HS: "17-vuotiailta kielletään auton ajaminen yöllä", toteaa Lulu Ranne (ps)
Hallitus kieltää ajokortin poikkeusluvalla saaneilta 17-vuotiailta autoilun yöllä kello 00–05.
Muutoksen on määrä tulla voimaan 29. toukokuuta. Kieltoa rikkova tuomitaan pääsääntöisesti sakkoon ja ajokieltoon.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) perustelee muutosta tiedotteessa nuorten autoilijoiden suojelulla.
Nuorten kuljettajien riski joutua jopa kuolemaan johtavaan onnettomuuteen on suurempi kuin kokeneemmilla kuljettajilla
Kommentit (47)
17 v ei tarvi vielä ajolupaa. Polkupyörällä voi mennä minne menee.
Kukahan tuotakin muka vahtii!?
Sama kuin kännykänkäyttökielto ajaessa.
Yöllä nukutaan 17 v on vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Puolet rattitapauksista johtuu nykyään huumeista. Lulu voisi kieltää myös huumeissa autoilun.
Se on ollut kiellettyä yhtä pitkään kuin kännissä ajaminen.
Oletko oikeasti noin pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät kiellä niitä poikkeuslupia? Miten Lulu muka valvoo yöllisiä ajeluita?
Se olisi vielä parempi, mutta tämä on hyvä alku. Ei Lulu niitä ajoja valvo vaan poliisi, ja jos kieltoa rikkoo ja jää kiinni, tulee sanktiota. Kyllähän nyt jos poliisit näkee yöaikaan jonkun vauvan näköisen veetin tai pissiksen auton ratissa, niin on matalampi kynnys tarkistaa, löytyiskö sieltä tätä kieltoa rikkova.
Uusilla, kokemattomilla kuljettajilla on kohonnut onnettomuusriski riippumatta iästä. Vaikka ajaisi kortin kuusikymppisenä niin todennäköisyys joutua onnettomuuteen on silti alkuaikoina kohonnut. Outoa on myös se, että 16-vuotias kevarikuski saa ajaa mihin aikaan haluaa. Eikö olisi ollut loogisempaa kieltää kaikilta alle 18-vuotiailta ajo yöllä kaikilla välineillä. Tai astettaa yleinen yöaikainen ulkonaliikkumiskielto kaikille alaikäisille?
Poikkeusluvat olisi alunperinkin pitänyt myöntää vain niille, jotka olisi täyttäneet lupaan edellyttävät
vaatimukset.
Käytännössä luvan sai kuitenkin kaikki, jotka sitä älysivät hakea.