Onko kesäisin Helsinki-Vantaalla maanantaisin aamulla ruuhkaa? Mietin, että onko puolitoista tuntia liian vähän junan saapumisesta kentälle
Katson yöjunia ja niitä menee vain kaksi niin, että on perillä ennen lennon lähtöä. Toinen liian aikaisin ja toinen on sitten tuo missä jää aikaa puolitoista tuntia. Aina on se riski, että juna myöhästyy. Meillä on ruumaan menevät laukut. Toki yritetään niin, että päästäisiin lentokentän hotelliin jo sunnuntaina, mutta mulla vielä tuolloin työpäivä ja jos paska tuuri käy niin mulle laitetaan siihen ilta vaikka olen suunnitellut aamun.
Itse ajattelisin, että tiukkaa tekee ehtiä tuossa puolessatoista tunnissa. Riskinä vielä junan myöhästyminen. Olenko oikeassa?
Kommentit (31)
Periaatteessa pitäisi ehtiä, hyvinkin. Eikä ne junat nyt niin usein myöhässä ole.
Silti, itse tykkään mennä ajoissa, inhoan sitä stressiä, kun mietin mahdollista myöhästymistä.
Montako teitä on lähdössä? Harkitsisin myös Fast track -palvelun ostamista, eli turvatarkastuksen priority-linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ratatöitä paljon sekä lomalaisia. Mistä päin tulette? En ottaisi riskiä varsinkaan ruumalaukkujen kanssa. Mitä vaan voi sattua. En ottaisi ruumalaukkuja ollenkaan, aina on näitä matkatavarakaaoksia tms. Ja kyllä kentällä saa ajan kulumaan vaikka menisi kuinka aikaisin jos vaan pääsee.
Pohjoisen suunnasta tullaan. Todellakin otetaan ruumalaukut. Kyllä se tuntien odottelu kentällä on puuduttavaa ja ei voi nukkua joten on sitten väsynyt, kun pääsee kohteeseen.
Ap
Turvatarkastuksen "läpimenon" ennustettahan voi seurata finavian sivuilta. Jos vaan mitenkään mahdollista niin hotelliin yöksi (ihanne siihen kentälle, ei mihinkään bussimatkan päähän), ja vie ruumalaukut jo edellisenä iltana bag droppiin. Huomattavasti stressittömämpää näin.
Ja tosiaan, mä en junan varaan laskisi saapumista - siellähän voi olla vaikka joku roska raiteilla ja koko Etelä-Suomen rataliikenne seisoo.
Ruumaan menevien laukkujen piste saattaa mennä kiinni jo esim. 1 tunti ennen lennon lähtöä. Muutenkin kannattaa varata aikaa turvatarkastukseen, jos sattuu olemaan jonoa. Boarding alkaa noin 20 min ennen lennon lähtöä
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa pitäisi ehtiä, hyvinkin. Eikä ne junat nyt niin usein myöhässä ole.
Silti, itse tykkään mennä ajoissa, inhoan sitä stressiä, kun mietin mahdollista myöhästymistä.
Montako teitä on lähdössä? Harkitsisin myös Fast track -palvelun ostamista, eli turvatarkastuksen priority-linjaa.
Mäkin inhoan tuollaista stressiä ja koko ajan jyskyttää päässä, että ehditäänkö.
Kaksi aikuista on lähdössä. Pitää toivoa, että saan aamuvuoron sunnuntaille niin ongelma poistuu. Pakko silti varalta miettiä muita vaihtoehtoja valmiiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Turvatarkastuksen "läpimenon" ennustettahan voi seurata finavian sivuilta. Jos vaan mitenkään mahdollista niin hotelliin yöksi (ihanne siihen kentälle, ei mihinkään bussimatkan päähän), ja vie ruumalaukut jo edellisenä iltana bag droppiin. Huomattavasti stressittömämpää näin.
Ja tosiaan, mä en junan varaan laskisi saapumista - siellähän voi olla vaikka joku roska raiteilla ja koko Etelä-Suomen rataliikenne seisoo.
Sehän tässä onkin toiveena, että olen sunnuntaina aamuvuorossa ja voimme iltapäivällä lähteä junalle ja olla sitten kentällä hotelissa yötä. Huone on varattu kentällä olevasta hotellista varmuuden vuoksi. Laukut vietäisiin jo illalla.
Naurattaa tuo roska raiteilla. :D
Ap
En junalla lähtisi tuohon aikatauluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskillä vedät. Me käytetään aikaisissa lähdöissä aina lentokenttähotellia. Ei stressiä saapumisesta ja aamiasbuffa aukeaa 04:00, säästää kalliit lentokenttäsämpylät ja kahvit.
Kannattaa huomioida tosiaan että junat on aika usein tunteja myöhässä.
Olin pari vuotta sitten junassa matkalla Helsinkiin viikonlopun viettoon, kun matka tyssäsi itsemurhakandidaatin vuoksi. Juna seisoi jossa Hämeenlinnan lähistöllä tuntikaupalla. Lähelläni istui nuoret miehet matkalla lentokentälle. Oli lomalento Aruballe lähdössä ja pojat oli jumissa junassa. Silloin ajattelin, että en ikinä jättäisi lennolle ehtimistä junan varaan, mitä vaan voi tapahtua. Lentokenttähotelliin edellisenä iltana, jos oikeasti haluaa varmistaa matkalle lähtönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkään ei ole mitään muuta ajoneuvovaihtoehtoa kuin juna? Me lennetään Hki-Vantaalle maakuntakentältä ja jos ei ole sopivaa lentoa niin ajetaan omalla autolla.
Juna tulee huomattavasti halvemmaksi kahdelle opiskelijalle. Omalla autolla ei ole järkeä lähteä lähes 400km:n päähän kun vertaa junalippujen hintaan. Maakunnan kentälle pitää myös mennä ajoissa ja kentälle on matkaa tunnin ajomatka.
Ap
Ok. Meillä taas on aina tullut halvemmaksi mennä omalla autolla kuin junalla, kaksi henkilöä ja matkaa 300km. Luotan myös omaan autoon enemmän kuin julkisiin. Maakuntakentälle on meillä myös noin tunnin ajomatka, mutta sinne tarvitsee mennä vaan puolta tuntia ennen lennon lähtemistä. Maakuntalentoja saa välillä yllättävän huokeaan hintaan, kannattaa tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkään ei ole mitään muuta ajoneuvovaihtoehtoa kuin juna? Me lennetään Hki-Vantaalle maakuntakentältä ja jos ei ole sopivaa lentoa niin ajetaan omalla autolla.
Juna tulee huomattavasti halvemmaksi kahdelle opiskelijalle. Omalla autolla ei ole järkeä lähteä lähes 400km:n päähän kun vertaa junalippujen hintaan. Maakunnan kentälle pitää myös mennä ajoissa ja kentälle on matkaa tunnin ajomatka.
Ap
Ok. Meillä taas on aina tullut halvemmaksi mennä omalla autolla kuin junalla, kaksi henkilöä ja matkaa 300km. Luotan myös omaan autoon enemmän kuin julkisiin. Maakuntakentälle on meillä myös noin tunnin ajomatka, mutta sinne tarvitsee mennä vaan puolta tuntia ennen lennon lähtemistä. Maakuntalentoja saa välillä yllättävän huokeaan hintaan, kannattaa tarkastaa.
Katsoin maakuntalentoja ja kalliimaksi tulee kuin juna kahdelle opiskelijalle. Eikä aikataulut sen parempia ole.
Ap
No ei me mitään hissiä koskaan olla käytetty. Toki tiedän, että aikaa menee siinä nousussa. Eli liian riskialtista on mennä tuolla junalla. Liian monta riskitekijää.
Ap