Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paikalla nuoria mt-ongelmaisia joilla on myös alkoholiongelma?

Vierailija
09.05.2026 |

Mä oon 23-vuotias nuori mies, ja mulla on diagnosoitu vuosien varrella yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, PTSD, määrittämätön masennustila ja Aspergerin oireyhtymä. Taustalla useamman vuoden kestänyttä raakaa koulukiusaamista peruskoulussa + todella epävakaa ja turvaton kasvuympäristö kotona. Olen saanut psykiatrista hoitoa 11-vuotiaasta lähtien kun jouduin ensimmäistä kertaa lastenpsykiatriselle osastolle todella vaikean oireiluni (esimerkiksi voimakkaan aggressiivisuuden, itsetuhoisuuden ja masentuneisuuden) vuoksi. 12-vuotiaana koitti toinen osastojakso. Aikuisiällä olen käynyt kaksi rundia suljetulla psykiatrisella osastolla ja olen yrittänyt itsemurhaa yhden kerran vakavissani, mutta köysi on ollut kaulassa tai puukko ranteella niin monta kertaa etten kykene edes niitä laskemaan kun olen aina perääntynyt aikeissani. Olen käynyt alaikäisenä muutaman vuoden psykoterapiassa, ja viimeiset 5 vuotta olen syönyt sertraliinia 100mg/vrk ja propralia tarvittaessa 10-30mg/vrk. Myös keskusteluja psykiatrisen ja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa on käyty, mutta en kuitenkaan ole parantunut enkä missään nimessä ole terve ja normaali ihminen.

Aloin juomaan alkoholia epäsäännöllisesti vajaa 16-vuotiaana, mutta säännöllinen juopotteluni alkoi kun tulin täysi-ikäiseksi ja olin tuolloin psyykkisesti todella huonossa kunnossa, olin itsetuhoinen, ahdistunut ja masentunut. Yllättäen löysin suurta, tosin hetkellistä helpotusta alkoholista, joka muutti oloni vähän kevyemmäksi. Alkoholinkäyttöni on siitä lähtien ollut vähintäänkin jokaisena viikonloppuna humalaan juomista, mutta nyt kun olen valmistunut opinnoistani eikä minulla ole työpaikkaa niin juopottelen ainakin joka toisena iltana, vaikka suuta napsaa oikeasti ihan joka päivä. Joskus useampanakin iltana putkeen, mutta tuolloin määrät jäävät muutamaan per ilta koska jo valmiiksi perseellään olevat aivokemiani menisivät pidemmän rännin jäljiltä siihen kuntoon että päättäisin päiväni. Inhoan alkoholin mukanaan tuomia haittavaikutuksia ja krapulaa ja haluaisin lopettaa, mutta en osaa enkä pysty. Pystyn pitämään nyt työttömänä ollessani enintään muutaman päivän tai ehkä viikon mittaisia taukoja, mutta aina se repeää uudelleen jossakin vaiheessa.

Onko kohtalotovereita paikalla? Yleensä näistä asioista puhuvat keski-ikäiset tai sitä vanhemmat ihmiset mikäli näiden ongelmien jäljiltä ovat vielä hengissä tai tolkuissaan, mutta itse olen nuori ihminen ja jo nyt elämä on heittänyt kaiken mahdollisen paskan niskaani. Olen matkalla hautaan. Asiallisia kommentteja, kiitos. Jos joku kuitenkin saa mielihyvää minun lyttäämisestäni ja päälleni sylkemisestä niin ihan vapaasti, olen sitä tässä elämässä jo niin paljon kohdannut ettei se minua enää liikuta yhtään.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valitsee MGTOWin, saa elämäänsä sisäistä valoa ja energiaa.

Vierailija
22/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis työtön työnhakija? Onko sulla minkäänlaista hoitosuhdetta?

Oon itse kans mm ptsd, paniikki, ahdistuneisuus, masennus, syömishäiriö, todennäköisesti kirjolla ja add. Olen työtön, ei kavereita, ei oikein mitään.

Oon itse menossa kuntoutusselvitykseen jota ehdotettiin kun olen roikkunut "kuntouttavassa työtoiminnassa" jo liian pitkään. Mulle itseasiassa ehdotettiin jo pari vuotta sitten pitkää sairaslomaa ja sen jälkeen kuntoutustukea, että saisin itseeni kuntoon. En suostunut kun oon niin puupää, olis todellakin pitänyt.

Juon myös, ihan liikaa. Vastapainona muassa on myös urheileva, viherpirtelöitä harrastava hippi, se deeku tuppaa ottavan vallan liiaksi ja kukaan ei tiedä mitä määriä vedän.

Oon nyt paljon kuunnellut ja lukenut Gabor Matea. Hän on tehnyt pitkän uran psykiatrina ja lääkärinä, on erikoistunut mm ptsdhen ja kehomieliyhteyteen sekä päihde- riippuvuuksiin.

Hän aina korostaa että, ei pitäisi kysyä että "miksi juot" vaan "miksi kipu". Tää tosiaan unohtuu. Kauhean helppo sanoa "juot liikaa, mene hoitoon", harvempi tajuaa kysyä "oot juonut tosi paljon, mikä on huonosti". Oon paljon kuunnellut hänen luentojaan addiktioista, ne saattaa herättää sussakin jotain.

Kuulostat fiksulta ja analyyttiseltä ja ikäiseksesi. On tosi hyvä, että itse tiedostat asioita ja haluat apua. 

Tosiaan päihdelinkin puolella on keskustelupalsta myös ja käsittääkseni viikolla chattejakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis työtön työnhakija? Onko sulla minkäänlaista hoitosuhdetta?

Oon itse kans mm ptsd, paniikki, ahdistuneisuus, masennus, syömishäiriö, todennäköisesti kirjolla ja add. Olen työtön, ei kavereita, ei oikein mitään.

Oon itse menossa kuntoutusselvitykseen jota ehdotettiin kun olen roikkunut "kuntouttavassa työtoiminnassa" jo liian pitkään. Mulle itseasiassa ehdotettiin jo pari vuotta sitten pitkää sairaslomaa ja sen jälkeen kuntoutustukea, että saisin itseeni kuntoon. En suostunut kun oon niin puupää, olis todellakin pitänyt.

Juon myös, ihan liikaa. Vastapainona muassa on myös urheileva, viherpirtelöitä harrastava hippi, se deeku tuppaa ottavan vallan liiaksi ja kukaan ei tiedä mitä määriä vedän.

Oon nyt paljon kuunnellut ja lukenut Gabor Matea. Hän on tehnyt pitkän uran psykiatrina ja lääkärinä, on erikoistunut mm ptsdhen ja kehomieliyhteyteen sekä päihde- riippuvuuksiin.

Hän aina korostaa että, ei pitäisi kysyä että "miksi juot" vaan "miksi kipu". Tää tosiaan unohtuu. Kauhean helppo sanoa "juot liikaa, mene hoitoon", harvempi tajuaa kysyä "oot juonut tosi paljon, mikä on huonosti". Oon paljon kuunnellut hänen luentojaan addiktioista, ne saattaa herättää sussakin jotain.

Kuulostat fiksulta ja analyyttiseltä ja ikäiseksesi. On tosi hyvä, että itse tiedostat asioita ja haluat apua. 

Tosiaan päihdelinkin puolella on keskustelupalsta myös ja käsittääkseni viikolla chattejakin.

Olen työtön työnhakija, kohta viisi kuukautta työttömyyttä. Mulla on täydet 4 työpaikkaa haettavana kuukausittain, eikä se mulle ole ollut ongelma kun olen etsinyt ja hakenut töitä muutenkin kun haluaisin saada elämääni järkevää sisältöä ja tienata rahaa. Työkkäri on tietoinen terveydentilastasi (tai no alkoholinkäytöstä ei) mutta olen luottanut lähinnä siihen että mikäli saan työpaikan niin pystyn olemaan samalla tavalla arkipäivät juomatta kuten opintojen aikanakin. Voi olla todella kovaa itsekusetusta, en kiellä asiaa. Opintojen aikana tein työharjoitteluissakin täyttä päivää ja kävin myös kesätöissä, vaikka oloni oli välillä todella huono henkisesti.

En ole vielä päätynyt kuntouttavaan työtoimintaan enkä oikeastaan tiedä että pitäisikö mun hakea sairauslomaa lääkäriltä, tosin mun ymmärtääkseni sitä ei aktiivisesti juoville mt-potilaille myönnetä mikäli tiedoista löytyy myös diagnoosi alkoholiriippuvuudesta mikä mulla on myös diagnosoitu. Tavallaan sillä ei ole väliä, koska tää työttömyyskin on samalla tavalla yhtä olemista eikä mulla ole ongelmia hoitaa asiointia työkkärin kanssa ajallaan. Olen kuitenkin ammatin opiskellut ja nauttinut työnteosta, joten sairausloma, kuntoutustuella roikkuminen vuosikausia putkeen ja ehkä joskus työkyvyttömyyseläke eivät ole koskaan kuuluneet mun haaveisiini, vaikka en kyllä tiedä että miten tää elämä tulee ajan kanssa etenemään tästä. En todellakaan ole myöskään terve tapaus. -AP

Vierailija
24/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minkäänlaista säännöllistä hoitosuhdetta mulla tällä hetkellä ei ole, lääkitys on reseptit mä uusin omakannassa säännöllisesti. Viimeksi mä olen käynyt juttelemassa psykiatrin ja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa viime syksynä, mutta en tuolloin kokenut tarpeen jatkaa käyntejä, en vain jaksanut. Mun taustoillani saisin yhteyden psykiatrian poliklinikkaan todella nopeasti toisin kuin moni muu, ehkä osittain mun hyvien puhelahjojeni ansiosta. En vain tiedä että mitä se hyödyttäisi.

Vierailija
25/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP touhuat nyt?

Vierailija
26/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, toivottavasti saat oikeitakin ihmisiä elämääsi. Huolehdi itsestäsi. Tee kodistasi turvapaikka. 

Meitä (eri tavoin) selviytyneitä on paljon.

Elä hötkyile.

Vierailija
27/28 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitähän täällä suurin osa. Myös kaikenikäisiä aina vaariin saakka.

Vierailija
28/28 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä AP touhuat nyt?

Olin eilisen illan ja viime yön juovuksissa, en missään ihan tolkuttomassa mutta raakaa viinaa ja olutta tuli juotua. Nyt on taas kerran kankkunen ja morkkis mutta mä olen niin turtunut niihin ettei ne enää tunnu oikein miltään. En tiedä että miten alkaisin hoitamaan päätäni kuntoon, varmasti mun täytyisi lopettaa alkoholinkäyttö kokonaan ja pysyvästi ensin mutta en tiedä että mikä olisi mulle toimiva ja pysyvä ratkaisu. -AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan