Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukihakemuksen käsittely kestää liian kauan

Vierailija
18.05.2026 |

Eikö nyt voitaisi palkata paljon käsittelijöitä toimeentulotkukeen jotta saisivat kansalaisille tärkeät asiat ratkaistua maksimissaan kolmessa arkipäivässä. Työllistäisi samalla mukavasti toimistotyöläisiä.

 

Nytkin meni se 7 arkipäivää ja kyseltiin vasta sitten lisätietoja. Sit menee viisi arkipäivää että katsovat onko oikeat lisätiedot saapuneet. Todennäköisesti kysyvät lisää ja ratkaisu taas viivästyy. Puhelinpalvelu on puolestaan tukossa ja soitot maksullisia.

 

Nyt sinne heti lisää käsittelijöitä ja rahat ripeämmin tileille ilman typeriä lisäselvityksiä. Soittaisivat edes niin selviäisi heti eikä turhan viestittelyn jälkeen viikkojen päästä mitä lisäselvityksiä haluavat. 

 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja saa jatkuvasti kahden viikon välein olla hakemassa. kun eivät enää tee kuukautta pidemmälle ajalle. perusteena etteivät muka tiedä taloustilannettani eteenpäin, vaikka tilanne pysynyt täysin samana vuosia:D

Tuo tulevan taloustilanteen epävarmuus on vain hyväksyttävä kiertoilmaisu sille, että olemme Kelassa päättäneet tehdä sinun tuen saamisesta mahdollisimman hankalaa ja aiheuttaa elämääsi mahdollisimman paljon stressiä. Ei laki edellytä, että tuen saa myöntää vain kuukaudeksi kerrallaan. Kuukauden päätökset on Kelan johtohenkilöiden henkilökohtainen päätös, johon lain tulkinta venyy, koska laillisuusvalvonta vahvistaa tulkintaa ettei työttömyyden syy voi olla työpaikkojen puutteessa vaan pelkästään työhaluttomuudessa.

Aivan kuin köyhät valitsisi elämän jatkuvassa epävarmuudessa ja halveksuttuna. 

Aiemmin sai toimeentulotukipäätöksen jopa kuudelle kuukaudelle. Sitten kolmelle, ja nyt kuukaudelle. Hirveästi turhaa työtä kaikille osapuolille,  varsinkin kun tulot pysyvät samana. 

Vierailija
42/67 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle pitäisi ehdottomasti palkata lisää työntekijöitä sekä käyttää tekoälyä. Viivyttely on kestämätöntä kiusaamista.

 

Ei uskalla nykyään ottaa osa-aikatöitä vastaan kun tukien saaminen viivästyisi entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi tuet pitäisi puolittaa.

Vierailija
44/67 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pitäisi kaksinkertaistaa siihen asti kunnes käsittelyaika saatu kahteen arkipäivään.

Vierailija
45/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joutuu viikonlopun menoihin käyttämään käteiskassasta seteleitä. On tämä touhu mennyt kummaksi.

Vierailija
46/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuossa ideana lisätä häätöjen määrää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työperäinen maahan muutto auttaa asiaan!

Vierailija
48/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa huomioon, että tukihakemusten käsittelijöille maksetaan bonuksia eli ns. vit' uilisää viivyttelyistä. Hylyistä vieläpä extraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan parhaat työntekijät hylkäävät eniten hakemuksia perusteetta, lisäksi hylkääminen on nopeaa kun hylkää tutkimatta hakemusta. Nämä työntekijät saa eniten suoritteita ja saavat pitää työpaikkansa seuraavissa yt-neuvotteluissa. Onneksi tulee tekoäly ja potkii näiden pomot jossain vaiheessa toimeentulotuen kerjääjiksi.

Vierailija
50/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: Jos saan viimeisen erän ansiosidonnaista juhannuksen jälkeen, kun kuinka pitkälle tuon rahan pitää riittää? Jään n. 200 euroa tuon kanssa plussan puolelle ja kun siirryn yleistuelle, niin joudun hakemaan toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti tuonne käsittelemään toimeentulotukihakemuksia jos pääsisin. Ripeästi hyväksyisin hakemukset ja pitäisin tuet tyhmiä kyselemättä tileille tai laskuihin.

Luulen, että lentäisit aika pian takaisin kortistoon.

Vierailija
52/67 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.

Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.

Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...

Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....

Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.

Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/67 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt pistää vihaksi. Viikon päästä viikonloppureissu ja toimeentulohakemus kolmatta viikkoa käsittelyssä. Vaaditut lisätiedot lähetetty viikko sitten. Reissun rahoitus tämän toimeentulotuen varassa!

Vierailija
54/67 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn käyttö tulee lisääntymään Kelan päätöksenteossa. Luulisi, että se käsittelisi asiat melkein saman tien...?

Ellei sitten jonkun tarvitse lopuksi vielä hyväksyä nuo tekoälyn tekemät päätökset, jolloin sama ralli jatkuu edelleen. 

Luultavasti tarvitsee, etenkin jos myönteisten päätösten riski on suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/67 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tili tyhjänä, hakemus junnaa käsittelyssä. Millä elän viikonlopun yli?

Jospa vaikka soitat sinne? 

Oon kans tuilla eikä se helppoa ole, mutta Ihmettelen eikö ihmiset tosiaan saa edes kymppiä pidettyä hätävararahaa ja jotain syötävää kaapissa. 

Voit myös soittaa diakonialle niin saatat saada sitoumuksen ruokakauppaan. 

"Ihmettelen eikö ihmiset tosiaan saa edes kymppiä pidettyä hätävararahaa ja jotain syötävää kaapissa. "

Käteisvarat on Kelan sivujen mukaan ilmoitettava toimeentulotukea hakiessa.

Vierailija
56/67 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaminen ei onnistu, linjat tukossa ja pyydetään soittamaan uudestaan. Jonottamisesta syntyy puhelinlaskun, maksaako Kela sen?

Vierailija
57/67 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.

Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.

Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...

Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....

Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.

Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?

Ainakin Osuuspankist ja S-pankista saa tulostettua tiliotteen ihan miltä tahansa ajanjaksolta, vaikka yhdeltä päivältä.

Vierailija
58/67 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin 

Riikka 

Mene sinä hoitoon.

 

Petteri

Vierailija
59/67 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.

Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.

Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...

Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....

Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.

Eikö tiliotteet tule ainakin yleensä kalenterikuukausittain? Ja jos laittaa puolessa välissä kuukautta seuraavan kuun hakemuksen, viimeisin tiliote on edelliseltä kuulta. Joten miten ne voivat edes tietää, mitä hakuhetkellä on rahaa tilillä?

Ainakin Osuuspankist ja S-pankista saa tulostettua tiliotteen ihan miltä tahansa ajanjaksolta, vaikka yhdeltä päivältä.

S-pankista ei saa. Ainoastaan kuun lopussa automaattisesti kootut.

Vierailija
60/67 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tulevina kesäkuukausina käsittelyajat tulevat pitenemään huomattavasti. Lisäksi vaaditaan entistä tarkempia selvityksiä päätöksen tekemiseen. Tähän kannattaa jo varautua mikäli suinkin mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän