Liputatteko tänää J.V. Snelmannille ja suomalaiselle identiteetille?
Vai onko lippu lepäämässä komerossa viikonlopun liputusten jäljillä? Tai päivä ei vain muuten kiinnosta ja liikuta teitä?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012001253.html
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaisuuden_p%C3%A4iv%C3%A4
Kommentit (79)
Maahanmuutosta puheenollen: esim saksalaista insinööriä ei tarvi kotouttaa. On ainoastaan tulijan syy, jos ei kotoudu.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat.
Höpö höpö. Kyllä meillä on ollut hyvinkin voimakasta suomalaisuutta täällä ja on yhäkin. Se, ettet sinä sinä ymmärrä, ei tarkoita etteikö sitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivästä kertoo se, että lapseni päiväkodissa ei noteerata mitenkään Snellmannin ja suomalaisuuden päivää, mutta ties mitä "muihin kulttuureihin tutustumisen päiviä" on, samoin jokainen vierasperäinen juhla kuten Halloween vietetään.
Mitä he siellä päiväkodissa edes opettaisivat suomalaisuudesta lapsille kun meillä ei ole mitään omaa kulttuuria, perinteitä eikä kansanjuhlia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat.
Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.
Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.
Minun mielestäni ei tarvitsisi liputtaa mitään eikä koskaan. Täysin turhia ja tarpeettomia nää kaikki liputuspäivät, kuten Snelmannit, Eurooppäivät ja vaput.
Jotain häikkää persuissa on kun eivät ole sopeutuneet oman synnyinmaansa lakeihin.
Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on suomalainen identiteetti?
Mitä on ruotsalainen identiteetti, mitä on venäläinen identiteetti? Mitä on puolalainen identiteetti? Mitä on ranskalainen isentiteetti? Mitä on afganistanilainen identiteetti?
Ei taida olla toista maata maailmassa kuin Suomi, jossa sen vasen laita halveksii omaa maataan. Kaikissa muissa maissa kansalaiset kunnioittavat ja arvostavat omaa maataan ja omaa kieltään.Ei välttämättä, jos kotoutuminen on mennyt rasismin takia pieleen.
Somalit tuli Suomeen 90-luvulla venäjän aseena tuhoamaan Suomea.
Onko nyt varmaa tietoa?
Jotain häikkää niissä kuitenkin on kun eivät oli 30 vuodessakaan kotoutuneet.
Mm. Fazerit, Finlaysonit, Hackmanit kyllä integroituivat.
Ja itse J.V. Snellman on myös esimerkki indegroitumisesta. Syntyi Tukholmassa, mutta kun Ruotsi menetti Suomen niin Snellmanin vanhemmat muuttivat perheineen Kokkolaan jossa Snellman opetteli suomen kielen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on suomalainen identiteetti?
Ilmeisesti jotain jonka suomenruotsalainen Snellman on suomalaisille määrännyt.
Snellmanin määritelmä suomalaisuudelle oli se että suomalaiset eivät ole ruotsalaisia siksi Suomen kouluissa pitäisi opettaa lapsia suomen kielellä eikä ruotsiksi.
Ei kyllä kuulosta uskottavalta. Miksi joku ruotsinkielinen ylimystö-örvelö edes ajaisi ja olisi kiinnostunut suomen kielen asemasta?
"Ei kuulosta uskottavalta" kertoo jo sanavalintana, että sinulla ei ole tietoa, ja sen puutteessa öyhötät vain ennakkoluulojesi ja herra- ja hurrivihan pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivästä kertoo se, että lapseni päiväkodissa ei noteerata mitenkään Snellmannin ja suomalaisuuden päivää, mutta ties mitä "muihin kulttuureihin tutustumisen päiviä" on, samoin jokainen vierasperäinen juhla kuten Halloween vietetään.
Mitä he siellä päiväkodissa edes opettaisivat suomalaisuudesta lapsille kun meillä ei ole mitään omaa kulttuuria, perinteitä eikä kansanjuhlia?
Tällaisena päivänä pitäisi askarrella Suomen lippuja, kerätä valkovuokkoja ja laulaa virsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on suomalainen identiteetti?
Mitä on ruotsalainen identiteetti, mitä on venäläinen identiteetti? Mitä on puolalainen identiteetti? Mitä on ranskalainen isentiteetti? Mitä on afganistanilainen identiteetti?
Ei taida olla toista maata maailmassa kuin Suomi, jossa sen vasen laita halveksii omaa maataan. Kaikissa muissa maissa kansalaiset kunnioittavat ja arvostavat omaa maataan ja omaa kieltään.Ei välttämättä, jos kotoutuminen on mennyt rasismin takia pieleen.
Somalit tuli Suomeen 90-luvulla venäjän aseena tuhoamaan Suomea.
Onko nyt varmaa tietoa?
Jotain häikkää niissä kuitenkin on kun eivät oli 30 vuodessakaan kotoutuneet.
Mm. Fazerit, Finlaysonit, Hackmanit kyllä integroituivat.
Ja itse J.V. Snellman on myös esimerkki indegroitumisesta. Syntyi Tukholmassa, mutta kun Ruotsi menetti Suomen niin Snellmanin vanhemmat muuttivat perheineen Kokkolaan jossa Snellman opetteli suomen kielen ihan itse.
Se oli ilmeisesti fiksu ja mukava mies 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat.
Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.
Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.
Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat.
Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.
Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.
Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta.
Mä sanoin jo, älä kirjoita näitä faktoja tänne koska ne loukkaa meitä persuja.
Sovitaanko näin?
En. En juhlista jotain äärinationalistista nassujuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat.
Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.
Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.
Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta.
Vähän historiaa tuntuvilla on aina niin varmat luulot omista tiedoistaan.
Pätee kyllä aiheeseen kuin aiheeseen. Dunning-Kruger
Niin, täällä planeettamme pohjoisissa olosuhteissa suhteessa elämää ylläpitävää lähitähteä ( Aurinko / Sol / beaivi, peivi, pei'vv/ Kham / Sun ) on ihonvärin sopeutuvuus ratkaiseva tekijä. Me 'perussuomalaiset' tai vaikkapa 'aboriginaalit' ajoimme kivikauden jälkeen aluetta kotukontunaan pitäneet saamelaiset pohjoiseen 'nauttimaan' kylmyydestä ja pimeydestä. Ruotsalaiset kuninkaansa läänittäjät toivat meille kristinuskoa ja 'sivistystä' muassaan. Romaanikulttuuri rikastutti ainakin jossain mielessä tataarien olella maatamme. Nykyään puhutaan jo aivan eri tasolla kansainvälisestä kulttuurinmuutoksesta ja siitä on hyvä olla omaa mieltä sekä muistaa äänestä vaalivuosina ! Silloin ei ehkä tänne tarvitse kirjoitella jos äänestyspäätökset osuvat vähintään järkevästi omasta mielestäsi kohdallen.
Niin, täällä planeettamme pohjoisissa olosuhteissa suhteessa elämää ylläpitävää lähitähteä on ihonvärin sopeutuvuus ratkaiseva tekijä. Me 'perussuomalaiset' tai vaikkapa 'aboriginaalit' ajoimme kivikauden jälkeen aluetta kotukontunaan pitäneet saamelaiset pohjoiseen 'nauttimaan' kylmyydestä ja pimeydestä. Ruotsalaiset kuninkaansa läänittäjät toivat meille kristinuskoa ja 'sivistystä' muassaan. Romaanikulttuuri rikastutti ainakin jossain mielessä tataarien olella maatamme. Nykyään puhutaan jo aivan eri tasolla kansainvälisestä kulttuurinmuutoksesta ja siitä on hyvä olla omaa mieltä sekä muistaa äänestä vaalivuosina ! Silloin ei ehkä tänne tarvitse kirjoitelle, jos äänestyspäätökse osuvat vähänkään järkevästi kohdalleen.567
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuutosta puheenollen: esim saksalaista insinööriä ei tarvi kotouttaa. On ainoastaan tulijan syy, jos ei kotoudu.
Tunnetko sinä jonkun Suomeen kotoutuneen saksalaisinsinöörin?
Vierailija kirjoitti:
Liputtaisin mutta ei ole salkoa.Enkä ala sitä ostamaan.
Mielestäni ei ole enää sitä Suomea, minkä takia pitäisi liputtaa.
Vierailija kirjoitti:
En. En juhlista jotain äärinationalistista nassujuhlaa.
Lappeenrannassa näköjään näinkin:
Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.