Yritän keksiä 'hätäaputöitä' nuorilleni
jotka eivät ole saaneet kesätöitä. Hakevat TT tukea, mutta oma varasuunnitelma on, että käytän lomarahani heidän työllistämiseen. Näitä olen miettinyt: ikkunoiden pesu 100 €, mattojen pesu 20 €/matto, kaappien/komeroiden siivous 10 €/kpl. Löytyykö lisää ehdotuksia?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän sama homma. Mua säälittää kun poika ei saa rahaa mistään.
Nyt hän on pessyt ja tyhjentänyt rännit. Kesällä poika pesee meidän tiilikaton. Meillä on myös muutama aita, jotka kaipaavat vähän kunnostusta ja maalia.
Millaisessa asunnossa sä asut AP?
Vuokra-asunto, vanha puutalo pienellä puutarhalla. Mut kaupunki hoitaa muun kunnossapidon.
Eivätkö nuoret muka voi yllöpitää kasvimaata, syksyllä saisi satoa.
Ei ole kasvimaata ja sen ylläpidolla tuskin vuokrarahat kertyisi. Voi jestas näitä vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapset tarjoa noita palveluita naapureille ja lähialueella asuville? Moni vanhus mielellään maksaa ikkunanpesusta ja nurmikonleikkaamisesta kun ei itse enää pysty.
Ei tarvitse olla edes vanhus vaan esimerkiksi minunkaltainen: kiireinen uraa tekevä ihminen, jolla vapaa-aika kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän on pessyt ja tyhjentänyt rännit. Kesällä poika pesee meidän tiilikaton. Meillä on myös muutama aita, jotka kaipaavat vähän kunnostusta ja maalia.
Vuokra-asunto, vanha puutalo pienellä puutarhalla. Mut kaupunki hoitaa muun kunnossapidon.
Joskus kouluiässä kasvimaata hoitaneena ja sen tuotteita ulkopuolisille myyneenä voin todeta, että jos kasvimaata (= sopivaa aluetta, jossa on tarpeeksi paksu multakerros) ja tarvittavia työkaluja ei ole valmiina, niin hommasta ei saa mitenkään yhdessä tai kahdessa kesässä taloudellisesti kannattavaa.
Puutarhoille ja marja- sekä vihannestiloille tarvitaan aina apukäsiä, samoin mm. puiden taimien istutukseen ym. metsän hoitotöihin jotka eivät vaadi ammattitaitoa. Työ on fyysistä, sesonkiluonteista, eikä palkka ole suuri, mutta onpahan tekemistä ja cv saa lisäystä.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhoille ja marja- sekä vihannestiloille tarvitaan aina apukäsiä, samoin mm. puiden taimien istutukseen ym. metsän hoitotöihin jotka eivät vaadi ammattitaitoa. Työ on fyysistä, sesonkiluonteista, eikä palkka ole suuri, mutta onpahan tekemistä ja cv saa lisäystä.
Kerrotko, miten suomalainen nuori pääsee näihin töihin? Nykyisin tuntuu olevan tavallista, että työnantajat hakevat näihin töihin työntekijät suoraan ulkomailta eikä suomalaisille nuorille anneta edes mahdollisuutta hakea näitä töitä, jos ei kuulu työnantajan lähipiiriin.
Meidän nuoret menee kesäk. alussa maalaamaan tuttujen kesämökin ja siistimään villiintyneen pihapiirin. Sitten auttavat laiturin rakentamisessa. Myöhemmin toinen menee poimimaan mansikoita ja toinen hoitamaan serkkunsa lasta. Ei ne rikastu, mutta kaikki työkokemus on tärkeää.
Siis eikö oikeesti pääse edes keikkatöihin henkilökohtaiseksi avustajaksi? Noista on AINA pulaa. Palkka toki pienempi mitä APn hinnoittelulla, mutta reippaalla asenteella pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö oikeesti pääse edes keikkatöihin henkilökohtaiseksi avustajaksi? Noista on AINA pulaa. Palkka toki pienempi mitä APn hinnoittelulla, mutta reippaalla asenteella pärjää.
Tämä
https://duunitori.fi/tyopaikat/ammatti/henkilokohtainen-avustaja
Vierailija kirjoitti:
Minipalkalla keikkatyössä ei saa vuokrarahoja kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kasvimaata ja sen ylläpidolla tuskin vuokrarahat kertyisi. Voi jestas näitä vinkkejä.
Parempiko sitten vetelehtiä kavereiden kanssa rantsulla, eihän se idea ole tuossa rahallinen vaan sen tekemisen oppiminen, että nuori tottuu työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempiko sitten vetelehtiä kavereiden kanssa rantsulla, eihän se idea ole tuossa rahallinen vaan sen tekemisen oppiminen, että nuori tottuu työntekoon.
No idea on kyllä saada vuokrarahat kasaan, työntekoon on tottunut, mutta nyt ei ole saanut työtä tälle kesälle.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit kotityöt = kesätyöt?
Parempi teettää jotain kuin antaa suoraan, näin kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikun toiminimi pystyyn ja siivous- ja pihatöitä tms tekemään tai minkä nyt kukakin kojee toimivan. Mun ja tutun nuoret teki niin vuosi sitten ja tienasivat enemmän kuin oman alansa palkkatöissä. Heille toimeksiantoja tehnyt henkilö palkkasi toisen tulevaksi kesäksi yritykseensä ja järjesti kesätyöpaikan toisellekin. Kannattaa olla aktiivinen!
Käytännössä aika harva haluaa antaa kotinsa siivottavaksi nuorelle, jolla ei ole koulutusta siivoukseen, koska eivät luota, että jälki on erityisen hyvää tai koska kodin pinnat voivat mennä helposti pilalle jo niitä käsittelee väärin. Entä vakuutukset? Kuka korvaa, jos jotain menee rikki siivotessa tai nuori satuttaa itsensä esimerkiksi ikkunoita pestessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No idea on kyllä saada vuokrarahat kasaan, työntekoon on tottunut, mutta nyt ei ole saanut työtä tälle kesälle.
Pitää vaihtaa halvempaan kämppään jos ei ole rahaa vuokraan. Miten olisi soluasunto tai kimppakämppä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaihtaa halvempaan kämppään jos ei ole rahaa vuokraan. Miten olisi soluasunto tai kimppakämppä?
Kämppä on halvin mahdollinen, mutta asumiskulut kaikkinensa 450 €/kk
Joka vuosi mediassa juttuja kuinka teinipojat tienanneet nurmikonleikkuulla rahaa. Pieni kärry polkupyörän perään missä ruohonleikkuri ja kiertävät naapuruston nurmet leikkaamassa. Moni maksaa mielellään sen 20€/h kerran viikossa tai kahdessa. Ottakaa näistä mallia 👍
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi mediassa juttuja kuinka teinipojat tienanneet nurmikonleikkuulla rahaa. Pieni kärry polkupyörän perään missä ruohonleikkuri ja kiertävät naapuruston nurmet leikkaamassa. Moni maksaa mielellään sen 20€/h kerran viikossa tai kahdessa. Ottakaa näistä mallia 👍
Tämä toimii varmaan teinipojille, joilla ei ole vuokra yms asumiskuluja
Kannattaa soitella marja- ym. tiloille ja yrityksiin jotka tarvitsevat sesonkityöntekijöitä. Tietysti paras tapa on mennä käymään. Porukoilla on mansikkatila jossa ennen oli venäläisiä ja ukrainalaisia marjan poimijoita ja lajittelijoita kun suomalaisia ei saanut. Tämän tiedän kun itsekin siellä nuorempana olin kesätyöläisenä. Nykyisin venäläisiä ei tule sattuneests syystä ja ukrainalaisiakin on tulossa vain 2 nuorta. Työntekijöitä todellakin tarvitaan lisää!!!
Elo- ja syyskuussa työntekijöitä tarvitaan mm. matkailuyrityksissä, kesäkahviloissa jne. kun iso osa kausi työläisistä menee koukuun. Ystäväni nuori on monena kesänä siivonnut leirintämökkejä ja vuosi vuodelta saanut vastuullisempiakin tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Monella on nykyään ruohonleikkuurobotti.