Opettajan sijaisena on joskus kamalaa
Ihmettelen niitä opettajia, jotka kohtelevat koulun sijaisia huonosti ja todella ylemmyydentuntoisesti. Saatetaan esimerkiksi luokassa oppilaiden kuullen ripittää sijaista esimerkiksi, että luokassa on liikaa melua, vaikka niin ei edes olisi. Ja syyttää siitä sijaista (tämä siis, jos luokassa on muitakin aikuisia). Oppilaathan käyttävät usein tilannetta heti hyväkseen, jos on sijainen. Sijaisen asema on paljon haasteellisempi jo tästäkin näkökulmasta. Tai kävellään ohi eikä tervehditä. Tai ymmärretä sitä, että sijainen ei tunne ehkä edes koulua hyvin, saatika oppilaita ja muita käytäntöjä. Eikö opettajien pitäisi itse toimia esimerkkinä. Käyttäydytään huonommin kuin oppilaat. Tämä ei tietenkään koske likimainkaan kaikkia opettajia. On myös todella auttavaisia, ystävällisiä ja peruskohteliaita opettajia tosi paljon. Ikävät vaan jäävät helposti mieleen.
Olen toiminut pitkään sijaisena ja opiskelen aineen opettajaksi. Valmistuminen häämöttää
pian horisontissa ja ikää on 26 vuotta. Vetoankin kaikkiin opettajiin, että suhtaudutaan sijaisiin hyvin tai edes normaalisti. Yritämme tehdä parhaamme haastavissa tilanteissa. Silti on mahdotonta olla täydellinen niissä tilanteissa. Saamme myös oppia ja jokainen voi joskus tarvita sijaista.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"varmaan tosi kiva työpaikka, kun kurilla pitää hallita."
Mitä sitten odotit, että kuinka oppilaita hallitaan..?
no, ei ainakaan kurilla. jos et kykene kuin kurilla hallitsemaan, niin huonosti menee…
koskaan ei ole ollut tarve tällaiseen, toki joskus antanut jälkkää ja usein puhutellut, mutta se ei ole kurilla johtamista/hallintaa. se on rajojen asettamista ja toimii paremmin kuin kurilla johtaminen. jossain mennyt pahasti pieleen, jos kuvittelee, että laajoja massoja hallitaan kurilla.
t. ope
Sinulle taitaa olla epäselvää, mitä "kuri" oikein tarkoittaa? Annan vinkin: "kuri" oli alunperin linja, jota pitkin lehmiä opastettiin kulkemaan. Ei se ole sen kummempaa lastenkaan suhteen.
ok…
Ooh, kuinka fiksu vastaus! Ja taas pienellä alkukirjaimella. :D Taidat olla opettajana oikein sivistyneisyyden huippu!
Joskus joutuu tälleen sijaisena tehdä 2 kertaisen työn, kun joku vakkari vesittää omaa työpanostano sivussa yrittäen häivyttää minun auktoriteettia. Kivaa :DD
Vierailija kirjoitti:
Olematta opettajana koulussa voi silti kuvitella, että sijaiset ovat paitsi välttämätön ja tärkeä osa työyhteisöjä, myös koetteleva yllätysmomentti. Joku jo kertoikin, että sijaiset voivat olla aika moninainen ryhmä ihmisiä. Vakituisten opettajien työ on vaativaa, eikä mitään erityishuomiota sijaisille aina ole antaa. Normaalin kohtelias tietenkin tulisi olla, mutta toisaalta joka työssä sattuu välillä kiljahduksia. Aloittaja on vielä nuori ja pian valmistumassa. Voisiko itse sijaisena ollessaan olla kohtelias ja kunnioittava sekä matalalla profiililla ja vaatimustasolla työnsä tekevä?
Jossakin käskettiin opettajienhuoneen ovelle kiinnitettyllä lappusella oppilaita" nöyrästi" koputtelemaan ja " nöyrästi" odottamaan, kunnes joku avaa oven. Sana " nöyrästi" oli punaisella kynällä alleviivattu. Kertoo kyllä yleishengen ja suhtautumisen. Jostain syystä ne toisilta nöyryyttää vaativat eivät ole itse suinkaan nöyriää toisia kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olematta opettajana koulussa voi silti kuvitella, että sijaiset ovat paitsi välttämätön ja tärkeä osa työyhteisöjä, myös koetteleva yllätysmomentti. Joku jo kertoikin, että sijaiset voivat olla aika moninainen ryhmä ihmisiä. Vakituisten opettajien työ on vaativaa, eikä mitään erityishuomiota sijaisille aina ole antaa. Normaalin kohtelias tietenkin tulisi olla, mutta toisaalta joka työssä sattuu välillä kiljahduksia. Aloittaja on vielä nuori ja pian valmistumassa. Voisiko itse sijaisena ollessaan olla kohtelias ja kunnioittava sekä matalalla profiililla ja vaatimustasolla työnsä tekevä?
Jossakin käskettiin opettajienhuoneen ovelle kiinnitettyllä lappusella oppilaita" nöyrästi" koputtelemaan ja " nöyrästi" odottamaan, kunnes joku avaa oven. Sana " nöyrästi" oli punaisella kynällä alleviivattu. Kertoo kyllä yleishengen ja suhtautumisen. Jostain syystä ne toisilta nöyryyttää vaativat eivät ole itse suinkaan nöyriää toisia kohti.
Tuosta tulee mieleen jokin todella vanha kyltti, jota käytetään joko huumorilla tai sisustuksen vuoksi. Ei nöyryyden odottaminen noin ilmaisten vaikuta oikein nykypäivältä.
Ainahan opettajakunnassa on omia kuppikuntia ja jos koulussa on huono työilmapiiri siellä supistaa sillee et se kohde kuulee.
Toi on ihan totta että yhteisopettajaksi jos menee se vakkariope saattaa sanoa hyss nyt ollaan hiljaa vaikka ohjaaja tai resurssiope auttaisi siinä oppilasta eli nolataan ja viedään auktoriteetti. Valitettavasti ammatti lapsien kaitsijana usein tarkoittaa että kohdellaan aikuisia myös kuin lapsia. Se ikäänkuin tarttuu päälle jos joku mitenkään koetaan alemmaksi kuin itse tai häiriöksi. Fiksut ei tee silti niin.
Tuleemieöeen myös resurssien kautta kiusaaminen eli ei anneta mitään kirjoja tai pääsyä sähköisiin laitteisiin ja kuvitellaan että sitten varmaan hihasta vetästään se tunti. Erityisluokanopettajaksi ei ainakaan kannata mennä jos kaappi on tyhjä. Ei tule onnistumaan. Työhän on aina tekijöidensä summa eli siihen vaikuttaa taidon lisäksi resurssit.
Älä välitä, kateudesta se useimmiten kertoo. Olet varmaan nuorempi tai nätimpi.
Joo niin se on sijainen on aina nöyrin palvelija.
Moni opettaja alenkatsoo sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin se on sijainen on aina nöyrin palvelija.
Moni opettaja alenkatsoo sijaisia.
Onko siis niin, että erityispiirteistään riippumatta kutakuinkin kaikilla aloilla on noin? Vaikka kohtelu ei olekaan oikein, niin siltä on realistista odottaa aika vähän?
No kuule, tervetuloa alalle. Jotkut opettajat julkisesti ja avoimesti hyökkäävät jopa heitä pidempään opettaneiden kimppuun, arvostellen esim kokeita tai tehtäviä liian helpoiksi jne.
Alalla on paljon maanis-depressiivisiä ihmisiä. Siis oikeasti. Kun on maaninen vaihe, niin keksitään sata uutta ideaa ja kun väsytään tai on väärä kuun asento taivaalla, alkaa kiukuttelu ja masentelu.
Useat opettajat (eivät tokikaan kaikki) ovat kyllä aika sietämättömiä muutenkin. Ainakin sellaiset, jotka ovat tehneet työtään jo pitkään, luulevat muuallakin, että he ovat ainoita, jotka saavat olla äänessä ja muiden täytyy kuunnella heitä hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Useat opettajat (eivät tokikaan kaikki) ovat kyllä aika sietämättömiä muutenkin. Ainakin sellaiset, jotka ovat tehneet työtään jo pitkään, luulevat muuallakin, että he ovat ainoita, jotka saavat olla äänessä ja muiden täytyy kuunnella heitä hiljaa.
Varsinaisia kansankynttiöitä siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon kyllä aloittajalle menestymistä ja valmistumista.
Huomiota kyllä kiinnittää huono kirjallinen ilmaisu. Ehkä opetat ainetta, jossa sillä ei ole merkitystä.
Sama kiusaajaope jo toistamiseen ketjussa? Tässä ketjussa aloitukset voidaan kirjoittaa aina nopeasti, ei tarkisteta, kännykällä tulee helposti virheitä. Mutta kiusaaja on kiusaaja. Mitäpä provosoitumaan..En ole kiusaajaope. Tartuin asiaa koskevaan aiempaan huomioon. Se johtui varmaankin siitä, että aloituksen kaltainen esitys ärsyttää minua: kova paahde päällä varmasti ihan todellisesta asiasta, mutta ilmaisun laatu vähentää myötätunnon kokemusta. Olen pahoillani.
Sivusta: Mä sain ylioppilaskirjoituksissa molemmista äikän aineista laudaturin, mutta en jaksa jossain mammapalstalla kirjottaa täydellistä äikkää tai tutkimustekstiä. Puhekielikin passaa usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"varmaan tosi kiva työpaikka, kun kurilla pitää hallita."
Mitä sitten odotit, että kuinka oppilaita hallitaan..?
no, ei ainakaan kurilla. jos et kykene kuin kurilla hallitsemaan, niin huonosti menee…
koskaan ei ole ollut tarve tällaiseen, toki joskus antanut jälkkää ja usein puhutellut, mutta se ei ole kurilla johtamista/hallintaa. se on rajojen asettamista ja toimii paremmin kuin kurilla johtaminen. jossain mennyt pahasti pieleen, jos kuvittelee, että laajoja massoja hallitaan kurilla.
t. ope
Sinulle taitaa olla epäselvää, mitä "kuri" oikein tarkoittaa? Annan vinkin: "kuri" oli alunperin linja, jota pitkin lehmiä opastettiin kulkemaan. Ei se ole sen kummempaa lastenkaan suhteen.
ok…
Ooh, kuinka fiksu vastaus! Ja taas pienellä alkukirjaimella. :D Taidat olla opettajana oikein sivistyneisyyden huippu!
jep 👌
😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä kyllästyneet siihen oven potkimiseen?
Koulu on yksi työpaikkakiusatuimmista paikoista. Opettajat kiusaavat myös oppilaita.
En ikinä suostuisi opettamaan kouluissa, sen verran väkivaltaisiksi ja röyhkeiksi nykyajan lapset käyneet, armo vitosilla eteenpäin vaan...
Tsemppiä kaikille sijaisille! Meidän koulussa kohdellaan kaikkia työssä olevia kunnioittaen ja arvostavasti ja tämä ei ole mitään jargonia. On ikävää, jos sijaisia kohdellaan huonosti tai ylipäätään ketään koulun henkilökuntaan kuuluvaa. Koulun esihenkilöiden tehtävä on pitää huolta hyvästä työilmapiiristä. T. Vakiope
ok…