Iltasanomat : Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla
On muuten rasistinen otsikko tässä Iltasanomien uutisessa. Itse ainakin loukkaannuin tästä.
TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla - Ilta-Sanomat
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä kalikan kalahtaminen ja ölinä jos vanhuksia otetaan tikunnokkaan, mutta jos samalla tavalla kaikista maailman synneistä syytetään nuoria, työttömiä, naisia jne. niin tulee vaan karvaisten käsien taputusta ja "juuri näin! asiaa" - peesausta.
Siksi koska tätä palstaa, hesaria ja facebookia käyttää lähinnä enää geriatriset muumiot.
Ei nuoret pyöri näissä vaan ovat Tiktokissa, IG:ssä ja muilla alustoilla.
Katso joskus huvikseen Hesarin kommentoijia. Aivan jokaikinen artikkeli täynnä jotain Markkuja, Irmeleitä, Penttejä ja Ritvoja. Ei siellä yksikään nuori kirjoittele tai lue.
Monta vuotta on jo ollut muotia ristiä vauvoja Markuksi, Irmeliksi, Pentiksi ja Ristoksi.
Vastavoimana tälle Alille, Muhammedille, Yasminelle, Maryamille ym.
No prkl ! Mitä te siellä duunissa käkitte ?Ai niin töitä , jos sellaisia on, pitäis tehdä eläkeelle asti . Samalla pitäis hoitaa ysikymppiset vanhemmat.
Kaikki rahat menee ylläpitoonne ja hoitamiseen kun ette edes kuolla tajua. Eihän me voida eutanasiaa sallia sittenhän te ette kituisi yksin liikuntakyvyttämänä sängyn pohjalla. Ei sellanen käy laatuun ja ketä me sitten syyllistettäisiin kun kaikki menee päin p ersettä.
Ei helvetti mikä otsikko , vedin palot nenään ja tiukkasti. Pikku hiljaa alkaa ihan todella v* tuttaa tämä syyllistäminen . Koettakaa nyt edes ymmärtää, että me oltiin jotain 18v kun päätöksiä tehtiin. Mä biletin mieluummin kuin pohdin potentiaalistan lasteni eläkkeitä ym. Hyvä jos olette parempia ihmisiä, epäilen kuitenkin.
Iltasanomat hieman hioi otsikkoa mutta ei merkittävästi.
Iltasanomat myös kirjoitti artikkelissa:
Se [ikääntyneiden työnteko] on hyvin trendinomaisesti kasvanut yli 50-vuotiailla ja ihan tuonne 75-vuotiaiden ryhmään saakka nähdään kasvua työvoiman osuudessa ja myös työllisyydessä. Heikkona aikana se näkyy myös työttömyydessä.
Joka tarkoittaa että (otsikon mukaisesti tyottomyyden-syyna-ikaihmiset-tyopaikoilla ) laskee ikäihmisiin ikääntyneinä yli 50 vuotiaat. Joka tarkoittaa että alkuperäinen otsikko työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla sisältää yli 50 vuotiaat tai näin minä itse vedän johtopäätöksiä tai onko tarkoitettukin vihjailemaan sitä. Minusta tämä on poliittista viestintää vääristetyllä twistillä.
Jäin pois kunnalta jo 15 vuotta sitten, jäin jopa hieman ennen virallista eläkeikää, kun tuli yyteet.
Ketään ei otettu tilalleni.
Sen jälkeen ainakin viisi ihmistä on saman laitoksen alta jääneet eläkkeelle, eikä kenenkään tilalle ole otettu uutta työntekijää.
Pitäisi tietysti kysyä, että kuka tekee työt? No ne, jotka siellä vielä on töissä. No sen jälkeen pitäisi kysyä, että olinko minä ja ne viisi muuta eläkkeelle lähtenyttä turhia työntekijöitä, kun työt kerran hoituu vähemmälläkin määrällä tekijöitä?
Tähän tietysti monet mielellään hurraisivat, että Olitte te todellakin turhia ihmisiä! Kyllä vaan, teidän mitättömät työnne pystyy tekemään pienempikin porukka, mitä te oikein teittekään päivät pitkät????
No arvatkaas mitä. Kun minä jäin pois, kaksi palvelua jätettiin kokonaan pois työtehtävistä, niitä ei tee enää kukaan ja ihmiset ei saa enää niitä palveluita. Kolmas työtehtäväni supistettiin sellaiseksi, että sitä ei oikeastaan ole enää, yksi virkailija periaatteessa hoitaa sitä, mutta mitättömäksi se jäi. Sain itse kuulla monelta taholta vihaisia kommentteja siitä, miksi kunta ei enää tarjoa sitä ja sitä palvelua. Siitä oli tykätty. No ei ole mun syy.
Montakin palvelua on jouduttu vähentämään, aukioloaikoja on supistettu, tarjottavaa aineistoa vähennetty, kaikki on niin pienellään kuin ikinä vain voi.
Missä ne uudet työpaikat nuorille siellä on? Yhtään ihmistä ei ole palkattu minun lähtöni jälkeen. Joten minä ainakaan en ole syyllinen siihen, että veisin keneltäkään työpaikan.
Nehän on siellä vain tekevinään töitä.
Palkataan yrityksiin niitä huppupäisiä puhelimentutkijoita, jotka eivät ymmärrä työajoista eivätkä muustakaan töissä olemisesta mitään, ja annetaan lopputilit vastuuntuntoisille eläkeläisille, niin saadaan Suomi nousuun. Vai saadaanko?
Buahahaa. Itse en ainakaan aio olla nuorempien tukkeena. Lähden heti kun laki myöntää eläkkeen, ehkä jopa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ketju taas täynnä vasureiden "buumer"/vanhusvihaa, ta-daa. Nauttikaa.
Moni buumerkin on vasemmistolainen, siis vanhan liiton johon ei nykyinen wokemeno kuulu.
Voi hyvät ikäihmiset hakekaa ajoissa esim työura eläke jos työ vuosia 40 yli.Teillä on oikeus siihen Ootte työnne tehneet.Tehkööt nuoret heillä elämä edessä..
Työttömyyden todellinen syy on laiskat nuoret
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun tyttäreni ainakin menettää työvuorojaan yhden muorin takia joka tuppaa töihin kun hänellä on tylsää.
Kuuleppas,ei se muori voi sinne noin vain änkeytyä,kyllä hänet on töihin pyydetty.Ei työpaikoille noin vain mennä😉😉😉😉😉
Hah. Yhtä hyvin syynä voisi olla 30-40 vuotiaat. Tai 20-25 vuotiaat.
Kolmekymppiset ovat syypäitä työttömyyteen?
Tai Naiset ovat syy työttömyyteen. Vievät muilta työpaikat.
Hohhhoijjaa...
Vierailija kirjoitti:
Buahahaa. Itse en ainakaan aio olla nuorempien tukkeena. Lähden heti kun laki myöntää eläkkeen, ehkä jopa aiemmin.
Just näin. Sama täällä.
Suomen päämediat 2020-2026:
-propagandaa
-disinformaatiota
-misinformaatiota
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ikäihmiset hakekaa ajoissa esim työura eläke jos työ vuosia 40 yli.Teillä on oikeus siihen Ootte työnne tehneet.Tehkööt nuoret heillä elämä edessä..
Tähän työura eläkkeeseen on todella tiukat säännöt.olen perehtynyt pitää olla raskasta työtä tehnyt ja työkyvyn alentunut.Yhden miehen tiedän joka sai työura eläkkeen,oli sydänsairaus hänellä.
Eli työttömyyden syynä on työntekijät.
Valoja nyt päälle siellä TEM:ssä!
Me pomon kanssa ollaan samanikäisiä. Jäädään kahden vuoden sisään eläkkeelle ja firman toiminta vain loppuu. Nyt jo valitetaan ettei alalla ole tekijöitä. Pitää olla koulutus mutta alan koulutus ei oikein kiinnosta nuoria ja sitten alalle hakeudutaan kun ei muualle päässyt - tämä asenne näkyy myös työssä.
Jäin työeläkkeelle 63v9kk iässä vuonna 2021. Sitä ennen perheyrityksen toimitusjohtaja sanoi että vedä häntä hihasta kun on vuosi työaikaa jäljellä niin ruvetaan katsomaan sinulle seuraajaa. Niin tein mutta mitään rekryä ei käynnistetty ja kun vein irtisanoutumisilmoituksen niin toimitusjohtaja tarjosi minulle 15 kk jatkoaikaa eli 65v ikään saakka. Olin juuri palannut töihin leikkauspöydän jälkeiseltä sairauslomalta joten en ollut kiinnostunut tarjotusta jatkoajasta. Toisaalta en tullut kysyneeksi miksi tarjosi 15 kk mutta ei 68v ikään saakka niin kauan kun työeläkettä kertyi. Nyt toiminimiyrittäjänä ja töitä riittänyt mukavasti.
Jääpähän enemmän aikaa rakennekynsille ja vaseliinimeikille.