Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Vierailija
10.05.2026 |

"Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

 

Ihmiset matkustavat nyt käymään lääkärissä muissa EU-maissa. Lauri, 38, kertoo matkustavansa Saksaan käymään paikallisella yksityisellä klinikalla.

 

– Kävin parin vuoden ajan Suomessa lääkärissä, mutta täällä on niin tiukat lääkkeiden määräämiskäytännöt, että en saanut tarvitsemaani apua, Lauri sanoo.

 

Lauri kertoo kärsivänsä voimakkaasta paniikkihäiriöstä. Saksassa lääkäri määrää hänelle laillisen määrän eli kuukauden annoksen alpratsolaamia sisältävää lääkevalmistetta.

 

Linda puolestaan käy lääkärissä Puolassa. Hän kertoo maksavansa vastaanottokäynnistä vain 50–70 euroa, kun Suomessa vastaava yksityinen lääkärikäynti maksaisi vähintään 150 euroa.

 

Lindan selkä murtui seitsemän vuotta sitten onnettomuudessa, minkä jälkeen hän on kärsinyt hermokivuista. Suomessa hän joutui sairaslomalle kipujensa takia. Työterveydessä hänelle ei suostuttu määräämään edes mietoja opioideja, jotka auttaisivat kipuun.

 

Linda kertoo, että hänelle määrätään Puolassa mietoa kodeiinipohjaista opioidivalmistetta, jonka avulla hän on pystynyt palaamaan töihin. Hän ihmettelee Suomen käytäntöjä lääkkeiden suhteen.

 

EU-resepti kelpaa laillisesti myös toisessa EU-valtiossa. Fimean verkkosivujen mukaan toisesta Schengen-valtiosta saa tuoda huumausaineeksi luokiteltavaa lääkeainetta 30 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän kerrallaan.

 

Saksassa osa lääkäreistä pitää Suomen lääkäreiden käytäntöjä liian tiukkoina lääkkeiden määräämisen suhteen."

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalainen tuttu lähti Ukrainaan polvileikkaukseen, kun Suomessa oli niin vaikea päästä. Tapahtui vieläpä keskellä sodan tiimellystä. 

Kertoo paljon Suomen terveydenhuollon tilasta, kun lähdetään mieluummin keskelle sotatoimialuetta leikkaukseen.

Suomalainen terveydenhoito (julkinen siis) on ollut pitkään olemassa enemmän paperilla kuin todellisuudessa. 

Huolestuttavaa tuo ulkomailla lääkärissä käyminen ei ole mistään muusta näkökulmasta kuin siitä, että Suomi näyttäytyy muualle ihan kehitysmaana.

suomesta on aina käyty lääkärissä ulkomailla. Sodan jälkeen ukkini kävi puolassa hoitamassa terveyttään suolakaivoksissa ja kylpylöissä.  

Vierailija
142/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalainen tuttu lähti Ukrainaan polvileikkaukseen, kun Suomessa oli niin vaikea päästä. Tapahtui vieläpä keskellä sodan tiimellystä. 

Kertoo paljon Suomen terveydenhuollon tilasta, kun lähdetään mieluummin keskelle sotatoimialuetta leikkaukseen.

Suomalainen terveydenhoito (julkinen siis) on ollut pitkään olemassa enemmän paperilla kuin todellisuudessa. 

Huolestuttavaa tuo ulkomailla lääkärissä käyminen ei ole mistään muusta näkökulmasta kuin siitä, että Suomi näyttäytyy muualle ihan kehitysmaana.

Mitä suomi tietysti ON ei vain käytäntöjen mutta myös elintason suhteen. Mutta sellainen NOLAA suomen edustajia ulkomailla ja sehän se ongelma onkin. Isoja tätejä ja niiden arvovaltaa ei saa nolata. Silloin kostetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin innostutte liikaa, niin kannattaa muistaa, että lähes kaikissa näissä kipuhoidon ja lähetteiden laiminlyönneissä kyseessä on naislääkäri, yleensä nuori. Televisiossa taas se eutanasian kieltoa perusteleva on vähintään keski-ikäinen naislääkäri, joka kertoo, että hyvällä kipulääkityksellä ongelma on hoidettavissa. 

Kipulääkkeitä ei saa eikä eutanasiaa. Potilas on täysin lääkärin armoilla siinä mitä saa. Katukauppa toimii toisella tavalla. Sieltä saa mitä haluaa ja myyjä kysyy vain rahaa.

Vierailija
144/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

Vierailija
145/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

rauhoittavillakin on sivu- ja haittavaikutuksia

kipulääkkeilläkin on sivu- ja haittavaikutuksia. 

 

yleensäkin lääkkeillä niitä on ja harvinaisemmat vovat viedä hengen.  

Vierailija
146/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

rauhoittavillakin on sivu- ja haittavaikutuksia

kipulääkkeilläkin on sivu- ja haittavaikutuksia. 

 

yleensäkin lääkkeillä niitä on ja harvinaisemmat vovat viedä hengen.  

pahimpia ovat kaikkia neuroleptit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

Unohdit tässä että ne mielenterveyslääkkeet juuri aiheuttaa riippuvuutta ja lääkerit saavat lääkefirmoilta proviikkapalkkaa jokaisesta reseptistä

Vierailija
148/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä huolestuttavaa tuossa on? Hyvä, että saavat hoitoa. Ainoastaan Suomessa pidetään ihmisiä kivuissa, esim. 70-luvulla muualla synnyttäjät saivat epiduraalin, Suomessa lääkärit totesivat, että kipu on luonnollista synnytyksessä eli ihan turhia moiset lääkkeet. Syöpään kuoleville muuten annetaan täällä MSENNUSlääkkeitä! Kipulääkettä saat ihan lopussa, kun ensin olet kitunut kuukausia ja huudat tuskissasi 24/7 viikon-pari. Suomi, tämä "onnellinen" takapajula. 

Esim. se, että lääkeriippuvaiset käy vaikka ulkomailla hakemassa annoksensa sen sijaan että kykenisi tunnistamaan ongelmansa. Kaikki jotka väittää ehdottomasti tarvitsevansa noita vahvoja riippuvuutta aiheuttavia kipulääkkeitä ei tarvitse sitä kipuunsa. 

Onko niissä maissa sit "narkkareita" enemmän? Luulis ongelman olevan valtava, jos kaiken saa helposti reseptillä. Suomessahan ei ole narkkiongelmaa, koska hoitoa ja apua saa lääkäriltä :D

Amerikassahan esim. on varsinainen kipulääkeongelma kun lääkitystä myönnetään kaksin käsin, ja porukka jää jonkun leikkauksen tai onnettomuuden jälkeen koukkuun kipulääkkeisiin. Ei tuo ole mikään suomeen rajoittuva ongelma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

rauhoittavillakin on sivu- ja haittavaikutuksia

kipulääkkeilläkin on sivu- ja haittavaikutuksia. 

 

yleensäkin lääkkeillä niitä on ja harvinaisemmat vovat viedä hengen.  

Niin lääkkeillä on vaaransa. Lääkekannabikseen ei kuole millään annoksella eikä se aiheuta fyysistä riippuvuutta. Siinä on joku suurempi vaara kun sen saamiseen tarvitsee erikoisluvan. Kannabiksella on käyttöä kipuun, stressiin, ahdistukseen, unettomuuteen jne yhteensä yli sataan vaivaan. Sitä ei kuitenkaan saa kuin erikoisluvalla jota on erittäin vaikea saada. En tiedä mikä siinä kannabiksessa on niin vaarallista mutta noin se kuitenkin on.

Vierailija
150/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit huolestuvat kun potilaat saavat ulkomailla hoitoa. Pelkona on että potilaat alkavat vaatimaan samaa suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

rauhoittavillakin on sivu- ja haittavaikutuksia

kipulääkkeilläkin on sivu- ja haittavaikutuksia. 

 

yleensäkin lääkkeillä niitä on ja harvinaisemmat vovat viedä hengen.  

Niin lääkkeillä on vaaransa. Lääkekannabikseen ei kuole millään annoksella eikä se aiheuta fyysistä riippuvuutta. Siinä on joku suurempi vaara kun sen saamiseen tarvitsee erikoisluvan. Kannabiksella on käyttöä kipuun, stressiin, ahdistukseen, unettomuuteen jne yhteensä yli sataan vaivaan. Sitä ei kuitenkaan saa kuin erikoisluvalla jota on erittäin vaikea saada. En tiedä mikä siinä kannabiksessa on niin vaarallista mutta noin se kuitenkin on.

taoyhtiössän asuu tällä hetkellä kolme pilvipäätä. ilmeisesti yksi juuri sai kasvatettua sadon ja yön pimeydessä kuskasi sen laitteineen jonnekin. yksi polttelee ja tänään taisin sitten nähdä polulla bussipysäkille kauppatapahtuman. En jäänyt tekemään tuttavuutta ja kyselemää  mitäs myytte, kunhan totesin asian. Olen nähnyt tässä kyllä (kaikkea en tässä aio edes kertoa) kaikenlaissta sellaista, miksi olen entistä enemmän kielteisellä kannalla myös kannabikseen. Se ei tule ilman haittavaikutuksia ja voin vain ola onnellinen etten pitkään enää täällä asu. Taas on yksi kaupunginosa pilattu tässä kaupungissa noiden pilvipäiden takia. 

Vierailija
152/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... miksi kunnat ei ulkoista etälääkäritoimintaa ulkomaille itse? Ei tarvis maksaa kunnanlääkärille 15000e/kk liksoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljardit poikineen laitetaan terveydenhoitoon ja sitten pitää matkustella Puolaan saamaan hoitoa.

Vierailija
154/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unionissa on vapaa liikkuvuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit huolestuvat kun potilaat saavat ulkomailla hoitoa. Pelkona on että potilaat alkavat vaatimaan samaa suomessakin.

Täällä saa 'hoidoksi' masennuslääkettä, tennispallon hankkimiskehotuksen jumppaamista varten, ja kehotuksen laihduttaa. (Vaikka vaiva ei olisi painoon liittyvä!) Tälläistä siis läheiselleni, jonka vaivat vaatisivat LEIKKAUSTA, ja parikin lääkäriä on tämän todennut että leikkausta tarvitsisi. Mutta sitten taas tyssää, kun joku tästä päättävä pösilö sanoo että jumppaat vaan kato, niin auttaa kipuihin... SYY MIKSI HÄN EI OLE PYSTYNYT HARRASTAMAAN LIIKUNTAA ON NE KIVUT! :)

Vierailija
156/156 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vanhustenhoitolaitoksissa ei lääkitä tarpeeksi, ettei mene toimintakyky tms. Turussa väkivahva, päästään purkautunut mies kuristi samalla osastolla olleen naisasukkaan. Voimasuhteet tietenkin miehen puolella.

Sielläkin varmaan (nais)lääkäri kädet täristen oli kyseiselle miehelle jättänyt lääkkeet määräämättä, ettei vain tule riippuvuutta tai muuta kosmeettista haittaa. No, hoituvat ne asiat noinkin. 

Oisko vielä ollut niin että sitä rauhoittavaa ei anneta, mutta aloitetaanpas tämmönen masennuslääkitys, jonka aloitus- ja sivuoireita voi olla esim aggressiivisuus, itsetuhoiset ajatukset, impulsiivinen käytös ja suisidi.

Mutta hei, pääasia että ei määrätty MAHDOLLISESTI riippuvuutta aiheuttavaa lääkettä, ihmisten henget on sivuseikka ja me netotaan kaikilla näillä lääkemääräyksillä sen sijaan että pidettäis ihminen parilla eurolla kuussa rauhallisena ja ehkä jopa, ei nyt sentään Suomessa saa,  tyytyväisenä elämään.

rauhoittavillakin on sivu- ja haittavaikutuksia

kipulääkkeilläkin on sivu- ja haittavaikutuksia. 

 

yleensäkin lääkkeillä niitä on ja harvinaisemmat vovat viedä hengen.  

Niin lääkkeillä on vaaransa. Lääkekannabikseen ei kuole millään annoksella eikä se aiheuta fyysistä riippuvuutta. Siinä on joku suurempi vaara kun sen saamiseen tarvitsee erikoisluvan. Kannabiksella on käyttöä kipuun, stressiin, ahdistukseen, unettomuuteen jne yhteensä yli sataan vaivaan. Sitä ei kuitenkaan saa kuin erikoisluvalla jota on erittäin vaikea saada. En tiedä mikä siinä kannabiksessa on niin vaarallista mutta noin se kuitenkin on.

taoyhtiössän asuu tällä hetkellä kolme pilvipäätä. ilmeisesti yksi juuri sai kasvatettua sadon ja yön pimeydessä kuskasi sen laitteineen jonnekin. yksi polttelee ja tänään taisin sitten nähdä polulla bussipysäkille kauppatapahtuman. En jäänyt tekemään tuttavuutta ja kyselemää  mitäs myytte, kunhan totesin asian. Olen nähnyt tässä kyllä (kaikkea en tässä aio edes kertoa) kaikenlaissta sellaista, miksi olen entistä enemmän kielteisellä kannalla myös kannabikseen. Se ei tule ilman haittavaikutuksia ja voin vain ola onnellinen etten pitkään enää täällä asu. Taas on yksi kaupunginosa pilattu tässä kaupungissa noiden pilvipäiden takia. 

Laittomuus on sen kannabiksen suurin haitallisuus.