Oletko valmistautunut sotaan?
Joidenkin asiantuntijoiden mukaan sota alkaa Suomessa alkutalvella 2026. Oletko valmistautunut ja miten?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ku ootte hauskoja.
Harmittaako rssää kun ei pelonlietsontasi ota oikein tulta alleen?
Ei ole lietsontaa vaan rehellinen kysymys. Itse en ole ainakaan karkuun lähdössä. Haluan taistella ja puolustaa kotiani. Toisaalta pitää ensisijaisesti miettiä, mitä teen lasteni hyväksi.
Mietin vain, miten kannattaa alkaa varautua ongelmiin infrastruktuurissa.
Ap
Omaisuus myytävänä. Muutan vuokralle josta on helppo lähteä muualle tuossa tilanteessa. En aio osallistua isojen poikien riitelyyn millään tavalla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Olen ja en. Nimenomaan olen varautunut poikkeustilanteisiin infrastruktuurissa. Ihan riippumatta siitä, mikä sen poikkeustilanteen aiheuttaa. Varsinaisesti sotaan en, koska täytän 68 vuotta vasta vähän yli kolmen vuoden päästä. Ja siihen asti valmiuslaki velvoittaa mua tekemään ja menemään sinne, miten viranomaiset käskee.
Ensimmäinen järkevä vastaus koko ketjussa, kiitos.
Millä tavalla olet valmistaunut häiriöihin infrastruktuurissa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Venäjä menettää miehiä Ukrainassa, mutta samalla värvätään koko ajan lisää.
niin, mutta joka kk vähemmän kuin niitä tapettuja.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin tavoin! Miten sinä ap?
Tällä hetkellä mulla on suunniteltu syrjäinen paikka, johon voidaan lasten kanssa mennä. Tänä viikonloppuna hankin meille varusteita nopeaa lähtöä varten. Veisin lapset (ovat jo isoja) turvapaikkaan ja se on vielä auki, mitä voin sen jälkeen itse tehdä isänmaan puolesta.
Tiedän, että te varmasti luulette trolliksi, mutta ei ole mitään sellaista. Nukun yöni paremmin, kun tiedän olevani edes jotenkin valmistautunut.
Ap
Olen lukenut eri puolilta maailmaa sota-alueilta paenneiden kokemuksia ja niissä kehotetaan välttämään syrjäisiä paikkoja! Neuvo on niissä aina hakeutua ihmisjoukkoihin, pakolaisleireihin tms, missä on muita ihmisiä. Syrjäiset paikat ovat vaarallisimöia, koska niissä on ihan satunnaisten rikollisjoukkojen tms armoilla yksin.
Lisäksi esim elintarvikehuolto ek pelaa sodassa normaalisti, vaan logistiikkakuljetuksia tulee vain isoimpiin kauppoihin pidempien matkojen päähän. Syrjäisessä paikassa ei ole palveluita - ruokaa tai vaikka sairastuessa lääkkeitä ja terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varautunut sotaan. Olen kuitenkin varautunut. Minulla on kotivaraa kaapissa ja lisäksi bug out bag (hätä-/evakkoreppu) ja EDC- eli EveryDayCarry-laukku (päivittäistarpeita sisältävä kassi tai kassissa oleva tuotepakkaus, joka kulkee liki aina mukana, kun lähden ulos).
Olen miettinyt, mitä kaikkea käytän ja tarvitsen joka ikinen päivä ja jatkuvasti, pitkin päivää. Sellaista, mitä ilman en voisi olla tai ainakin olisi tosi kurjaa ilman sitä. Sellaisia olen sitten valinnut varautumistavaroiksi.
Moni preppaaja satsaa johonkin kirveisiin, onkiin ja veitsiin yms., vaikka aniharva ryntää kriisin iskiessä jonnekin metsään yksinänsä ramboilemaan. Yleensä esim. evakuointitilanteessa viranomaiset ohjaavat ihmiset jonnekin suojaan, jossa sitten voi tarvita kaikenlaista, että jaksaa oleilla ja aika kuluisi paremmin. Tai sitten on selvittävä esim. eristyksissä tai yksin omassa kodissa. Joten sellaisiin tuotteisiin ensisijaisesti kannattaa satsata. Eikä johonkin metsässä asumiseen.
Kiitos tästäkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaivoin juoksuhaudan ja korsun rivitalon takapihalle.
luin ekana että kortsun....
Kortsuja onkin hyvä olla olemassa kun sodan jälkeen tulevat tänne taas pilua myymään. Siiat on syöty ja ukot mullissa niin tarve r-yssällä tienata.
Mulla on yksi ruokakaapissa yksi tonnikalapurkki. Makarooniakin on runsaasti, mutta sota-aikana ei ole vettä ja sähköä o niin vaan ole saatavilla. Pitää hankkia lisää kylmänä syötävää muonaa. Joku spriikeitin vissiin hankittava myös. Patteriradio mulla toimii. Ja pattereita on jemmassa. Mienkähän kännykät ja tietsikat toimii hybridisotahyökkäyksessä, jos venäläiset tai mikä se vihollinen nyt sitten onkaan, tuhoavat it-infrastruktuurin, vesi- ja sähköverkoston lisäksi? Näitä kannattaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ennustaa toukokuussa 2026 että sota tulee alkutalvesta 2026?
Pöhkö kun ei osaa edes provoa tehdä.Täh? Milloin sun mielestä on alkutalvi 2026?
Vuoden 2026 alussa.
Eipä kannata. Kuolo korjaa kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhkö kun ei osaa edes provoa tehdä.Täh? Milloin sun mielestä on alkutalvi 2026?
Vuoden 2026 alussa.
Mitä hittoa :DD
Olen varautunut sontaan hamstraamalla vessapaperia. Vaikka tulisi miten iso sonta niin olen valmis! Ollos huoleton poikas paskal on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma? Mistä tää tieto on?
1400 hyvää r-yssää ja haavoittuneet päälle per päivä. Siellä on r-yssän pienet ikäluokat kohta kaikki jalka- ja käsipuolia tai kilon paloissa ympäri aroa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varautunut sotaan. Olen kuitenkin varautunut. Minulla on kotivaraa kaapissa ja lisäksi bug out bag (hätä-/evakkoreppu) ja EDC- eli EveryDayCarry-laukku (päivittäistarpeita sisältävä kassi tai kassissa oleva tuotepakkaus, joka kulkee liki aina mukana, kun lähden ulos).
Olen miettinyt, mitä kaikkea käytän ja tarvitsen joka ikinen päivä ja jatkuvasti, pitkin päivää. Sellaista, mitä ilman en voisi olla tai ainakin olisi tosi kurjaa ilman sitä. Sellaisia olen sitten valinnut varautumistavaroiksi.
Moni preppaaja satsaa johonkin kirveisiin, onkiin ja veitsiin yms., vaikka aniharva ryntää kriisin iskiessä jonnekin metsään yksinänsä ramboilemaan. Yleensä esim. evakuointitilanteessa viranomaiset ohjaavat ihmiset jonnekin suojaan, jossa sitten voi tarvita kaikenlaista, että jaksaa oleilla ja aika kuluisi paremmin. Tai sitten on selvittävä esim. eristyksissä tai yksin omassa kodissa. Joten sellaisiin tuotteisiin ensisijaisesti kannattaa satsata. Eikä johonkin metsässä asumiseen.
Mitä kaikkea repussasi on, saanko kysyä? Haluaisin tehdä sellaisen, mutten tiedä, mitä pakkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma? Mistä tää tieto on?
Ei ainakaan kremlistä eikä anus putkoselta.
Oon mäkin varautunut, vaikka en sotaan suoraan. Omistan fyysistä kultaa, sen kanssa on tosin hankala mennä rajan yli, joten omistan myös kultaa Voima goldilla, jossa sen voi myydä ja siirtää pankkitilille.
Omistan myös kakkosasunnon (okt) Espanjassa, sitä tosin hallitsee vielä isäni leski, mutta force mojoure -tilanteessa heittäisin hänet sieltä ulos, jos hän siellä edes olisi.
Kotona minulla on puhdas kaivovesi, lähellä sijaitsee lähde, lisäksi ostin lämpimät makuupussit koko perheelle, minulla on kolme tulisijaa, polttopuita 1-2 vuodeksi, puuhella, leivinuuni, lasikuisti ( = jääkaappi), aurinkopaneelit (joilta vielä puuttuu hybridi-invertteri, joka mahdollistaisi off grid -käytön, se on hankintalistalla), kasvilannoitteita, puutarha (jossa en tosin nyt viljele mitään), 2 x 20l jerrykannut, joihin voi varastoida bensaa, otsalamppuja, paristoja, paristoradio, trangia, kotivarasäilykkeitä, wc, joka toimii ilman sähköä (lokakaivo takapihalla) ja peittoja ikkunoita eristämään.
Kuinka todennäköisenä pidät sotaa? Kuka mahdollisesti hyökkäisi tänne, varsinkin kun nyt ollaan Natossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2026 alussa.
Talvi 26 meni jo, sen alku oli tammikuussa 26. Pöhkö. Pohdi mieluummin 27 talvea joka on edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2026 alussa.
Mitä hittoa :DD
Niin, idiootti? Alkutalvi 2026 meni jo :DDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2026 alussa.
Ap on ilmeisesti lukenut niitä arvioita, joita on X:ssä, että Venäjän aikaikkuna hyökätä pienimuotoisesti Nato-maihin olisi jo lähikuukausina, ehkä syksyllä 2026.
En ole itse ottanut sitä tosissani ja jos hyökkäisikin, en usko, että Suomeen. Todennäköisempi intressi niillä olisi Suwalkin käytävän ympärillä Balttian suunnalla.
Voisi se tietysti vaikuttaa esim huoltovarmuuteen niin, että ulkomailta ostettuja elintarvikkeits olisi vähemmän ja joku riisi olisi luksusta. Suomi kyllä tuottaa itse ruokaa, mutta sitä normaalia karvahattutyyppisempää perunaruokaa. Eli siis valikoimat pienenisivät.