Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liputatteko tänää J.V. Snelmannille ja suomalaiselle identiteetille?

Vierailija
12.05.2026 |

Vai onko lippu lepäämässä komerossa viikonlopun liputusten jäljillä? Tai päivä ei vain muuten kiinnosta ja liikuta teitä?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012001253.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaisuuden_p%C3%A4iv%C3%A4

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.

Vierailija
42/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuutosta puheenollen: esim saksalaista insinööriä ei tarvi kotouttaa. On ainoastaan tulijan syy, jos ei kotoudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Höpö höpö. Kyllä meillä on ollut hyvinkin voimakasta suomalaisuutta täällä ja on yhäkin. Se, ettet sinä sinä ymmärrä, ei tarkoita etteikö sitä olisi.

Vierailija
44/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivästä kertoo se, että lapseni päiväkodissa ei noteerata mitenkään Snellmannin ja suomalaisuuden päivää, mutta ties mitä "muihin kulttuureihin tutustumisen päiviä" on, samoin jokainen vierasperäinen juhla kuten Halloween vietetään.

Mitä he siellä päiväkodissa edes opettaisivat suomalaisuudesta lapsille kun meillä ei ole mitään omaa kulttuuria, perinteitä eikä kansanjuhlia?

Vierailija
45/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.

Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.

Vierailija
46/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei tarvitsisi liputtaa mitään eikä koskaan. Täysin turhia ja tarpeettomia nää kaikki liputuspäivät, kuten Snelmannit, Eurooppäivät ja vaput.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain häikkää persuissa on kun eivät ole sopeutuneet oman synnyinmaansa lakeihin.

Maassa maan tavalla tai maasta ulos.

Vierailija
48/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on suomalainen identiteetti?

Mitä on ruotsalainen identiteetti, mitä on venäläinen identiteetti? Mitä on puolalainen identiteetti? Mitä on ranskalainen isentiteetti? Mitä on afganistanilainen identiteetti? 
Ei taida olla toista maata maailmassa kuin Suomi, jossa sen vasen laita halveksii omaa maataan. Kaikissa muissa maissa kansalaiset kunnioittavat ja arvostavat omaa maataan ja omaa kieltään. 

Ei välttämättä, jos kotoutuminen on mennyt rasismin takia pieleen.

Somalit tuli Suomeen 90-luvulla venäjän aseena tuhoamaan Suomea. 

Onko nyt varmaa tietoa?

Jotain häikkää niissä kuitenkin on kun eivät oli 30 vuodessakaan kotoutuneet.

Mm. Fazerit, Finlaysonit, Hackmanit kyllä integroituivat.

Ja itse J.V. Snellman on myös esimerkki indegroitumisesta. Syntyi Tukholmassa, mutta kun Ruotsi menetti Suomen niin Snellmanin vanhemmat muuttivat perheineen Kokkolaan jossa Snellman opetteli suomen kielen ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on suomalainen identiteetti?

Ilmeisesti jotain jonka suomenruotsalainen Snellman on suomalaisille määrännyt.

Snellmanin määritelmä suomalaisuudelle oli se että suomalaiset eivät ole ruotsalaisia siksi Suomen kouluissa pitäisi opettaa lapsia suomen kielellä eikä ruotsiksi.

Ei kyllä kuulosta uskottavalta. Miksi joku ruotsinkielinen ylimystö-örvelö edes ajaisi ja olisi kiinnostunut suomen kielen asemasta?

"Ei kuulosta uskottavalta" kertoo jo sanavalintana, että sinulla ei ole tietoa, ja sen puutteessa öyhötät vain ennakkoluulojesi ja herra- ja hurrivihan pohjalta.

Vierailija
50/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivästä kertoo se, että lapseni päiväkodissa ei noteerata mitenkään Snellmannin ja suomalaisuuden päivää, mutta ties mitä "muihin kulttuureihin tutustumisen päiviä" on, samoin jokainen vierasperäinen juhla kuten Halloween vietetään.

Mitä he siellä päiväkodissa edes opettaisivat suomalaisuudesta lapsille kun meillä ei ole mitään omaa kulttuuria, perinteitä eikä kansanjuhlia?

Tällaisena päivänä pitäisi askarrella Suomen lippuja, kerätä valkovuokkoja ja laulaa virsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on suomalainen identiteetti?

Mitä on ruotsalainen identiteetti, mitä on venäläinen identiteetti? Mitä on puolalainen identiteetti? Mitä on ranskalainen isentiteetti? Mitä on afganistanilainen identiteetti? 
Ei taida olla toista maata maailmassa kuin Suomi, jossa sen vasen laita halveksii omaa maataan. Kaikissa muissa maissa kansalaiset kunnioittavat ja arvostavat omaa maataan ja omaa kieltään. 

Ei välttämättä, jos kotoutuminen on mennyt rasismin takia pieleen.

Somalit tuli Suomeen 90-luvulla venäjän aseena tuhoamaan Suomea. 

Onko nyt varmaa tietoa?

Jotain häikkää niissä kuitenkin on kun eivät oli 30 vuodessakaan kotoutuneet.

Mm. Fazerit, Finlaysonit, Hackmanit kyllä integroituivat.

Ja itse J.V. Snellman on myös esimerkki indegroitumisesta. Syntyi Tukholmassa, mutta kun Ruotsi menetti Suomen niin Snellmanin vanhemmat muuttivat perheineen Kokkolaan jossa Snellman opetteli suomen kielen ihan itse.

Se oli ilmeisesti fiksu ja mukava mies 👍

Vierailija
52/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.

Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.

Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.

Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.

Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta. 

Mä sanoin jo, älä kirjoita näitä faktoja tänne koska ne loukkaa meitä persuja. 

Sovitaanko näin?

Vierailija
54/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En juhlista jotain äärinationalistista nassujuhlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on aina ollut monikulttuurinen. Suomalaisuuden konsepti on moninainen ja monien omistama. Meillä on ollut omat vähemmistömme vuosisatojen ajan. Ja tänne on aina muuttanut väkeä ja täätlä on myös muutettu pois. Ei siis ole ollut yhtä ainoaa totuutta suomalaisuudesta, jonka kaikki jakavat. 

Oi, kauhea kirjoitus. Kohta persut tulevat kieltämään tosiasiat ja haukkumaan sinut rumasti.

Tuo monikulttuurisuus on liioittelua ja rajoittuu Kehä kolmosen sisälle. Ei pidä alkaa valehtelemaan.

Ennen soția monikulttuurisuus oli arkipäivää vaikkapa Viipurissa, jossa puhuttiin suomea, ruotsia, venäjää, saksaa ja inkeriläisten murretta. 

Vähän historiaa tuntuvilla on aina niin varmat luulot omista tiedoistaan. 

Pätee kyllä aiheeseen kuin aiheeseen. Dunning-Kruger

Vierailija
56/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, täällä planeettamme pohjoisissa olosuhteissa suhteessa elämää ylläpitävää lähitähteä ( Aurinko / Sol / beaivi, peivi, pei'vv/ Kham / Sun ) on ihonvärin sopeutuvuus ratkaiseva tekijä.  Me 'perussuomalaiset' tai vaikkapa 'aboriginaalit' ajoimme kivikauden jälkeen aluetta kotukontunaan pitäneet saamelaiset pohjoiseen 'nauttimaan' kylmyydestä ja pimeydestä. Ruotsalaiset kuninkaansa läänittäjät toivat meille kristinuskoa ja 'sivistystä' muassaan. Romaanikulttuuri rikastutti ainakin jossain mielessä tataarien olella maatamme. Nykyään puhutaan jo aivan eri tasolla kansainvälisestä kulttuurinmuutoksesta ja siitä on hyvä olla omaa mieltä sekä muistaa äänestä vaalivuosina ! Silloin ei ehkä tänne tarvitse kirjoitella jos äänestyspäätökset osuvat vähintään järkevästi omasta mielestäsi kohdallen.

Vierailija
57/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, täällä planeettamme pohjoisissa olosuhteissa suhteessa elämää ylläpitävää lähitähteä on ihonvärin sopeutuvuus ratkaiseva tekijä.  Me 'perussuomalaiset' tai vaikkapa 'aboriginaalit' ajoimme kivikauden jälkeen aluetta kotukontunaan pitäneet saamelaiset pohjoiseen 'nauttimaan' kylmyydestä ja pimeydestä. Ruotsalaiset kuninkaansa läänittäjät toivat meille kristinuskoa ja 'sivistystä' muassaan. Romaanikulttuuri rikastutti ainakin jossain mielessä tataarien olella maatamme. Nykyään puhutaan jo aivan eri tasolla kansainvälisestä kulttuurinmuutoksesta ja siitä on hyvä olla omaa mieltä sekä muistaa äänestä vaalivuosina ! Silloin ei ehkä tänne tarvitse kirjoitelle, jos äänestyspäätökse osuvat vähänkään järkevästi kohdalleen.567

Vierailija
58/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahanmuutosta puheenollen: esim saksalaista insinööriä ei tarvi kotouttaa. On ainoastaan tulijan syy, jos ei kotoudu.

Tunnetko sinä jonkun Suomeen kotoutuneen saksalaisinsinöörin?

Vierailija
59/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liputtaisin mutta ei ole salkoa.Enkä ala sitä ostamaan.

Mielestäni ei ole enää sitä Suomea, minkä takia pitäisi liputtaa. 

Vierailija
60/79 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. En juhlista jotain äärinationalistista nassujuhlaa.

Lappeenrannassa näköjään näinkin:

https://yle.fi/a/74-20225619

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi