Toimeentulotukihakemuksen käsittely kestää liian kauan
Eikö nyt voitaisi palkata paljon käsittelijöitä toimeentulotkukeen jotta saisivat kansalaisille tärkeät asiat ratkaistua maksimissaan kolmessa arkipäivässä. Työllistäisi samalla mukavasti toimistotyöläisiä.
Nytkin meni se 7 arkipäivää ja kyseltiin vasta sitten lisätietoja. Sit menee viisi arkipäivää että katsovat onko oikeat lisätiedot saapuneet. Todennäköisesti kysyvät lisää ja ratkaisu taas viivästyy. Puhelinpalvelu on puolestaan tukossa ja soitot maksullisia.
Nyt sinne heti lisää käsittelijöitä ja rahat ripeämmin tileille ilman typeriä lisäselvityksiä. Soittaisivat edes niin selviäisi heti eikä turhan viestittelyn jälkeen viikkojen päästä mitä lisäselvityksiä haluavat.
Kommentit (67)
Kelalle pitäisi ehdottomasti palkata lisää työntekijöitä sekä käyttää tekoälyä. Viivyttely on kestämätöntä kiusaamista.
Ei uskalla nykyään ottaa osa-aikatöitä vastaan kun tukien saaminen viivästyisi entisestään.
Tuet pitäisi kaksinkertaistaa siihen asti kunnes käsittelyaika saatu kahteen arkipäivään.
Taas joutuu viikonlopun menoihin käyttämään käteiskassasta seteleitä. On tämä touhu mennyt kummaksi.
Olisko tuossa ideana lisätä häätöjen määrää?
Työperäinen maahan muutto auttaa asiaan!
Pitää ottaa huomioon, että tukihakemusten käsittelijöille maksetaan bonuksia eli ns. vit' uilisää viivyttelyistä. Hylyistä vieläpä extraa.
Kelan parhaat työntekijät hylkäävät eniten hakemuksia perusteetta, lisäksi hylkääminen on nopeaa kun hylkää tutkimatta hakemusta. Nämä työntekijät saa eniten suoritteita ja saavat pitää työpaikkansa seuraavissa yt-neuvotteluissa. Onneksi tulee tekoäly ja potkii näiden pomot jossain vaiheessa toimeentulotuen kerjääjiksi.
Kysymys: Jos saan viimeisen erän ansiosidonnaista juhannuksen jälkeen, kun kuinka pitkälle tuon rahan pitää riittää? Jään n. 200 euroa tuon kanssa plussan puolelle ja kun siirryn yleistuelle, niin joudun hakemaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti tuonne käsittelemään toimeentulotukihakemuksia jos pääsisin. Ripeästi hyväksyisin hakemukset ja pitäisin tuet tyhmiä kyselemättä tileille tai laskuihin.
Luulen, että lentäisit aika pian takaisin kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.
Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.
Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...
Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....
Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.
Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?
Kyllä nyt pistää vihaksi. Viikon päästä viikonloppureissu ja toimeentulohakemus kolmatta viikkoa käsittelyssä. Vaaditut lisätiedot lähetetty viikko sitten. Reissun rahoitus tämän toimeentulotuen varassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn käyttö tulee lisääntymään Kelan päätöksenteossa. Luulisi, että se käsittelisi asiat melkein saman tien...?
Ellei sitten jonkun tarvitse lopuksi vielä hyväksyä nuo tekoälyn tekemät päätökset, jolloin sama ralli jatkuu edelleen.
Luultavasti tarvitsee, etenkin jos myönteisten päätösten riski on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tili tyhjänä, hakemus junnaa käsittelyssä. Millä elän viikonlopun yli?
Jospa vaikka soitat sinne?
Oon kans tuilla eikä se helppoa ole, mutta Ihmettelen eikö ihmiset tosiaan saa edes kymppiä pidettyä hätävararahaa ja jotain syötävää kaapissa.
Voit myös soittaa diakonialle niin saatat saada sitoumuksen ruokakauppaan.
"Ihmettelen eikö ihmiset tosiaan saa edes kymppiä pidettyä hätävararahaa ja jotain syötävää kaapissa. "
Käteisvarat on Kelan sivujen mukaan ilmoitettava toimeentulotukea hakiessa.
Soittaminen ei onnistu, linjat tukossa ja pyydetään soittamaan uudestaan. Jonottamisesta syntyy puhelinlaskun, maksaako Kela sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.
Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.
Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...
Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....
Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.
Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?
Ainakin Osuuspankist ja S-pankista saa tulostettua tiliotteen ihan miltä tahansa ajanjaksolta, vaikka yhdeltä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Riikka
Mene sinä hoitoon.
Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.
Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.
Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...
Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....
Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.
Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?
Ainakin Osuuspankist ja S-pankista saa tulostettua tiliotteen ihan miltä tahansa ajanjaksolta, vaikka yhdeltä päivältä.
S-pankista ei saa. Ainoastaan kuun lopussa automaattisesti kootut.
Valitettavasti tulevina kesäkuukausina käsittelyajat tulevat pitenemään huomattavasti. Lisäksi vaaditaan entistä tarkempia selvityksiä päätöksen tekemiseen. Tähän kannattaa jo varautua mikäli suinkin mahdollista.
Aiemmin sai toimeentulotukipäätöksen jopa kuudelle kuukaudelle. Sitten kolmelle, ja nyt kuukaudelle. Hirveästi turhaa työtä kaikille osapuolille, varsinkin kun tulot pysyvät samana.