Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysiluokkalainen ei haluaisi pukeutua pukuun juhlissa. Suorat housut ja paitapusero. Sanoin, että kaikilla muilla on myös pukutakki

Vierailija
17.05.2026 |

Hän vastasi "minun ei tarvitse olla kuin kaikki muut, minä olen mimä". 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maalaiskoulussa viime vuonna muistaakseni yhdellä oppilaalla oli kauluspaita ja tummat housut ja kaikilla muilla mustat puvut solmioineen/rusetteineen. 

Vierailija
22/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen tiedät että kaikilla muilla on? 

Olen nähnyt yläasteen päättäjäisissä. Ysiluokkalaisilla puku. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin lakkiaisissa ja koulun salissa edessäni seisoi nuori juhlavieras lyhyissä sortseissa. Poikkesi kyllä muista juhlijoista.

Vierailija
24/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ysin keväällä hakemassa todistusta mustissa pukuhousuissa ja valkoisessa paidassa. Kaikilla muilla pojilla oli puku ja kravaatti. Jälkeenpäin harmitti virhearvioni kun erotuin joukosta. Vieläkin muistan tuon päivän kuin eilisen.

M39

Vierailija
25/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä juhlat? Peruskoulun päättäjäisiin, rippijuhliin, toisen lakkiaisiin tms. on ok mennä ilman puvuntakkia, mutta esimerkiksi häihin en veisi teinipoikaa muuten kuin puku päällä.

Peruskoulun päättäjäiset ja iltajuhla

Mikä hiton iltajuhla??? Samalla tavalla ne ysit omalla porukallaan rymyää päissään pitkin uimarantoja, puistoja ja nurmikoita kuin ylioppilaatkin. Siitä on juhlallisuus kaukana.

- sivusta

Vierailija
26/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä aikanaan päättäjäisissä ollut pukua kuin parilla hikarilla ja yhdellä hienostelevalla jupinalulla.

Meidän koululla oli päin vastoin ja se puku oli lähinnä bensalenkkareilla, jotka poltti moponkumia koulun pihalla.😂 

Teidän wt koulusta ei ollut puhe

Vierailija
27/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pukua, jos ei halua. Vastustin itse nuorena pukukoodeja. Olen itse päässyt ylioppilaaksi minihameessa. Kyseessä oli erittäin lyhyt mekko. Se oli protesti, minun ei tarvitse olla kuten muut. Mekko oli kyllä ihan laadukas, Kekäleestä ysärillä pystyin käyttämään kerran, koska opiskeluaikaan lihoin jo ekana vuonna 5 kg. Ja sen jälkeenkin kilon vuodessa. Urheiluharrastus jäi, ei ollut rahaa eikä aikaa kilpaurheilulle. Mutta silti elämäni kaunein kuva on otettu yo-juhlien jälkeen puistossa. Joskus olin siis nuori ja kaunis ja uskalsin olla välittämättä normeista. Suosittelen samaa muillekin.

Vierailija
28/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän maalaiskoulussa viime vuonna muistaakseni yhdellä oppilaalla oli kauluspaita ja tummat housut ja kaikilla muilla mustat puvut solmioineen/rusetteineen. 

Tuo oli sitten joku oppilaiden sopima tempaus. Muuten varmasti ainakin osalla tytöistä olisi ollut mekko. 

Vierailija
29/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä juhlat? Peruskoulun päättäjäisiin, rippijuhliin, toisen lakkiaisiin tms. on ok mennä ilman puvuntakkia, mutta esimerkiksi häihin en veisi teinipoikaa muuten kuin puku päällä.

Mikset? Eikö avioliitto ole pätevä, jos paikalla on teini ilman takkia? 

Vieraan tulee kunnioittaa pukeutumisellaan tilaisuutta ja noudattaa etikettiä. Jos häihin ei ole ilmoitettu muuta pukukoodia, se on silloin puku. Tietysti jos teini haluaa rinnastaa itsensä lapsiin eikä aikuisiin, niin pukeutukoon sitten kuin lapsi.

Heh.

Voi teini pukeutua siististi ilman sitä puvuntakkiakin. Ei hän potkupuvussa aio edustaa. Eikä ole edes tuttia.

Vierailija
30/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suorien housujen ja paitapuseron kanssa puvuntakki, ei ilman.

Vierailija
31/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli sitten joku oppilaiden sopima tempaus. Muuten varmasti ainakin osalla tytöistä olisi ollut mekko. 

Kyseisessä ikäluokassa ei ollut yhtään tyttöä

Vierailija
32/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan poikani pukeutui päättäjäisiin farkkuihin ja puvun takkiin, valkoisiin lenkkareihin,  hän tykkää kaikista juhlista.

Vierailija
33/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ehdottaa vaikka liiviä. Ei sen tarvitse olla puvuntakki. Kauluspaita yksinäänkin on on ihan ok. Ymmärrän kyllä, että SINÄ haluat pojan pukeutuvan tietyllä tavalla, mutta jos kyse on ysiluokan päättäjäisissä, antaisin pukeutua rennommin. Pukua ehtii käyttämään sitten muissa tilaisuuksissa myöhemmin. 

Vierailija
34/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin lakkiaisissa ja koulun salissa edessäni seisoi nuori juhlavieras lyhyissä sortseissa. Poikkesi kyllä muista juhlijoista.

No voi kauheaa, että joku vieras ihan poikkeaa muista juhlijoista.

Vierailija
35/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannerheim sanoi etteä pukeutumiskoodit ja ohjesäännöt on niitä varten joilla ei ole tyylitajua. Olen marskin kanssa samaa mieltä.

Vierailija
36/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä ikäluokassa ei ollut yhtään tyttöä

Tyttöjä oli kyllä mutta enpä nyt erikseen maininnut, kun ajattelin, että keskustelu koski poikia.

Vierailija
37/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsi vielä, että näyytäisi joltain politiikolta. 

Vierailija
38/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraan tulee kunnioittaa pukeutumisellaan tilaisuutta ja noudattaa etikettiä. Jos häihin ei ole ilmoitettu muuta pukukoodia, se on silloin puku. Tietysti jos teini haluaa rinnastaa itsensä lapsiin eikä aikuisiin, niin pukeutukoon sitten kuin lapsi.

Lässyn lässyn, ei etiketit ole yhtä tiukat kuin ennen. Edes sukulaiset ei enää paheksu yhtä paljon kuin yksittäinen av-mamma nostaessaan itseään. 

Olen kyllä huomannut, että osa ei nykyään nimenomaan halua kunnioittaa etikettiä ja pukeutua tilaisuuden mukaan, ja valitettavasti sitä pidetään suorastaan hyveenä.

Vierailija
39/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miehen pukeutuminen määrää naisen pukeutumisen.

Morsiamen ei tarvitse kunnioittaa tilaisuutta ja hän voi mennä vihille tennarit jalassa? 

Vierailija
40/71 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan ehdottaa vaikka liiviä. Ei sen tarvitse olla puvuntakki. Kauluspaita yksinäänkin on on ihan ok. Ymmärrän kyllä, että SINÄ haluat pojan pukeutuvan tietyllä tavalla, mutta jos kyse on ysiluokan päättäjäisissä, antaisin pukeutua rennommin. Pukua ehtii käyttämään sitten muissa tilaisuuksissa myöhemmin. 

Jep juuri näin. Ei siellä opettajillakaan ole kauluspaitaa kummempaa, jos edes sitä, kun ovat töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä