Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukihakemuksen käsittely kestää liian kauan

Vierailija
18.05.2026 |

Eikö nyt voitaisi palkata paljon käsittelijöitä toimeentulotkukeen jotta saisivat kansalaisille tärkeät asiat ratkaistua maksimissaan kolmessa arkipäivässä. Työllistäisi samalla mukavasti toimistotyöläisiä.

 

Nytkin meni se 7 arkipäivää ja kyseltiin vasta sitten lisätietoja. Sit menee viisi arkipäivää että katsovat onko oikeat lisätiedot saapuneet. Todennäköisesti kysyvät lisää ja ratkaisu taas viivästyy. Puhelinpalvelu on puolestaan tukossa ja soitot maksullisia.

 

Nyt sinne heti lisää käsittelijöitä ja rahat ripeämmin tileille ilman typeriä lisäselvityksiä. Soittaisivat edes niin selviäisi heti eikä turhan viestittelyn jälkeen viikkojen päästä mitä lisäselvityksiä haluavat. 

 

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin 

Riikka 

Vierailija
2/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tietoja  sulta puuttui ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee ensimmäistä kertaa, hakemuksella kerrotaan, mitä ainakin tarvitaan liitteeksi. Jos taas jatkohakija, silloin edellisellä päätöksellä kerrotaan, mitä jatkoon tulee olla. Liitteet voi toimittaa omatoimisesti ennen kyselyjä.

Vierailija
4/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin heti tuonne käsittelemään toimeentulotukihakemuksia jos pääsisin. Ripeästi hyväksyisin hakemukset ja pitäisin tuet tyhmiä kyselemättä tileille tai laskuihin.

Vierailija
5/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Vierailija
6/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä menee helposti yli 10 arkipäivää. Viimeksi meni 16 päivää. Sitten kela pyytää samoja tiliotteita kaksi kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiliotteita pyytävät 10 päivän välein, eivätkö ne tajua ettei tiliotteita voi tulevaisuuden tapahtumista toimittaa. 

Vierailija
8/67 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapun jälkeen oli viikonloppu, sitten kesti lisäpäivät ja leikkuri 50%. Ilman ruokaa monet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa jo kestänyt, kaikki tiedot lähetetty. Sanovat että tiedot liian vanhoja koska käsittely kestänyt liian kauan ja pyytävät uusia.

 

Teen jatkossa aina valituksen vaikka olisikin oikea päätös.

Vierailija
10/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa jo kestänyt, kaikki tiedot lähetetty. Sanovat että tiedot liian vanhoja koska käsittely kestänyt liian kauan ja pyytävät uusia.

 

Teen jatkossa aina valituksen vaikka olisikin oikea päätös.

En oikein usko tähän.

Teen itse aina edellisen kuun alussa seuraavan kuun hakemuksen kun ei ikinä tiedä mitä keksii, perään laitan vielä viestiä, että tulihan kaikki tarvittavat liitteet niin vastaavat jopa muutamassa päivässä jos jotain on unohtunut. 

Kesä+heinäkuun päätös tais tulla viime viikon alussa vaikka olis lain mukaan pitänyt tulla aiemmin. Elokuussa tulee veronpalautukset. 

Kelassa on varmaa vaan se, että mikään mitä ne lupaa ei ole varmaa. 

Vierailija
12/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Siis sanasta sanaan, mitä se kela oikein on sanonut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteita pyytävät 10 päivän välein, eivätkö ne tajua ettei tiliotteita voi tulevaisuuden tapahtumista toimittaa. 

Höpöhöpö. 

Vierailija
14/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimpien tilastojen mukaan perustoimeentulotukea sai Suomessa yhteensä 365 000 henkilöä. Siinä sinulle vastaus, miksei Kelasta soiteta heti, vaan asian hoitamiseen menee aikaa. Ja jos kerran tiedät olevasi tukiasiakas ensi kuussakin, niin elä ja osta sen mukaan, että selviät jotenkin myös sen odotusajan, kun hakemustasi vasta käsitellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Siis sanasta sanaan, mitä se kela oikein on sanonut? 

Että tulot on suuremmat kuin menot.

Vierailija
16/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni seitsemän päivää ja sitten alkoivat kyselemään dokumentteja ja selvityksiä, jotka olin sinne jo lähettänyt. Sitten seitsemän päivää, kun käsittelivät sen samoilla tiedoilla uudestaan. Mielestäni törkeetä toimintaa. 

Vierailija
17/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti tuonne käsittelemään toimeentulotukihakemuksia jos pääsisin. Ripeästi hyväksyisin hakemukset ja pitäisin tuet tyhmiä kyselemättä tileille tai laskuihin.

Meinaat, että Kelalle on annettu pohjaton kassa, josta voi heitellä summamutikassa jokaiselle hakijalle?

Vierailija
18/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan.

Vierailija
19/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Siis sanasta sanaan, mitä se kela oikein on sanonut? 

Että tulot on suuremmat kuin menot.

Eli elää yli äyräittensä, jos on rahat kerran loppuneet, vaikka tulot riittävät normaalimenoihin.

Vierailija
20/67 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA 

Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.

Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan.

"Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan."

Ihan turhaa työtä kaikille osapuolille ja juuri siksi laitan hakemuksen vasta, kun riittävä määrä laskuja on saapunut. Juuri tuollaisella typerällä toiminnalla ruuhkautetaan palvelua vielä entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi