Apua! Herpes....
Täällä taas yksi uneton yö takana.... huolettaa niin vietävästi! Osaiskohan joku neuvoa...
Noh, mulla on ollut ärhäkkä genitaaliherpes jo 3,5 vuotta. Infektio on aktivoitunut usein (alussa lähes viikottain, myöhemmin ehkä kerran kuukaudessa). Nyt raskausaikana se on taas " villiintynyt" niin, että raskauden puolivälistä rakkuloita on on ollut taas parin viikon välein. Nyt menossa rv. 36+4 ja olen aloittanut estolääkityksen. Mutta kuinkas ollakaan....rakkuloita on tullut silti!! =(=(
Olen luullut, että vauvaan herpes voi tarttua ainoastaan synnytyksessä, jos vauva joutuu kontaktiin rakkuloiden kanssa. (eli sektio jos ärhäkkä infektio päällä). Mutta...aloin sitten pienessä mielessäni yön pimeinä tunteina miettimään että voikohan virus tarttua myös veren välityksellä istukan kautta? Entä rintamaidossa? Kyllähän HI-viruskin voi tarttua, samoin muut haitta-aineet kulkeutuu sikiöön... En kyllä pysty antamaan ikinä itselleni anteeksi jos vauva on saanut verenperintömään multa niinkin v****maisen vaivan ku herpes! Ja sehän on vielä vauvalle hengenvaarallinenkin!!!
Osaako joku sanoa, tai tietääkö tapausta jossa vauva olis saanut tartunnan. Laitan tohon yhdeltä nettisivulta lainauksen, joka sai mut pelkäämään entistä enemmän.... (todistaa sen, että virus voi siirtyä myös raskauden aikana, ei pelkästään synnytyksessä...
Auttakaa joku, jos suinkin vain osaatte! Ehtä kehtaanko soittaa ja kysyä asiasta esim. äippäpolille? Epäilen että osaakohan neuvolan terkka vastata tohon....
Kiitos! t: nimim. sairaana huolesta...
3.5. GENITAALIHERPES
Herpes simplex -viruksen aiheuttama genitaaliherpes ilmenee rakkuloina sukupuolielinten alueella. Oireet alkavat keskimäärin 2-7 päivän kuluttua tartunnasta, mutta niitä ei ole kaikilla tartunnan saaneilla. Herpesvirus jää piilevänä elimistöön ja voi myöhemmin aktivoitua uudelleen. Genitaaliherpekseen ei ole parantavaa hoitoa, mutta sen oireita voidaan lievittää lääkehoidolla niiden ilmaantuessa. Asikloviirihoito sopii myös vastasyntyneelle.
Jos nainen saa tartunnan raskautensa aikana, sikiön riski saada tartunta on noin 50 %. Tämä aiheuttaa keskenmenon. Jos aikaisemmin saatu tartunta aktivoituu raskauden aikana uudestaan, sikiön tartuntariski on alle 5 %. Lapsi voi saada tartunnan myös synnytyksen aikana, jos äidillä on aktiivinen genitaaliherpes. Tällainen tartunta voidaan estää äidille ennen synnytystä annettavalla lääkityksellä.
Kommentit (2)
Tietän ton tunteen...Itse kans pohdin samoja asioita 2 kk sitten. Itse söin estolääkettä vk.36 lähtien joka estää herpeksen rakkulavaiheen. Ja jos kuitenkin synnytyksen aikana olisi rakkuloita ulkosynnyttimissä ne teipataan ja tämä jo estää tartunnan. Jos rakkuloita on enemmän tehdään sektio. Et varmasti tartuta vauvaasi kun muistat mainita asian neuvolassa ja sairaalassa. Estolääke kannattaa myös syödä. Yritä ottaa rennosti koska stressi saattaa laukaista rakkulavaiheen,ainakin minulla näin kävi.
jos rakkulat on rakkaulavaiheessa tehdään sektio. Ei tartu minkään istukan kautta, ole huoletta. Onhan sulla aikaa laskettuun aikaan, toivottavasti menevät ohi siihen mennessä. Kyllä ne siellä asiansa osaa!