Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "17-vuotiailta kielletään auton ajaminen yöllä", toteaa Lulu Ranne (ps)

Vierailija
13.05.2026 |

Hallitus kieltää ajokortin poikkeusluvalla saaneilta 17-vuotiailta autoilun yöllä kello 00–05.

 

Muutoksen on määrä tulla voimaan 29. toukokuuta. Kieltoa rikkova tuomitaan pääsääntöisesti sakkoon ja ajokieltoon.

 

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) perustelee muutosta tiedotteessa nuorten autoilijoiden suojelulla.

 

Nuorten kuljettajien riski joutua jopa kuolemaan johtavaan onnettomuuteen on suurempi kuin kokeneemmilla kuljettajilla

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita? 

Poikkeusluvat olisi alunperinkin pitänyt myöntää vain niille, jotka olisi täyttäneet lupaan edellyttävät

vaatimukset. 

Käytännössä luvan sai kuitenkin kaikki, jotka sitä älysivät hakea.

Vierailija
42/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 v ei tarvi vielä ajolupaa. Polkupyörällä voi mennä minne menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan tuotakin muka vahtii!?

Sama kuin kännykänkäyttökielto ajaessa.

Vierailija
44/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä nukutaan   17 v on vielä lapsi. 

Vierailija
45/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet rattitapauksista johtuu nykyään huumeista. Lulu voisi kieltää myös huumeissa autoilun.

Se on ollut kiellettyä yhtä pitkään kuin kännissä ajaminen.

Oletko oikeasti noin pihalla?

Vierailija
46/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita? 

Se olisi vielä parempi, mutta tämä on hyvä alku. Ei Lulu niitä ajoja valvo vaan poliisi, ja jos kieltoa rikkoo ja jää kiinni, tulee sanktiota. Kyllähän nyt jos poliisit näkee yöaikaan jonkun vauvan näköisen veetin tai pissiksen auton ratissa, niin on matalampi kynnys tarkistaa, löytyiskö sieltä tätä kieltoa rikkova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/47 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusilla, kokemattomilla kuljettajilla on kohonnut onnettomuusriski riippumatta iästä. Vaikka ajaisi kortin kuusikymppisenä niin todennäköisyys joutua onnettomuuteen on silti alkuaikoina kohonnut. Outoa on myös se, että 16-vuotias kevarikuski saa ajaa mihin aikaan haluaa. Eikö olisi ollut loogisempaa kieltää kaikilta alle 18-vuotiailta ajo yöllä kaikilla välineillä. Tai astettaa yleinen yöaikainen ulkonaliikkumiskielto kaikille alaikäisille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan