Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kesäisin Helsinki-Vantaalla maanantaisin aamulla ruuhkaa? Mietin, että onko puolitoista tuntia liian vähän junan saapumisesta kentälle

Vierailija
13.05.2026 |

Katson yöjunia ja niitä menee vain kaksi niin, että on perillä ennen lennon lähtöä. Toinen liian aikaisin ja toinen on sitten tuo missä jää aikaa puolitoista tuntia. Aina on se riski, että juna myöhästyy. Meillä on ruumaan menevät laukut. Toki yritetään niin, että päästäisiin lentokentän hotelliin jo sunnuntaina, mutta mulla vielä tuolloin työpäivä ja jos paska tuuri käy niin mulle laitetaan siihen ilta vaikka olen suunnitellut aamun.

Itse ajattelisin, että tiukkaa tekee ehtiä tuossa puolessatoista tunnissa. Riskinä vielä junan myöhästyminen. Olenko oikeassa? 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida sekin että aikaa menee jo siinä kun nousee asematasolta ylös kentälle ja etenkin hissiin on jonoa. 

No ei me mitään hissiä koskaan olla käytetty. Toki tiedän, että aikaa menee siinä nousussa. Eli liian riskialtista on mennä tuolla junalla. Liian monta riskitekijää.

Ap

Vierailija
22/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pitäisi ehtiä, hyvinkin. Eikä ne junat nyt niin usein myöhässä ole. 

Silti, itse tykkään mennä ajoissa, inhoan sitä stressiä, kun mietin mahdollista myöhästymistä. 

 

Montako teitä on lähdössä? Harkitsisin myös Fast track -palvelun ostamista, eli turvatarkastuksen priority-linjaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ratatöitä paljon sekä lomalaisia. Mistä päin tulette? En ottaisi riskiä varsinkaan ruumalaukkujen kanssa. Mitä vaan voi sattua. En ottaisi ruumalaukkuja ollenkaan, aina on näitä matkatavarakaaoksia tms. Ja kyllä kentällä saa ajan kulumaan vaikka menisi kuinka aikaisin jos vaan pääsee. 

Pohjoisen suunnasta tullaan. Todellakin otetaan ruumalaukut. Kyllä se tuntien odottelu kentällä on puuduttavaa ja ei voi nukkua joten on sitten väsynyt, kun pääsee kohteeseen.

Ap

Vierailija
24/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatarkastuksen "läpimenon" ennustettahan voi seurata finavian sivuilta. Jos vaan mitenkään mahdollista niin hotelliin yöksi (ihanne siihen kentälle, ei mihinkään bussimatkan päähän), ja vie ruumalaukut jo edellisenä iltana bag droppiin. Huomattavasti stressittömämpää näin. 

Ja tosiaan, mä en junan varaan laskisi saapumista - siellähän voi olla vaikka joku roska raiteilla ja koko  Etelä-Suomen rataliikenne seisoo. 

Vierailija
25/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumaan menevien laukkujen piste saattaa mennä kiinni jo esim. 1 tunti ennen lennon lähtöä. Muutenkin kannattaa varata aikaa turvatarkastukseen, jos sattuu olemaan jonoa. Boarding alkaa noin 20 min ennen lennon lähtöä

Vierailija
26/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa pitäisi ehtiä, hyvinkin. Eikä ne junat nyt niin usein myöhässä ole. 

Silti, itse tykkään mennä ajoissa, inhoan sitä stressiä, kun mietin mahdollista myöhästymistä. 

 

Montako teitä on lähdössä? Harkitsisin myös Fast track -palvelun ostamista, eli turvatarkastuksen priority-linjaa. 

Mäkin inhoan tuollaista stressiä ja koko ajan jyskyttää päässä, että ehditäänkö. 

Kaksi aikuista on lähdössä. Pitää toivoa, että saan aamuvuoron sunnuntaille niin ongelma poistuu. Pakko silti varalta miettiä muita vaihtoehtoja valmiiksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvatarkastuksen "läpimenon" ennustettahan voi seurata finavian sivuilta. Jos vaan mitenkään mahdollista niin hotelliin yöksi (ihanne siihen kentälle, ei mihinkään bussimatkan päähän), ja vie ruumalaukut jo edellisenä iltana bag droppiin. Huomattavasti stressittömämpää näin. 

Ja tosiaan, mä en junan varaan laskisi saapumista - siellähän voi olla vaikka joku roska raiteilla ja koko  Etelä-Suomen rataliikenne seisoo. 

Sehän tässä onkin toiveena, että olen sunnuntaina aamuvuorossa ja voimme iltapäivällä lähteä junalle ja olla sitten kentällä hotelissa yötä. Huone on varattu kentällä olevasta hotellista varmuuden vuoksi. Laukut vietäisiin jo illalla.

Naurattaa tuo roska raiteilla. :D 

Ap

Vierailija
28/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En junalla lähtisi tuohon aikatauluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskillä vedät. Me käytetään aikaisissa lähdöissä aina lentokenttähotellia. Ei stressiä saapumisesta ja aamiasbuffa aukeaa 04:00, säästää kalliit lentokenttäsämpylät ja kahvit.

Kannattaa huomioida tosiaan että junat on aika usein tunteja myöhässä.

Olin pari vuotta sitten junassa matkalla Helsinkiin viikonlopun viettoon, kun matka tyssäsi itsemurhakandidaatin vuoksi. Juna seisoi jossa Hämeenlinnan lähistöllä tuntikaupalla. Lähelläni istui nuoret miehet matkalla lentokentälle. Oli lomalento Aruballe lähdössä ja pojat oli jumissa junassa. Silloin ajattelin, että en ikinä jättäisi lennolle ehtimistä junan varaan, mitä vaan voi tapahtua. Lentokenttähotelliin edellisenä iltana, jos oikeasti haluaa varmistaa matkalle lähtönsä.

Vierailija
30/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkään ei ole mitään muuta ajoneuvovaihtoehtoa kuin juna? Me lennetään Hki-Vantaalle maakuntakentältä ja jos ei ole sopivaa lentoa niin ajetaan omalla autolla.

Juna tulee huomattavasti halvemmaksi kahdelle opiskelijalle. Omalla autolla ei ole järkeä lähteä lähes 400km:n päähän kun vertaa junalippujen hintaan. Maakunnan kentälle pitää myös mennä ajoissa ja kentälle on matkaa tunnin ajomatka. 

Ap

Ok. Meillä taas on aina tullut halvemmaksi mennä omalla autolla kuin junalla, kaksi henkilöä ja matkaa 300km. Luotan myös omaan autoon enemmän kuin julkisiin. Maakuntakentälle on meillä myös noin tunnin ajomatka, mutta sinne tarvitsee mennä vaan puolta tuntia ennen lennon lähtemistä. Maakuntalentoja saa välillä yllättävän huokeaan hintaan, kannattaa tarkastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkään ei ole mitään muuta ajoneuvovaihtoehtoa kuin juna? Me lennetään Hki-Vantaalle maakuntakentältä ja jos ei ole sopivaa lentoa niin ajetaan omalla autolla.

Juna tulee huomattavasti halvemmaksi kahdelle opiskelijalle. Omalla autolla ei ole järkeä lähteä lähes 400km:n päähän kun vertaa junalippujen hintaan. Maakunnan kentälle pitää myös mennä ajoissa ja kentälle on matkaa tunnin ajomatka. 

Ap

Ok. Meillä taas on aina tullut halvemmaksi mennä omalla autolla kuin junalla, kaksi henkilöä ja matkaa 300km. Luotan myös omaan autoon enemmän kuin julkisiin. Maakuntakentälle on meillä myös noin tunnin ajomatka, mutta sinne tarvitsee mennä vaan puolta tuntia ennen lennon lähtemistä. Maakuntalentoja saa välillä yllättävän huokeaan hintaan, kannattaa tarkastaa.

Katsoin maakuntalentoja ja kalliimaksi tulee kuin juna kahdelle opiskelijalle. Eikä aikataulut sen parempia ole. 

Ap

Vierailija
32/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En junalla lähtisi tuohon aikatauluun.

No junalla ollaan menossa. Nyt on kyse vain siitä, että millä junalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 tuntia ennen kentällä riittää 99 % varmuudella, mutta ei ole mitenkään harvinaista, että juna on reilusti myöhässä. En ottaisi itse riskiä.

Vierailija
34/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkomoista matkustamista, tunteja etukäteen pitää maleksia paikan päällä. Eikö kukaan pysty sujuvoittamaan toimintaa lentokentällä? Joku kovapalkkainen ja korvaamaton johtaja siellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junista ei koskaan tiedä.

Vierailija
36/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää 

Riippuu mistä roikkuu. Jos  on erikoismatkatavaroita, tai lemmikki mukana, ei riitä.  Kotimaanmatkalle voi riittää

Vierailija
37/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskillä vedät. Me käytetään aikaisissa lähdöissä aina lentokenttähotellia. Ei stressiä saapumisesta ja aamiasbuffa aukeaa 04:00, säästää kalliit lentokenttäsämpylät ja kahvit.

Kyllä. Laukutkin voi viedä jo edellisiltana hihnalle.

Vierailija
38/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riskeeraisi. Enkä muutenkaan lähtisi mihinkään niin, etten voisi olla yötä lentokenttähotellissa. Eri asia, jos asuu pk-seudulla tai kohtuullisen ajomatkan päässä. Siinä sitten olette, jos juna vaikka seisookin jossain risukossa kolme tuntia. 

Vierailija
39/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kentällä 1,5 h ennen vai Tikkurilassa 

Voi llla ruuhkaa tai ei

Vierailija
40/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan junalla usein ja todella usein on myös jotain häikkää radalla tai sähkölinjoissa tai pitää odottaa vastaantulevaa (myöhässä olevaa) junaa ohitusraiteella tai vaikkapa vaan lakko. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. On jääty välille ja odotettu korvaavaa bussia toista tuntia, milloin on juna myöhässä tunnin tai enemmänkin jne.

 

Sama juttu jossain korkeakoulun pääsykokeissa. Varmaan joka vuosi joku myöhästyy kun tulee jokin viive junaliikenteessä. 

Kesäaikaan ratatöitä siellä täällä ja pk-seudulla tulossa paljon katkoksia ja muutoksia junaliikenteeseen kesällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi