Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa mitä sanotte mutta se mikä sijaisvanhemmuudessa

Vierailija
18.05.2026 |

on oleellisinta ja tärkeintä on rakkaus. Jos sitä ei pysty tuntemaan lasta kohtaan, täytyy antaa mahdollisuus toiseen kotiin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin asia sijaisperheenä ovat lasten biologiset vanhemmat. Lapsia kun ei sijoiteta ihan kevein perustein ja ne biologisten vanhempien taistelu "lapsensa puolesta" ovat raakoja ja julmia.

Vierailija
22/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vissiin unohtui Auerin lasten sijaisvanhemmilta.

Kun niiltä lapset lähi niin tulot romahti  1200 e.    Silloin kun lapset oli heillä  saivat 8000e kk.  Erikseen vielä lapsilisät ym ym...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Vierailija
24/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalin asia sijaisperheenä ovat lasten biologiset vanhemmat. Lapsia kun ei sijoiteta ihan kevein perustein ja ne biologisten vanhempien taistelu "lapsensa puolesta" ovat raakoja ja julmia.

Joskus on niin mutta voi olla toisinkin. Osa vanhemmista ymmärtää syyn miksi lapsi on sijaisperheessä. Joskus on joku tutkimus tehty että parhaiten selviävät lapset joilla biot ovat antaneet luvan kiintyä sijaisvanhempiin ja ovat yhteistyökykyisiä.

Vierailija
25/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalin asia sijaisperheenä ovat lasten biologiset vanhemmat. Lapsia kun ei sijoiteta ihan kevein perustein ja ne biologisten vanhempien taistelu "lapsensa puolesta" ovat raakoja ja julmia.

Mäkin jouduin lähtemään yhdestä perheestä kun mun pirihuoraäiti häiriköi ja uhkaili. 

Vierailija
26/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vissiin unohtui Auerin lasten sijaisvanhemmilta.

Harva joutuu ottamaan kerralla neljä lasta. 

Vierailija
28/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalin asia sijaisperheenä ovat lasten biologiset vanhemmat. Lapsia kun ei sijoiteta ihan kevein perustein ja ne biologisten vanhempien taistelu "lapsensa puolesta" ovat raakoja ja julmia.

Joskus on niin mutta voi olla toisinkin. Osa vanhemmista ymmärtää syyn miksi lapsi on sijaisperheessä. Joskus on joku tutkimus tehty että parhaiten selviävät lapset joilla biot ovat antaneet luvan kiintyä sijaisvanhempiin ja ovat yhteistyökykyisiä.

Siinä samassa tutkimuksessa kerrottiin, että tällaisia vanhempia on alle 10% ja näissä huostaanoton perusteluissa ei mainita päihteitä tai mielenterveysongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, eikä rahan kiilto silmissä hamstrata sijaislapsia mahdollisimman paljon.

Iso pettymys on luvassa jos rahan takia alkaa perhehoitajaksi. Ei lapsia onneksi hirmuisen monta voi ollakkaan yhdessä perheessä.

No, jos molemmat vanhemmat tekee sijaisvanhemmuutta työkseen niin 7 lastakin voi olla.

Siinäpä sitä rahaa tahkotaan.

Silloin on kyseessä ammatillinen perhekoti. Tavallisessa sijaiskodissa ei voi olla seitsemää sijoitettua.

Vierailija
30/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, eikä rahan kiilto silmissä hamstrata sijaislapsia mahdollisimman paljon.

Iso pettymys on luvassa jos rahan takia alkaa perhehoitajaksi. Ei lapsia onneksi hirmuisen monta voi ollakkaan yhdessä perheessä.

No, jos molemmat vanhemmat tekee sijaisvanhemmuutta työkseen niin 7 lastakin voi olla.

Siinäpä sitä rahaa tahkotaan.

Silloin on kyseessä ammatillinen perhekoti. Tavallisessa sijaiskodissa ei voi olla seitsemää sijoitettua.

Ei perhekodissakaan. 6 on maksimi

Vierailija
32/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Taitaa tulla vielä jotain korvauksia päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Kuinka moni näistä on huostaanotettuja?

Vierailija
34/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi outoa, jos ei kiintyisi omassa kodissa vanhemmuutta tarvitsevaan lapseen. Rakkaus on aika voimakas sana tässä yhteydessä. Toki jos lapsella on traumataustaa ja voimakas oireilu, on se aika raskasta. Lapsen syytähän nämä ei kyllä ole, mutta bioperhe voi tehdä paljon hallaa sijaishuollon onnistumiselle ja hyvän suhteen muodostumiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Hyvin vähän siis.

Vierailija
36/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Kuinka moni näistä on huostaanotettuja?

Vajaa ja reilu kymmenen. Määrät on pieniä, mutta Suomessa on viime vuosina käyty keskustelua siitä, pitäisikö pitkäaikaisesti sijoitettujen lasten adoptioita helpottaa silloin, kun on selvää, ettei paluu biologiseen perheeseen ole enää mahdollinen. 

Vierailija
37/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, eikä rahan kiilto silmissä hamstrata sijaislapsia mahdollisimman paljon.

Iso pettymys on luvassa jos rahan takia alkaa perhehoitajaksi. Ei lapsia onneksi hirmuisen monta voi ollakkaan yhdessä perheessä.

No, jos molemmat vanhemmat tekee sijaisvanhemmuutta työkseen niin 7 lastakin voi olla.

Siinäpä sitä rahaa tahkotaan.

Silloin on kyseessä ammatillinen perhekoti. Tavallisessa sijaiskodissa ei voi olla seitsemää sijoitettua.

Ei perhekodissakaan. 6 on maksimi

Seitsemän voi olla jos on ulkopuolinen työntekijä vanhempien lisäksi.

Vierailija
38/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Kuinka moni näistä on huostaanotettuja?

Vajaa ja reilu kymmenen. Määrät on pieniä, mutta Suomessa on viime vuosina käyty keskustelua siitä, pitäisikö pitkäaikaisesti sijoitettujen lasten adoptioita helpottaa silloin, kun on selvää, ettei paluu biologiseen perheeseen ole enää mahdollinen. 

Suomessa käytetään useammin huoltajuuden siirtoa. Minulla on yksi lapsi,  johon minulla on oheishuoltajuus. 

Vierailija
39/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Suomessa adoptoidaan vuosittain myös täysi-ikäisiä sijaisperheiden lapsia. 

Vierailija
40/43 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemmat saa kuussa lapsesta 1666€

Sen takia sijaishoidon pitää päätyä joko lapsen adoptioon tai perheen yhdistämiseen

Adoptioon? Ei Suomessa adoptoida.

Suomessakin adoptoidaan. 

Hyvin harvoin Suomessa kuitenkin annetaan lapsi adoptioon.

Vuosittain Suomessa annetaan adoptioon noin 50 lasta.

Kuinka moni näistä on huostaanotettuja?

Vajaa ja reilu kymmenen. Määrät on pieniä, mutta Suomessa on viime vuosina käyty keskustelua siitä, pitäisikö pitkäaikaisesti sijoitettujen lasten adoptioita helpottaa silloin, kun on selvää, ettei paluu biologiseen perheeseen ole enää mahdollinen. 

Suomessa käytetään useammin huoltajuuden siirtoa. Minulla on yksi lapsi,  johon minulla on oheishuoltajuus. 

Oheishuoltajan lisäksi täytyy olla varsinainen huoltaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä