Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nanson mitoitus aivan valtava, XS rinnanympärys 114cm

Vierailija
10.05.2026 |

Katsoin Nanson verkkokauppaa niin useissa jopa XS kokoisissa takeissa ja paidoissa rinnanympärys jopa 114cm! Joissain oli 106cm, pienin löytämäni XS rinnanympärys oli 96cm.

Siis nuo koot on aivan älyttömiä! Käytän normaalisti vaatekokoa M ja Nanson XS kokoisetkin on suurimmaksi osaksi aivan liian suuria, jos haluaa minkäänlaista istuvuutta.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanso käyttää kansainvälistä mittataulukkoa, jossa samassa koossa on rinnakkaiskokoja. Näin oli ennen kaikissa vaatteissa, nyt vain laadukkaissa, jossa huomioidaan erityyppiset vartalot. Ja näin se pitäisikin olla. 

Halppisvaatteissa vain muutama koko, johon pitäisi ahtatua 180cm pituiset naiset, kuin 160, sama muissa mitoissa, jolloin vaate ei istu. 

Miesten slim fit tarpeeksi suuri koko, kapealla kaavalla

Vierailija
42/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi Nanson S-koon paita, olen muuten M-kokoa. En erityisemmin osta niitäkään enää, kun tehdään ties missä.  Mutta kyllä 80-luvulla  lahjaksi saamani hyvälaatuinen S-koon yöpaitakin sopii yhä ja on väljäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi samalla merkillä mitat heittää noin paljon? Että jos molemmat on merkitty XS ja toisessa ry 96cm ja toisessa 114cm?

Siinä huomioidaan eri vartalotyypit ja  henkilön pituus. Näin pitäisi olla kaikissa vaatteissa, jossa huomioidaan henkilön pituus ja leveys, vähintäin kolmesta kohdasta.  Jollakin vyötärö voi olla 60cm ja tpisella 80cm, vaikka pituus sama. 

Myös vaatteen malli vaikuttaa paljon, onko tyköistuva vai väljä. 

Vierailija
44/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten synkkää ja rumaa tulee nykyään Finlayson mikä tehdään samoin Turkissa.  

Parempi Turkissa kuin Kiinassa.

Vierailija
45/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi erikseen olla merkitty onko kyseessä kehon mitat vai vaatteen mitta.

Vierailija
46/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko joku jo vastannut ketjuun tämän, mutta virallisten mittataulukoiden mukaan koko XS on tehty rinnanympärykselle 80 eli ihan normaali koko. 
Sen sijaan jos katsoo jotain vaatetta, siinä on ”katso tämän tuotteen mitat”, joissain oli juuri tuo mainitsemasi 96cm xs-koossa. Se tarkoittaa vaatteen mittoja, ei sitä minkä kokoiselle on sopiva. Eli vaate on hyvin väljän mallinen. Näin minä käsittäisin.

Vierailija
47/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi samalla merkillä mitat heittää noin paljon? Että jos molemmat on merkitty XS ja toisessa ry 96cm ja toisessa 114cm?

Mieti hetki, mikä ero on päällystakillamja topilla. 

Vierailija
48/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi erikseen olla merkitty onko kyseessä kehon mitat vai vaatteen mitta.

Niin Nansolla onkin. Kaikilla ei vain älyllinen kapasiteetti riitä tätä huomaamaan. 

Vierailija
49/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset nettikaupat ovat parhaita, joissa ilmoitettaan vaatteiden mitat. Itse en ole suomalaistyypililstä kehotyyppiä, vaikka ihan kantis olenkin, vaan kehotyypiltäni muistutan enemmän ruotsalaista, joten aika kauheaa on ollut ennen suomesta ostaa housuja tai paitoja, joissa lahkeet jää liian lyhyiksi, tai sitten puseroissa puseron pituus liian lyhyt, hihat liian lyhyet.  nyt kun olen öytänyt nettikauppoja, joiss ailmoitetaan tuotteen mitat, niin johan on alkanut tulla mätsejä ja sopivia vaatteita. 

Samaa mieltä, eri mallisessa kropassa. Olen tiimalasi pluskokojen alarajalla. Osaan omat mittani ulkoa ja todella mukava on tilailla niistä kaupoista, joissa vaatteen mitat ilmoitetaan. 

Vierailija
50/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tällä keskustelupalstalla mainitsin jonkun suomalaisen suunnittelijan järkyttävistä mitoituksista ja sain vastauksen, että en ymmärrä mitoituksesta mitään. Pohdin kirjoituksessani sitä, että olen esimerkiksi D&G brändillä kokoa 42, Hermés koko L, Hugo Boss kokoa M ja mittani ovat 96-65-100 cm. Tällä suomalaisella suunnittelijalla olisin ollut kokoa XS tai sitten ei olisi sopivia vaatteita ollenkaan. 

En valitettavasti löytänyt ketjua uudestaan, mutta jäin ihmettelemään, että millä tavalla se 1 cm on eri suomalaisessa mitoituksessa tai esimerkiksi italialaisessa mitoituksessa? Kaikki nuo kuitenkin perustuu cm, ei siihen lappuun. Miten en ymmärrä suomalaisen mitoituksen eroa muihin Eurooppalaisiin brändeihin? 

Onko tää joku trolli, vai eikö joku tiedä, että paitsi eri yritykset myös eri maat käyttävät eri mittataulukoita? Esimerkiksi Suomen kokoa 38 vastaa Italiassa 44 ja Ranskassa 42. Mitä kuvittelet, että Brittien koko 10 ja USAn koko 8 ovat, nukenvaatteita vai? Vinkki: ne on edelleen se Suomen 38. 

Vierailija
51/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tällä keskustelupalstalla mainitsin jonkun suomalaisen suunnittelijan järkyttävistä mitoituksista ja sain vastauksen, että en ymmärrä mitoituksesta mitään. Pohdin kirjoituksessani sitä, että olen esimerkiksi D&G brändillä kokoa 42, Hermés koko L, Hugo Boss kokoa M ja mittani ovat 96-65-100 cm. Tällä suomalaisella suunnittelijalla olisin ollut kokoa XS tai sitten ei olisi sopivia vaatteita ollenkaan. 

En valitettavasti löytänyt ketjua uudestaan, mutta jäin ihmettelemään, että millä tavalla se 1 cm on eri suomalaisessa mitoituksessa tai esimerkiksi italialaisessa mitoituksessa? Kaikki nuo kuitenkin perustuu cm, ei siihen lappuun. Miten en ymmärrä suomalaisen mitoituksen eroa muihin Eurooppalaisiin brändeihin? 

Ihmisillä on erilaisia geenejä. Joka maassa on eri mitat. Eri vaatemerkeillä on omat mitat. Jos ompelet itse, on omat mitat. 

Vierailija
52/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu ja tarkoitettu keskivartalolihaville.

Näin, ja se on ihana asia. Normaalisti tarvitsen koon xl tai xll, Nanson vaatteissa riittää jopa l. 

Vierailija
53/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään verkkokaupasta ostaessa nimenomaan siitä, että vaatteen mitat on ilmoitettu. Ei tarvi arpoa. 

Vierailija
54/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettek kehopositiivisille tule paha mieli! Hekin uskovat olevansa xs kokoa!

Häh? Ilmeisesti viittaat lihavuuteen, vaikkei se liity mitenkään kehopositiivisuuteen. 

Miksi ihmeessä mulle tulis paha mieli xxl-koosta kun kroppani on sitä kokoa?!

Vierailija
55/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään standardisoituja senttimittoja koolle S, M, L jne, vaan valmistaja päättää mitoituksen. Tuumakoot esim. farkuissa ovat todellakin tuumissa, mutta 36 tai S ei ole mittayksikkö.

Farkut eivät todellakaan ole tuumissa! Ota mittanauha käteen ja mittaa lahkeen sisämitta ja vyötärönympärys. Jaa mitat 2,54:llä, niin saat tuumia. Vertaa ilmoitettuun kokoon. Farkkuvalmistajien tuumakoot ovat inflatoituneet siinä missä Nansonkin kokotaulukko.

Ymmärtäähän sen. Kun asiakas ottaa sovituskoppiin eri valmistajien "samankokoisia" farkkuja sovitettavaksi, niin yllättäen ne inflatoiduimmat tuntuvat mukavimmilta päällä.

Vierailija
56/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään standardisoituja senttimittoja koolle S, M, L jne, vaan valmistaja päättää mitoituksen. Tuumakoot esim. farkuissa ovat todellakin tuumissa, mutta 36 tai S ei ole mittayksikkö.

Farkut eivät todellakaan ole tuumissa! Ota mittanauha käteen ja mittaa lahkeen sisämitta ja vyötärönympärys. Jaa mitat 2,54:llä, niin saat tuumia. Vertaa ilmoitettuun kokoon. Farkkuvalmistajien tuumakoot ovat inflatoituneet siinä missä Nansonkin kokotaulukko.

Ymmärtäähän sen. Kun asiakas ottaa sovituskoppiin eri valmistajien "samankokoisia" farkkuja sovitettavaksi, niin yllättäen ne inflatoiduimmat tuntuvat mukavimmilta päällä.

Olen viimeiset 25 vuotta ostanut farkut koossa 26/30. Tottakai niissäkin on erilaisia leikkauksia eri valmistajien välillä, sillä nuo mitat ilmoittavat vain vyötärönympäryksen ja jalan pituuden, eivät esimerkiksi perseen leveyttä tai reiden paksuutta jotka voivat johtaa siihen, ettei sopiva koko istu silti. 

Vierailija
57/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanso ilmoittaa vaatteiden mitat 😃 siis ei kehon mittoja kuten yleensä. 

Juuri näin, useimmista vaatteista Nanson verkkokaupassa ilmoitetaan vaatteen mitat, joita voi sitten verrata omiin, sopiviin vaatteisiinsa. 

Vierailija
58/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nansolla on myös istuvia vaatteita, eikä väljemmätkään mitään telttoja ole. Nanso on nykyään suosittu merkki ja kokenut nuorennusleikkauksen. 

Vierailija
59/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettek kehopositiivisille tule paha mieli! Hekin uskovat olevansa xs kokoa!

No ei ne usko. 

Vierailija
60/61 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

L koossa monilla merkeillä ry 90+ cm

Niin, koska naisilla nyt yleensä on tissit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi