Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko koskaan rahaa, jos joku tulee pyytämään, että saisi ruokaa ostettua?

Vierailija
13.05.2026 |

Toissapäivänä nuorehko nainen, ihan suomalainen, tuli pyytämään rahaa ruokaan. Oli selvästi koditonkin. En voinut antaa, kun ei ollut juuri sillä hetkellä pienempää kuin 20e seteli, mutta jäi vähän kaduttamaan. Olisihan minä sen voinut antaa. Meidän pitäisi pitää enemmän huolta toisistamme.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna nykyään, kun on siitä huonoja kokemuksia, ja Suomessa on sosiaalihuolto. 

Katutaiteilijalle voin antaa. 

Kyllä minäkin voin soittajalle heittää lantin, jos on viihdyttävää musiikkia. Siitähän tulee usein hyvälle mielelle. Tai muullekin esiintyjälle, jos se ilahduttaa. Esiintyminen on eri asia kuin kerjääminen.

Vierailija
42/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ehdottaa että mennään yhdessä kauppaan ja ostan sulle kauraryynejä, vihanneksia, soijarouhetta, tomaattimurskaa ja papuja. Jos ei käy niin sit ei vissiin ollutkaan nälkä. 

Kyllä nälkä loppuu hyvin äkkiä, jos tuon listan ostaisit. Jotain rajaa "auttamisellakin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että mennään ostamaan. Kertaakaan ei ole vielä käynyt. Rahaa vain vailla

Sama. Naapurin rouva kuoli syöpään ja miehensä alkoholisoitui saman tein. Oli ilmeisesti jo sellaista historiaa, kun kävi joskus meiltä pummaamassa kaljaa (mieheni laivalla töissä niin viinakaapissa löytyi juomia). 

Sitten tuli lainaamaan tupakkaa, ja lopulta alkoi rahan ruikutus, jonka torppasin heti alkuunsa. Syynä oli "bussikortin osto ja ruokaakin olisi pitänyt saada". Haha, kaljat oli loppu. Pistin välit kokonaan poikki. Äkkiä tuli aiemmin ihan ok-tyypistä ruokkoamaton spurgu. Vaimo piti kai ruodussa.

Vierailija
44/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassalla olen antanut 10c pari kertaa että junnailu loppuisi. Kerran sain 2 euron pullokuitin kauppaan ihan toisella puolella kaupunkia. Oli tanskalainen tuurijuoppo ja turisti omien sanojen mukaan. 

Ruokaarahaa pyytäneelle ehdottanut että mennään vaan ostamaan puuroa, perunaa jne. Maksan ostokset. Ei ollut kiinnostunut. 

Meidän kaupassa monet tarjoaa esim. lapselle karkkirahat. Musta todella epäilyttävää. Äitinsä ei halua, että ostaa karkkia, joten sitä karkkirahaa ei ole, ja nämä ukot kaupassa tarjoaa. 

Vierailija
45/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ehdottaa että mennään yhdessä kauppaan ja ostan sulle kauraryynejä, vihanneksia, soijarouhetta, tomaattimurskaa ja papuja. Jos ei käy niin sit ei vissiin ollutkaan nälkä. 

En voi kuvitella, että olisi koskaan niin nälkä, että söisin tuollaista settiä. Paitsi vihannekset ja tomaattimurska olis kyllä käyttökelpoisia. Kai se on tuokin keino vielä alentaa sitä, joka on jo heikoilla. "Syö tästä tätä paskaa. Ai ei kelpaa? No ei sitten varmaan oo nälkä!"

Heikoilla? Raha menee joko viinaan, peukkuun tai Romanian mafiaklaaneille.

Vierailija
46/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En anna nykyään, kun on siitä huonoja kokemuksia, ja Suomessa on sosiaalihuolto. 

Katutaiteilijalle voin antaa. 

Kyllä minäkin voin soittajalle heittää lantin, jos on viihdyttävää musiikkia. Siitähän tulee usein hyvälle mielelle. Tai muullekin esiintyjälle, jos se ilahduttaa. Esiintyminen on eri asia kuin kerjääminen.

No tämä nyt on kivaa katukulttuuria. Kunhan osaa soittaa tai laulaa hyvin. On kaikenlaista uikuttajaa kuultu.

Vierailija
47/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kerran nuorena yhdelle naiselle kasan kolikoita, kun piti kuulemma saada lapsille maitoa. Kohta tuli ulos kaupasta ja availi röökiaskia siinä. Ei edes peitellyt. Nykyään en oo yhtä huijattavissa. 

Vierailija
48/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljaaltaanko koditon popsii soijarouheet sun muut? Typerä olet. Sano vain suoraan, että et anna  kenellekään mitään. 

Vierailija
49/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa.

Vierailija
50/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläisille en ikinä anna, siis heille, jotka istuvat kadunkulmassa. Enkä selkeästi narkkarinnäköisille. 
Mutta useinmiten annan, jos joku pyytää. 

Viimeksi annoin kympin kuusikymppiselle naiselle, joka nilkutti kepin kanssa. Oli siisti ja meikattu. Vähän pubiruusu. 

Vierailija
51/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi ruokaan, mutta kaljaan kyllä. Syömättä pärjää, mutta juomatta ei.

Kaljaan, tupakkaan ja huumeisiin antaisin. Silloin uskon että ihminen on rehellinen.

Vierailija
52/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassalla olen antanut 10c pari kertaa että junnailu loppuisi. Kerran sain 2 euron pullokuitin kauppaan ihan toisella puolella kaupunkia. Oli tanskalainen tuurijuoppo ja turisti omien sanojen mukaan. 

Ruokaarahaa pyytäneelle ehdottanut että mennään vaan ostamaan puuroa, perunaa jne. Maksan ostokset. Ei ollut kiinnostunut. 

Meidän kaupassa monet tarjoaa esim. lapselle karkkirahat. Musta todella epäilyttävää. Äitinsä ei halua, että ostaa karkkia, joten sitä karkkirahaa ei ole, ja nämä ukot kaupassa tarjoaa. 

Mitä pahaa on siinä, että tarjoaa lapselle karkkia?

T. Jorma 62v

Vierailija
53/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan lahjoittele rahaa tuntemattomille ohikulkijoille. 

Vierailija
54/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa kaupasta ruokaa, mutta rahaa en anna yhtään. Opin kerrasta, kun annoin naiselle rahaa lääkkeisiin. Jonkin ajan päästä näin hänen menevän baariin. Eli sellaista lääkettä hän oli vailla.

Sama kävi mulle. Asuin Tampereella ja naapurin vassarirotta valehteli kalliista lääkkeistä puuttuvan 50€ ja kysyi rahaa lainaan. Kuinkas ollakaan, törmättiin samana iltana baarissa. Jätti vielä helvetin vosu velan maksamatta.

Vierailija
55/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna.Nykyään edes kellään rahaa ole mukana.Enkä muutenkaan,oli romaani kerjäläinen lapun kanssa kerran pyöriin päätä ei oo huidoin käsillä.

Vierailija
56/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon mene Kelaan.

Viimeksi juuri sanoin näin Romanian kerjäiselle. Nainen sanoi käyvänsäkin Kelassa. Liian vähän kuulema antavat hänelle. Eli kuinkahan paljon antavat Kelasta näille "kerjäläisille"? 

Vierailija
57/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten olin köyhä opiskelija, kun joku nuori narkkarimies tuli pummaamaan multa rahaa ruokaan, kun olin menossa Alepaan. Hän oli ensinnäkin vähän aggressiivisen ja uhkaavan oloinen, ja toiseksi koska mulla itselläänkin oli todella tiukka taloustilanne, en antanut. Hän suuttui siitä ja huusi, että **ttu sulle on samantekevää, vaikka mä kuolisin nälkään". Ja kutsukaa vaan mua pahaksi ihmiseksi, mutta näinhän se on, eikä mua edes haittaa. Huumeisiin hänellä oli selvästikin rahat riittäneet, ja jos strategiana on saada rahaa ahdistelemalla vastaantulijoita eikä menemällä sossun, saa katsoa peiliin. Kukaan ei Suomessa nälkään kuole muuta kuin omaa tyhmyyttään.

Eli ei, en anna nytkään. Maksan jo veroja niin paljon, että rahoitan ihan tarpeeksi sosiaaliturvalla elävien elämää.

Vierailija
58/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Romanian romanikerjäläinen käytti mun hyväntahtoista kaveria hyväksi. Pyysi rahaa ruokaan ja vaippoihin, kaveri sanoi, että voi ostaa ruokaa. No menivät sitten yhdessä ostamaan. Kerjäläinen täytti kärryn täyteen toinen toisiaan kalliimpia tuotteita. Kaveri oli kauhuissaan, koska hän ei itsekään raaskinut ostaa itselleen samoja kalliita lihoja jne, mutta ei kehdannut myöskään kieltäytyä, kun oli luvannut ostaa. 

Myöhemmin luin lehdestä, että noi romanit käy myöhemmin kaupassa palauttamassa osan tuotteista, kuten vaipat ja saa niistä rahaa. 

Vierailija
59/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi rahaa vaan neuvoisin hakemaan apua esimerkiksi seurakunnasta ja arkisin vaikka paikkakuntamme SPR:n toimipisteestä on jossa tarjolla arkisin koulujen ja laitosten ylijäämäruokaa, myös työttömien yhdistys jakaa säännöllisesti ruokakasseja.

Vierailija
60/76 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon antanut kolikoita steissin edessä kerjänneille nuorille punkkarimiehille, jotka kauniina kesäpäivänä keräsivät ison banderollin kanssa rahaa pussikaljaan. Siinä vieressä kerjänneet itä-euroopan romanit katsoivat vihaisesti, kun Suomen kaljakerjääjät sai mun rahat. 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi