Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "17-vuotiailta kielletään auton ajaminen yöllä", toteaa Lulu Ranne (ps)

Vierailija
13.05.2026 |

Hallitus kieltää ajokortin poikkeusluvalla saaneilta 17-vuotiailta autoilun yöllä kello 00–05.

 

Muutoksen on määrä tulla voimaan 29. toukokuuta. Kieltoa rikkova tuomitaan pääsääntöisesti sakkoon ja ajokieltoon.

 

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) perustelee muutosta tiedotteessa nuorten autoilijoiden suojelulla.

 

Nuorten kuljettajien riski joutua jopa kuolemaan johtavaan onnettomuuteen on suurempi kuin kokeneemmilla kuljettajilla

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet rattitapauksista johtuu nykyään huumeista. Lulu voisi kieltää myös huumeissa autoilun.

Pöljä, luuletko, että se on nykyisin sallittua?

Vierailija
22/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä ehtii nykyään seuraamaan Poliisilla on jo muutenkin paljon muutakin tehtävää.Täytyisi perustaa yksikkö vain tuota varten.Helppo keksiä muka jonkun rikkeen vartiointi erikseen.Rahaa poliiseille jotka tekevät todella töitä suomen turvallisuuden vuoksi eikä kansanedustajille tai johtajille jotka kuvittelevat olevansa turvassa kotonaan vain soittaen poliisin.

Nuoret joutuvat käyttämään keltavihreää merkkiä, mistä tunnistaa alaikäisen kuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18-vuotiaiden autoilu olisi pitänyt kieltää kokonaan. Mitään erikoislupia ei pitäisi antaa.

Vierailija
24/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä ehtii nykyään seuraamaan Poliisilla on jo muutenkin paljon muutakin tehtävää.Täytyisi perustaa yksikkö vain tuota varten.Helppo keksiä muka jonkun rikkeen vartiointi erikseen.Rahaa poliiseille jotka tekevät todella töitä suomen turvallisuuden vuoksi eikä kansanedustajille tai johtajille jotka kuvittelevat olevansa turvassa kotonaan vain soittaen poliisin.

Demarit lopettivat liikkuvan poliisin a.k.a higway patrolin !

Vierailija
25/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä tällä muutoksella kortin haluavat ainostaan ne, jotka sen tarvitsevat. Ennen saatettiin saada erikoislupa ajokortin hankintaan nuorempana jos se nähtiin todella tarpeelliseksi. Nythän sen saa vaikkei tarvetta olisikaan. Kuten suurimmalla osalla ei ole.

Vierailija
26/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti persut nostavat ajokortin ikärajan kolmeenkymmeneen vuoteen. Kyllä nuorten pitää jaksaa hiihtää harrastuksiin.

Tästähän on ollut koko kansan yksimielisyys. Mitä sinä enää asiasta mussutat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita? 

Niitä myöntämisperusteitahan voidaan kiristää ihan vain ministerin ohjauksella.

Vierailija
28/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä päätös. Lululla on munaa tehdä jämäköitä päätöksiä.

Yksikin säästynyt nuori niin laki tekee tehtävänsä,kiitokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin sitä pitää kiusata taas kansalaisia

Persuilta menee maaseudulta ne viimeisetkin äänestäjät

Miksi? Jos peltotöihin pihapiirin ulkopuolelle on ihan pakko mennä ennen klo 5 aamulla, niin sitten joku käy viemässä, kuten aina ennenkin. Ei tässä nyt monikaan oikeasti mitään menetä. Varsinkaan siihen verrattuna, että toiset menettävät lapsiaan niissä kolareissa. 

Ei siihen tarvita poikkeuslupaa. Pellolle mennään traktorilla. Traktorikortin saa jo 15-vuotiaana.

Vierailija
30/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti persut nostavat ajokortin ikärajan kolmeenkymmeneen vuoteen. Kyllä nuorten pitää jaksaa hiihtää harrastuksiin.

Vihreille ja vasemmistolaisille ei tule myöntää yhtään ajokorttia,ovat vaaraksi muille tienkäyttäjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita? 

No tarkoitus noille luville oli, että nuoret pääsee opiskelemaan ja harrastuksiin, mutta siitä tuli automaattinen lupa, joka arvottiin kuka saa ja kuka ei. Mutta tuo kielto on nyt eteenpäin, eikä kukaan voi märistä ettei voi esimerkiksi töissä käydä kun yötyö on kielletty alle 18 vuotiailta 

Vierailija
32/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet rattitapauksista johtuu nykyään huumeista. Lulu voisi kieltää myös huumeissa autoilun.

Huumeet on jo kielletty,eräät näitäkin haluaa vapaasti saataville..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin sitä pitää kiusata taas kansalaisia

Persuilta menee maaseudulta ne viimeisetkin äänestäjät

Miksi? Jos peltotöihin pihapiirin ulkopuolelle on ihan pakko mennä ennen klo 5 aamulla, niin sitten joku käy viemässä, kuten aina ennenkin. Ei tässä nyt monikaan oikeasti mitään menetä. Varsinkaan siihen verrattuna, että toiset menettävät lapsiaan niissä kolareissa. 

Ei siihen tarvita poikkeuslupaa. Pellolle mennään traktorilla. Traktorikortin saa jo 15-vuotiaana.

Traktorit pyörii kylillä.

Vierailija
34/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas typerä päätös, tosin en muista kenenkään liikenneministerin tehneen järkevää päätöstä.

Tietty ryhmä tulee joka tapauksessa ajamaan yöllä ja aiheuttamaan onnettomuuksia, ei tämmöinen laki tule estämään näiden ajoja.

Mikä tekee tästä päätöksestä typerän? Helppo päätös, joka ei aiheuta kenellekään mitään haittaa. Miksi sellainen olisi typerää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita? 

Poliisi suomessa valvoo liikennettä minkä ehtii.

Vierailija
36/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin sitä pitää kiusata taas kansalaisia

Kiusata? Eikö tämän ajokortin pitänyt olla tarkoitettu vain rajattuihin tapauksiin, kuten koulumatkaan tai harrastuksiin pääsyyn? Niitä harvemmin suoritetaan yöllä 

Vierailija
37/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas typerä päätös, tosin en muista kenenkään liikenneministerin tehneen järkevää päätöstä.

Tietty ryhmä tulee joka tapauksessa ajamaan yöllä ja aiheuttamaan onnettomuuksia, ei tämmöinen laki tule estämään näiden ajoja.

Mikä tekee tästä päätöksestä typerän? Helppo päätös, joka ei aiheuta kenellekään mitään haittaa. Miksi sellainen olisi typerää?

Ja se ei ole mikään haitta, että 17-vuotias ei pääse keskustaan ajamaan p.llurallia.

Vierailija
38/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas typerä päätös, tosin en muista kenenkään liikenneministerin tehneen järkevää päätöstä.

Tietty ryhmä tulee joka tapauksessa ajamaan yöllä ja aiheuttamaan onnettomuuksia, ei tämmöinen laki tule estämään näiden ajoja.

Harakka lupasi rahaa tilille,ei ole vielä tullut,sitä ootellessa.SDP-läisen lupaus,tyhjän saa pyytämättäkin,näin kävi taas.

Vierailija
39/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin sitä pitää kiusata taas kansalaisia

Persuilta menee maaseudulta ne viimeisetkin äänestäjät

Miksi? Jos peltotöihin pihapiirin ulkopuolelle on ihan pakko mennä ennen klo 5 aamulla, niin sitten joku käy viemässä, kuten aina ennenkin. Ei tässä nyt monikaan oikeasti mitään menetä. Varsinkaan siihen verrattuna, että toiset menettävät lapsiaan niissä kolareissa. 

Ei siihen tarvita poikkeuslupaa. Pellolle mennään traktorilla. Traktorikortin saa jo 15-vuotiaana.

Traktorit pyörii kylillä.

Joskus kyllä, koska se on kulkuväline millä saa nuorikin ajaa. Oli meidänkin traktori tosi puhdas mun teiniaikoina, koska kävin sillä joskus kunnan keskustan grillillä kun sitä ei töihin tarvittu. Miksi se sinua närästää? Oli mukavampi kulkine kuin polkupyörä.

Vierailija
40/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä, Kanadassa ja Australiassa saa ajokortin 16 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä