Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatteko ammattikoulua?

Vierailija
12.05.2026 |

Ammattikouluilla ei ole tällä hetkellä kovin hyvä maine, ja mielestäni osittain ihan hyvästä syystä. Niiden rahoitusta on vähennetty, opetusta on vähennetty ja oppilaat valmistuvat ilman, että he oikeastaan osaavat mitään. Mutta tosi monissa koulutusta koskevissa keskusteluissa sanotaan, että ammattikouluun menee huonot oppilaat ja lukioihin sitten ne hyvät. Sinäänsä totta, jos johonkin kouluun pitää peruskoulun jälkeen mennä ja ammattikouluihin pääsevät lähes kaikki, niin sinnehän ne huonoimmat oppilaat päätyvät.

Mutta se tuntuu tosi epäreilulta niitä nuoria kohtaan, jotka haluavat mennä ammattikouluun oikeasti opiskelemaan itselleen mielenkiintoista alaa. Ammattikouluissahan ei ole mitään vikaa, koska siellä pääsee käsiksi ammattiin, joka kiinnostaa nuorta ja jossa hän voi olla tosi hyvä.

On esimerkiksi olemassa julkkiskokkeja, joiden osaamista arvostetaan ja jotka ovat kuuluisia ja rikkaita, ja joiden ammattiin pääsee käymällä ammattikoulun. LVI-asentajat sun muut tekevät myös tärkeää työtä.

Jos ette arvosta ammattikoulua, niin johtuuko se enemmän vain ammattikoulun nykyisestä tilasta vai ettekö oikeasti arvosta sieltä valmistuvia ammattilaisia (niitä, jotka oikeasti ovat innoissaan töistään ja oppivat)?

En ole itse käynyt ammattikoulua ja olen hyvin akateemisesti suuntautunut, mutta en ole ikinä tajunnut, miksi ammattikoulu on joidenkin mielestä luusereille.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi ammattia, molemmat amiksessa opiskeltu. Molemmissa ammateista mulle on sanottu, että taitotaso käytännöntasolla on parempi kuin korkeakoulutetuilla, jos ovat menneet lukiosta ammattikorkeaan eikä amiksesta.

Vierailija
42/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi ammattia, molemmat amiksessa opiskeltu. Molemmissa ammateista mulle on sanottu, että taitotaso käytännöntasolla on parempi kuin korkeakoulutetuilla, jos ovat menneet lukiosta ammattikorkeaan eikä amiksesta.

Siis selvennän: amis osaa käytännöntasolla paremmin kuin lukiosta ammattikorkeaan mennyt näissä ammateissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaiset tunteet. 

Itselläni on kaksi ammattitutkintoa, jotka olen hankkinut lukion jälkeen. Onhan se tosi helppoa, mutta välillä jopa ärsytti kun esimerkiksi opettajat (ei kaikki, mutta jotkut) halusivat olla enemmän kavereita kun opettajia, ja tehtävät vilisivät kirjoitusvirheitä. Ei kukaan ole täydellinen, mutta kun ne oli tosi tökeröitä välimerkki- ja yhdyssanavirheitä.

Vierailija
44/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus aikoo rajata opintotukikuukaudet myös ammattikoulussa opiskelussa. Muistiossa lukee:

Enimmäisaikarajaus toisen asteen tutkinnon suorittamisen oppivelvollisuuden jälkeen:

Opintotukea saisi oppivelvollisuuden jälkeen tapahtuvaan opiskeluun enintään 52 kuukautta eli enintään viidelle
lukuvuodelle (4 lukuvuotta + 12 kk). Tukiajassa on huomioitu tarve pidempää opiskeluaikaan esim. lapsen
saamisen tai sairastumisen vuoksi.

Kannattaa valita opintoala kerralla oikein, sillä aikuisena ei alanvaihto enää onnistu.

Vierailija
45/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Tekoäly tekee jo nyt paljon sellaisia asioita, joita ennen pidettiin ihan hyvänä perusosaamisena. 

Saattaapa vettä virrata Vantaanjoessa vielä hetken, ennen kuin tekoäly tekee sähköasennuksia tai rakentaa taloja.

Vierailija
46/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen koulutukseltani tohtori, mutta minusta ammattikoulu on mitä sopivin niihin ammatteihin, joihin siellä valmennetaan. En näe mitään syytä miksi jonkun suurtalouskokin pitäisi istua sadoilla luennoilla ja kirjoittaa tutkielma, kun oikeasti hyödyllistä kyseisessä ammatissa on käsin tekeminen ja tekemällä oppiminen.

Vierailija
47/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus aikoo rajata opintotukikuukaudet myös ammattikoulussa opiskelussa. Muistiossa lukee:

Enimmäisaikarajaus toisen asteen tutkinnon suorittamisen oppivelvollisuuden jälkeen:

Opintotukea saisi oppivelvollisuuden jälkeen tapahtuvaan opiskeluun enintään 52 kuukautta eli enintään viidelle
lukuvuodelle (4 lukuvuotta + 12 kk). Tukiajassa on huomioitu tarve pidempää opiskeluaikaan esim. lapsen
saamisen tai sairastumisen vuoksi.

Kannattaa valita opintoala kerralla oikein, sillä aikuisena ei alanvaihto enää onnistu.

Tämä on kyllä väärin.

Vierailija
48/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista haahuilua tuo on ollut aina. Itse olen opiskellut kaksi tutkintoa ammattikoulussa. Ensimmäisen 1997-2000 ja toisen 2002-2005. Tuossa ensimmäisessä aloitti 18 opiskelija, viimeisenä vuotena jäljellä oli 9, ja 4 valmistui. Toisen tutkinnon kohdalla ei ihan tuollaiseen mahalaskuun päädytty. Opetuksen tasosta kylläkin jäi hampaan koloon. Mikäli en itse olisi monia asioita selvittänyt ja tehnyt eri juttuja, niin aika heikoilla olisi oltu. Myöhemmässä vaiheessa tullut oltua töissä eräässä AMK:ssa, niin valitettavasti osa opiskelijoista on täysin kädettömiä.

Vierailija
49/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu oli mielestäni varsin arvostettava aiemmin. Nykyään tosiaan valmistuneiden taso on mennyt pahasti alaspäin. Siellä aloittaa todella tasotonta porukkaa. Yksi syy tähän on ns. harkinnanvarainen valinta, jolla otetaan huomattava osa oppilaista monille aloille. Silloin arvosanat eivät vaikuta pääsyyn. Lisäksi ne heikkotasoiset päästetään läpi vaikka eivät suoriutuisi riittävän hyvin. Läheisistäni kaksi on käynyt ammattikoulun viime vuosien aikana. Jotkut opettajat kysyivät esim. matematiikan ja äidinkielen tunneilla, että ”pidetäänkö koe vai annetaanko kaikille arvosanaksi 2”. Oppilaat halusivat että koetta ei pidetä. Ja minun läheiselle tämä oli huono, koska olisi pärjännyt kokeissa. 

Toki arvostan heitä jotka sieltä valmistuvat osaavina työntekijöinä. Mutta heitä on vähemmän kuin ennen.

Molemmat läheiseni jatkoivat amk:iin ja valmistuivat sieltä. Mielestäni amis -> amk on hyvä polku esim. vähän laiskemmille nuorille. Tämänkin vuoksi pitäisi panostaa opetukseen.

Vierailija
50/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis selvennän: amis osaa käytännöntasolla paremmin kuin lukiosta ammattikorkeaan mennyt näissä ammateissa.

Niin koska amkiin jatkaa amiksen fiksuimmat mutta lukion pölöimmät. 

Vierailija
51/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, opin siellä paljon hyödyllisiä käden taitoja.

Sittemmin menin kuitenkin yliopistoon ja väittelin tohtoriksi.

T: Professori

Vierailija
52/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä jokainen mieluiten ottaisi amiksen käyneen oikean sähköasentajan kuin ainoastaan lukion käyneen ylioppilaan🤔

No niinpä! Mutta yleisen keskustelun perusteella ei siltä tunnu.

Ap

Ei kannata elää elämäänsä miettien mitä muut ajattelevat vaan elää oman näköistänsä elämää. Kannattaa muistaa että yhteiskunta ei pyörisi ilman duunareita. 

T: Duunari

Vierailija
53/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä jokainen mieluiten ottaisi amiksen käyneen oikean sähköasentajan kuin ainoastaan lukion käyneen ylioppilaan🤔

Mites sitten viiden vuoden päästä. Toinen on sähkötekniikan diplomi-insinööri (DI) ja toinen on edelleen sähköasentaja?

Onko kaikilla akateemisilla ihmisillä tosissaan näin heikko itsetunto? Se koulutus on koko persoona ja luulevat että se on koko elämän ainut tarkoitus, aika säälittävää sanoisinko.

Vierailija
54/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt lukion ja ammattikoulun. Tällä hetkellä olen roskakuskina. Vakituinen kokoaikatyö. Ylitöitäkin tulee niin hyvin riittää rahat.

Vierailija
55/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulutusta pitäisi jotenkin arvostaa. Jokainen kouluttautukoon itselleen sopivammalla tavalla. Koulutuksen tarkoitus on hankkia työpaikka ja elanto itselleen ja lapsilleen, Ei muiden arvostus.

Vierailija
56/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Mutta yleisen keskustelun perusteella ei siltä tunnu.

Ap

Samoin putkimiehen🥰

Vierailija
57/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Tekoäly tekee jo nyt paljon sellaisia asioita, joita ennen pidettiin ihan hyvänä perusosaamisena. 

Saattaapa vettä virrata Vantaanjoessa vielä hetken, ennen kuin tekoäly tekee sähköasennuksia tai rakentaa taloja.

Tekeekö tekoäly sähkö ja putkiasenmukset.

DI ei myöskään niitä tee.

Vierailija
58/74 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opinnot on nykyään pakollisia, joten en mitenkään kovin korkealle arvosta ammattikoulua. Arvostan kyllä asiansa osaavaa ammattilaista.

Vierailija
59/74 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan sitä, että kouluttautuu. Sillä ei ole väliä, mistä sen koulutuksensa hankkii. Opetuksen laadussa voi olla paikkakohtaisia eroja, mutta oletan että tässä maassa seurataan jonkin verran sitä, ettei työmarkkinoille tulla millään puutteellisilla tiedoilla ja taidoilla. Pääseeköhän enää nykyään amikseenkaan enää ne "kaikki surkeimmat tapaukset", jotka ennen eivät kelvanneet yhteenkään lukioon? Käsittääkseni joillekin linjoille on vaikeampi päästä kuin paikalliseen lukioon.

Sekä lukioita että amislinjoja on hyvin eri tasoisia. Osaan pääsevät kaikki peruskoulun suorittaneet, kun joihinkin puolestaan ei riitä edes kasin keskiarvo.

Vierailija
60/74 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikoinaan ammiksen ja sain sitä kautta hyvän ammatin ja kohtuullisen toimeentulon. Töitä on aina riittänyt ajoista riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi