Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksat vuokraa?

Vierailija
12.05.2026 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itse asuin aiemmin Helsingissä ja kun eron jälkeen etsin kämppää, olisi edullisin löytämäni ollut 720€/25 neliötä Pohjois-Haagassa. Ilman parveketta. Otin sitten lopulta 54-neliöisen kaksion Hyvinkäältä ja pidän tätä erittäin edullisena, keskustaan ei ole matkaa kuin maksimissaan kaksi kilometriä.

Edullisin vuokrakämppä mitä tiedän on ystävälläni, 200€ 30-neliöisestä yksiöstä, mutta se onkin sitten Haapajärvellä ja ihan sinne asti en todellakaan ole lähdössä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella 605 euroa kuukaudessa. Erittäin halpa paikkakunnan vuokratasoon nähden, mutta ylittää Kelan kohtuulliset asumiskustannukset.

Miten kummassa ihmiset kuvittelevat, että asumiskustannukset maalla olisi halvemmat kuin kaupungissa? Ihan saman kaikki maksaa ja siihen tulee vain ekstramaksua pidemmistä matkoista? Yleensä sähkö, vesi ja jätemaksut on korkeammat, koska pienempi joukko maksaa kulut kuin suuremmissa kaupungeissa.

Eräskin henkilö esitti näkemyksen, että toimeentulotukea saavan pitää muuttaa maalle, niin asumiskustannukset puolittuu ja sillä säästyvällä summalla sitten jo kovasti makseleekin matkakustannuksia sekä korkeammasta ruoan hinnasta. Ei vain kyennyt ymmärtämään, että se toimeentulotuen perusosa pysyy samana eikä asumiskuluissa säästä kuin kohtuullisten asumiskulujen ylityksen verran, jonka joutuu perusosallaan maksamaan.

Ehkä siksi että normi ihmiselle kelan kustannukset ja asumistuet ja toimettomuustuet on vähän semmoinen outo ja hämärä asia, muuttuvatkin vähän väliä.

Esim itseä ihmetytti kun joku valitti kun asumistuki ei korvaa koko vuokraa vaan joutuu osan maksamaan omilla rahoilla ja sitten nämä omatkin rahat olivat jotain tukea mutta vaan eri nimellä.

Vierailija
22/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä maksaa vuokraa, järkevät maksavat asuntolainaa ja yhtiövastiketta omaansa. Mulla ainakin ko yhdistelmä oli halvempi kuin vuokra ja nyt omistan kämpän eikä kukaan tule sanomaan mulle että pakkaappa tavarat, veljenpoika tulee kaupunkiin opiskelemaan;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta vuokraa, yhtiövastike on alle 200€:a, oma rivitalo 100 neliötä.

Vierailija
24/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

370€ sis vesimaksun.

Missä? Neliöt? Yksityiseltä?

Vierailija
25/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät moukat ne vuokralla asuu. Ja ne Allanit ja Miriklit pentuineen. Mutta kunta maksaa vuokratkin. Me, paremmat ihmiset, asumme omissa omistuslukaaleissamme. Emmekä tarvitse punalapputuotteita, punikkejakaan. Tai lauantaimakkaraa...FYI ! ja ryysyrahvas voisi joskus mennä töihin... pärggele !

On todella pöyristyttävää kun allashuoneemme maisemaikkunasta näkyy alas kadulle missä tuo huonosti pukeutunut loiskansa raahustaa ahneuttaan ilmaista leipää tms. jonosta saamaan.

Mihin, fyi fan, isänmaa onkaan menossa kun tuollaiset syöpäläisten levittäjät saavat vapaasti pilata parempiensa uintihetkiä :(

Vierailija
26/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tyhmä maksaa vuokraa, järkevät maksavat asuntolainaa ja yhtiövastiketta omaansa. Mulla ainakin ko yhdistelmä oli halvempi kuin vuokra ja nyt omistan kämpän eikä kukaan tule sanomaan mulle että pakkaappa tavarat, veljenpoika tulee kaupunkiin opiskelemaan;)

Myös köyhät maksaa vuokraa, koska asumistuet myönnetään tiettyjen ehtojen mukaan. Jos asunnosta on lainaa, niin huonosti pärjää, mutta tietenkin jo maksetussa pärjää jo vallan hyvin ... ainakin siihen saakka kunnes eteen tulee jokin kallis remontti. 

Tuliko jo voimaan uudistus ettei asunto-osakkeeseen saa yleistä asumistukea?

Vierailija
27/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko se vuokrakaksio siellä Hyvinkäällä maksaa? Kumma aloitus kun et sanonut sen hintaa. 

Vierailija
28/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

960e/kk sis. veden 37m2 Helsingin keskusta, Kamppi. Hyvässä kunnossa oleva asunto, sijainti loistava, ikkunat sisäpihalle, ei meteliä ulkoa. Mun mielestä hinta todella kohdillaan, 

Vierailija
29/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

700€ 62 neliön kaksio Vantaalla.

Vierailija
30/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kymmenisen vuotta sitten maksoin 550 euroa kaksiosta ja kihlattuni maksoi 1300 euroa kolmiostaan.

Nyt emme maksa vuokraa kun ostimme talon. Talo on velaton. Kulut jaettuna tasaisesti kuukautta kohden on n. 350 euroa. Siihen sisältyy vesi, lämmitys, jätemaksut, auraukset, likakaivon tyhjennys, nuohous 

Vierailija
31/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiskaupunki, 86m2, 921 euroa/kk. Kohta päästään muuttamaan omaan taloon ja loppuu tää järjetön vuokranmaksu.

Vierailija
32/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

775e/kk. 38m2. Oma sauna ja parveke. Kansallispuisto alkaa tuosta 30m päästä. Sipoo.

Vierailija
33/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella 605 euroa kuukaudessa. Erittäin halpa paikkakunnan vuokratasoon nähden, mutta ylittää Kelan kohtuulliset asumiskustannukset.

Miten kummassa ihmiset kuvittelevat, että asumiskustannukset maalla olisi halvemmat kuin kaupungissa? Ihan saman kaikki maksaa ja siihen tulee vain ekstramaksua pidemmistä matkoista? Yleensä sähkö, vesi ja jätemaksut on korkeammat, koska pienempi joukko maksaa kulut kuin suuremmissa kaupungeissa.

Eräskin henkilö esitti näkemyksen, että toimeentulotukea saavan pitää muuttaa maalle, niin asumiskustannukset puolittuu ja sillä säästyvällä summalla sitten jo kovasti makseleekin matkakustannuksia sekä korkeammasta ruoan hinnasta. Ei vain kyennyt ymmärtämään, että se toimeentulotuen perusosa pysyy samana eikä asumiskuluissa säästä kuin kohtuullisten asumiskulujen ylityksen verran, jonka joutuu perusosallaan maksamaan.

Noo minä esimerkiksi olen muuttanut maalle ja samalla muutin tapojani. En käy ostoksilla kuin harvakseltaan. Pakkaskautena kahden viikon välein. Paljon tilaan kotiin verkkokaupoista. Turhan takia ei lähdetä ajelemaan minnekään. Siis jos maito on loppunut tai leipä, niin ei me lähdetä ajamaan kauppaan tällaisten takia. Kaapeissa on jauhoja ja uht maitoa tähän hätään.

Vierailija
34/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

830e  Tuusula 72neljötä sis.veden uusi talo

Vierailija
35/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se sinun Hyvinkään kaksio sitten maksaa? Kysyt muilta, mutta et itse ilmoita omaasi?

Itse maksan vuokraa 0€.

Haha, kappas, luulin laittaneeni sen. My bad. 550€/kk+ vesi 20€.

Ap

Vierailija
36/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1050 e kk + vesimaksu 25 e, Espoo. 76 neliötä.

Vierailija
37/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

903 euroa, 3h + keittiö. Hekan asunto hissittömässä talossa itäisessä helsingissä. Lähimmälle metroasemalle alle kilometri(metron pääteasema). Vuokra noussut tuntuvasti kyllä muutaman vuoden aikana, kun muutettiin tähän 5v sitten vuokra oli 760e

Vierailija
38/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000 kk

Vierailija
39/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

750€ (sis. vesi x2), 45 neliötä, JKL

Vierailija
40/67 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

903 euroa, 3h + keittiö. Hekan asunto hissittömässä talossa itäisessä helsingissä. Lähimmälle metroasemalle alle kilometri(metron pääteasema). Vuokra noussut tuntuvasti kyllä muutaman vuoden aikana, kun muutettiin tähän 5v sitten vuokra oli 760e

Kiitos kun kerroit........ kyllä helpotti 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan