Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivittäin rytmihäiriöistä kärsivät, tarvitsen tukea

Vierailija
10.05.2026 |

Olen alkanut saamaan joka aamu sängystä noustessa ikäviä muljahduksia. Jatkuvat muutaman tunnin ehkä 2 - 15 minuutin välein. Pääsen suomeen lääkärille vasta viikon päästä ja 24h ekg saattaa mennä kuukausien päähän. Yliajattelen ja panikoin helposti ja olenkin käynyt ekg:ssä pari kertaa päivystyksessä mutta molemmat kerrat ovat olleet iltapäivisin kun tilanne on jo rauhoittunut eikä rytmihäiriöitä ole saatu filmille. Kaikki ovat sanoneet että eivät vaikuta vaarallisilta mutta stressaan koska niitä tulee niin usein. Onko täällä muita jotka saavat samanlaisia päivittäin ja ne on todettu vaarattomiksi? Onko jotain vinkkejä miten rytmihäiriöitä saisi helpotettua? Olen kokeillut hengityksen pidättämistä mutta se tuntuu saavan pään vähän pyörälle. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä ole vaarallisia. Mulla vaihdevuosien aikana tullu ja magnesium auttaa

Vierailija
2/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini kokonaan pois ja lisää liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keski-ikäinen nainen?

Mulla oli kerran erään lääkityksen lopetuksen yhteydessä useamman kuukauden aivan jatkuvia muljahduksia, noin joka kolmas lyönti oli ns. lisälyönti. Kannattaa toki tutkia, mutta vaarattomia ne yleensä ovat. Jos niistä stressaa ja pelkää niin pahenevat.

Vierailija
4/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yli 40v nainen? 

Sydämen rytmiä säätelee ns. sinussolmu. Siinä on paljon estrogeenireseptoreita. Kun estrogeeni vähenee, sinussolmu alkaa oireilla. Tähän auttaa hormonikorvaushoito.

Vierailija
5/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli paljonkin, tehtiin Holter- tutkimus, jossa todettiin, että ovat vaarattomia. Nyt niitä on todella harvoin. Eli tilanne voi kyllä rauhoittuakin, mutta hyvä, että tutkitaan. 

Vierailija
6/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä nuori, kofeiinin lopetin kokonaan viikko sitten. Stressi varmasti pahentaa.

Vierailija
7/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kärsinyt rytmäreistä jonkin aikaa, ehkä 6kk.

Helpottivat, kun aloin syömään kaliumia ensin 1,5g /pv ja lopulta 2,25g/pv, niin oikeastaan loppuivat lähes kokonaan. Veren kaliumarvo oli mulla tolla 1,5g lääkityksellä 3,6, eli viitteissä, mut silti sydän oireili.

Tuon lisäksi Bioteekin Super- magnesiumia. Mg-oksidi ei auttanut.

Myös matala ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa rytmäreitä.

Labrassa saa tarkistettua noi omakustanteisesti. Jos ArvoTerveys on ainakin edullinen noissa.

Vierailija
8/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kävin katsomassa, mulla on just otettu labrat ja kalium 3,7. Voiskohan johtua siitä :o 

Vierailija
9/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan ole aina vaarattomia. Itselläni sattumalta todettiin noin 40 vuotiaana käsittämättömän tiuha oikean kammion lisälyöntisyys. Ne saatiin hoidettua pois katetriablaatiolla, mutta sen jälkeen alkoi vasemman kammion ongelmat, jotka sitten johtuivatkin sepelvaltimotaudista. Eräs tuttavani pelkäsi hoitoon menoa ja kuolikin sitten ennen suunniteltua toimenpidettä, joka viivästyi hänen peloista toimenpiteeseen menosta. Sydänoireet ovat aina nopean tutkimuksen aihe.

Vierailija
10/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetriablaatio täälläkin. Pahimmat tuntemukset ovat loppuneet kyllä sen avulla. (Tarvittaessa vielä Propral).

Vierailija
11/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nytkin pärjännyt niiden kanssa noinkin pitkään, joten luultavasti pärjäät lääkärin vastaanotollekin saakka - ja senkin yli, joten aia turha murehtminen ei auta - se voi jopa pahentaa ongelmia. Jos siis suinkin voit keskittyä muihin asioihin, niin tee niin. 

Vierailija
12/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostakin, että jokaisella ihmisellä on rytmihäiriöitä joka päivä ja ne ovat useimmiten vaarattomia, varsinkin jos niihin ei liity kipua tai pyörtymistä. Itselläni on parhaillaan eteisvärinä ja odottelen aikaa rytminsiirtoon. Eipä tämäkään juuri tunnu miltään, mitä nyt väsyttää ja huimaa.

Vierailija
13/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti lääkäriltä betasalpaajan, se toimii.

Joitakin ihmisiä auttaa, kun juo lasillisen hyvin kylmää vettä - kokeile sitä.

Vierailija
14/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin otan 1g kaliumia niin yleensä rauhoittuu, en ole uskaltanut syödä joka päivä mutta ei kait siistä haittaakaan olisi. Minulle on sanottu, etteivät ole vaarallisia. 

Vierailija
15/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidätät hengitystä? Kirjoitit siitä jutun lopussa. Mihin se liittyy?

Vierailija
16/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä edes joku mieto lääke alkuun, joka tasaa oireita, jos pelkää että "sydäri tulee". Varsinkin jos verenpaine nousee ja pulssi. Kofeiini, kola, kaakao, stressi, liika suola, liika sokeri ym. voi lisätä oireita. Mutta vaikea kokonaan välttää, kun nautintoaineet melkein siinä mitä yleisemmin otetaan. Lihasjumit lihaksissa? Lepo? Kuumuus voi lisätä oireita vaihdevuosissa. Vähennä stressiä jos mahdollista. Taloudellinen huoli lisää mun verenpainetta helposti ja yritän miettiä mikä auttaa.

Vierailija
17/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdiollisesti oire sepelvaltimotaudista. En nyt ottaisi asiaa kevyesti.

Vierailija
18/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsekin otan 1g kaliumia niin yleensä rauhoittuu, en ole uskaltanut syödä joka päivä mutta ei kait siistä haittaakaan olisi. Minulle on sanottu, etteivät ole vaarallisia. 

Joillakin taas tarve nesteelle ja vähän natriumia. Ettei ole liikaa kaliumia. Riippuu ihmisestä.

Vierailija
19/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä edes joku mieto lääke alkuun, joka tasaa oireita, jos pelkää että "sydäri tulee". Varsinkin jos verenpaine nousee ja pulssi. Kofeiini, kola, kaakao, stressi, liika suola, liika sokeri ym. voi lisätä oireita. Mutta vaikea kokonaan välttää, kun nautintoaineet melkein siinä mitä yleisemmin otetaan. Lihasjumit lihaksissa? Lepo? Kuumuus voi lisätä oireita vaihdevuosissa. Vähennä stressiä jos mahdollista. Taloudellinen huoli lisää mun verenpainetta helposti ja yritän miettiä mikä auttaa.

Eikö kaakaon ja yli 70% kaakaota sisältävän suklaan pitäisi LASKEA verenpainetta? Pelkästään vaihdevuodet ja hormonit voivat nostaa verenpainetta. Ei tietenkään tee huonoa parantaa elintapojaan. Itse syön vain verenpainetta laskevia ruoka-aineita, mutta ei näy arvoissa.

Vierailija
20/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yli 40v nainen? 

Sydämen rytmiä säätelee ns. sinussolmu. Siinä on paljon estrogeenireseptoreita. Kun estrogeeni vähenee, sinussolmu alkaa oireilla. Tähän auttaa hormonikorvaushoito.

Kiitos selkeydestä! 

Miksihän lääkäri ei kerro tätä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä