Puskuri hupenee
Puolison bruttotulo 5000e. Lomautus kestänyt puolivuotta. Ansiosidonnainen 1700e.
Peruselämässä on tingitty, lasten opiskeluja tuetaan, mutta isoja peliliikkeitä ei ole tehty.
Tässä on nähnyt ettei ansiosidonnainen ole kummoinen vaan tulot tulee rytinällä alas. Puskuri on tullut tarpeeseen, muttei tietenkään kestä loputtomiin (kuten ei ansiosidonnainenkaan)
Mitä tehdään kun lomautus loppuu? No ei ainakaan kuluteta vaan säästetään.
Työttömyyden lisäksi huomiotava pitkät sairaslomat jos joku rintasyöpälotto osuu.
Kommentit (14)
Oletko itse töissä josta saat kohtalaista palkkaa? Ei kannata käyttää kaikkia säästöjä vaan ajoissa harkita esim. halvempaa asumismuotoa.
Mikä on sinun taloudellinen kontribuutiosi? Paljonko tienaat ja oletko ponnistellut omalta osaltasi tulojen kasvattamiseksi?
Ihan käyn töissä. Enkä kitise vaan mietin miten tämä yhteiskunta toimii. Ja miten voi sattua omalle kohdalle yllättäen kun firmoilla menee huonosti. Ja sitä miksei ihmiset uskalla kuluttaa. No tämän takia.
Tuliko tuo teille jonkinlaisena yllätyksenä?
Minä valmistuin 90-luvun lamassa suoraan kortistoon. Elämä oli köyhää ja näköalatonta, koska harkkaripalkasta laskettu ansiosidonnainen oli niin pieni.
Olen siitä lähtien yrittänyt kerätä puskuria tiedostaen ansiosidonnaisen pienuuden ja keston määräaikaisuuden. Sitä paitsi ansiosidonnaista on heikennetty vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tuo teille jonkinlaisena yllätyksenä?
Minä valmistuin 90-luvun lamassa suoraan kortistoon. Elämä oli köyhää ja näköalatonta, koska harkkaripalkasta laskettu ansiosidonnainen oli niin pieni.
Olen siitä lähtien yrittänyt kerätä puskuria tiedostaen ansiosidonnaisen pienuuden ja keston määräaikaisuuden. Sitä paitsi ansiosidonnaista on heikennetty vuosien saatossa.
Tuli ja ei tullut. Seuraan kyllä uutisia ja sillähän pahaanpäivään oli jotenkin varauduttu.
Mekin valmistuttiin ysärilamassa ja sillä takaraivoon jäi ylimääräisen velan välttely.
Tähän saakka on töitä riittänyt ja verojakin maksettu kiitettävästi yli kolkyt vuotta.
Minä jäin töistä pois omatoimisesti ilman tukia vuosia sitten. Piti vain suunnitella asia ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käyn töissä. Enkä kitise vaan mietin miten tämä yhteiskunta toimii. Ja miten voi sattua omalle kohdalle yllättäen kun firmoilla menee huonosti. Ja sitä miksei ihmiset uskalla kuluttaa. No tämän takia.
Oletko niitä palstan "menkää töihin" huutelijoita, jotka uskoivat, että mitään pahaa ei voi sattua omalle kohdalle?
Sitä, että jotkut politikot ja elinkeinoelämä kehottaa kansalaisia kuluttamaan, ei pidä ottaa henkilökohtaisesti. Yksityistalous ei ole sama asia kuin kansantalous, vaan jokaisen pitää ennen kaikkea huolehtia omasta taloudestaan ja puskurista pahanpäivän varalle.
Sitä vartenhan puskuri on että käytetään kun tarvii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä palstan "menkää töihin" huutelijoita, jotka uskoivat, että mitään pahaa ei voi sattua omalle kohdalle?
Ei ole tapana huudella ja käyttäytyä ikävästi. Kokeilin voiko täällä keskustella asiallisesti, koska aihe on ajankohtainen ja kiinnostava.
Lomautuksen aikana saa mennä töihin.
Ne menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää, kun se elämä ns yllättää, esim tulo laskee, hinnat nousee, jne.
Turhaan kitiset. Itse olette eläneet kuin miljonäärit.