Miksi työtön ei opiskele lähihoitajaksi?
Onnistuu oppisopimuksellakin ja on varma työpaikka taattu, töitä niin paljon kuin sielu sietää. Sama varhaiskasvatuksessa ym työvoimapula aloilla.
Kommentit (101)
Tätä lähihoitajamantraa huudeltiin jo edellisen hallituksen aikana ja moni lähtkin sitä opiskelemaan. Mutta kokkarit vetikin maton jalkojen alta ja eipä kelvannut enää suomalaiset lähihoitajat vaan piti ttaa muka halvempia ulkomailta. Mitä jätkeä olisi nykyään opiskella lähihoitajaksi, kun ei kuitenkaan pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vihaan vanhuksia ja lapsia
Voit mennä vammaisten laitokseen töihin
Erittäin nolo ja vammaisia halventava ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun opiskelen kaukohoitajaksi
Itse opiskelin energiahoitajaksi, mutta pelkään yrittäjyyden kulujen moninkertaistuvan näiden datakeskusten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen maisteri, enkä halua pyyhkiä paskaisia perseitä.
Kukas sun perseen pyyhkii kun et enää itse siihen pysty?
Meinaatko, että akateemisesti koulutetun pitäisi lähteä opiskelemaan amikseen lähihoitajaksi, että joku mahdollisesti, ehkä pyyhkisi tulevaisuudessa hänen perseensä?🤔 Kertoisitko, että miten hän varmistaa peppunsa pyyhinnän sillä, että vaihtaa työnsä lähihoitajan hommaksi?
Aika moni on mutta ei kaikki silti saa töitä. Pula johtuu siitä, että sijaisia ei oteta.
Ei kannata. Suomessa on liikaa hoitajia. OECD-maista eniten. Varma työttömyys on opiskella hoitsuksi tai lähäriksi.
Hoitajaroboteista on jo tehty prototyyppejä. Lääkeannostelijoita on.
En ole työtön mutta tämänkin alan tarve vähenee. Suuret ikäluokat alkavat pian vähentyä nopeast ja lapsia ei synny. Samalla tekniikka kehittyy vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä joku aamu herään pakottavaan tarpeeseen tuseerata jonku mummon tai papan perää, niin ilmottaudun pääsykokeisiin heti.
Lääkärit tuseeraa, ei lähihoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Miten maisterius liittyy siihen haluatko pyyhkiä perseitä?
Huonot työolot ja ikävää työtä. Plus siihen nähden huono palkka. Ei ole muuten varma ammatti enää sekään, heissäkin säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työtön halua tehdä töitä, mihin sen rahkeet riittäisi. Hän haluaa hyvin palkattua työtä, mihin ei taidot ja äly riitä.
Eli sellainen olisit työttömänä?
Minä kouluttauduin insinööriksi. Työttömien haukkujissa on niin tyhmiä että ihme että osaavat edes kävellä ja jauhaa purkkaa sanaan aikaan. Jo pelkkä yleistäminen ja kaikkien työttömien niputtaminen samaan ryhmään kertoo vähäisestä älystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas sun perseen pyyhkii kun et enää itse siihen pysty?
Meinaatko, että akateemisesti koulutetun pitäisi lähteä opiskelemaan amikseen lähihoitajaksi, että joku mahdollisesti, ehkä pyyhkisi tulevaisuudessa hänen perseensä?🤔 Kertoisitko, että miten hän varmistaa peppunsa pyyhinnän sillä, että vaihtaa työnsä lähihoitajan hommaksi?
Mietin myös, että miten se maisteri ikinä pääsisi kouluttautumaan lähihoitajaksi? Ei ole työttömyystuella mahdollista myöskään, ellei se oma ala ole todennetusti täysin mahdoton työllistyä.
Öööh, no vaikka siksi, että pyllyjen pesu ei ole minun juttu.
Ehkä siksi että on jo lähihoitaja, mutta työttömänä. Ei kaikille lähihoitajille ole työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä joku aamu herään pakottavaan tarpeeseen tuseerata jonku mummon tai papan perää, niin ilmottaudun pääsykokeisiin heti.
Lääkärit tuseeraa, ei lähihoitajat.
Kyllä lähäritkin tuseeraa jos uloste on kovaa, eikä lääkkeistä apua.
Make istui TE-toimiston muovituolissa kuin ladattu ansa. Kahvi oli kylmää, loisteputki sirisi katossa ja joku yski käytävän päässä kuin kuoleva mopedi. Virkailija hymyili väsyneesti ja työnsi paperin pöydän yli.
“Olisitko kiinnostunut opiskelemaan lähihoitajaksi?”
Hiljaisuus.
Make nosti hitaasti katseensa. Sellainen katse, jossa oli unettomia öitä, energiajuomia ja liikaa patoamatonta raivoa.
“Sano… uudestaan.”
“Lähihoitajaksi. Alalla on paljon tö—”
“MINÄ EN ALA PYYHKIMÄÄN KENENKÄÄN PERSETTÄ KUUDELTA AAMULLA 900 EUROLLA!” Make räjähti niin kovaa, että kopiokone piippasi seinän takana. Hän nousi pystyyn tuoli kaatuen selälleen ja alkoi kävellä ympyrää kuin häkkiin suljettu eläin.
“Te puhutte siitä aina kuin se olisi joku pyhä kutsumus!” hän karjui ja hakkasi rintaansa. “MISSÄ ON KUTSUMUS MUN VUOKRAAN?! MISSÄ ON KUTSUMUS SIINÄ KUN SELKÄ HAJOAA JA JOKU HUUTAA NAAMAAN KOLMANNELLA YÖVUOROLLA?!”
Virkailija yritti sanoa jotain “merkityksellisestä työstä”, mutta se oli virhe.
“MERKITYKSELLISTÄ?!” Make huusi silmät laajenneina. “Mä en ole mikään hyvinvointirobotti! Te haluatte ihmisiä paikkaamaan koko romahtaneen systeemin kahdella kahvilla ja yhdellä kuivalla pullalla!”
Hän huitaisi ilmaan niin rajusti, että paperit lensivät pitkin lattiaa kuin lokit kaatopaikalla.
“Koko maa toimii pelkällä syyllistämisellä!” Make jatkoi ääni särkyen raivosta. “Jos oot työtön, sut työnnetään johonkin pakkohymyyn missä sanotaan että ‘auta ihmisiä :)’ samalla kun palkka on vitsi ja burnout tulee ilmaisena kylkiäisenä!”
Aulassa tuli täysin hiljaista.
Joku lopetti näppäimistön hakkaamisen. Kahvikone porisi yksin nurkassa kuin sekin olisi pelännyt.
Make nojautui pöydän yli ja osoitti virkailijaa vapisevalla sormella.
“Mä en vihaa vanhuksia. Mä vihaan sitä, että koko järjestelmä yrittää teeskennellä että uhrautuminen on urasuunnitelma.”
Sitten hän nappasi lomakkeet, rutisti ne palloksi ja heitti roskiksen ohi.
Täydellinen ohiheitto.
Ja se tuntui hänen mielestään symboliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vihaan vanhuksia ja lapsia
Voit mennä vammaisten laitokseen töihin
Ääni päässä käskee painaa tyynyn naamalle. Koska voin aloittaa?
Jos jollakin alalla on työvoimapulaa, miksi ei järjestetä oppisopimuskoulutusta vaan varattoman työttömän pitäisi kustantaa kallis vuosien pituinen koulutus vaikka aikuiskoulutustuetkin tuhottiin??!! Mistäs kustannat??!!
Mulle on ihan yksi hailee, onko se millilitra vai milligramma.
300 000 uutta lähihoitajaa? Ja seuraavassa lauseessa ap haluaa leikata juurikin julkisia palveluita.
Työttömäthän pitäisi saada hommiin vientiyrityksiin, jos Suomi aiotaan saada nousuun, eikö?
Yritä vähän trimmata tuota logiikkaasi, ap.