Muu perhe vatsataudissa ja taapero terveenä hyppii seinille
Ei ole ennen osunut näin että molemmat vanhemmat on tosi kipeitä samaan aikaan... Miten te selviätte näistä päivistä?
Mies ja 3v. makaa sohvalla, lapsi jo lopettanut oksentelun ja mies aloitti tänään. Nukkuu ja oksentaa vuorotellen. Itselläni on keuhkoputken tulehdus ja kova yskä, lievä vatsatauti ja voimat loppu. 1,5v. taapero on terve ja hyvin tylsistynyt, kiukkuaa, hakee huomiota, hyppii seinille. On hyvin energinen ja rauhaton tapaus muutenkin, ja nyt ei kenenkään voimat riittäisi...
Miten te hoidatte tällaiset tilanteet? Tuo 1,5v ei kiinnostu edes telkkarista että saisi hetkeksi rauhoittumaan. Kukaan ei ymmärrettävästi halua tulla tänne auttamaan tai ottaa lasta hoitoon kun hän varmasti sairastuu seuraavaksi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Näitä hetkiä varten kannattaa pitää varastossa jotain uutta lelua. Se viihdyttää lasta jonkin aikaa.
Lisäksi oman jaksamisen mukaan voi tehdä majaa, pallomerta, temppurataa tms.
1-vuotiaan keskittymiskyky lasketaan tyypillisesti muutamissa minuuteissa. Sen verran se jaksaa keskittyä majaan, ja sitten ollaankin taas vaikka kiipeämässä keittiön tasoille tai vääntelemässä hellan nappuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videot pyörimään ja tabletti käteen. Pari päivää ei lasta pilaa. Kasvatusperiaatteita voi miettiä sitten kun on terve.
Toimii varmaan 3v kanssa, mut en usko että alle 2v taapero näihin keskittyy. Omani eivät ainakaan. Kun lapsia tekee pitäis ymmärtää että heitä hoidetaan myös silloin kun ei jaksaisi tai on itse sairaana. Mä kyllä oon leikkinyt ja vienyt lapsia ulos myös kipeänä, silloin ei tarvitse lähtee mihinkään eväsretkelle vaan vaikka omaan pihaan keinumaan.
Mitali ja sädekehä tuolle superäidille
Teistä jokainen pystyisi samaan kun vaan haluaisitte. Kun lapsi saa kuluttaa energiaa, hän jaksaa myös sisällä paremmin ja lopulta kaikki voittavat kun saat myös hetken levätä ilman että lapsi sisällä hyppii seinille ja sinä joudut juoksemaan lapsen perässä jatkuvasti. Itse olen yh ja joutunut sopeutumaan heti kun lapsi on syntynyt että kukaan muu ei lasta hoida puolestani. En koe olevani superäiti enkä tarvitse mitalia siitä että teen sen työn mikä vanhemmuuteen kuuluu.
ai yrjötaudissa ulos?
Tabletti käteen? Ei ole ihme, että sitä ruutua tuijotetaan joka paikassa kun pienestä pitäen siihen opetetaan.
Sano sitten parempi keino millä se lapsi rauhoitetaan.
Me oltiin miehen kanssa vatsataudissa kun vanhin oli vuoden, ei auttanut kuin syöttää aamupala kun olin yön viettänyt vessassa ja pidätellä oksennusta. Lopulta sain syötettyä ja vaihdettua vaipan ja lapsi leikkimään ja itse sohvalle makaamaan ja vahtimaan, nukahdin jossain vaiheessa ja heräsin kun lapsi kömpi päältä viereen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä hetkiä varten kannattaa pitää varastossa jotain uutta lelua. Se viihdyttää lasta jonkin aikaa.
1-vuotiaan keskittymiskyky lasketaan tyypillisesti muutamissa minuuteissa. Sen verran se jaksaa keskittyä majaan, ja sitten ollaankin taas vaikka kiipeämässä keittiön tasoille tai vääntelemässä hellan nappuloita.
Tää on niin totta. Se varmaan oli se pääasiallinen syy miksi tuo aika oli niin rankkaa. Oikeasti vasta 5v kanssa helpotti, siihen saakka oli vielä kaiken maailman satunnaisia uhmia jne.
Muista ap että isä hoitaa sit 50/50. Otatte vaikka parin tunnin hoitovuorot kerrallaan, että sinäkin saat levätä. Se on miehen pystyttävä kun on lapsia mennyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon myös lapsesta. Kyllä oma 1,5-vuotias jaksoi jo keskittyä joihinkin leikkeihin pidemmän aikaa. Etenkin joku maja oli todella kiinnostava, kun sitä sai kontata ja tutkia vapaasti.
Omani jaksoi soittaa ja laulaa Soili Perkiön soivaa musikkikirjaa pitkiä aikoja ja laulella niitä. Olin kerran kipeänä ja tyttö soitti ja lauloi niitä, niin että puhelimella nauhoitettiin niitä. Kiinnosti sitten katsoa niitä jonkin aikaa, kun itse oli niissä. Toinen oli kaappi, jossa oli talouskippoja ja muita sopivaa tavaraa tutkittavaksi. Lisäksi hoisi omia pehmoja ja silitteli niitä minun vieressä. Jotain lelua/ tavaraa mikä ei ole ollut pitkään aikaan esillä.
Niin ja maja oli kova juttu. Olkkarin lattislle pesä.
Vierailija kirjoitti:
Kylpyleikit on myös hyviä, ammeeseen vettä ja kylpyvaahtoa ja anna pestä omia leluja ja itse tietysti istuskelen siellä kylpyhuoneen lattialla vahtimassa mitä lapsi tekee.
Tää on hyvä, siinä voi vanhempikin oksentaa vaikka suoraan lattialle, ei niin haittaa 😃
Itse olet/olette lapsenne tehneet silloin on myös jaksettava hoitaa oli tilanne mikä hyvänsä. Enkä edes ymmärrä miten tilanne voi kahden vanhemman perheessä olla niin hankala? Itse olin yh enkä kaivannut/tarvinnut apua. Kyllä sitä keinot keksii ja jaksaa kun on pakko. Satukirja ja tenava kainaloon, leikkiä voi myös lapsen kanssa vaikka itse sängyssä maksaisikin, täytyy vain käyttää mielikuvitusta. Mitään kännyköitä yms.ennenkään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet/olette lapsenne tehneet silloin on myös jaksettava hoitaa oli tilanne mikä hyvänsä. Enkä edes ymmärrä miten tilanne voi kahden vanhemman perheessä olla niin hankala? Itse olin yh enkä kaivannut/tarvinnut apua. Kyllä sitä keinot keksii ja jaksaa kun on pakko. Satukirja ja tenava kainaloon, leikkiä voi myös lapsen kanssa vaikka itse sängyssä maksaisikin, täytyy vain käyttää mielikuvitusta. Mitään kännyköitä yms.ennenkään ollut.
Kyllähän nämä hoitavat lapsiaan, kyse oli käytännön vinkeistä tilanteeseen jossa molemmat vanhemmat ja esikoinen oksentaa aktiivisesti ja taapero on terve.
Mä ottaisin vaan vuorotellen "helppoja" leluja, joilla voi leikkiä niin että aikuinen makaa lattialla, esille: esim. duplot, sitten junaradan, sitten leikkihellan ja ruoat ja kun ne on loppu niin sitten vaikka se maja ja sitten sykli alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä hoitavat lapsiaan, kyse oli käytännön vinkeistä tilanteeseen jossa molemmat vanhemmat ja esikoinen oksentaa aktiivisesti ja taapero on terve.
Mä ottaisin vaan vuorotellen "helppoja" leluja, joilla voi leikkiä niin että aikuinen makaa lattialla, esille: esim. duplot, sitten junaradan, sitten leikkihellan ja ruoat ja kun ne on loppu niin sitten vaikka se maja ja sitten sykli alusta.
Kyllä sitä on ihan puhki tuossa vaiheessa ja selviytymismoodissa. Ensin on pahimmillaan valvottu pari yötä ja vaihdettu lakanoita tunnin välein esikoisen kanssa. Sitten tulee itse kipeäksi, eikä vieläkään saa levättyä, kun on se terve taapero hoidettavana. Ja sillä taaperolla alkaa loppua huumorintaju, kun ensin on kielletty leikkimästä isosisaruksen kanssa ja ehkä rajattu tilaa, että oksentava saa olla rauhassa ja sitten vanhemmatkin sairastuvat. Ja jos toiselta vanhemmalta lähtee ääni, niin ei siitä leikkiseuraa ole tai satujen lukijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut juuri olla kunnon kuumeessa tai vaikka pahoissa lihaskivuissa? Siinä ei todellakaan mitään leikitä eikä lueta vaan maataan reporankana sängyn pohjalla. Vielä pahempi tilanne on niillä joilla on migreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovailuvat on helppoa tekemistä aikuinen voi osallistua vaikka sohvalla maaten kun ottaa tarvikkeet sohvapöydälle.
Tuo ikäinen syö muovailuvahat.
Todellakaan kaikki 1,5v ikäiset eivät todellakaan laita enää asioita suuhun noin vain.
Ilmeisesti nämä kirkkaan kruunun omaavat eivät ole ikinä olleet niin kipeänä, kuumeessa tai norossa tai molempia, että pelkkä istuminen tuntuu viideltä maratonilta?
Hyviä vinkkejä täällä ja pikaista paranemista!
Tabletti käteen? Ei ole ihme, että sitä ruutua tuijotetaan joka paikassa kun pienestä pitäen siihen opetetaan.