Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Vierailija
10.05.2026 |

"Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

 

Ihmiset matkustavat nyt käymään lääkärissä muissa EU-maissa. Lauri, 38, kertoo matkustavansa Saksaan käymään paikallisella yksityisellä klinikalla.

 

– Kävin parin vuoden ajan Suomessa lääkärissä, mutta täällä on niin tiukat lääkkeiden määräämiskäytännöt, että en saanut tarvitsemaani apua, Lauri sanoo.

 

Lauri kertoo kärsivänsä voimakkaasta paniikkihäiriöstä. Saksassa lääkäri määrää hänelle laillisen määrän eli kuukauden annoksen alpratsolaamia sisältävää lääkevalmistetta.

 

Linda puolestaan käy lääkärissä Puolassa. Hän kertoo maksavansa vastaanottokäynnistä vain 50–70 euroa, kun Suomessa vastaava yksityinen lääkärikäynti maksaisi vähintään 150 euroa.

 

Lindan selkä murtui seitsemän vuotta sitten onnettomuudessa, minkä jälkeen hän on kärsinyt hermokivuista. Suomessa hän joutui sairaslomalle kipujensa takia. Työterveydessä hänelle ei suostuttu määräämään edes mietoja opioideja, jotka auttaisivat kipuun.

 

Linda kertoo, että hänelle määrätään Puolassa mietoa kodeiinipohjaista opioidivalmistetta, jonka avulla hän on pystynyt palaamaan töihin. Hän ihmettelee Suomen käytäntöjä lääkkeiden suhteen.

 

EU-resepti kelpaa laillisesti myös toisessa EU-valtiossa. Fimean verkkosivujen mukaan toisesta Schengen-valtiosta saa tuoda huumausaineeksi luokiteltavaa lääkeainetta 30 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän kerrallaan.

 

Saksassa osa lääkäreistä pitää Suomen lääkäreiden käytäntöjä liian tiukkoina lääkkeiden määräämisen suhteen."

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikääntyvt vanhemmat ja tosissaan huolettaa miten se loppuvaiheen mahdollinen kivunhoito Suomessa tapahtuisi. Jos tosiaan 90v terminaalipotilaaltakin pantataan kipupumppua kuolinvuoteella.

Sillä ei ole mitään merkitystä jos terminaalivaiheessa tulee riippuvuus esimerkiksi morfiiniin. Lääkäreiden touhussa pihdata lääkkeitä näitä potilailta ei ole mitään järkeä.

Vierailija
82/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan liikkuvuuden takiahan sitä EU:hun liityttiin. Lienee taas väärin että tavallinen kansalainenkin voi asiasta hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa Tallinnasta hyvän ja luotettavan lääkäriaseman missä on sekä yleis- että erikoislääkäreitä ja missä hintaluokassa käyntihinnat ovat.

Ja esim. magneettikuvaukset, punkkirokote ja Shingrixrokote yli 50 -vuotiaille saattaisi olla halvempi kun Suomessa Shingrix 2 krt maksaa 500 euroa vyöruusun ehkäisyyn vesirokon sairastaneille.

Myös gynekologiset tutkimukset esim. ultraääni ovat varmaan edullisempia mutta minkä hintaisia?

Onko kukaan käyttänyt eläinlääkärissä lemmikkiään, nekin ovat varmaan edullisempia, ei kannata maksaa Evidensian virolaiselle lääkärille jos saman yliopiston käynyt operoi Tallinnassa puolet halvemmalla.

https://www.sinuarst.ee

Vierailija
84/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalainen tuttu lähti Ukrainaan polvileikkaukseen, kun Suomessa oli niin vaikea päästä. Tapahtui vieläpä keskellä sodan tiimellystä. 

Kertoo paljon Suomen terveydenhuollon tilasta, kun lähdetään mieluummin keskelle sotatoimialuetta leikkaukseen.

Ja miten Suomen terveydenhuolto selviäisi sodasta, edes yhden pommituksen tai taistelun uhrien auttamisesta, kun normaaliarjessakin on mahdotonta auttaa kaikkia?

Missähän lehdessä oli ihan vastikään juttua varautumisesta ja siitä, että kriisiaikana ei pitäisi mennä mökille, koska mökkipaikkakunnan terveydenhoitojärjestelmä ei ole mitoitettu ylimääräisiä ihmisiä varten. Vaan mitä väliä? Jos pysyisin kaupungissa, sielläkään terveydenhoito ei kykenisi auttamaan kaikkia. Suomen terveydenhoitojärjestelmä ei oikeasti kykene auttamaan edes kaikkia niitä, jotka soittavat normaalimaanantaina ja tulevat päivystyksiin. Harmi todella, että täältä pussinperältä on vaikea lähteä käymään muissa EU-maissa hakemaan parempaa hoitoa.

Vierailija
85/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös kuka yllättyi? Täällä ei pääse hoitoon ja jos pääsee niin hoito ei vastaa sitä tasoa mitä saa esimerkiksi Saksassa. Täällä sairastuneita jopa syyllistetään sairastumisestaan.

Vierailija
86/156 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos tämä lisääntyy. Saisivat tollot päättäjät ja lääkärit vähän nenilleen. Ulkomailla alettaisiin ihmetellä miksi hyvinvoivasta ja onnellisesta Suomesta ei saa tarvitsemaansa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaan liikkuvuuden takiahan sitä EU:hun liityttiin. Lienee taas väärin että tavallinen kansalainenkin voi asiasta hyötyä.

Tavis ei saisi hyötyä ikinä mistään. Samaa parkumista kuulee siitä kun tavis ostaa eu maista alkoholia halvemmalla kuin suomesta. 

Vierailija
88/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä huolestuttavaa tuossa on? Hyvä, että saavat hoitoa. Ainoastaan Suomessa pidetään ihmisiä kivuissa, esim. 70-luvulla muualla synnyttäjät saivat epiduraalin, Suomessa lääkärit totesivat, että kipu on luonnollista synnytyksessä eli ihan turhia moiset lääkkeet. Syöpään kuoleville muuten annetaan täällä MSENNUSlääkkeitä! Kipulääkettä saat ihan lopussa, kun ensin olet kitunut kuukausia ja huudat tuskissasi 24/7 viikon-pari. Suomi, tämä "onnellinen" takapajula. 

Esim. se, että lääkeriippuvaiset käy vaikka ulkomailla hakemassa annoksensa sen sijaan että kykenisi tunnistamaan ongelmansa. Kaikki jotka väittää ehdottomasti tarvitsevansa noita vahvoja riippuvuutta aiheuttavia kipulääkkeitä ei tarvitse sitä kipuunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio vaikka niin väitetään. Terveydenhoitoa ajetaan alas, töitä ei ole ja kaikki oma omistus myydään pois. Jäljelle jää ei mitään.

Ja nuoret muuttavat ulkomaille onneksi

Vierailija
90/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiriakin käydään hoidattamassa ulkomailla koska Suomessa on hinnat pilvissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihme jos käyvät..Edullisempaa.Parempi palvelu.

Vierailija
92/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on harvinainen syöpä, johon on olemasaa lääke, mutta sitä ei anneta Suomessa. Joku lääkkeiden hintalautakunta tai Fimea tai Käypä hoito tsi mikä ikinä on päättänyt, ettei kuulu antaa. Niinpä etenevään syöpääni ei ole olemassa mitään hoitoa Suomessa, muualla muissa maissa on.

Mitä jos menisin lääkäriin ulkomaille ja siellä määrättäisiin reseptillä sitä lääkettä, niin voosinko ostaasitä Suomesta apteekista? (Sitä myydään kyllä Suomessa, mutta eri sairauksiin). Saisinko siihen Kela-korvauksen? Vai miten tuo systeemi toimii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen käypä hoito joka vaivaan:
1. laihdutus
2. Burana ja seurailu kotona muutaman kuukauden ajan
3. masennuslääke.

Jos edellä mainitut eivät ole auttaneet, on pakko olla kyse luulotaudista. Potilaalla kun on todistetusti nupissa vikaa, kun kerran käyttää masennuslääkkeitäkin.

Vierailija
94/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalainen tuttu lähti Ukrainaan polvileikkaukseen, kun Suomessa oli niin vaikea päästä. Tapahtui vieläpä keskellä sodan tiimellystä. 

Kertoo paljon Suomen terveydenhuollon tilasta, kun lähdetään mieluummin keskelle sotatoimialuetta leikkaukseen.

Nyt tuli uudet pohjat kun sotaa käyvässä maassa pääsee paremmin hoitoon kuin suomessa. Kyllä poliitikot teki ihan parhaan soten. Näitä suomen poliitikkoja ei saisi päästää tekemään mitään. Kaikki mitä ne tekee on vahingollista. Jos suomen poliitikot uudistaisivat ruokakaupat niin niistä ei saisi sen jälkeen ruokaa. 

Niin no, eihän soten ollut tarkoituskaan turvata terveydenhoitoa vaan turvata hillotolpat tuhansille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai käydään!Kun Helsingistä otan lautan Tallinaan,niin pääsen ilmaiseen lääkäriin minkä Viro perii aikanaan KELAlta.Suomessa minulle ei soiteta edes takaisin vaikka puhelinlasku on yhtä paljon kuin laivalippu Tallinaan.

Millä lääkäriasemalla käyt? Maksatko jonkun omavastuun? Kerro kaikki niin joku muukin voi tehdä saman. Jotenkin arveluttaa kun ei tiedä sikäläisistä käytännöistä mitään eikä osaa viroa. Olisi kätevää varsinkin niille jotka asuvat niin lähellä Helsinkiä että päiväretki onnistuu.

Lääkätrit Tallinnassa puhuvat englantia ja monet myöskin suomea.

Vierailija
96/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikääntyvt vanhemmat ja tosissaan huolettaa miten se loppuvaiheen mahdollinen kivunhoito Suomessa tapahtuisi. Jos tosiaan 90v terminaalipotilaaltakin pantataan kipupumppua kuolinvuoteella.

Sillä ei ole mitään merkitystä jos terminaalivaiheessa tulee riippuvuus esimerkiksi morfiiniin. Lääkäreiden touhussa pihdata lääkkeitä näitä potilailta ei ole mitään järkeä.

Tuossa täytyy olla jo kyseessä sadismi! Suomihan on kiusaajakansaa vauvasta vaariin. Virastoissakin tarpeetonta kyykytystä ja nöyryytystä, vaikka itse asian hoitaminen ei sitä edellytä eikä nopeuta asiaa.

Mitä helkatin väliä riippuvuuksilla on kuolevan potilaan kohdalla?! Kyllä ne riippuvuudet kohta haudassa loppuvat.

Rahakaan ei enää tätä julmuutta selitä.

Vierailija
97/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä huolestuttavaa tuossa on? Hyvä, että saavat hoitoa. Ainoastaan Suomessa pidetään ihmisiä kivuissa, esim. 70-luvulla muualla synnyttäjät saivat epiduraalin, Suomessa lääkärit totesivat, että kipu on luonnollista synnytyksessä eli ihan turhia moiset lääkkeet. Syöpään kuoleville muuten annetaan täällä MSENNUSlääkkeitä! Kipulääkettä saat ihan lopussa, kun ensin olet kitunut kuukausia ja huudat tuskissasi 24/7 viikon-pari. Suomi, tämä "onnellinen" takapajula. 

Huolestuttavaa on se, että Suomessa eivät saa apua ja joutuvat menemään muihin maihin saadakseen hoitoa vaivoihinsa.

Vierailija
98/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa Tallinnasta hyvän ja luotettavan lääkäriaseman missä on sekä yleis- että erikoislääkäreitä ja missä hintaluokassa käyntihinnat ovat.

Ja esim. magneettikuvaukset, punkkirokote ja Shingrixrokote yli 50 -vuotiaille saattaisi olla halvempi kun Suomessa Shingrix 2 krt maksaa 500 euroa vyöruusun ehkäisyyn vesirokon sairastaneille.

Myös gynekologiset tutkimukset esim. ultraääni ovat varmaan edullisempia mutta minkä hintaisia?

Onko kukaan käyttänyt eläinlääkärissä lemmikkiään, nekin ovat varmaan edullisempia, ei kannata maksaa Evidensian virolaiselle lääkärille jos saman yliopiston käynyt operoi Tallinnassa puolet halvemmalla.

Meliva on yksi, mistä tykkään itse. Yksi heidän klinikka on  Virun hotellin lähellä.

Fertilitas, kaupunkin laitalla.

Terv. Virolainen

Vierailija
99/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalainen tuttu lähti Ukrainaan polvileikkaukseen, kun Suomessa oli niin vaikea päästä. Tapahtui vieläpä keskellä sodan tiimellystä. 

Kertoo paljon Suomen terveydenhuollon tilasta, kun lähdetään mieluummin keskelle sotatoimialuetta leikkaukseen.

Ja miten Suomen terveydenhuolto selviäisi sodasta, edes yhden pommituksen tai taistelun uhrien auttamisesta, kun normaaliarjessakin on mahdotonta auttaa kaikkia?

Missähän lehdessä oli ihan vastikään juttua varautumisesta ja siitä, että kriisiaikana ei pitäisi mennä mökille, koska mökkipaikkakunnan terveydenhoitojärjestelmä ei ole mitoitettu ylimääräisiä ihmisiä varten. Vaan mitä väliä? Jos pysyisin kaupungissa, sielläkään terveydenhoito ei kykenisi auttamaan kaikkia. Suomen terveydenhoitojärjestelmä ei oikeasti kykene auttamaan edes kaikkia niitä, jotka soittavat normaalimaanantaina ja tulevat päivystyksiin. Harmi todella, että täältä pussinperältä on vaikea lähteä käymään muissa EU-maissa hakemaan parempaa hoitoa.

Tämän kirjoittaja on asian ytimessä. Synkässä ytimessä. 

Ytimessä jota toivoisi myös päättäjien lähestyvän.

Kuinka kukaan kuvittelee Suomen terveydenhoitojärjestelmän selviävän pahimmillaan noin 1000/ vrk haavoittuneiden määrästä useiden vuosien ajan. kun se ei selviä nykyisen rauhankaan aikana  edes rutiinitoimenpiteistä?

Päättäjät ja terveyspamput hehkuttavat Suomen "erinomaista" terveydenhoitojärjestelmää, mutta annas olla kun paska iskee tuulettimeen. Potilasta tunkee sisään ovista ja ikkunoista ja suurin osa sairaalaverkostoa pommitettu perivenäläiseen tyyliin paskaksi.

Käy niin kuin koronapandemian aikana hehkutetulle huoltovarmuudelle. Hyvät oli maskit. "Onneksi" tuli "luotettava" kauneudenhoitoalan yrittäjä pelastamaan Suomen Kiinasta hankituilla "luotettavilla" hengityssuojaimilla.

Suomi on idioottien maa, hölmöläisten Hölmölä, jossa ylivertaissuuvinouman saastuttamat päättäjät kehuvat toinen toisiaan erinomaisuudestaan. Kunnes sitten se paska iskee tuulettimeen ja huomataan kaiken olleenkin pelkkä Potemkinin kulissi.

Vierailija
100/156 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytysvauriotkin hoidatetaan ruotsissa kun täällä ei saa apua ja hoitoa.