Toimeentulotukihakemuksen käsittely kestää liian kauan
Eikö nyt voitaisi palkata paljon käsittelijöitä toimeentulotkukeen jotta saisivat kansalaisille tärkeät asiat ratkaistua maksimissaan kolmessa arkipäivässä. Työllistäisi samalla mukavasti toimistotyöläisiä.
Nytkin meni se 7 arkipäivää ja kyseltiin vasta sitten lisätietoja. Sit menee viisi arkipäivää että katsovat onko oikeat lisätiedot saapuneet. Todennäköisesti kysyvät lisää ja ratkaisu taas viivästyy. Puhelinpalvelu on puolestaan tukossa ja soitot maksullisia.
Nyt sinne heti lisää käsittelijöitä ja rahat ripeämmin tileille ilman typeriä lisäselvityksiä. Soittaisivat edes niin selviäisi heti eikä turhan viestittelyn jälkeen viikkojen päästä mitä lisäselvityksiä haluavat.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti tuonne käsittelemään toimeentulotukihakemuksia jos pääsisin. Ripeästi hyväksyisin hakemukset ja pitäisin tuet tyhmiä kyselemättä tileille tai laskuihin.
Meinaat, että Kelalle on annettu pohjaton kassa, josta voi heitellä summamutikassa jokaiselle hakijalle?
Kelan kirstu on sama kuin valtion, eli lähes pohjaton. Kaikille halukkaille kyllä riittää, eivät vain halua antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee ensimmäistä kertaa, hakemuksella kerrotaan, mitä ainakin tarvitaan liitteeksi. Jos taas jatkohakija, silloin edellisellä päätöksellä kerrotaan, mitä jatkoon tulee olla. Liitteet voi toimittaa omatoimisesti ennen kyselyjä.
Mutta kun ne ei välttämättä edes kato niitä liitteitä ja pyytävät samoja uudestaan. Mulle tuli tekstiviesti, että soittavat kahden minuutin päästä ja olin silloin just semmoisessa työtehtävässä, että en huomannut viestiä. Sitten soi puhelin ja kun aloin ottamaan työhanskoja pois kädestä vastatakseni, niin soitto loppui ihan muutaman piipahduksen jälkeen. Tämän virheen takia käsittely viivästyi seitsemällä työpäivällä. Ja olin siis lähettänyt kaikki tarvittavat liitteet, joita nuo puusilmät eivät nähneet tai eivät vain tajunneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA
Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.
Siis sanasta sanaan, mitä se kela oikein on sanonut?
Että tulot on suuremmat kuin menot.
Eli elää yli äyräittensä, jos on rahat kerran loppuneet, vaikka tulot riittävät normaalimenoihin.
Ei vaan oikeus toimeentulotukeen syntyy, kunhan saan hakemukseen mukaan kyseisen kuukauden aikana erääntyvät sähkö-, vakuutus- ja lääkärilaskut. Jos niitä ei ole tiedossa hakemusta lähettäessä, niin jään plussalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA
Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.
Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan.
"Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan."
Ihan turhaa työtä kaikille osapuolille ja juuri siksi laitan hakemuksen vasta, kun riittävä määrä laskuja on saapunut. Juuri tuollaisella typerällä toiminnalla ruuhkautetaan palvelua vielä entisestään.
Ihan järjetön systeemi se on, mutta itse en voi materialisoida ruokaa jääkaappiini tyhjästä kuun puoliväliä odotellessa.
Toivottavasti kukaan ei oikeasti elä rikoksetonta elämää tt-tuella.
Hallituksen toimesta Kelaan kohdistuu jatkuvasti enemmän ja enemmän säästöpainetta. Eli lisää työntekijöitä ei todellakaan ole tulossa. Päinvastoin. Esim. eläköityneiden tilanne ei tällä hetkellä palkata uusia.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen toimesta Kelaan kohdistuu jatkuvasti enemmän ja enemmän säästöpainetta. Eli lisää työntekijöitä ei todellakaan ole tulossa. Päinvastoin. Esim. eläköityneiden tilanne ei tällä hetkellä palkata uusia.
Tämä tarkoittaa että tuen tarve vain kasvaa. Tervetuloa iloiseen joukkoomme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen toimesta Kelaan kohdistuu jatkuvasti enemmän ja enemmän säästöpainetta. Eli lisää työntekijöitä ei todellakaan ole tulossa. Päinvastoin. Esim. eläköityneiden tilanne ei tällä hetkellä palkata uusia.
Tämä tarkoittaa että tuen tarve vain kasvaa. Tervetuloa iloiseen joukkoomme
Eihän käsittelijällä pitäisi olla ongelmaa noiden lappujen täytössä.
ja saa jatkuvasti kahden viikon välein olla hakemassa. kun eivät enää tee kuukautta pidemmälle ajalle. perusteena etteivät muka tiedä taloustilannettani eteenpäin, vaikka tilanne pysynyt täysin samana vuosia:D
Ärsyttää kun joutuu antamaan tutulle käteistä joka sitten maksaa kriittisiä laskuja jottei ne mene perintään vain sen takia että Kelassa ei lueta liitteitä tai viestejä.
Pitkään Kelan toimeentulonasiakkaana olleille pitäisi nopeasti saada automaattinen hyväksyntä ja tilinsiirrot jotta homma toimisi nopeasti. Vapautuisi resursseja uusien asiakkaiden hakemusten käsittelyyn.Miksei tekoäly hoida ja hyväksy heti Kelan vakioasiakkaiden hakemuksia?
Vierailija kirjoitti:
ja saa jatkuvasti kahden viikon välein olla hakemassa. kun eivät enää tee kuukautta pidemmälle ajalle. perusteena etteivät muka tiedä taloustilannettani eteenpäin, vaikka tilanne pysynyt täysin samana vuosia:D
Tuo tulevan taloustilanteen epävarmuus on vain hyväksyttävä kiertoilmaisu sille, että olemme Kelassa päättäneet tehdä sinun tuen saamisesta mahdollisimman hankalaa ja aiheuttaa elämääsi mahdollisimman paljon stressiä. Ei laki edellytä, että tuen saa myöntää vain kuukaudeksi kerrallaan. Kuukauden päätökset on Kelan johtohenkilöiden henkilökohtainen päätös, johon lain tulkinta venyy, koska laillisuusvalvonta vahvistaa tulkintaa ettei työttömyyden syy voi olla työpaikkojen puutteessa vaan pelkästään työhaluttomuudessa.
Aivan kuin köyhät valitsisi elämän jatkuvassa epävarmuudessa ja halveksuttuna.
Tekoälyn käyttö tulee lisääntymään Kelan päätöksenteossa. Luulisi, että se käsittelisi asiat melkein saman tien...?
Tili tyhjänä, hakemus junnaa käsittelyssä. Millä elän viikonlopun yli?
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn käyttö tulee lisääntymään Kelan päätöksenteossa. Luulisi, että se käsittelisi asiat melkein saman tien...?
Ellei sitten jonkun tarvitse lopuksi vielä hyväksyä nuo tekoälyn tekemät päätökset, jolloin sama ralli jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee ajoissa niin ei se seitsemän päivää itketä. Terveisin vuosituhannen alussa hakenut, käsittely kesti silloin VAIN KAKSI KUUKAUTTA
Mä en voi hakea ajoissa, koska siinä tapauksessa hakemus hylätään.
Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan.
"Tätä ei kovin selkeästi selitetä, mutta kun sieltä tulee hylkäävä päätös, voit sitten laittaa myöhemmin päätöksen ajalla erääntyvät sähkö ym. laskut sinne Kelaan. Tällöin tekevät laskelman uudestaan."
Ihan turhaa työtä kaikille osapuolille ja juuri siksi laitan hakemuksen vasta, kun riittävä määrä laskuja on saapunut. Juuri tuollaisella typerällä toiminnalla ruuhkautetaan palvelua vielä entisestään.
Olen samaa mieltä.
Lisäksi jos päätös on hylkäys vaikka n. 50 euron ylimenevän varallisuuden takia niin 30 euron sähkölaskun toimittaminen ei muuta päätöstä myönteiseksi. Laskuja pitäisi tässä esimerkkitapauksessa olla yli 50 euron edestä jotta uusi päätös olisi myönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Tili tyhjänä, hakemus junnaa käsittelyssä. Millä elän viikonlopun yli?
Jospa vaikka soitat sinne?
Oon kans tuilla eikä se helppoa ole, mutta Ihmettelen eikö ihmiset tosiaan saa edes kymppiä pidettyä hätävararahaa ja jotain syötävää kaapissa.
Voit myös soittaa diakonialle niin saatat saada sitoumuksen ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei oikeasti elä rikoksetonta elämää tt-tuella.
Kyllä mä meen poimimaan mustikoita ja myyn ne enkä aio ilmoittaa kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei oikeasti elä rikoksetonta elämää tt-tuella.
Samaa mietin. Hommat pimeenä ja vähän herkkuu tiskin alta, viattomille tottakai. tt-tuki tulee kun tulee.
Mut älkää nyt j***lauta nälkään kuolko, "koska säännöt, nönnönnöö."
Multa hylättiin toimeentulotuki, peräti kahdesti, eikä auttanut mikään. Nyt muutan pois ja Kela saa pitää tunkkinsa. Neljän vuoden päästä pääsen eläkkeelle niin silloin en kumminkaan saisi toimeentulotukea. Joten irtaudun näistä paskahakemusten täytöistä vähän etuajassa.
Ilmeisesti Kela haluaa työllistää tällä tavoin omia työntekijöitään, että kaikille riittää töitä.
Onhan nuo ajat kohtuuttoman pitkiä ja jatkokyselyillä viivästytetään lisää.
Yhdellä tutulla ollut välillä noiden kanssa ongelmia, vaikka laittaa aina hakemukset ajoissa. Syystä tai toisesta Kela venyttää ja vatvoo noita papereita luvattoman kauan. Tässä kerran, kun tuttu laittoi hyvissä ajoin hakemuksen liitteineen eli reilua kahta viikkoa ennen kuun vaihdetta, tuli päätös ajoissa, mutta ongelmaksi tuli se, että hakuhetkellä tilillä oli reilu 100e. Asiankäsittelijä katsoi, että koska tilillä on rahaa, tämä reilu 100e vähennetään seuraavan kuun tt-tuesta...
Kuuta siis jäljellä 2 viikkoa ja olisi ilmeisesti pitänyt olla nämä 2 viikkoa syömättä. Lisäksi tuo raha ei ollut mitään ylimääräistä tuloa, vaan sillä kuulla maksettua tt-tukea. Tuttu teki valituksen tuosta, mutta vieläkään ei ole asiaa käsitelty, aikaa kulunut yli 2kk....
Että kyllä köyhät yritetään laittaa kunnolla kyykkyyn.