäiseksi ja tule karenssia.

Vierailija
26/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen suuri virhe!

Työnhakuvelvollisuus pitäisi velvoittaa jo 3kk ennen työsuhteen päättymistä tai heti kun tietää, että työsuhde päättyy. Sitten vaan 30 työhönosoitusta käteen, jotta tulee selväksi, ettei mitään ansiosidonnaista lomailua ole tiedossa vaan työstä työhön.

Mitä ihmeen "työhönosoitusta"? Emme ole Neuvostoliitossa jossa töitä "osoitetaan", vaan riippuu täysin firmojen palkkaushalukkuudesta otetaanko sinne ketään edes haastatteluun vai ei. Jos firmalle ei ole työvoimalle tarvetta, silkkaa kiusantekoa se on pommittaa heitä 10 000 ihmisen toimesta työhakemuksilla.

Kyllä työkkäri tekee sopimuksia, jossa työpaikkoihin palkataan työttömiä "osoitusten" kautta. Tämmöiset työnanatjat saavat korvausta siitä eli työtön on heille halvempi palkata.

Puhutko nyt palkkatuesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun muutama viikko menee sisäisen lapseni kuuntelussa, eli että mitä minä juuri siinä hetkessä koen ja ovatko aistini auki, miten aurani väreilee ja mitä tunteita työnhaku mussa herättää. . . 

Fiilistelen sitten mahdollisuuksia, mitä länsimaalaisena mulla on olemassa tässä systeemissä . . .

Lopulta tilaan äkkilähdön jonnekin lämpimään ja pohdin sitten tarkemmin tunteitani...

Vierailija
28/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen suuri virhe!

Työnhakuvelvollisuus pitäisi velvoittaa jo 3kk ennen työsuhteen päättymistä tai heti kun tietää, että työsuhde päättyy. Sitten vaan 30 työhönosoitusta käteen, jotta tulee selväksi, ettei mitään ansiosidonnaista lomailua ole tiedossa vaan työstä työhön.

Mikäs työpiiskuriajatushautomo sinä olet! Kuule nykyisellään jatketaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/57 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo miten niin niin. Ei se tarkoita etten hakisi töitä sitten myöhemmin kuukauden aikana

Vierailija
30/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimaviranomisilla taitaa olla kiire kun ei ole ollut enää työllistymissuunnitelma voimassa 4 kuukauteen ja mitään ei ole kuulunut. Tosin minun työllistymisen kannalta aivan sama tulos haenko yhtä (1) vai en yhtään (0) paikkaa, velvoite oli 1 hakemus /kk.

Minkä ikäinen olet? Minusta ei oltu kiinnostuneita enää sen jälkeen kun täytin 60v. Tuossa vaiheessa työllistymissuunnitelma oli umpeutunut jo vuotta aiemmin. Löysin sitten 8kk pätkän joka loppuu elokuussa. Mielenkiinnolla odotan mikä on sitten tilanne.

Kiinnostuksen aste taitaa vaihdella kunnittain/virkailijoittain. Minulla oli 2 paikan /kk hakuvelvoite maaliskuuhun asti, huhtikuussa jäi suunnitellusti vanhuuseläkkeelle.  jonka työvoimavirkailijani tiesi etukäteen, halusi pitää minut aktiivisena loppuun asti. 

On kyllä hölmöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan alkuun muutama viikko menee sisäisen lapseni kuuntelussa, eli että mitä minä juuri siinä hetkessä koen ja ovatko aistini auki, miten aurani väreilee ja mitä tunteita työnhaku mussa herättää. . . 

Fiilistelen sitten mahdollisuuksia, mitä länsimaalaisena mulla on olemassa tässä systeemissä . . .

Lopulta tilaan äkkilähdön jonnekin lämpimään ja pohdin sitten tarkemmin tunteitani...

👍  🌻

Vierailija
32/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täytä, koska minulla ei ole sellaista asetettu. Ootte kyllä huonoja puhumaan keillä sellainen on, kusette omiin muroihinne sillä hakemustulvat aiheuttaa sen että kunnon työpaikkoja ei enää ilmoitella julkisesti. Ja te voitte ihan itse vaikuttaa siihen mitä sielä teidän suunnitelmassanne lukee ja millaiset velvoitteet teitä koskee. T. Työtön pro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän, koska alueellani kaikilla hakijoilla on nollahakuvelvoite, kun ei ole yhtä ainuttakaan työpaikkaa jota hakea.

Missä päin näin?

Vierailija
34/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Koska EN OLE LOINEN ja HALUAN TYÖLLISTYÄ. Haen joka kuukausi reilusti enemmän työpaikkoja kuin minimivaatimus on. Jälleeen olen yhdessä prosessissa edennyt ns. loppukahinoihin ja toivottavasti työllistyn tämän muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen. 

Mitään vaikeutta tämän vaatimuksen täyttämiseen ei ole ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäisin jos ei olisi työpaikka jo tiedossa. Nyt, kun on ja silti pitää hakea ne paikat, tuntuu tosi typerältä niin omasta, kuin turhia hakemuksia vastaanottavien puolesta.

Vierailija
36/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttäisin jos ei olisi työpaikka jo tiedossa. Nyt, kun on ja silti pitää hakea ne paikat, tuntuu tosi typerältä niin omasta, kuin turhia hakemuksia vastaanottavien puolesta.

No minä en ole YHDEN YHTÄ "turhaa" hakemusta joutunut tekemään. Joka ikinen kuukausi tein päälle 10 hyvää ja laadukasta hakemusta. Ja aina vain paikkoihin joihin oikeasti haluaisin mennä.  Olen jo saanut uuden työn. Nämä "ikityöttömät" ovat juuri niitä jotka väittävät että "töitä ei ole, pitää tehdä turhia hakemuksia". Ei pidä. Töitä kyllä on varmasti tarjolla JOS vain halua työllistyä. 

Vierailija
37/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttäisin jos ei olisi työpaikka jo tiedossa. Nyt, kun on ja silti pitää hakea ne paikat, tuntuu tosi typerältä niin omasta, kuin turhia hakemuksia vastaanottavien puolesta.

No minä en ole YHDEN YHTÄ "turhaa" hakemusta joutunut tekemään. Joka ikinen kuukausi tein päälle 10 hyvää ja laadukasta hakemusta. Ja aina vain paikkoihin joihin oikeasti haluaisin mennä.  Olen jo saanut uuden työn. Nämä "ikityöttömät" ovat juuri niitä jotka väittävät että "töitä ei ole, pitää tehdä turhia hakemuksia". Ei pidä. Töitä kyllä on varmasti tarjolla JOS vain halua työllistyä. 

Niin. Kuten kirjoitin, minulla on työ alkamassa, ja silti pitää hakea ne neljä paikkaa, vaikka en niihin ole menossa. 

 

Ihan turhaa työtä kaikille.

Vierailija
38/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttäisin jos ei olisi työpaikka jo tiedossa. Nyt, kun on ja silti pitää hakea ne paikat, tuntuu tosi typerältä niin omasta, kuin turhia hakemuksia vastaanottavien puolesta.

No minä en ole YHDEN YHTÄ "turhaa" hakemusta joutunut tekemään. Joka ikinen kuukausi tein päälle 10 hyvää ja laadukasta hakemusta. Ja aina vain paikkoihin joihin oikeasti haluaisin mennä.  Olen jo saanut uuden työn. Nämä "ikityöttömät" ovat juuri niitä jotka väittävät että "töitä ei ole, pitää tehdä turhia hakemuksia". Ei pidä. Töitä kyllä on varmasti tarjolla JOS vain halua työllistyä. 

Niin. Kuten kirjoitin, minulla on työ alkamassa, ja silti pitää hakea ne neljä paikkaa, vaikka en niihin ole menossa. 

 

Ihan turhaa työtä kaikille.

ei tarvitse. Jos sinulla on työ alkamassa (kokoaikainen ja toistaiseksi voimassa oleva) niin voi ihan huoletta jättää viimeisen kuun hakemukset tekemättä. Ilmoittaa vain työkkäriin että "työnhaku loppuu työpaikan saannin vuoksi x päivänä". 

Käytännössä MITÄÄN tästä ei seuraa, koska mahdollinen karenssi määrättäisiin vasta jakson jälkeen. 

Vierailija
39/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 paikka per kk. On velvoite. Haen miten haen mutta viimeisen kk. Velvoitteen vasta eräpäivän seutuvilla, koska tuosta n. Kk. Päästä tulee "juttelu aika". Niistä en niin välitä. Joutavaa höpöttelyä ja bensaa palaa. Niitä minulle kukaan korvaa. Ennen vain soittelivat 3 kk. Välein ja minuutissa homma oli oli. Ei kuluja tms. Töitä ei ole ollut vuosiin. Olen toki kysellyt mutta eipä onnista kun ei ole suhteita mihinkään firmaan. Tämä on pieni kylä. Lähin kaupunki 45km. Päässä. Täällä ei montaa paikkaa ole tarjolla ja taas tuolla kaupungissa on omatkin työttömät töitä vailla. Ei sinne pääse. Tuli nuorempana sinnekin kyseltyä ja tuttujakin sieltä löytyy. Osa työttöminä heistäkin edelleen. Lähinnä ne töissä ketkä aikoinaan nuorena työllistyi. Jos sen jälkeen jouduit työttömäksi, olet sitä edelleen. Varsinkin viimevuosina joutuneet. Itse asun maksemaksetussa OKT. Ei järkeä muuttaa mihinkään ja yrittää myydä taloa ilmaiseksi antaen js maksella satojen kk. Vuokria tai vielä tyhmempiä- ostaa 2-3 sadan tuhannen mökkiä velkavankeudeksi muutamiksi vuosiksi kunnes pääsen eläkkeelle ja silloin pärjään täälläkin jo maksetusta tönösdäni kauniin järven rannalla.

Vierailija
40/57 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava työnhakuvelvoitejaksoni alkaa huomenna 25. toukokuuta ja minun tulee hakea 4 työpaikkaa. Aloitan vakinaisessa virassa 1. kesäkuuta, mutta aion laittaa varmuuden vuoksi vielä 4 hakemusta huomenna täyttääkseni työnhakuvelvoitteen. 

TE-toimiston virkailijalla on tasainen luonne eli hän on aina äkäinen. Hän taatusti karjuu ja rähisee puhelimessa, jos jätän viimeisen työttömyysviikon työnhakuvelvoitteen täyttämättä, joten täytyy paiskata vielä 4 työhakemusta, vaikka hävettääkin kiusata työnantajia turhilla hakemuksilla.