Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmistautunut sotaan?

Vierailija
16.05.2026 |

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan sota alkaa Suomessa alkutalvella 2026. Oletko valmistautunut ja miten?

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseet on öljytty ja puukot teroitettu. Antaa tulla vaan r-yssät!

Ja aseesi ja puukkosi torjuvat ohjuksia ja drooneja miten?

Vierailija
102/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenen heittämään heittokirveen kymmenen metrin päästä tauluun, osaan karatesta kolme kataa täydellisesti silmät sidottuna. Potkin päivittäin katosta roikkuvia oluttölkkejä. Seinässä on raamattu ja eteisen seinässä vanha puhelinluettelo. Isken niitä täysiä erilaisia tyrmäyslyötejä. 

Keskellä yötä on herätys jossa hyppään sängyltä alas ja ryömin vessaan suojaan, jos tulee ilmahälyytys. Kaverit nauraneet että miksi Suomessa on ammattisotilaita, kun minä olen heitämällä parempi taistelija kuin ne on. 

Mutta näin on näreet ja elämä kulkee polkujaan. Synnyin soturiksi. Kävelen oikeudenmukaisuuden polkua ja autan mummoja ja heikkoja polkuni varrella. 

Töissä en käy, koska se on soturitreenistä pois. Otan reserviläisyyteni tosissaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se sota ei kauaa kestä. Ei saada edes yhtä droonia ammuttua alas, mitäs sitte kun niitä tulee tuhansia.

Toissayönä ei saatu ammuttua yhtä droonis alas kun drooneja ei ollut ainuttakaan. 

Mistä ihmeestä tulee tuhansia drooneja? Ryzzzzzä ei ole edes yhtä tuhatta droonia pystynyt kertaakaan laukaisemaan.

Meillä piisaa sergeitä ja itkoa yllin kyllin. Antaa tulla vaan.

Vierailija
104/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota on ainoastaan korruptoituneiden ja valehtelevien vasemmistotoimittajien sekä niiden juttuja lukevien lampaiden päässä. 

On se tulossa. Palikat on uudelleenjärjestetty niin, että se voidaan aloittaa. Ukrainan sota lopetetaan ensin.

Vierailija
105/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jämsässä oikea botero bunkkeri jonka joku rakensi oli TV ohjelma siitä . Se on museo .  

Vierailija
106/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ennustaa toukokuussa 2026 että sota tulee alkutalvesta 2026?
Pöhkö kun ei osaa edes provoa tehdä.

Täh? Milloin sun mielestä on alkutalvi 2026?

Vo hyvää päivää. "Alkutalvi 2026" alkaa tämän kesän ja sitä seuraavan syksyn jälkeen!!! 😂

No eihän ala, idiootti 😂 Alkutalvi 2026 alkaa 1.1.2026 😂😂😂

Eli meni jo 🤣

Hei, ota huomioon nyt että palstaii g o r ei puhu suomea äidinkielenään eikä ole tottunut suomalaisiin ilmaisuihin. Sanakirjoista ei opi sitä tietoa miten ja millä sanoin asioista puhutaan luontevasti. 

Vierailija
107/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo hyvää päivää. "Alkutalvi 2026" alkaa tämän kesän ja sitä seuraavan syksyn jälkeen!!! 😂

Nimenomaan sitä meinasin ja ihmettelin kun jonkun mielestä alkutalvi on tänä vuonna jo mennyt :D

Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä perehdyin ohjeistuksiin jo 1980-luvulla, kun kotitalouksiin jaettiin Kodin turvaopas -niminen kirjanen. Ohjeistuksethan ovat yhteiskunnan muuttuessa tietysti muuttuneet siitä ajasta, mutta perusperiaatteet on edelleen samat. Mun varautumisessa on muutama oleellinen asia eli sähkönjakelun häiriöt, vedenjakelun häiriöt, maksuliikenteen häiriöt, kauppojen toiminnan häiriöt sekä tilanteet, joissa kotoa ei voi poistua. 

Asun 2-kerroksisessa asunnossa, joten mulle on tärkeää, että en sähkökatkon aikana kompuroi portaissa. Yläkerran käytävällä ja porraskuilussa mulla on lattianrajassa paristoilla toimivat liiketunnistimilla varustetut lamput. Alakerrassa on eräänlainen varastohylly, jossa on kannellisissa laatikoissa ja nimilapuilla varustettuna erilaisia tavaroita. Esimerkiksi yhdessä on erilaiset paristot. Niitä tietenkin tulee käytettyä muulloinkin, mutta siis oleellista on, että ne ovat yhdessä ja samassa paikassa. Ei siis tarvitse sähkökatkon aikana ruveta miettimään, missähän kaikki paristot on.  Multa löytyy myös laitteet, joilla voi keittää vettä ja laittaa ruokaa ilman sähköjäkin. Lisäksi mulla on ihan arkikäytössä elintarvikkeita, jotka tarpeen vaatiessa voisi syödä suoraan pakkauksestakin. Siis kypsentämättä ja lämmittämättä. Vedenjakelun häiriöihin olen varautunut siten, että mulla on 5,5 litran kanistereissa lähdevettä. Tällä hetkellä niitä on 6 kpl. Aiemmin käytin päiväysvanhaksi menneet vedet kukkien kasteluun, mutta nyt olen laittanut sellaisiin avaamattomiin kanistereihin vain punaiset tarrat, koska kyllä niillä voi edelleen kätensä tai naamansa pestä. Lisäksi löytyy kivennäisvesiä, mehuja ja jos oikein veemäiseksi elämä menee, niin viinejä yms.  Elintarvikkeista tuossa jo vähän mainitsinkin, mutta mulla on ruokakomerossa säilykkeet siten, että kun ostan uusia, laitan ne rivissä perimmäksi ja vanhimmat tuotteet hyllyllä siihen eteen. Löytyy myös erilaisia kuivattuja hedelmiä ja marjoja sekä pähkinöitä. Käteistä myös löytyy aina. Lisäksi multa löytyy mm ilmastointiteippiä, jos tulee tarvetta tiivistää ikkunat, ja olen myös selvittänyt, mistä saan tässä asunnossa ilmanvaihdon kokonaan pois päältä. Löytyy myös lämpimiä vaatteita sekä retkeilykäyttöön tarkoitettu makuupussi. Joditabletteja ei enää ole (meni päiväys jo vanhaksi), koska olen jo sen verran vanha, että en kuulu enää niiden kohderyhmään. Ensiaputarvikkeita löytyy aina ja hiljattain jouduinkin varastoa täydentämään, kun niille tuli käyttöä. Olen myös perehtynyt taloyhtiön omaan varautumissuunnitelmaan. 

Vierailija
109/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
110/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulette, että Suomi suorastaan vaadittiin Natoon? Tietenkin sodan takia.

Vierailija
111/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on jo nyt hätää kärsimässä Ukrainan droonien kanssa. Mitä luulet että kävisi jos venäjä vetäisi Suomen mukaan sotaan? Ukrainalaiset pääsisivät vapaasti operoimaan droonejaan Suomesta käsin koska 100% varmuudella olisimme silloin täydellisesti liitossa Ukrainan kanssa. Silloin öljynjalostamot ja muut laitokset vasta palaisikin.

Vierailija
112/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin piti alkaa tammikuussa 2025, mutta Trumpin valinta presidentiksi esti sen. Toivon, että nytkin tulisi jokin este.

Ap:n ajatuksena on varmaan, että jos Venäjä aikoo jonnekin Euroopassa hyökätä (ei välttämättä Suomeen, huom), niin se kannattaisi niiden tehdä niin kauan kuin Krasnov on Usan pressana ja ennen kuin EU ja eurooppalainen Nato ilman Usan tukea ehtivät varustautua liian vahvoiksi. Euroopan mailla on tavoitteena varustautua vuoteen 2030 mennessä, Trumpin terveys näyttää heikkenevän ja välivaaleissa olla tulossa tappio marraskuussa 2026, jolloin demokraatit voisivat poistaa Trumpin virasta. Eli se aikajana perustuu ilmeisesti tuollaisiin arvailuihin. Venäjällä on "eduskknta"vaalit syyskuussa 2026, en tiedä, että oliko siinä logiikassa ajatus, että Putin hyökkäisi ennen sitä vai sen jälkeen. Joka tapauksessa hänenkin asemansa ilmeisesti horjuu Venäjällä jo, eikä hänellä ehkä ole kauan siellä aikaa olla vallassa, joten jos hän jotain haluaa ehtiä, niin voi olla kiire. En tiedä, onko hänellä jo myöhäistä ja onko keskeisten ihmisten tuki uusille sotatoimille jo hävinnyt, ei kai hänkään ihan yksin pysty asioista siellä päättämään.

Vierailija
113/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on jo nyt hätää kärsimässä Ukrainan droonien kanssa. Mitä luulet että kävisi jos venäjä vetäisi Suomen mukaan sotaan? Ukrainalaiset pääsisivät vapaasti operoimaan droonejaan Suomesta käsin koska 100% varmuudella olisimme silloin täydellisesti liitossa Ukrainan kanssa. Silloin öljynjalostamot ja muut laitokset vasta palaisikin.

Myös Suomen sairaalat ja kaupungit. Se taitaa uhotessa unohtua.

Vierailija
114/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Suomen sairaalat ja kaupungit. Se taitaa uhotessa unohtua.

Sinulta tuntuu uhotessa unohtuvan kaikki realiteetit. Kova sohvasoturointi on taas käynnissä.

Vierailija
115/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä se Venäjä tulee Suomeen 2026 talvella kun on pakkasta ja kaikki maasto tukossa? Dronet ei toimi pakkasessa, eikä talvella niillä erota yhtään mitään minne iskeä.

Vierailija
116/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan sitä meinasin ja ihmettelin kun jonkun mielestä alkutalvi on tänä vuonna jo mennyt :D

Oot väärässä, urpo. Tietenkin vuoden 2026 alkutalvi meni jo :D

Vierailija
117/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varautunut sotaan. Olen kuitenkin varautunut. Minulla on kotivaraa kaapissa ja lisäksi bug out bag (hätä-/evakkoreppu) ja EDC- eli EveryDayCarry-laukku (päivittäistarpeita sisältävä kassi tai kassissa oleva tuotepakkaus, joka kulkee liki aina mukana, kun lähden ulos).

Olen miettinyt, mitä kaikkea käytän ja tarvitsen joka ikinen päivä ja jatkuvasti, pitkin päivää. Sellaista, mitä ilman en voisi olla tai ainakin olisi tosi kurjaa ilman sitä. Sellaisia olen sitten valinnut varautumistavaroiksi.

Moni preppaaja satsaa johonkin kirveisiin, onkiin ja veitsiin yms., vaikka aniharva ryntää kriisin iskiessä jonnekin metsään yksinänsä ramboilemaan. Yleensä esim. evakuointitilanteessa viranomaiset ohjaavat ihmiset jonnekin suojaan, jossa sitten voi tarvita kaikenlaista, että jaksaa oleilla ja aika kuluisi paremmin. Tai sitten on selvittävä esim. eristyksissä tai yksin omassa kodissa. Joten sellaisiin tuotteisiin ensisijaisesti kannattaa satsata. Eikä johonkin metsässä asumiseen.

Mitä kaikkea repussasi on, saanko kysyä? Haluaisin tehdä sellaisen, mutten tiedä, mitä pakkaisin.

Hygieniatarvikkeita, ensiaputarvikkeita, ruokaa, juomaa, lääkkeitä, taskari ja taskuradio paristoineen, kynä ja kirjoituspaperia, varavaatteet, sadeasu, tärkeitä yhteystietoja vihossa... tällaisia perusjuttuja.

Noilla englanninkielisillä nimillä, joita kommentissani mainitsin (bug out bag, EDC bag), löytyy Tubesta monia videoita, joista saa ideoita. Kieltä ei tarvi ymmärtää, koska videoilla esittelevät laukkujen sisällön kädestä pitäen. Ja suomenkielisiäkin löytyy muutama, esim. selvitymisreppu-nimellä löytää Tubesta jotain.

Jossain vaiheessa ostin kaikenlaista metsässä selviytymisen varalta, kunnes tajusin, että enhän minä ikinä sellaiseen touhuun edes lähtisi. Joten aloin miettiä selviytymistä sen kannalta, mitä oikeasti tekisin ja mitä silloin tarttisin.

Vierailija
118/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiton päivänä oli Punaisella torilla niin paljon rautaa näytillä, että millä se mahdollinen sota täällä suunnalla sitten alkaa? Vyöryttääkö ne miljoonia jalkaväen miehiä? Nehän räjähtää kaikki paskaksi.

Vierailija
119/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota on ainoastaan korruptoituneiden ja valehtelevien vasemmistotoimittajien sekä niiden juttuja lukevien lampaiden päässä. 

On se tulossa. Palikat on uudelleenjärjestetty niin, että se voidaan aloittaa. Ukrainan sota lopetetaan ensin.

Oletteko te siis valinneet johtajaksenne jonkun uuden palikan Puten tilalle?

Vierailija
120/224 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tuo, että sota alkaisi heti USA:n välivaalien jälkeen? Pitää toivoa, että välivaalien tulos olisi sellainen, ettei onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän