Yritysidea vanhustenhoitoon
Kannattaisi perustaa yksityinen vanhainkoti jossa on webcam siellä täällä ja omaiset voivat seurata kuvaa milloin haluavat. Näkevät tehdäänkö siellä mitään yhteistiloissa ja miten omainen voi.Loppuu ihmisen sortaminen.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatuksena kyllä. Täytyy perustua vapaaehtoisuuteen, ja koska on yksityinen, niin ei sinne ole pakko tulla. Tämä takia sinne tulisi töihin ihmisiä, jotka seisoo tekemisiensä takana. Eli niitä, jotka oikeasti tekee hommansa hyvin.
Seuraus : sinne haluttaisiin tulla hoitoon. Hoitajille voisi myös maksaa selvästi enemmän.
Kiinnostaa mistä raha parempiin palkkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä alapeukutukset on? Onko sinusta siinä väärää ettei omaiset näkisi vanhuksen tilannetta ja millaista on elämä vanhainkodissa?
Muitten vanhusten yksityissuoja. Ei onnistu. Ainoastaan omassa huoneessa ja kamera kiinni kun joitaja tulee. Yksityissuoja myös hoitajalla
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten automaattinen pesuri (autopesuri) pääsisivät edes joskus pesulle.
Mummot ja papat siellä ilman meitä: yksi kone vetää peiton päältä ja toinen repii irti vaatteen joka on auki selästä. Kolmas siirtää pesusänkyyn. Neljäs irrottaa vielä kusiset lakanat ja heittää pyykkikoriin. SIellä sitten alastomat ruhot odottelevat pesulaan menoa selällään sängyssä maaten. Harjauslaitteen ja suihku- ja saippua koneen lisäksi robottikäsi kääntää ruumiin kyljelleen, että saadaan selän altakin pestyä. Lopuksi kuivataan ilmavirralla. Näen sen pitkän sänkyjonon sieluni silmissä
Tämä työpaikka ja konsepti ei olisi selkeästi täällä negatiivisille kommentoijille vaan henkilöille jotka olisivat astetta kehittyneemmällä tasolla . Jotenkin luulen että tällaisia on maailmalla.
Tiedän, että joissakin maissa on valvontakamerat hoitolaitoksissa ja silti niissä tapahtuu kauheita. Hyöty kamerasta on siis se, että nauhalta nähdään rikoksen jo tapahduttua, kuka teki ja mitä. Koska ei siellä ilmeisesti kukaan istu kameran äärellä katselemassa tapahtumia reaaliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä tehdä työtä, jota voisi seurata nettikamerasta koko ajan?
Teen tuollaista työtä enkä ymmärrä, miksi hoivaa ei voisi seurata vastaavalla tavalla. Kun tekee työnsä oikein ja hyvin, ei sillä ole merkitystä, jos työtä kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Laki perkule saattaa estää moisen neronleimauksen. Kirotut viranomaiset, hmm! 🤔
Ei laki estä, jos se sopii vanhuksille tai näiden edunvalvojille.
Tällainen olisi tärkeä uudistus.
Kaikki väärinkäytökset paljastuisivat viimeistään jälkikäteen. Ja lisäksi hoitajat saataisiin työskentelemään koko työaika. Se parkinmäen palvelutaloon soluttautunut sanoi, että osa hoitajista oli taukojen ulkopuolellakin sosiaalisessa mediassa puoli tuntia tai tunninkin kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin se, tehdäänkö asukkaiden kanssa mitään, olisi aina hoitajista lähtöisin. Voi kunpa olisikin resursseja ja aikaa, niin ideoita varmasti löytyisi. Hyvä jos ehtii hetken keskustella rauhassa, lukea lehteä tai joskus soittaa laulun tai pari. Tällä hetkellä omalla työpaikallani oikeasti kaikki aika menee ihan perushoitoon ja siihen että tuetaan asukkaiden jäljellä olevaa toimintakykyä päivittäisissä asioissa. Sitten on kirjaaminen, johon tulee koko ajan uusia muutoksia ja painotuksia. Nyt korjaamiseen on taas tulossa uusi muutos, en tiedä miten se sitten alkaa käytännössä näkyä.
Tämä.
Viriketoimintaa esimerkiksi pitäisi käytännössä olla. Sehän on fakta että muistisairaat eivät jaksa välttämättä pitkäkestoista virikettä jatkuvalla syötöllä, joku ei ehkä koskaan lähde mukaan tarjontaan.
Tällä hetkellä meillä hoitajien tauot on jo sitä että kiireessä syödään ja juodaan, tauko keskeytyy usein puhelinsoittoon tai jos jollekin tulee jotain kiireellistä. Tietysti töihin ei mennäkään syömään tai kahville, mutta jokainen tietää että tuollainen kuormittaa.
Asioissa on jatkuva suorittamisen maku, kun asioiden tekemiselle ei jää tarpeeksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä tehdä työtä, jota voisi seurata nettikamerasta koko ajan?
Monessa paikassa on jo nyt valvontakamerat. Pysähdy ja katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä alapeukutukset on? Onko sinusta siinä väärää ettei omaiset näkisi vanhuksen tilannetta ja millaista on elämä vanhainkodissa?
Ihan kuin ne kaikki vanhukset haluaisi olla jatkuvasti netissä esillä. Pistetään kamerat vanhusten huoneisiin.
Jos kerrotaan, että se varmistaa heidän turvallisuutensa, niin voivat tykätäkin.
Entäpä nämä tilanteet, joissa muistisairas tulee yhteiseen ruokailutilaan rinnat paljaana? Tai tilanteet, joissa muistisairas riisuu vaatteensa päiväsalissa kesken yhteisen ruokailun. Tai laskee housunsa ja ulostaa päiväsalin lattialle? Kamera välittäisi kuvaa kaikkien hoidettavien omaisille.
Kaikki em. tilanteet olen nähnyt yksikössä, jossa oli kymmenen muistisairasta ja vain yksi hoitaja vuorossa.
Valvontakamera voisi olla vain kunkin omassa huoneessa, muttei WC: ssä eikä yhteisissä tiloissa, jotta yksityisyys säilyisi.
juu laittakaa vaan kamerat. Sitten ehkä loppuisi se jatkuva mussutus siitä kuinka hoitajat ei muka tee töitään...
oikeasti, saisi työsuojeluunkin jotain todistusaineistoa siitä kuinka tilanne on vedetty niin pahaksi että edes ruokataukoa ei ole pystynyt pitämään kuukausiin siitä huolimatta että työajalla jää usein iso osa pakollisista työtehtävistä tekemättä. jos pitäisi tauot, jäisi vielä enemmän rästiin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voisikin mennä hyvillä mielin töihin sellaiset joilla on sydän paikallaan ja moraali kunnossa kun tietävät että ei ole mitään salattavaa.
Voi mutta kuka haluaisi mennä. Kuka ylipäätään nykyään haluaa hoivakotiin töihin oli kameroita tai ei.
Sellaisia paikkoja on, jossa voi seurata vanhuksen vointia, myös hoitajan. Vanhukset pitävät käytännöstä. Ei mitään huonoja kokemuksia,
Tosin omaiset eivät seuraa vaan henkilökunta yksin asuvia lievästi huonokuntoisia.
Ihan hyvä ajatus. Voisi onnistuakin. Voi olla,että tähän mennään.
Vierailija kirjoitti:
Omainen, joka joutaa vahdata webbikameraa kaiken aikaa, joutaa kyllä sitten hoitamaan sen vanhuksenkin itse.
Kuuluttaisin ennemminkin näihin yksiköihin vahvaa johtamista. Jos olisi sellainen pomo kuin minulla oli, niin eipä istuskeltaisi joutavina yhtään minuuttia ja ruokatunnit ja kahvitauot olisi tasan sen määrätyn ajan eikä yhtään yli.
Ja hoitajia tarpeeksi ja kunnon koulutuksella. Tietysti myös hyvällä palkalla. Soveltuvuuskoekin pitäisi vaatia.
Hyvä ajatus. Selvähän se on, että tarvitaan johdolle hyvä ihmistuntemus ja terve mieli. Sellaiselle voisi maksaa kunnon palkan. Hyvä johto olisi kaiken avain.
Vierailija kirjoitti:
Omainen, joka joutaa vahdata webbikameraa kaiken aikaa, joutaa kyllä sitten hoitamaan sen vanhuksenkin itse.
Kuuluttaisin ennemminkin näihin yksiköihin vahvaa johtamista. Jos olisi sellainen pomo kuin minulla oli, niin eipä istuskeltaisi joutavina yhtään minuuttia ja ruokatunnit ja kahvitauot olisi tasan sen määrätyn ajan eikä yhtään yli.
Ja hoitajia tarpeeksi ja kunnon koulutuksella. Tietysti myös hyvällä palkalla. Soveltuvuuskoekin pitäisi vaatia.
Peli meni huonoksi kun kouluihin pääsee ilman valintakriteereitä. Ei siihen hommaan kuka vaan pysty, se on nyt nähty. Miksi näin on, se on korkeammassa kädessä. Ei esimies voi huutaa kuin Tytti tai Sofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voisikin mennä hyvillä mielin töihin sellaiset joilla on sydän paikallaan ja moraali kunnossa kun tietävät että ei ole mitään salattavaa.
Voi mutta kuka haluaisi mennä. Kuka ylipäätään nykyään haluaa hoivakotiin töihin oli kameroita tai ei.
Sellaisia paikkoja on, jossa voi seurata vanhuksen vointia, myös hoitajan. Vanhukset pitävät käytännöstä. Ei mitään huonoja kokemuksia,
Tosin omaiset eivät seuraa vaan henkilökunta yksin asuvia lievästi huonokuntoisia.
Minä vaan en oikein luota enää näihin henkilökuntiin pelkästään mutta sitä ollaan ystävällisesti tuomassa eduskunnan puolelta että omaiset ottavat enemmän vastuuta näistä rakkaista vanhemmista niin tämä webkamera hoitolaitoksessa voisi olla se ratkaisu.
Kuinkahan monta vanhusta tai vammaista tai muuten toisten varassa olevaa on jo ehtinyt kärsiä viimeiset elinpäivänsä näissä hoitokodeissa ja kun elämäntarina huipentui siellä jonkun välinpitämättömyyteen ja huonoihin oloihin. Järkkyä.
Mutta kodissani ei ole kameroita.