TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla
Työttömyysaste jää lyhyellä aikavälillä korkeaksi. Työttömyysaste on tänä vuonna keskimäärin 10,2 prosenttia, ensi vuonna 9,8 ja 9,3 prosenttia vuonna 2028.
Alueellisesti työttömyyden ennustetaan laskevan nopeimmin Lapissa ja Kainuussa. Heikointa kehitystä ennustetaan puolestaan Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.
Temin mukaan ikäihmiset tekevät aiempaa useammin töitä ja pysyvät näin työpaikoilla. Se lisää työvoimaa – ja samalla työttömyyttä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla eläkkeellä eikä töissäkään, mihin sitten kaikki 55v+ laitetaan?
Eläkeikä on 65 vuotta, mutta on monia jotka ei tajua lähteä. Äitini työpaikalla oli tälläinen, ikää 68 vuotta ja teki virheitä jatkuvasti, lopulta työnjohto piti puhuttelun että pitää jäädä eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Stanan vanhukset vie nuorilta työt.
Olen jo eläkkeellä, mutta koska työnantaja ei ole löytänyt ketään tilalleni, teen töitä osa-aikaisesti 30 h/vko. Ihan mielelläni tästä työstä luopuisin, mutta kun nuoremmille ei riitä TESsin mukainen palkka ja lomat, niin jonkunhan nämä jämähommat on tehtävä.
Ensin pitäis pysyä töissä, ja siirtää eläkötymistä, ettei eläkkeisiin mee niin rahaa. Eläkeikä on myös noussut, ja eläkeen taso pienentynyt. Kumminkin vuokra, ruoka, työmatkat, sähkö yms yms kallistuu. Myös terveydenhoitomaksuja nostetaan rajusti, joten työterveyshuolto takaa sentään kohtuullisen turvan. Ja emmehän me jää vanhempainvapaille, tuskin vaihdamme työpaikka, ja muutenkin olemme joustavia, kun ei ole huollettavia yms. Ja osaamme työmme ja meillä on yleensä hyvä työmoraali. Siis olemme jo hyviä työntekijöitä!
Jos ikäihmisillä tarkoitetaan TEM:iin sukulaisuuden perusteella ilman osaamista palkattuja tai sitten Riikka-Petterin hallitusta, niin väite pitää täysin paikkansa!
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneena opettajana kyllä ketutti kun omat lapset kertoi että heille tulee (alakouluun) sijaiseksi aina yksi 70 v papparainen. Olin itse saman koulun sijaislistalla mutta ei kutsuttu koskaan. Samaan aikaan kunta maksoi sakkomaksua siitä kun olin työtön. Mitä järkeä?
Mistä tiesit hänen iän. Ja ihan oikein sulle kun kutsut opettajaa papparaiseksi. Kutsuitko myös lapsesi kuullen?
Sama asia, kolme eri otsikointia:
IS: TEM: Työttömyyden syynä ikäihmiset työpaikoilla
Työllisyyden ja työttömyyden odotettu käänne parempaan on viivästynyt, kun talousnäkymät ovat heikentyneet.
YLE: Ministeriön ennuste työttömyydestä synkentyi viime syksystä
Ja sitten IL:
Uudet luvut työllisyydestä: ”Käänne kasvuun on jo käynnissä”TEM ennustaa, että työllisyys kasvaa tulevina vuosina voimakkaammin kuin tänä vuonna. Pitkäaikaistyöttömyys kääntyy laskuun kesän 2026 jälkeen, TEM arvioi.
Eikös olekin jännää, miten sama asia voidaan tulkita eri tavoin?
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään. Jos otat kesämökin joudut ottamaan myös omistusasunnon mitä ei saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä nuorten työpaikkoja vie. Nämä vievät keski-ikäisten työpaikat, joten nämä keski-ikäiset jäävät helposti pitkäaikaistyöttömiksi.
Jos pitkäaikaistyötön on viisi kuukautta palkkatukitöissä niin hän ei ole enää pitkäaikaistyötön tilastoissa.
Meillä ainakin on aikomus jatkaa työntekoa niin kauan kuin terveys sallii. Vanhempikin sukupolvi voi kuulkaas olla yhtä lailla köyhyysloukussa kun oli 90-luvun lama eikä nuorena päässyt silloinkaan töihin. Eläkkeet jää pieniksi jos ei ole ollut töissä koko aikaa. Eli pakko painaa silloin kun töitä on.
Vierailija kirjoitti:
+50v. Vanhukset boikottiin työpaikoilla.
Tuonikäiset ovat parasta työvoimaa. Artikkelissa tarkoitettiin +65 v työvoimaa. Osaatko sinä edes laskea tuota ikäeroa?
Vierailija kirjoitti:
Haukut väärää puuta. Stanan hallitus, kun nostelee eläkeikää ja pakottaa puolikuolleet pysymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on aikomus jatkaa työntekoa niin kauan kuin terveys sallii. Vanhempikin sukupolvi voi kuulkaas olla yhtä lailla köyhyysloukussa kun oli 90-luvun lama eikä nuorena päässyt silloinkaan töihin. Eläkkeet jää pieniksi jos ei ole ollut töissä koko aikaa. Eli pakko painaa silloin kun töitä on.
Kyllä, varsinkin kun suunnitellaan, että eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin jota ei saa omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
No miten päin tässä sitten oikein pitäisi olla, kun eläkeikää korotetaan?
Juuri näin, aivan älytön uutinen ja tekstistä näkee että toimittaja vetänyt ihan oman johtopäätöksen, otsikko ja teksi eivöt kohtaa. Mistä näitä toimittaja revitään ?
Noin 150 000 eläkeläistä tekee töitä osa-aikaisesti ja epäsäännöllisesti.
Vaikka jokaisen heidän tilalleen palkattaisiin työtön kokopäivätyöhön, olisi meillä silti yli 100 000 työtöntä.
Eläkeläiset eivät ole syyllisiä tämän maan valtaviin työttömyyslukuihin. Irtisanovat ja ulkomaille tuotantonsa siirtäneet yritykset ja huono työllisyyspolitiikka ovat todellisia syyllisiä.
Joka kymmenes eläkeläinen käy töissä - Eläketurvakeskus https://share.google/EtcaN6126G92vOmXn
Olin yhdessä työpaikassa jossa eräs tuli eläkeikään. Oli fyysisesti jo vaivainen, saimme siitä päivittäin kuulla kun yhtä aikaa olimme työpaikalla fyysisesti. Etätöitä trimme paljon ja työ oli liikkuvaa.
Työyhteisössä oli useampi osa-aikainen, perheellinen velkoineen. Tämä eläkeläinen teki kokoaikaista. Oli omaisuutta miehensä kanssa ja velaton jne.
Ei tietenkään malttanut jäädä edes osa-aikaiselle ja vapauttaa täten työaikaansa näiden osa-aikaisten hyväksi.
Vituttaa vieläkin vaikka olen vaihtanut työpaikkaa jo. Ja Eläkeläinen edelleen kokoaikaisena töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla eläkkeellä eikä töissäkään, mihin sitten kaikki 55v+ laitetaan?
Niistä pyritään hankkiutumaan eroon, työkaluna esimerkiksi ravitsemussuositukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneena opettajana kyllä ketutti kun omat lapset kertoi että heille tulee (alakouluun) sijaiseksi aina yksi 70 v papparainen. Olin itse saman koulun sijaislistalla mutta ei kutsuttu koskaan. Samaan aikaan kunta maksoi sakkomaksua siitä kun olin työtön. Mitä järkeä?
Mistä tiesit hänen iän. Ja ihan oikein sulle kun kutsut opettajaa papparaiseksi. Kutsuitko myös lapsesi kuullen?
Toiset näyttää vanhemmakta jo nuorempana. Mies saattoi olla vaikka viisikymppinenkin. Monet luulee iäkkäämpiä vanhemmiksi kuin mitä ne onkaan.
Ellei edellinen sitten tosiaan jostakin tiennyt oikean iän.
Eeee ei tässä on kyllä jokin tilastovirhe
Matti Vanhanen
ex PM, keksi työurien pidentämisen joka toteutui vain julkisellasektorilla
tti Vanhanen
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ja tk-eläkkeellä 181000.