Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin etätyön vastaiset viikottaiset artikkelit

Vierailija
09.05.2026 |

Tänäkin vuonna Heasari toitottaa etätyön vastaisia artikkeleita liukuhihnalta. Kenen piikkiin ja miksi? Tämä pitää kertoa lukijoille!

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistotilat on mitoitettu hybridimallin mukaisiksi ja nyt kun työnantaja vaatii kaikki joka päivä toimistolle, läheskään kaikille ei riitä työpistettä. Taukotilan pöydät ovat aina varattuja työntekoon ja osa tekeekin töitä vessoissa, koska muualle ei mahdu. Ei ole kovin ergonomista istua pytyn kannen päällä läppäri sylissä tai työskennellä allastason äärellä varastosta kaivetuilla puisilla jakkaroilla istuen, joissa ei ole edes korkeussäätöä. 

Eihän työntekijät pääse vessaan asioille, jos nekin on varattu työntekoon? Vai huolehditaanko, että vähintään yksi vessakoppi on vapaana asiointia varten, vaikka viereisissä vessakopeissa työskennellään?

Yleensä ainakin pari vessakoppia on vapaana eli pääsee asioimaan tarvittaessa. Itse en suostu koskaan työskentelemään vessassa, vaan niinä päivinä kun ei ole tilaa missään muualla, saan siivoojalta avaimen lainaan ja työskentelen siivouskomerossa. 

Eli jollakin voi olla asiakkaan kanssa etäpalaveri meneillään, kun toinen vetää viereisessä vessakopissa hirmuiset ripulit, joka taatusti kuuluu teamsin välityksellä asiakkaalle, vaikka kamera olisikin pois päältä... 

Ei jää kovin ammattimainen ja positiivinen kuva asiakkaalle teidän yriryksestä tämän jälkeen! 

Vierailija
42/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lusmuilijat etätöihin jos etätöissä on jotain ongelmaa, ei niin että samalla kauhalla kaikille. Mutta sehän vaatisi aitoa johtamista eikä vain käskyttämistä.

Siis lähitöihin toki.

Kaikille ei riitä omaa työpistettä lähitöissä, jolloin osa työskentelee vessoissa tai siivouskomeroissa. Olisiko työskentely kotitoimistolla kuitenkin tehokkaampaa kuin työpaikan wc-tiloissa tai siivouskomerossa?

Tähän on helppo ratkaisu! Sun pitää saapua toimistolle hyvissä ajoin, jolloin saat varattua itsellesi työpisteen. Ei tarvi työskennellä vessassa tai siivouskomerossa. Jos lonnit laiskasti töihin vasta aamupäivällä, tiedät työskenteleväsi kyseisen päivän vessassa tai siivouskomerossa. Elämä on valintoja!

Tuo ei edistäisi mitään lähityön hyödyksi mainittua asiaa. Työpiste pitää saada kun saapuu töihin työsopimuksessa sovitun ajan kuluessa. Muutenhan esimerkiksi lapsiperheet joutuisivat kohtuuttomaan asemaan.

Meillä yksi työntekijä saapuu tarkoituksellisesti hyvin aikaisin töihin ja vastaavasti lähtee jo kahden maissa. Yhteistyö hänen kanssaan on vaikeaa kun häntä tarvittaisiin nimenomaan iltapäivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin palstalla jankutetaan, Hesari ei ole mikään vasemmiston puhetorvi, vaan oikeistolaisten omistama yritys.

Ja se näkyy näissä pikkuasioissa.

Hesari on vihervasemmiston äänitorvi. Vihreäthän lakkauttivat oman lehtensäkin, kun hesari hoitaa saman asian. Ja mitenkäs iso osa toimittelijoista kannattikaan vasemmistopuolueita?

Vierailija
44/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin palstalla jankutetaan, Hesari ei ole mikään vasemmiston puhetorvi, vaan oikeistolaisten omistama yritys.

Ja se näkyy näissä pikkuasioissa.

Hesari on vihervasemmiston äänitorvi. Vihreäthän lakkauttivat oman lehtensäkin, kun hesari hoitaa saman asian. Ja mitenkäs iso osa toimittelijoista kannattikaan vasemmistopuolueita?

Miten etätyön vastainen kampanjointi mielestäsi sopii yhteen väittämäsi hesarin vihervasemmistolaisuuden kanssa? Se kampanjointi kun edistää fossiilisten polttoaineiden kulutusta mm. autoilun ja lentomatkailun vuoksi sekä uusien liiketilojen rakentamista.

Vierailija
45/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä etätyössä on omat hyvät puolensa. Kannattaako mennä toiseen ääripäähän ja vaatia jatkuvaa toimistolla oloa. 

Minulla on pitkä työura takana ja tiedän miten ihmiset kykenevät kusettamaan olemalla tekevinään töitä. Vielä räikeämpää homma on etätöissä. 

Minullakin pitkä ura takana, etätöissä muu tiimi voi omaa sähköpostiani lukuunottamatta tarkastella työni jälkeä ja minä heidän. Teillä on ollut paska johto jos lusmuaminen on ollut mahdollista, sillä ei ole mitään tekemistä etätyön kanssa, joten en ymmärrä kommenttiasi.AP:lle kommentoisin että minuakin on alkanut epäilyttämään nämä jatkuvat Hesarin palstatilan myöntämiset etätyön moittimiselle.

Monessako työpaikassa olet ollut? Minä olen siis kiertänyt useissa kymmenissä yrityksissä tutkimassa työn tehokkuutta. Tein hommaa 41 vuotta.

Vierailija
46/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä etätyössä on omat hyvät puolensa. Kannattaako mennä toiseen ääripäähän ja vaatia jatkuvaa toimistolla oloa. 

Minulla on pitkä työura takana ja tiedän miten ihmiset kykenevät kusettamaan olemalla tekevinään töitä. Vielä räikeämpää homma on etätöissä. 

Mitä tekee silloin työkseen, jos ei mistään lopputuloksesta voi havaita onko töitä oikeasti tehty vai ei?

Mietin, kun itse saisin aika pian olla tekemässä selvitystä, mikseivät työtehtäväni ole valmiina silloin kun pitäisi.

Vierailija
47/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee silloin työkseen, jos ei mistään lopputuloksesta voi havaita onko töitä oikeasti tehty vai ei?

Mietin, kun itse saisin aika pian olla tekemässä selvitystä, mikseivät työtehtäväni ole valmiina silloin kun pitäisi.

Jos tekee laskutettavaa työtä, etätöissä on mahdotonta laiskotella. Kai sellaisiakin töitä on, joissa voi fuskata, mutta mitä ne työt on?

Vierailija
48/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee laskutettavaa työtä, etätöissä on mahdotonta laiskotella. Kai sellaisiakin töitä on, joissa voi fuskata, mutta mitä ne työt on?

Tämä minua juurikin kiinnostaa, että minkälaisia ovat nämä työtehtävät, joissa etätöissä olisi mahdollista vetää lonkkaa päivästä toiseen, eikä tätä huomattaisiin muulla kuin sillä, että joku on vieressä vahtimassa teetkö töitä vai et.

Vierailija
49/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin etätyövastaisuuden masinoija on kiinteistösijoittajien edustajat ja heidän sidosryhmät. Ja näiden vaikutusvalta on huikea, kun ottaa huomioon että suurimpien kiinteistösijoittajatahojen omistuksessa on myös merkittävä osa monien yritysten osakkeista. Näiden kautta vaikutusvalta mediaan on suuri, ja siksi joudumme lukemaan etätyövastaista propagandapaskaa jatkuvasti.

Tiimihenki, hiljaisen tiedon siirtyminen, yrityskulttuurin kehittyminen jne. ovat vain savuverhona käytettävä mantra. Todellinen syy etätyövastaiseen propagandaan on sijoittajien pelko kiinteistömassan arvon laskusta, ja tämä koskee yhtä lailla konttoritoimitiloja kuin ravintoloiden ja muiden liikkeiden toimitiloja joissa konttoreihin pakotetut työmuurahaiset työpäivänsä yhteydessä asioivat.

Jokaisen kannattaa vastustaa lähityöhön pakottamista kaikin keinoin viimeiseen asti, koska sillä halutaan vain ja ainoastaan kasata lisää rahaa entistä harvemmille.

Mainitsit tuossa erittäin tärkeän argumentin. Hiljaisen tiedon siirtymisen sekä työryhmän keskinäisen dynamiikan, joka on tärkeä voimavara. Itse käyn lähityössä toimistolla, vaikka olen yksinyrittäjä. Itsekurini ei riitä siihen, että voin irrottautua omasta kotiympäristöstäni ja kodin ilmapiiristä, muutoin kuin lähtemällä työntekopaikkaani. Samalla minun ei tarvitse roudata hyllymetreittäin ammattikirjallisuuttani kotiin. Ja ei, sekään tieto ei löydy wikipediasta. Toisin sanoen, kotiympyröissä ei työnteosta kohdallani tulisi hevon v:ttuakaan. Mutta tämä koskee vain ykssin minua. Uskon että kaikki muut suomalaiset pystyy etätyökurinalaisuuteen, minä en.

Meidän tehokanalakonttorissa ei ole omia työpisteitä, eikä järkevää säilytyspaikkaa ammattikirjallisuudelle, eikä kaikki tieto tosiaan löydy netistä. 

Entisessä työpaikassa oli sentään kaapistoilla erotetut omat työpisteet joissa pystyi säilyttämään kirjoja ja tavaroita ja puhumaan puheluja sekä pitämään omat ergonomiasäädöt, vaikka olikin avokonttori.

Vierailija
50/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma nykyisissä toimistotiloissa on se, että niitä suunnittelevat eivät tiedä mitään niissä työskentelevien töistä. Käytetään ulkoisia suunnittelijoita ja yrityksestä mukana on hr ja jotain päälliköitä. Yksikään porukasta ei tiedä, mitä esimerkiksi it-yrityksessä ohjelmistokehittäjä tekee. Siinä työssä useimmiten tarvitaan isot näytöt ja mahdollisuus puhua ex tempore jossain muualla istuvien kanssa. Hommaa ei hoideta säkkituolissa istuen pienen läppärin näyttöä tihrustaen. Ne säkkituolit sopii ehkä hr:n hommiin. Korona-aikana ohjelmistokehittäjät ehtivät rakentaa koteihinsa kunnon työpisteet ja nyt jotkut työnantajat haluaisivat heidät toimistolle istumaan jatkuvasti vaihtuvissa työpisteissä, joissa ei oikeasti ole työskentelymahdollisuuksia.

Vierailija
51/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistotilat on mitoitettu hybridimallin mukaisiksi ja nyt kun työnantaja vaatii kaikki joka päivä toimistolle, läheskään kaikille ei riitä työpistettä. Taukotilan pöydät ovat aina varattuja työntekoon ja osa tekeekin töitä vessoissa, koska muualle ei mahdu. Ei ole kovin ergonomista istua pytyn kannen päällä läppäri sylissä tai työskennellä allastason äärellä varastosta kaivetuilla puisilla jakkaroilla istuen, joissa ei ole edes korkeussäätöä. 

Eihän työntekijät pääse vessaan asioille, jos nekin on varattu työntekoon? Vai huolehditaanko, että vähintään yksi vessakoppi on vapaana asiointia varten, vaikka viereisissä vessakopeissa työskennellään?

Yleensä ainakin pari vessakoppia on vapaana eli pääsee asioimaan tarvittaessa. Itse en suostu koskaan työskentelemään vessassa, vaan niinä päivinä kun ei ole tilaa missään muualla, saan siivoojalta avaimen lainaan ja työskentelen siivouskomerossa. 

Taukotilassa, vessoissa tai siivouskomeroissa ei kuulu työskennellä. Sopikaa, että kaikki, jotka ovat aamulla ilman omaa työpistettä, menevät koputtelemaan toimistusjohtajan ovea ja tiedustelemaan, missä olisi oma työpiste? Kun sama toistuisi joka aamu, asia luultavasti korjattaisiin pikimmiten.

Yrityksissä on tiukat budjetit toimitiloja varten, joten turha toimitusjohtajaa on syyttää, jos osa joutuu työskentelemään vessassa tai siivouskomerossa. Toimitusjohtaja ei saa käyttää toimitiloihin yhtään enempää rahaa kuin budjetissa on päätetty.

Kannattaa aloittaa aikaisin aamulla, jotta ehtii varaamaan itselleen mieluisan työpisteen. Jos minä joutuisin työskentelemään päivänkin vessassa tai siivouskomerossa, tulisin sen jälkeen vaikka viideltä aamulla töihin, jotta en jäisi ilman kunnollista työpistettä. Minulle työergonomia on tärkeää.

Vierailija
52/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kun tekee laskutettavaa työtä, niin asiakas kyllä huomaa, jos ei saa vastinetta rahoilleen. Etätöiden alettua asiakaskin huomasi, että suurin osa palavereista voidaan pitää Teamsissä, jolloin laskutuksesta putosi pois turhat matka-ajat. Ikävää asiassa on se, että nyt ei voi enää laskuttaa mistään tyhjästä vaan joutuu oikeasti tekemään töitä joka tunnin edestä.

Vierailija
53/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taukotilassa, vessoissa tai siivouskomeroissa ei kuulu työskennellä. Sopikaa, että kaikki, jotka ovat aamulla ilman omaa työpistettä, menevät koputtelemaan toimistusjohtajan ovea ja tiedustelemaan, missä olisi oma työpiste? Kun sama toistuisi joka aamu, asia luultavasti korjattaisiin pikimmiten.

Yrityksissä on tiukat budjetit toimitiloja varten, joten turha toimitusjohtajaa on syyttää, jos osa joutuu työskentelemään vessassa tai siivouskomerossa. Toimitusjohtaja ei saa käyttää toimitiloihin yhtään enempää rahaa kuin budjetissa on päätetty.

Kannattaa aloittaa aikaisin aamulla, jotta ehtii varaamaan itselleen mieluisan työpisteen. Jos minä joutuisin työskentelemään päivänkin vessassa tai siivouskomerossa, tulisin sen jälkeen vaikka viideltä aamulla töihin, jotta en jäisi ilman kunnollista työpistettä. Minulle työergonomia on tärkeää.

Höpö höpö. Toimitusjohtajalla on paljon päätösvaltaa siinä, miten yrityksessä toimitaan. Myös siihen, sallitaanko etätyöt ja millainen budjetti on. Jos yrityksessä on liian vähän työpisteitä, niin asia ei korjaannu sillä, että aloitetaan kilpailu siitä, kuka pystyy tulemaan aamuyöstä töihin. 

Vierailija
54/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työsuojeluhallinto tai työterveyslaitos tuohon sanoisi, jos heille ilmoittaisi, että osa joutuu työskentelemään vessassa tai siivouskomerossa? Ainakin omasta mielestäni tuo on työntekijöiden epäasiallista kohtelua ja simputtamista. Toimitusjohtaja voisi itse työskennellä siivouskomerossa tai vessassa, jos hän ei näe asiassa mitään ongelmaa.

Jos kaikille ei riitä asianmukaisia työpisteitä toimitiloissa, osittaiset etätyöt on aivan välttämätöntä hyväksyä.

Vierailija
55/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi ollenkaan motivoituneesti töitä, jos ei olisi omaa työpistettä vaan joutuisin välillä keittiöön, siivousvarastoon tai vessatiloihin tekemään töitä. Itse asiassa raivostuisin tuollaisesta ja irtisanoisin itseni välittömästi! Onko läsnäolopakko konttorilla nykyisin tärkeämpää kuin työn tulokset?

Vierailija
56/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdethän on nykyään täynnä näitä "asiantuntijan haastatteluja", joissa

Rengaskauppias kertoo kuinka uudet renkaat ovat halvin henkivakuutus ja uudet kannattaa todellakin ostaa kun pintaa on alle 8mm

Tai kuinka autohuolto yrittäjä suosittelee vakaasti "huoltamaan auton 2kk välein vaikka tehtaan ohje olisi 24kk, koska varma on aina varmaa".

Puhumattakaan näistä asunnonvälittäjän ja pankinjohtajan "viimeistään nyt on paras hetki ostaa asunto"- lausuntoja.

Nykylehdet on pelkkää klikkihuorausta ja artikkeleiksi naamioituja maksettuja mainoksia.

Kaikenlaista klikkiotsikkoa olen nähnyt, mutta sinähän vedit kyllä ihan soopaa. Yksikään asiantuntija ei ole suositellut renkaiden uusimista, kun kulutuspintaa on 8 mm jäljellä (miten voisikaan, kun uusissa kesärenkaissa on keskimäärin 8 mm kulutuspintaa), eikä yksikään autohuolto suosittele huoltamaan autoa 2 kk välein.

Renkaiden urasyvyys tai auton huoltoväli ei ollut tässä se asian ydin, vaan se, että lehdet julkaisevat asiantuntijahaastatteluina selkeitä maksettuja mainoksia, joissa asiantuntijat esittävät totuuksina oman alansa kaupallista toimintaa edistäviä mielipiteitä.

Aivan, minä kyllä tajusin heti, että tässä oli kyse kärjistyksestä, jopa ilman erikseen rautalangasta vääntämistä. Mutta toisille on nähtävästi luontaisempaa tarkertua epäolennaisiin yksityiskohtiin kuin ymmärtää kokonaisuutta.

Vierailija
57/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös ne haastateltavat ole aina tahoja, jotka hyötyvät lähityöstä? Käytännössä aina siis joko liiketiloja vuokraavia yrityksiä tai niiden yritysten stakeholdereita. 

Enemmänkin kyllä voisi kysellä, miksi nämä saavat areenan Suomen suurimmassa mediassa. Minäkin voisin mennä hesariin kertomaan, miten minun myymäni villasukat lopettavat Suomen talousahdingon. Perustella sitä sitten lammasfarmarien, villankerijöiden ja kehräystehtaiden bisnesten kasvulla.

Et sitten osannut suomentaa "stakeholder"?

🤦‍

Vierailija
58/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko toi vessakoppitrollaaja suksia v*ttuun

Vierailija
59/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset halutaan lähitöihin koska sen oletetaan lisäävän työpaikkojen lähellä olevien palveluiden kulutusta. Tässäkään oletuksessa ei kuitenkaan  oteta huomioon että lähityöt tuo mukanaan myös työmatkakustannuksia joka on taas pois muusta kulutuksesta. Käytännössä lähitöihin palaaminen tarkoittaisi että ihmiset käyttävät aikaa ja rahaa työmatkoihin, töissä syödään omia eväitä ja lähdetään kotiin. 

Vierailija
60/68 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin pitkä ura takana, etätöissä muu tiimi voi omaa sähköpostiani lukuunottamatta tarkastella työni jälkeä ja minä heidän. Teillä on ollut paska johto jos lusmuaminen on ollut mahdollista, sillä ei ole mitään tekemistä etätyön kanssa, joten en ymmärrä kommenttiasi.AP:lle kommentoisin että minuakin on alkanut epäilyttämään nämä jatkuvat Hesarin palstatilan myöntämiset etätyön moittimiselle.

Monessako työpaikassa olet ollut? Minä olen siis kiertänyt useissa kymmenissä yrityksissä tutkimassa työn tehokkuutta. Tein hommaa 41 vuotta.

"Kellokallen" hommat sopi niihin toistuviin mekaanisiin työsuoritusten seurantaan.

Asiantuntijan etätöistä, joita on voinut tehdä alle 10v. tehokkaasti on sitten vähän tietoa ja soveltuvuus sen "tehokkuuden" seurantaan on niin ja näin.

Työkiireet vaihtelee ja on hyvä jos on välillä on vähemmän hektistä, koska silloin virta riittää ruuhkaduunien hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä