Elokuvateatterit eivät tunnu enää kiinnostavan ihmisiä lähes lainkaan
Olen käynyt elokuvissa kohta 30 vuotta ja nykyisin teattereissa on aivan eri määrä ihmisiä kuin aiemmin. Muistan sellaisen ajan kun kaikkiin näytöksiin ei saanut lippuja koska teatterit olivat aivan täynnä hittielokuvien kohdalla. Nyt yli 200-paikkaisessa salissa istuu usein alle 10 ihmistä ihan elokuvasta riippumatta.
Mikä on muuttunut?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millaisia elokuvia ihmiset käyvät katsomassa, jos yleisössä on rauhattomuutta. Itse en ole sellaista huomannut koskaan. Ovatko nuo jotain toimintaleffoja tai nuorille suunnattuja? Itse katson kotona elokuvia vain harvoin, toisinaan menen elokuviin koska katselukokemus on erilainen isolta screeniltä . Hinnalla ei ole mitään merkitystä. Katson myös mielelläni musiikkidokkareita tai kokonaisia konsertteja elokuvateattereissa. Led Zeppelin - dokumentin katsoin tuoreeltaan vaikka tiesin sen tulevan aikanaan tv:ssä. Helsingin Adlon-leffateatterissa näytetään hyviä klassisen musiikin konsertteja. Upea Andre Rieu tulee kesällä Suomeen konsertoimaan, haluamani liput kunnon paikoille Veikkaus Areenaan olisivat maksaneet n.200 euroa. Olin saanut konserttielämyksen jo viime syksynä käytyäni katselemassa ja kuuntelemassa hänen johtamansa konsertin elokuvissa, pehmeällä istuimella viiniä siemaillen. Ja edullisesti! Koska käyn vuorotöissä, minulla on mahdollisuus käydä myös päivänäytöksissä. Kivaa ajanvietettä vapaapäivinä.
Korjaus edelliseen: tarkoittamani elokuvateatteri on nimeltään Maxim eikä Adlon.
Minusta on turha valittaa elokuvalipun hinnasta, jos elokuvalipun hintaan laskee monet popparit karkit limpparit ja ties mitkä kaljat. Parempi tuollaisten porsaiden pysyä kotona röhkimässsä ja piereskelemässä,
Katson elokuvat pääasiassa elokuvateatterissa. Juuri levitykseen tulleina. Helsingissä on pieniä, viihtyisiä elokuvatteattereita, joissa on asiallisia asiakkaita. Ei elokuvissa halua olla hälisevien nuorten kanssa. Valitkaa pieni teatteri , ei näitä isoja ketjuteattereita.
Leffalippu plus oheiskulut ovat enemmän kuin 3 x 45 min tanssitunti-illan tai lavatanssikerran hinta. Leffassa käynti ei ole viimeisten vuosien aikana juurikaan yllättänyt positiivisesti kun olen erehtynyt katsomoon.
M60+
Nykyään tehdään niin huonoja elokuvia! Uusi Odysseus tulossa missä Helena musta ja Akilles tuo puolijuomala soturi on 155cm 50kg nainen nykyinen transmies Ellen Page.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvateatterissa kokemus on kuitenkni aivan eri tasolla kuin kotiteatterillakaan saatika nyt jos katsoo elokuvan puhelimen ruudulta kuten jotkut tekevät nykyään.
Joo ihme pärisevä ääni kun volat isketty kaakkoon ja kuvakin on aika suttuinen, lisäksi edessä istuu jolu kirahvi ja takana mölyapinoita, ai että mitä nautintoa. Kyllä ennemmin kotona katson 55-tuumaisesta pikkutelkkaristani elokuvat.
Ei hyviä leffoja ja hintaa liikaa
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään niin huonoja elokuvia! Uusi Odysseus tulossa missä Helena musta ja Akilles tuo puolijuomala soturi on 155cm 50kg nainen nykyinen transmies Ellen Page.
Odotan sitä perse-elokuvaa jossa näkyy perse 2 tunnin ajan.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset haluaa käydä elokuvateatterissa. Minua ei kiinnosta äänentoisto vaan se elokuva. Todella harvoin tulee katsottua elokuvia edes. Nykyään on suurin osa elokuvista huonoja. Suomalaiset leffat on aina samanlaisia ja samat huonot näyttelijät.
Kotona saa sohvalla pötköttää, piereskellä, pysäyttää leffan ja käydä hakemassa kaljaa. Miksi haluaisin istua tuntemattomien keskellä kuuntelemassa karkkipussien rapinaa ja liian kovalla olevia kaiuttimia? Miksi olisin niin tyhmä että maksaisin siitä?
Vierailija kirjoitti:
E-passilla ostamme sarjalippuja, mutta niistä yleensä osa vanhenee, kun ei ole riittävästi kiinnostavia elokuvia.
Sama havainto. Lopulta on pakko käydä jossakin huonossa elokuvassa kun liput menevät vanhoiksi. Kun tämä tilanne toistui niin lakkasin ostamasta sarjalippuja.
Mistä se johtuu että 'lähes lainkaan' vaikuttaa könkelöltä.
Elokuvat ovat kirjoja lukutaidottomille
Meillä se teatteri johon olisi kätevin mennä, haluaa profiloitua näyttämään ohjelmistoa nuorille (ovat itse sanoneet). Moni minua kiinnostava siis ei tule tuonne kierrokselle lainkaan tai jos tulee niin se esitetään arkena keskellä päivää tai muuten hankalaan aikaan. Jossain vaiheessa siis meni maku.
Katson leffat omassa leffateatterissani kotona isolta cinemascope kuvasuhteen valkokankaalta. Kokemus on sama kuin julkisissa teattereissa ja tietyiltä osiin jopa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kotona elokuvan saa katsoa rauhassa. Miksi maksaisin häiriötekijöistä? Lippujen hinnat ovat nykyään myös liian kalliita.
Kotona voi myös luoda rauhalliset elokuvan katselulle edulliset olosuhteet kuten pimentää asunnon illalla verhoilla ja laittaa päähän bluetooth kuulokkeet, niin että olohuoneen ainoa valonlähde on iso televisioruutu 55 tuumasta ylöspäin. Jos valittu elokuva osoittautuu syystä tai toisesta pettymykseksi ja ennakko-odotuksen vastaiseksi, niin toteamiseen voi riittää 15 tai 30 minuuttia eikä sitä ole pakko katsoa loppuun vain sen elokuvalipun hinnan takia.
Jos tulee tarvetta käydä vessassa tai hakea joutui syomistä tai juomista, elokuvan voi laittaa siksi ajaksi pauselle. Jos on keräillyt elokuvia DVD:nä tai Blu-raynä, niin jonkun elokuvan sarjan trilogian voi katsoa esimerkiksi peräkkäisinä iltoina omalta kotisohvalta.
Mitä tulee yleiseen elokuvatarjontaan, niin nykyisin tehdään kyllä järkyttävän paljon noita supersankarifilmejä, joissa on sekoitettu kaiken maailman sarjakuvahahmoja samaan juoneen. Minulle tuo genre on jäänyt varsin vieraaksi, ja katson mielummin vaikka jonkun pienen budjetin scifi- tai kauhuelokuvan, jos siinä mielenkiintoinen juoni ja kohtuullisen uskottavia näyttelijöitä.
Jo ihan Youtubesta puhumattakaan monesta muusta saitista löytää ilmaiseksi paljon kiinnostavampia elokuvia kuin mitä nykyisin tehdään. Jokin 1930-luvun mustavalkoinen rikoskomedia tai 1970-luvun espanjalainen kauhuleffa tai italialainen jännäri, jota ei ole koskaan esitetty ainakaan Suomen tv:ssä, voi olla uskomattoman koukuttava.
Kyllä se syy on hinta. Jos laskisivat lippujen hinnat viiteen euroon, niin olisi saleissa porukkaa ja rahaa tulisi sisään paljon enemmän. Suomessa on ilmeisesti joku laki, joka kieltää kaikenlaisten huvitusten saattamisen pienituloisten ulottuville.
Elokuvien suosion aallonpohja taisi olla 1990-luvulla.
Elokuvateatterit olivat melkein tyhjiä, Oulun elokuvateattereissa ei ollut edes paikkavaraus käytössä, koska katdojia oli niin vähän. Sai istua, mihin halusi.
Oulusta poistuikin tuona ajanjaksona 2 elokuvateatteria, Adams ja Rio. Adams saattoi lopettaa jo 80-luvun puolella.
Käymme elokuvissa kerran, pari vuodessa. Tytär kävi elokuvissa eilen, vaimon kanssa ajateltiin käydä myös pian.
16€, ei pidä paikkaansa, ehkä johonkin päivänäytökseen tai kirjastikinoon. Liput tosin halpuivat verrattuna 1980-lukuun, jolloin ne olivat pahimmillaan jotakin 40 mk.