Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on hamstraajan vastakohta?

Vierailija
09.05.2026 |

Onko sellainen, joka tykkää tyhjästä tilasta? On vain muutama huonekalu ja tavara? Tunnetteko tällaisia ihmisiä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan minimalistiksi

Vierailija
2/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraaja on sellainen joka keräilee ennalta kaikkea varastoon, varsinkin uhkaavan puutteen edessä. Vastakohta olisi kerskailija joka leveilee jo hankitulla omaisuudellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pup pis!

Vierailija
4/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mielestäni ole mikään hamstraaja joka elää paskan keskellä. Hamstaaja kerää tavaraa. Tuossa ohjelmassa on av-mammoja jotka eivät viitsi siivota.

Vierailija
5/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti

Vierailija
6/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen tyhjennettyäni mummoni omakotitaloa viikon, jossa oli pelkkiä pestyjä margariinirasioita satamäärin. Mukavaa, kun asunnossa on tilaa.

Vierailija
7/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanittaja. Vie panttilainaamoon aina kaikki turhat tavarat.

Vierailija
8/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelijä, askeetikko, munkki.

Vierailija
9/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askeetti. Tunnen yhden miehen, jonka asunnossa ei ole kuin juuri ja juuri väkttämättömät tavarat. Nekin ikäloppuja, vetelevät viimeisiään. Jääkaapissa tai pakastimessa ei ole yhtään ylimääräistä. Rescue-ruokaa, päiväysvanhoja. Olin hämmästynyt, että oli hankkinut 5L vesikanisterit 'kodinturvaksi', mutta sekin selittyi talon putkiremontilla.

Joku saa siis kicksejä tuommoisesta ankeudesta. 

Oma aikuinen poikani on minimalisti, japanifiili. Hänkin hankkii ruoan vain päivän tarpeeseen. Mutta henki on ihan eri; poikani oli esteetti ja nautiskelija. 

Vähän, mutta hyvää ja laadukasta.

Vierailija
10/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mielestäni ole mikään hamstraaja joka elää paskan keskellä. Hamstaaja kerää tavaraa. Tuossa ohjelmassa on av-mammoja jotka eivät viitsi siivota.

Kun joka paikka pursuaa tavaraa, siivous käy hankalaksi. Mitä vähemmän, sitä helpompi on siivota ja pitää koti järjestyksessä. 

Vierailija
11/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraaja-käsite on peräsisin sota-ajoilta, jolloin kaikesta oli puute. Nuoret ihmiset eivät voi käsittää sitä aikaa, vaan uusiokäyttävät sanaa omiin tarkoituksiinsa.

Vierailija
12/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti.

Vierailija
13/27 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaja-käsite on peräsisin sota-ajoilta, jolloin kaikesta oli puute. Nuoret ihmiset eivät voi käsittää sitä aikaa, vaan uusiokäyttävät sanaa omiin tarkoituksiinsa.

Sana juontaa kyllä ihan hamsteri-eläimestä. Se kun kerää varastoja pesäänsä.

Voihan sitä hamstrata tyhjiä jogurttipurkkeja tai juhlamokkaa tarjouksesta.

Vierailija
14/27 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarittaja. Onneksi en tunne ketään.

T., Hamsteri, joka ei kerää tyhjiä purkkeja (enää, niitä on jo riittävästi)

Vierailija
15/27 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sellainen on joka säästää kaiken vanhan paskan, ei pysty heittää mitään pois. Ei osta mitään uutta mutta jos jollakin sattuu olemaan jotain vanhaa paskaa ilmaiseksi ottaa ne kyllä. Todella ärsyttävää.

Vierailija
16/27 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti. Minä olen esim. Mulla on vaan ne tavarat, joita tarvitsen eli joita käytän lähes päivittäin. Pieni kämppä ja vähän kaappitilaa. 

Vierailija
17/27 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sellainen on joka säästää kaiken vanhan paskan, ei pysty heittää mitään pois. Ei osta mitään uutta mutta jos jollakin sattuu olemaan jotain vanhaa paskaa ilmaiseksi ottaa ne kyllä. Todella ärsyttävää.

Sodan ja pula-ajan kokeneet sukupolvet on yleisesti tällaisia. Ihan ymmärrettävästä syystä, eikö? 

Vierailija
18/27 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanotaan minimalistiksi

Minimalisti on usein esteettisyyden etsijä. Hamstraajan vastakohta on patja lattialla ja hammasharja.

Vierailija
19/27 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmarittaja. Onneksi en tunne ketään.

T., Hamsteri, joka ei kerää tyhjiä purkkeja (enää, niitä on jo riittävästi)

Mä säästän tyhjät lasipurkit ja lahjoitan ne syksyisin säilöjille.

Vierailija
20/27 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askeetti. Tunnen yhden miehen, jonka asunnossa ei ole kuin juuri ja juuri väkttämättömät tavarat. Nekin ikäloppuja, vetelevät viimeisiään. Jääkaapissa tai pakastimessa ei ole yhtään ylimääräistä. Rescue-ruokaa, päiväysvanhoja. Olin hämmästynyt, että oli hankkinut 5L vesikanisterit 'kodinturvaksi', mutta sekin selittyi talon putkiremontilla.

Joku saa siis kicksejä tuommoisesta ankeudesta. 

Oma aikuinen poikani on minimalisti, japanifiili. Hänkin hankkii ruoan vain päivän tarpeeseen. Mutta henki on ihan eri; poikani oli esteetti ja nautiskelija. 

Vähän, mutta hyvää ja laadukasta.

Ei sen minimalismin ruokaan tarvitse ulottua. Hankkii ruoan vain päivän tarpeeseen, tarkoittaa että joka päivä pitää käydä kaupassa. Törkeän epäkäytännöllistä. Minimalisti voi optimoida myös kaupassakäyntien määrän,  mutta hänellä ei ole kaappi täynnä sellaisia ruokia, joita ei käytä, eikä niitä tarjouskahvipaketteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän