Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Repesin täysin kun kaupassa joku mummo sanoi sähköpostiosoitetta ilmoittaessaan "miukumauku".

Vierailija
15.05.2026 |

Z-sukupolven aspa oli ihan että "mi..siis mikä?"

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku nyt sitten kertoa, että mitkä on ne nykyaikaiset vastineet miukumaukulle ja risuaidalle?

Ät ja ristikkomerkki ovat yleisnimityksiä.

Nuoret sanovat ät ja häshtäg

Vierailija
202/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo, aspa oppii kun tekee töitä. Tämänkin  takia kannattaisi olla tekemisissä eri sukupolvien kanssa.

Kannattaa pyrkiä päästä suku-polvien väliin. Aaahhh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukumauku on se suomenkielinen sana @-symbolille. "Ät" on virheellinen tapa sanoa se, koska se on englantia. Jotkut myös sanovat virheellisesti #-merkkiä hashtagiksi, vaikka sen nimi on ristikkomerkki tai risuaita suomeksi. 

Vierailija
204/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄ  SE ON JOS EI MIUKUMAUKU TAI AT????

Vierailija
205/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prsekö sulla repesi vai mikä?

Vierailija
206/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku insinööri muinoin halusi pilailla loppukäyttäjien kustannuksella.

Vierailija
207/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret kohta unohtavat tavallista Suomen kieltä. Kun rupeat puhumaan niiden kanssa tavallisella Suomen kielellä, ne ivät ymmärrä mitään. He eivät osaa kirjoittaa eivätkä puhua.

Kymmenen vuotta sitten kävin suomen kielen kurssin ja siellä minulle opetettiin sanomaa ,, piukumauku ,,

Suomen kieli kirjoitetaan pienellä. 

Vierailija
208/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia sanoja käytetään @ merkistä ?

Vierailija
209/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukumauku on merkin nimi. Yleensä tätä merkkiä käytetään sähköpostissa. Se tunnetaan myös nimellä ät. Miukumauku - @ Ät - @ Miukumauku-merkkiä ei voi kuitenkaan korvata kirjoittamalla sanaa miukumauku

Vierailija
210/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap joku teini?

Tiedätkö miten naurettava olento olet kaikkien aikuisten mielestä?

Vierailija
211/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKÄ  SE ON JOS EI MIUKUMAUKU TAI AT????

Taksamerkki

Vierailija
212/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret kohta unohtavat tavallista Suomen kieltä. Kun rupeat puhumaan niiden kanssa tavallisella Suomen kielellä, ne ivät ymmärrä mitään. He eivät osaa kirjoittaa eivätkä puhua.

Kymmenen vuotta sitten kävin suomen kielen kurssin ja siellä minulle opetettiin sanomaa ,, piukumauku ,,

Siinä ei ole mitään logiikkaa tai syytä miksi se pitäisi kirjoittaa pienellä, joten ihan sama kirjoittaa isolla. 

Vierailija
213/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun y-läinen miesystävä käyttää termiä miukumauku. Se on vähän että mitä on oppinut. Itse olen X ja sanon @ = ät. Joku varmaan nauraa sillekin, voi ei.

Mitäs termiä zetat sitten käyttää? Itsekään en tiedä muuta kuin tuon englanninkielisen. Onko joku uusi keksitty vai finglishilläkö mennään? 

Vierailija
214/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku nyt sitten kertoa, että mitkä on ne nykyaikaiset vastineet miukumaukulle ja risuaidalle?

Ät ja ristikkomerkki ovat yleisnimityksiä.

Nuoret sanovat ät ja häshtäg

Niin minäkin. Olen 51 v. Eipä ole kauheasti kekseliäisyyttä, jos muita termejä noille ei ole keksitty? 

Vierailija
215/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse kertoa, jokainen tajuaa että merkki kuuluu siihen. Koskahan alatte matkia vanhusten kävelytyyliä ym. En minäkään naura nenärenkaille, tatuoinneille, pullasutiripsille ja potkupalloillenne.

Vierailija
216/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tuota kuulut edes 80v vanhemmiltani enää 20 vuoteen.

Mä oon 57v, ja sanon edelleen miukumauku. Jos vaan muistan. At on niin tylsä sana. Miukumauku on hauska ja kaunis. Vähän niin kuin minäkin.

Vierailija
217/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole mitään logiikkaa tai syytä miksi se pitäisi kirjoittaa pienellä, joten ihan sama kirjoittaa isolla. 

Vaikka sinun logiikkasi ei siihen riittäisikään niin kirjoitus- ja kielioppisäännöt eivät valitettavasti muutu sinun rajoitteidesi mukaan. 

Vierailija
218/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukumauku kuulostaa ihan älyttömän typerälle. Sanon siksi aa. Jos joku ei sitä tajua, niin voi voi.

Vierailija
219/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vanhempi sana tuolle symbolille on taksamerkki, jota käytettiin hinnoissa ennen, joten voi olla, että ne kaikista kovimmat luokan vanhukset käyttää sanaa taksamerkki. 

Vierailija
220/233 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua nauratti kun naapurin boomeri puhui "älykännykästä". Kai sillä on kotona myös ATK. 

No mitä sinä sanot? Eikö nuo ole ihan ymmärrettäviä sanoja. Paljon kummallisempaa on kun joku sanoo iPhone. Sehän on tuotemerkki.

Kännykkä on sellainen sana, jota alle 25-vuotiaat eivät välttämättä tunnista ollenkaan. 

Mitä ne sitten sanoo? Puhelin? Ei kai enää ole vaaraa että sekoittaa sen siihen alkuperäiseen puhelimeen. Kyllä 30 vuotta sitten puhelin oli se mikä oli kiinni seinässä eikä se mikä oli taskussa.

Ne kutsuvat sitä aivan oikein puhelimeksi. Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta nyt eletään vuotta 2026 ei 1996.

Älykännykkä on kännykkä netillä ja kännykkä puhlin, jossa ei ole mausteita. Lankapuhelin on kiinteä puhelin. Puhelin on nämä molemmat yleisnimitykseltä. Mutta kun osa nuorisosta on niin yksinkertaista, etteivät tajua kielen hienouksia.

Saat sinä ihan vapaasti hakata päätä seinään. Kieli elää ja muuttuu, jotkut sopeutuvat ja jotkut jäävät rannalle. Vika ei ole nuorissa vaan sinussa.

Niin ja sinä olet niin nuori, ettet tiedä juurikaan mistään mitään. Hakkaat päätä senään ja yrität keksiä pyörää uudelleen vaikka siitäkin on jo monta variaatiota.

Mun ensikokemuksista sulla on vielä yli puolet kokematta. Mutta aikanaan sinäkin tajuat.

Jos liki 50-vuotias on nuori, niin sinulla on toinen jalka jo haudassa. Kieli elää, sinä ehkä et.