**JOULUISTEN viikonvaihde**
Kommentit (15)
Pahoitteluni huonoista ultrauutisista ja taas puolestaan liikuttavaa lukea vauvojen sydämen sykkeistä.
Mieheni on innostunut petipuuhista oikein kunnolla, kun ei tarvitse kumin kanssa puuhailla. Tänä aamuisen jälkeen sitten tulikin limat verisenä ulos. Kohdunsuuta juilii, mutta ei sen pahempaa. Pitää nyt sitten vähän toppuutella äijää. Ultrassa kun en ole vielä käynyt, niin vähän mietityttää tuulimuna tai kaksoisraskaus,kun noita tiputteluja on ollut aikaisemmenkin. Kohtu kyllä tuntuisi kasvavan ja repäisykipuja on tullut ihan normaaliin tapaan. Parin viikon päästä olisi ultra, jos siihen asti jaksaisi odottaa.
Otsa kukkii aikalailla, en muista edellisistä tämmöistä. Menen hiukan pitkäkseni, jos nuo tyttäret vain antavat hetken... vähän masussa painaa.
Doshijas 8+5
Mä nään aivan sairaita unia :P Viime yönä seikkailin mielikuvitusmaassa, jossa oli mm. tappajalima. Vauvastakin olen pari kertaa nähnyt unta, esim. yhdessä unessa kysyin autossa istuvalta siskoltani, joka piteli (tyttö)vauvaa sylissä, että onkos tuo se mun vauva ja onko se jo syntynyt.. :)
Tuntuu, että huono olo sen kun kasvaa. Samoin pääkipu ja harmittaa, kun ei särkylääkkeitä voi ottaa (en aio ottaa panadoliakaan, koska olen onnistunut kehittämään sille immuniteetin).
Mites muuten te muut olette suhtautuneet light limuihin? Itse olen entinen limuholisti ja mustaa laittilimua meni kevyesti päivässä sellainen 3 litraa (mieli teki vielä lisää..). Lopetin kuitenkin vuoden alusta ja siitä asti olen ollut " kuivilla" . Vishy ei oikein mene enää alas ja kun mies juo lonkeroa, tekisi itsekin mieli jotain muuta kuin vain sitä vettä.
Mun lempilimuni tosin on lähikaupan hyllyiltä kadonnut kokonaan (eipä kai kannattanut enää, vähän kyllä hävettää), mutta kaipa sitä kokista sun muuta voisi vähän juodakin. Olen lukenut, ettei aspartaamista pitäisi olla haittaa vauvalle. Onko sukkaroosista (vai mikä se laittikokiksen uusi aine olikaan..)? Lidlin limuja vissiin ei saanut juoda? Ja muistelisin myös, ettei esim. laittijaffaa saa juoda? Meneekö päin honkia? Olisiko fiksuinta ja turvallisinta vain olla ilman? Sokerilimuja en muutenkaan juo, joten ne voi unohtaa.
Tänään päästiin uusille viikoille :)
Nunia ja Lumikko 10+0
haluaa päästä katsoo noita kiekko-juttuja.
Nunia: Aiheuttaakohan nuo light-juomat oikeasti riippuvuutta? On tällä palstalla muistaakseni muillakin samoja fiiliksiä kuin sulla. Mä en noista tiedä tarkemmin, joten yritän välttää kaikenlaisia keinotekoisia makeutusaineita. Sokeri on vaan niin hyvää ;) Nyt tekis mieli salmiakkia vaikka olen päättänyt olla ostamatta!
Mies katsoi kiekkoa ja mä askartelin kortteja hiki hatussa... Pakko oli tulla katsomaan kun alkoi yhtäkkiä kuulua kauhea huuto sen toisen maalin takia.
Vointi kohtalainen tänään. Saunan lämmitykseen tästä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Sunnie 8+1
Pitkästä aikaa ehdin minäkin muutaman rivin kirjoitella. Päivät menee tuon esikoisen kanssa touhutessa, että ei paljon ehdi uutta tulokasta edes miettiä. Ekassa raskaudessa roikuin netissä joka päivä... :D Niin ne ajat muuttuu...
Päällimmäisinä oireina on väsymys, öklötys ja väsymys. Illat on pahimpia. Juuri kun pitäisi esikoista suihkuttaa ja iltapala syöttää, niin on pahin väsymys ja kuvotus meneillään. Onneksi mies on kultainen ja osallistuu ihan satasella kodin ja lapsen hoitoon. On aina osallistunutkin. Tänäänkin on häärinyt koko päivän keittiössä tehden ruokaa ja leivonnaisia... :) Nyt on vielä sämpylät uunissa. Itsekin rakastan ruoanlaittoa, mutta nyt alku raskaudessa ei huvita tuolla kyökin puolella heilua. En osaa sanoa, mikä ruoka-aine kuvottaisi, mutta välillä vaan tuntuu ettei maistu kuin harvat ja valitut jutut. Pannassa ovat ainakin olleet kaikki majoneesipohjaiset salaatit. Sen sijaan suolaista kotiruokaa tekee mieli. Makeaa ei juurikaan. Muuten on vointi ihan hyvä. Tuntuu että masu kasvaa ja mies on jo monesti sanonut, että kyllä tuon jo huomaa... Vielä ei olla kerrottu, kun miehen siskolle, kun kyselivät millon pikku kakkosta suunnitellaan...
Ensi tiistaina olis eka neuvola. Tuskin vielä sydänäänet kuitenkaan kuuluvat. Toivottavasti saadaan ultra-aika mahd. pian...
Nyt täytyy lähteä nukuttamaan tuota pikkumiestä....
Jännittävää viisuiltaa kaikille! :)
hmar ja tonttunen 8+2
Käväsen täällä pikaseen kirjottelemassa kun sauna jo kuumana odottaa..:)
Noista unista, että mäkin olen nähnyt ihan hirveesti nyt unia. Enimmäkseen ne on ollu painajaisia vauvaan liittyen. Näin yks yö sellasta hirveetä et oltiin koko suku meidän tulevan vauvan hautajaisissa, siinä unessa se oli kuollu täysiaikaisena mahaan. Sit katottiin siellä isolta sceeniltä vauvasta kuvia, jossa se oli kuolleena ja sillä oli joku kehitysvamma... silmät oli ihan punaset ja niistä valu verta... Ihan kauhee uni!!! Tuntu vielä niin todelliselta..
Mä heräsin ihan hiestä märkänä ja menin äkkiä miehen peiton alle..
Pelottavinta tässä on se kun mulla on ollu tapana nähdä enneunia, se on oikeestaan sellanen " sukuvika" . Kävi siinä kyl sellanen yhteensattuma, eli kun mä oon töissä hoitoalalla, niin meille tuli osastolle pari päivää ton unen jälkeen nuori nainen potilaaksi, jolta oli kaks päivää sitten vauva kuollu mahaan ja kohtu jäi vuotamaan sisällepäin. " Onneksi" hän ei tullut mun potilaaksi, koska aloin jo itkemään siinä vaiheessa kun joku kertoi mulle, että sellainen nainen on tullu yön aikana osastolle. On tämä elämä joskus niin hemmetin epäreilua...
Että sellasta.. Mulla oli toissayönä ihan hirvee oksetuskohtaus, piti jo juosta vessaan mut ei onneks tullu mitään. Sit samanlainen kohtaus tuli päivemmällä töissä. Nyt taas ei oo mitään oireita :( Tissit on ehkä ihan pikkasen arat mut ei muuta. Tisseistä puheenollen.. ootteko alkanu hoitamaan niitä jo jotenkin erityisemmin?
Mulle neuvolatäti sano, et pitäis jo hirveesti rasvailla kun mulla silloin ku esikoista imetin, niin lähti nahka rinnanpäistä kokonaan. Siis aluks oli ihan vereslihalla ja tihkutti ne vertakin, sit viikon päästä lähti ihan nahkasuikaleita irti.. Voitte varmaan kuvitella et oli kipeet!!! Mä olin sillon tosi nuori ja tietämätön, niin en tajunnu käyttää mitään rintakumeja ym. rasvoja eikä niistä mulle kukaan puhunukkaan.
3 kk sain väkisin imetettyä ja se aika oli yhtä tuskaa ja kidutusta, maitoa olis vielä tullu vaikka kuinka. Harmitti ihan hirveesti lopettaa, se oli sellasta sähläämistä niiden pullojen ja korvikkeiden kanssa.
Kyyneleet valu aina silmistä ja hampaat oli irvessä kun poika imasi rinnasta ensimmäiset hörpyt.. imemisote oli kyllä oikea, koska synnärillä sen niin hyvin opettivat.
Jos nyt kaikki hyvin menee ja saadaan joulunaikaan vauva, niin aion kyllä tehdä kaikkeni, että saan imetyksen onnistumaan.. käyttää rasvoja ym apuvälineitä, että se on mukavaa ainakin sen 6 kk :)
Me käytiin tänään puutarhassa ja sain valita sieltä jotain äitienpäivälahjaksi. Otin 3 puskaa, jokaiselle omat :) Huomenna sitten käydään mummuilla. Oli tuonne jääkaappiin ilmestynyt iso täytekakkukin.. mies on sen varmaan viereisestä leipomosta käyny hakemassa :) Kirjahyllyssä on kortti, jonka poika on askarrellut päiväkodissa, koitan aina kävellä ohi silmät kiinni, etten vaan nää sitä ennen huomista :)
Kävimpäs joo taas pikasesti.. :) Nyt saunaan!!! Mukavaa äitienpäivää kaikille!!!
Lauraazia 10+0 (jippii! eka kymppi täynnä!!:)
Taas on päivä lennetty pää kolmantena jalkana ja päikkäritkin nukkumatta..silti meinaan ees yrittää viisut kattoa ;)
Äsken kävin vessassa isommalla tarpeella ja pyyhkiessä tuli iso köntti limaa..Tuli ekana mieleen että nyt se perkeleen limatulppa sieltä irtos =O Vaan kaipa oli ihan normaalia ja miehenkin kanssa aamulla touhuttiin ja " tavarat" ei mielestäni ulos kunnolla tulleet, et taisivat olla sitä mutta kyllä sellanen pikkanen kourasu masussa kävi!! (sori nää yksityiskohtaset kertomukset, mutta eikös tässä jo kaikkeen olla totuttu ;D )
Edelleen kuvottaa jonnin verran mutta ehkä jo parempaan suuntaan menossa. Siinä 15 aikaan iskee aina väsy kova mutta tänäänkin sinnittelemällä läpi pääsi ja aika äkkiä helppas. Sillon 8-9 viikolla oliki jo parempi kausi mut tuli sitten takas..
Unia nään täälläkin kovasti (enempi sellasia seksiin liittyviä!?!) Mäki nään sillon tällön enneunia mut onneks aika harvoin. Silloin ihan ekassa raskaudessa näin unen että tämä vauva tulee olemaan meillä vain lainassa. Kirjotin unen päiväkirjaan ja unohdin. Siitä noin 3vko:n päästä np-ultrassa vauva todettiin menehtyneeksi (sillä viikolla kun unen näin). Muistin vasta kun luin päiväkirjaa sen unen. Tuollasia unia sopii olla näkemättä toiste!!
Jotain muutakin asiaa piti kommentoimani mutten muista..Ai niin miks lidlin limppareita ei saa juoda ollenkaan?? Mä en juokkaan mut kaveri (joka myöskin raskaana) kyllä ja aika paljon. Mullekkin tää oli ihan uus juttu??
Joo ei poikennut päivä muista :( En ole miestä nähnyt koko aamuna, lapset kiukkuaa kuten yleensäkkin. Onneksi iltapäivästä tulee äitini, mummo+ukki sekä siskoni perheineen meille. Tuovat kakun mukanaan :) Toinen vuos jo näin kun tietävät et me ei joudeta käymään niin he tulevat tänne. Anoppikin asuu naapurissa sekä miehen mummo et juodaan sit kunnon suvunkahvit :D
ON: Sain eilen kauhean kylkikrampin. Ulkona riehuin rautakangen kanssa laitellen aidanseipäitä. Rupes yhtäkkiä pistämään vasemmalle, kylkikaaren alle. Jatkoin vaan hommia...Sitpä makasin kaksin kerroin maassa :( Soitin tk:hon ja ne oli et sinne vaan ja piikkejä ja sirdaludia et saadaan laukeamaan. Muuten kyllä mutta matkassa on mutka, olen raskaana. Eli hoidan sit panadolilla ja voitte arvata et kauheesti ole apua. Levossa ihan ok olo mutta lapsia on pakko nostella ym touhuta niin välillä tulee itku kun sattuu/puristaa niin paljon. Hengittäminenkin sattuu :( Jospa menis äkkiä ohi...
Muuten olo on normaali. Yökkäilen helposti mutta mitään pahoinvointia ei ole, väsymys helpottanut...oikeestaan ei mitään oireita. Ai juu limaa tulee täälläkin *yök* Pakko katsoa edelleen se paperi joka kerta ettei vaan olis verta *punastuu* sit sitä venyy ja paukkuu joka paikkaan.
Missäs enkeli on?
Lihgt-juomiin on parempi kun en puutu enkä noihin keskusteluihin kun kimpaannun vaan :D Sanon vaan sen että en ole kuullut ettei Lidln limuja sais juoda.
Jeps pakko kokeilla imuroida. Seisaallaan olo ei satu mut istuminen kyllä...Jää puristuksiin tai jotain.
Kaunista päivää kaikille!
Kanelinen ja Pikku-Pipari rv 9+1
MInä sain ruhtinaallisesti nukkua...aloin jo hermostua etteikö ne ollenkaan tule kun vessahätä alko jo oleen kova ;D Lapset vaan leikki ja isi yritti saaha ne olemaan hissukseen. Tulivat lopulta ja esikoinen oli kerhossa askarrellu kortin..ihana. Ja nuorempi toi ekana mulle muovailuvaha purkkinsa ;)) Sain koko perheeltä kortin jossa leppäkertut muodosti sydämmen (kaupan kortti ihan ja leppäkertut on meillä suuri pop juuri nyt) Siellä luki että saan miehen maksamana 3krt:aa hieronnan (ihan oikean) kun lapsiakin on kolme. Mies ja masu-vauva kuulemma koostavat sen yhden kappaleen, hih!
Aamupalaa en saanut sänkyyn mutta keittiön pöydällä oli kakku ja leivät ja tee odottamassa. Oikein mukava aamu paitsi että nyt mies ja esikko kampaailee tuolla kumpi voittaa..Neiti ei suostu pyytämään anteeks pikkussiskolta tekemänsä tuhmaa.
Jaksoin eilen jopa kattoa viisut...olipahan huvia =)
Omassa navassa ei ihmeempiä
rv11+4
En tosiaan mene vannomaan, mutta jostain kuulin/luin, että lidlin laittilimuissa olisi sellaista makeutusainetta (en nyt muista koodia enkä nimeä), jota tulisi raskausaikana välttää. Aspartaami muistaakseni oli sallittua, eikä lidlin limuissa sitä ole.
Noi limut nyt ihan syystäkin on ollut sellainen juttu, johon olen silmä kovana kiinnittänyt huomiota. Ja jos en ole itse tajunnut kiinnittää, niin oma äiti sitten on huomauttanut :) Olikos noissa limuissa vielä se, että vaikeuttavat kalsiumin imeytymistä (äidin tieto, en mene takuuseen).
Niin ja riippuvuudesta; limut tai makeutusaineet eivät sitä aiheuta, mutta kofeiini kylläkin ja sitähän löytyy mustista limuista.
Nunia ja Lumikko 10+1
Minä sain kahveet ja kakkua vuoteeseen, mutta kuopuksen kiljuessa kakkua vieressä päätimme yhteisen rauhan nimissä siirtyä kahvittelemaan alakertaan;-) Kortteja ja liinaa oli lapset askarrelleet ja mieskin oli hankkinut ruusun ja ihanan patsaan puutarhaan.
Terveyskeskuksessa tuli käytyä, 7v tytöllä virtsatie tulehdus ja flunssassa ollaan koko sakki:-( Siell terveyskeskuksessa oli kanssa yksi äiti, joka suureen ääneen kailotti tulleensa katkasuun ja halus palvelua, yhdestä lapsesta puhui, vaikka oli useamman synnyttänyt, ja tätäkään näki harvoin, kyllä elämä koettelee ihmisiä.
(.) : Nyt on maha sitten pullahtanut, aamusta jo iso! Eilen kävin sokokselta paitoja katsomassa, mutta L- kokokin näytti päällä makkarankuorelta:-(((( Joten täytynee pistäytyä ihan reilusti vaan Lindexin ja H&M mammavaate osastolla lähi aikoina. Ens viikolla neuvola, yritän saada np-ultraa mahd pian siihen 11 vkon tienoille, se hyvä puoli pienessä kaupungissa, ettei kauheeta jonoa. Ja fyysisesti raskaus sujuu hyvin, toooosi lieviä oireita.
ponnari ja pikku itu8+6
huh mikä päivä eiline ku ajettiin se 600 ja risat km, melkein koko matka meni puoliunessa ja oksennusta nieleskellen. perillä onneksi mummoja pappa höösää ikionnellisena poitsun kanssa, meillä ei äitienpäivää juhlittu sen enempää, kortin ja kukan sain jo kotona esikoiselta, mutta saatiin miehen kanssa nukkua molemmat aamulla ja voi etä olikin ihanaa. olen jo tälle päivälle nukku kahdet päikkärit(vaikka herättiin vasta 10) tää väsymys on aivan kamalaa, samoin kaikki ruoka ällöttää, mitään ei tee mieli, pelkkä vesikin oksettaa, en vois ees kuvitella juovani limsaa...
uutta ultra aikaa en vielä ens viikolle ole saanut ja pahoin pelkään että tässä vaiheessa se jää saamattakin, joten jollei vuoto ala niin ultrataan vasta reilun viikon päästä kotona. todella inhottavaa tämmönen odottelu ja varsinkin tämä oireilu jos kerta tyhjää odottaa niin ois ees oireet vähempänä. nyt parempi lopettaa alkaa taas mieli mennä msutanpuolelle..
tamatu rv7+1
Eilen töistä tullessa sain ruusuja 4 kpl etukäteen, esikoinen toi rasian namuja ja kaulakorun (oli poloinen vähistä rahoistaan käyny iberon hyllystä hakemassa). Kortteja tuli kaikilta lapsilta ja tänään käytiin sitten rannalla viettämässä äitienpäivää, lapset touhus koiran kanssa ja syötiin äitienpäivä jätskit, mahtava ilma tuli!
Maha on aivan järkyttävän kokoinen, läski kerros päällä on pullahtanu tosi pahasti tuohon eteen roikkumaan. Tuntuu siltä, ettei ikinä tule kunnon kiinteää vauvamasua, kun tuo läski lilluu päällä. Ja liikuntaa on tullu harrastettua oikein tuplaten. Mutta pääasiallinen ravinto taitaa olla jätski ja namit.....
Pakko kai ruveta päikkäreille, väsyttää niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kamalasti. Pakko ehtiä vielä lenkille tälle iltaa, jos sais ukon mukaan formuloiden ja jääkiekon välissä:)
P-M rv 9+0 (jipiii, taas uus viikko!)
eipä hyvin käy tuossa matsissa, ukko lähti lenkille, kun ei pystyny katsomaan matsia loppuun, on se rankkaa joillekki...
Yksitoista yötä vielä ekaan lääkäriin, ehkäpä yrittävät kuunnella ääniä? Ajattelin nyt todella sinnitellä sen 4 d ultran odotusta sinne 20 +++ että sais tietää, millaisia vaatteita ostaa.
Onko teistä kukaan menossa odottavien äitien jumpparyhmään? Sain neuvolasta tämmöisen esitteen, kun valittelin, etten viitsi oikein kunnon jumpassa kulkea, huomenna varmaan soittelen ja yritän mukaan päästä, toisaalta, saattaa olla, ettei kesällä ole toimintaa??
P-M
Ei sitä enää tälle keväälle ole:/ pitää etsiä joku muu ryhmä tai käydä jossain tavan jumpassa (hieman keveämmässä) syksyyn ja jos syksyllä tulee taas jokin mammaryhmä, toisaalta, kyllä taitaa ainakin motivus jotain äippäryhmiä vetää
Sintagmalla oli mukavia uutisia ultrasta :)
Äitienpäivä menee töissä...tää maatila ei päiviä katso :P Pidän muutenkin päivää ihan höpö-höpönä. Odotan et lapset vanhenevat ja tekevät itse kortin tmv. Silloin äitienpäivä on vasta äitienpäivä :D Nyt mies pakolla yrittää jotain ostaa tehä ja minusta se on ihan plööh :(
ON: ei uutta.
Menenpä lapsien seuraan. Päivän jatkoja!
Kanelinen ja pikku-pipari rv 9+0