Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän keksiä 'hätäaputöitä' nuorilleni

Vierailija
10.05.2026 |

jotka eivät ole saaneet kesätöitä. Hakevat TT tukea, mutta oma varasuunnitelma on, että käytän lomarahani heidän työllistämiseen. Näitä olen miettinyt: ikkunoiden pesu 100 €, mattojen pesu 20 €/matto, kaappien/komeroiden siivous 10 €/kpl. Löytyykö lisää ehdotuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun toiminimi pystyyn ja siivous- ja pihatöitä tms tekemään tai minkä nyt kukakin kojee toimivan. Mun ja tutun nuoret teki niin vuosi sitten ja tienasivat enemmän kuin oman alansa palkkatöissä. Heille toimeksiantoja tehnyt henkilö palkkasi toisen tulevaksi kesäksi yritykseensä ja järjesti kesätyöpaikan toisellekin. Kannattaa olla aktiivinen! 

Vierailija
2/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit kotityöt = kesätyöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit kotityöt = kesätyöt?

Juu, näin on, kun heillä ei ole mitään tuloja kesällä 

Vierailija
4/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen joskus tehnyt noin. Pitää vaan keksiä kausitöitä, ei normaaleja kotitöitä. 

Vierailija
5/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia palkkoja maksat, enemmän kuin kokeneet  ammattilaiset saavat verojen jälkeen, joten ei ihme, jos lomarahasi kuluvat lasten =harkkaikäisten palkitsemiseen. Eikö kannattaisi miettiä urakkapalkkaa, jolloin se pitää sisällään monipuolisesti kodin siivoukseen, järjestelyyn ja hoitoon liittyvät tehtävät. Esim. sovitte koko lasten loma-ajaksi kodin siisteydestä vastaamisen ja myös jo mainitsemasi työt, josta maksat sitten kuukausipalkan? Kesätöiden idea on nimenomaan oppia työelämään ja ymmärtämään, että palkka ansaitaan opettelulla ja osaamisessa kuin että voi hutaista ihan mitä vaan äidin maksaessa mitä vain,
Tiedän tuttavistani, että  jotkut lapset ovat kieltäytyneet kesätöistä laskiessaan saavansa "kotitöistä" paremmin käteen. 

Vierailija
6/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia palkkoja maksat, enemmän kuin kokeneet  ammattilaiset saavat verojen jälkeen, joten ei ihme, jos lomarahasi kuluvat lasten =harkkaikäisten palkitsemiseen. Eikö kannattaisi miettiä urakkapalkkaa, jolloin se pitää sisällään monipuolisesti kodin siivoukseen, järjestelyyn ja hoitoon liittyvät tehtävät. Esim. sovitte koko lasten loma-ajaksi kodin siisteydestä vastaamisen ja myös jo mainitsemasi työt, josta maksat sitten kuukausipalkan? Kesätöiden idea on nimenomaan oppia työelämään ja ymmärtämään, että palkka ansaitaan opettelulla ja osaamisessa kuin että voi hutaista ihan mitä vaan äidin maksaessa mitä vain,
Tiedän tuttavistani, että  jotkut lapset ovat kieltäytyneet kesätöistä laskiessaan saavansa "kotitöistä" paremmin käteen. 

No toisen nuoren pitää saada opiskelija-asunnon vuokra, eli pikkusummilla ei onnistu.

Vierailija
7/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi 4h-yhdistystä? Heillä on tukea nuorten yrittäjyyteen. Ottakaa selvää. Monet ovat tosiaan nyt vailla kesätöitä ja se on sääli koska siinä oppii niin paljon sen rahan lisäksi.

Vierailija
8/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curling, Curling, Curling... Mitä jos et nyt väen väkisin anna mitään rahaa? Mitä jos lapset saisivat havahtua siihen faktaan, että jos et tee töitä, ei ole rahaakaan? Joskus se pitää kuitenkin oppia, joten mieluiten nuorena ja kun ei ole vielä isommin muita vastuita.

Motivaatio aloittaa töiden etsiminen ensi kesälle ajoissa on korkeampi kun äiti ei riennä heti silottelenaan tietä. Tai itsensä kehittämiselle, jotta voi laittaa jonkin alan/työnkuvan toiminimen pystyyn. Tuolla systeemillä opetat lapset juuri siihen, että aina on se kuuluisa joku muu, joka hoitaa hommat ja ottaa vastuun. Ettei omilla tekemisillä ole niin väliä.

Vierailija
9/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama homma. Mua säälittää kun poika ei saa rahaa mistään. 

Nyt hän on pessyt ja tyhjentänyt rännit. Kesällä poika pesee meidän tiilikaton. Meillä on myös muutama aita, jotka kaipaavat vähän kunnostusta ja maalia.

Millaisessa asunnossa sä asut AP?

Vierailija
10/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Curling, Curling, Curling... Mitä jos et nyt väen väkisin anna mitään rahaa? Mitä jos lapset saisivat havahtua siihen faktaan, että jos et tee töitä, ei ole rahaakaan? Joskus se pitää kuitenkin oppia, joten mieluiten nuorena ja kun ei ole vielä isommin muita vastuita.

Motivaatio aloittaa töiden etsiminen ensi kesälle ajoissa on korkeampi kun äiti ei riennä heti silottelenaan tietä. Tai itsensä kehittämiselle, jotta voi laittaa jonkin alan/työnkuvan toiminimen pystyyn. Tuolla systeemillä opetat lapset juuri siihen, että aina on se kuuluisa joku muu, joka hoitaa hommat ja ottaa vastuun. Ettei omilla tekemisillä ole niin väliä.

Tästä on curling kaukana, nuoret on koko kevään hakeneet töitä ja toinen asuu toisella paikkakunnalla ja jotenkin vuokra myös kesällä pitää maksaa. Yritän vaan parhaani mukaan auttaa jos eivät saa TT tukea kesäksi.

Vierailija
11/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hän on pessyt ja tyhjentänyt rännit. Kesällä poika pesee meidän tiilikaton. Meillä on myös muutama aita, jotka kaipaavat vähän kunnostusta ja maalia.

Vuokra-asunto, vanha puutalo pienellä puutarhalla. Mut kaupunki hoitaa muun kunnossapidon.

Vierailija
12/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on melko typerää puhetta tilanteessa, jossa kesätyön saaminen on lottovoittoon verrattava harvinaisuus.

Vierailija
13/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsille rahaa että pääsevät ruotsiin

Vierailija
14/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paha siinä toimeentulotuen hakemisessa on? Ei se varmasti ilon aihe ole kenellekään, mutta ei mikään häpeäkään. Kirjaimellisesti sitä vartenhan se tuki on.

Vierailija
15/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi Ap:n ehdottamat kotityöt on just hyviä, noi on tollasia suuritöisiä harvoin tehtäviä hommia eikä vaan joku imurointi ja järjestely. Eikä palkka noista nyt mun mielestä mikään järkyn suuri ole. 

Itse tein vastaavia "kesätöitä" mm. maalasin vaarin talon seinät ja autoin isää peltohommissa korvausta vastaan kun en ollut saanut muuta kesätyötä. Ei noita olisi ilmaiseksi laitettu tekemään.

Vierailija
16/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama homma AP ja ihan samat ajatukset. Olen suunnitellut meille keittiön maalaus, mökillä yhden varaston purku, ikkunoiden pesu, ruohonleikkuu ja lisääkin täytyy vielä keksiä. Kolme nuorta aikuista opiskelijaa, vain yksi löytänyt kesätöitä. Ajattelin maksaa kympin tunti ja pyöristän ylöspäin, tiedän etteivät ole hidastelijoita.

Vierailija
17/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paha siinä toimeentulotuen hakemisessa on? Ei se varmasti ilon aihe ole kenellekään, mutta ei mikään häpeäkään. Kirjaimellisesti sitä vartenhan se tuki on.

Ei olekaan, pelkään vaan että sitä ei ehkä saa ja ainakin kaikki meidän pienet avustukset tilille huomioidaan. Ap

Vierailija
18/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit huudetaan "mene töihin" 

Vierailija
19/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapset tarjoa noita palveluita naapureille ja lähialueella asuville? Moni vanhus mielellään maksaa ikkunanpesusta ja nurmikonleikkaamisesta kun ei itse enää pysty.

Vierailija
20/96 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pojat teki nuo hommat pyytämättä jo peruskoulu aikaan.  Normaalia elämää että lapset osallistuvat kykyjensä mukaan.  Suurin piirtein tappelu oli kuka saa nurmikot leikata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi