Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon olet valmis uhraamaan ilmaston ja ympäristön hyväksi?

Vierailija
08.05.2026 |

Jätätkö matkoja tekemättä, vaikka haluaisit lähteä? Miten jos voittaisit lotossa, ostaisitko uuden talon/asunnon, mökin jne?

Tää asia vaivaa mua henkilökohtaisesti, koska jos saisin jostain rahaa niin totta kai toteuttaisin omia unelmiani niin paljon kuin mahdollista. Ja siihen kuuluisi matkustelu ja mökin hankkiminen. Jos jättäisin unelmat toteuttamatta niin tuntuisi hölmöltä kun sitten kuitenkin miljoonat muut toteuttaisi niitä (minunkin) unelmia.

Miten on, käsi sydämelle?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta vähääkään.Sen jälkeen kun Kiina,Intia ym.lopettavat sotkemisen ja saastuttamisen voin ehkä harkita.

Vierailija
22/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässäkin asiassa naiset ovat niitä jotka uhraavat? Perus mies ei tee yhtään mitään ympäristön tai luonnon eteen.

Tavallaan totta, mutta ei tee useimmat naisetkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoista en luovu kun toinen koti on ulkomailla.

Mutta meillä ei ole lemmikkejä, emme tupakoi, emme ostele uusia vaatteita kuin tarpeeseen, temukrääsää ei ikinä, emme autoile päivittäin, emme heitä hukkaan ruokaa, kasvatamme osan ruuasta itse ja osan haemme metsästä.

Sitten kun USA, Kiina, Intia ja Venäjä lakkaavat saastuttamasta tarkistan omaa toimintaani.

Vierailija
24/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon varmaan ostaisin, tuskin kuitenkaan rakennuttaisin vaan ostaisin jonkun vaikka kattohuoneiston. Autoa en tarvitse, ajaisin taksilla jos tarvitsee ja mökkiä en halua, voin vuokrata jos haluan viettää viikon muualla. Matkailuasiassa ajattelen kyllä ilmastoa, ei kiinnosta lennellä vaikka rahaa olisikin. Mun mielestä paljon rahaa ei tarvitse tarkoittaa materialismia, lahjoittaisin paljon rahaa esim. luonnonsuojeluun ja hyväntekeväisyyteen.

"Autoa en tarvitse, mökkiä en halua." Nyt olikin kyse siitä että jos tarvitsisit ja haluaisit, niin olisitko silti hankkimatta?

Olisin. Näköjään se Oma Elämä vaatii aina mahdollisimman paljon tavaraa ja kulutusta toteutuakseen, sehän nähdään parhaillaan. Ihmisen kohtalo ei niinkään kiinnosta, mutta muun luonnon eteen voin tehdä sen verran etten haali kaikkea mahdollista vain koska voin.

Kattohuoneiston kuitenkin hankkisit. Sen hiilijalanjälki olisi melkoinen lämmityksineen ym.

Jos nykyinen 60 neliötä kasvaisi esim. sataan en vielä pidä sitä suurenakaan tuhlaamisena varsinkin kun mun olisi helppo kompensoida satsaamalla enemmän rahaa luonnonsuojeluun.

Vierailija
25/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vuokramökitkin kuluttaa luonnonvaroja melkoisesti kun niitä rakennetaan jatkuvasti uusia ja niitä pitää huoltaa ja lämmittää jne. 

Tietenkin kuluttaa. Mutta aina on parempi, että vaikka 10 ihmistä käyttää sitä yhtä vuokramökkiä kuin että jokainen rakentaisi oman. Mitä isommaksi noiden olemassa olevien tönöjen käyttöaste saadaan sen parempi. 

Vierailija
26/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ilmastomuutos kampanja on puhdasta poliittista rahastusta.

Eli kielloilla, veroilla ja maksuilla pyrkivät rahastamaan tavallisia ihmisiä.

Eli viherpesu ja mm. sähköautoihin pakottaminen ovat vain rahastusta.

Samoin turpeen kiellolla pyritään pakkomyymään kalliimpia energiamuotoja.

Jätteet toki kierrätän jakeittain -mutta ostoksiini ilmastopelottelu ei vaikuta tippaakaan.

Sen sijaan hinta ja laatu vaikuttaa ostoksiin.

Tätä sairasta vihreää ekofasismia ajaa lähinnä vain eu-byrokraatit ja mm woke-california.

Sekä toki WEF ja NWO eliitti -tavoitteena siis vain holhota ja rahastaa keskiluokkaa.

Ilmastosta kun päättää PÄÄASIASSA aurinko ja maapallon ekosysteemi -ei ihminen.

Vierailija
27/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vuokramökitkin kuluttaa luonnonvaroja melkoisesti kun niitä rakennetaan jatkuvasti uusia ja niitä pitää huoltaa ja lämmittää jne. 

Tietenkin kuluttaa. Mutta aina on parempi, että vaikka 10 ihmistä käyttää sitä yhtä vuokramökkiä kuin että jokainen rakentaisi oman. Mitä isommaksi noiden olemassa olevien tönöjen käyttöaste saadaan sen parempi. 

Toisaalta mitä enemmän ihmiset käyttää vuokramökkejä niin sitä enemmän niitä rakennetaan...

Vierailija
28/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään noilla asioilla ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin holtiton lisääntyminen jatkuu. 

Vierailija
29/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En paljon mitään. Olen sen verran matkustellut maailmalla ja nähnyt miten siellä huolehditaan luonnosta, tai ollaan huolehtimatta ja olen todennut, että mun yksityisautoilu ja lomalennot ei muuta tämän maapallon tilaa mihinkään. Näin se vaan menee. Sinä saat viherpiipertää ja koittaa pelastaa tän pallon, mä en viitsi edes vaivautua. Vasta sitten kun Kiina, Venäjä, Intia ym. maat alkavat oikeasti panostamaan asiaan, on jotain järkeä touhussa

En yhtään mitään. Ihmiskunta ei ole historiansa aikana osannut kuin sotia, tapella, riidellä, sotkea, pilata luonnon.  Aika on kohta täysi ja seuraukset nähdään.  Eipä haittaa.  

Vierailija
30/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassa ja muualla Aasiassa nakataan roskapussit ulos junan ikkunasta ja roska-autot tyhjennetään jokiin tai meriin niin kyllä, ajelen itse autolla ja lennän lomalle silloin kun huvittaa. Tämä meidän maailma kaatuu vielä tähän ihmisten omaan mahdottomuuteensa, ja luulen että se tapahtuu nopeammin kuin osaamme edes kuvitella.

Saatanan kusipäistä käytöstä on perustella omaa luonnon paskomistaan sillä että joku muukin paskoo luontoa.

Jos kaikki maailmassa toimisi noin, niin miltähän tämä maailma näyttäisi?! Jokaisen taajaman maaperä ja pohjavesi olisi pilattu, kun öljynvaihdossa kaadetut öljyt olisi kymmeniä vuosia esimerkiksi maahan.

Vierailija
31/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mitä enemmän ihmiset käyttää vuokramökkejä niin sitä enemmän niitä rakennetaan...

On se luonnon kannalta silti paljon parempi vaihtoehto verrattuna tilanteeseen, että jokainen rakentaa oman mökkinsä! Kesämökkejä saa hyvin käytettyinäkin ei tarvitse uutta rakentaa.

Vierailija
32/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässäkin asiassa naiset ovat niitä jotka uhraavat? Perus mies ei tee yhtään mitään ympäristön tai luonnon eteen.

Voiko joku mies kommentoida tätä?

Vierailija
33/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ympäristöalalla, mulla ei ole lapsia (vapaaehtoinen lapsettomuus oma valinta jo hyvin nuorella iällä), olen ollut kasvissyöjä yli 30 vuotta, kierrätän ja korjaan itse. Kesät vietän mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä eikä sähköä, toki mulla on talviasuttava okt, mutta sen voi pitää kesällä aika pienellä kulutuksella. Olen hankkinut kyllä aurinkopaneeleita ja muutamia muita energiaa säästäviä ratkaisuja talooni sekä mökille arkea helpottamaan. 

Matkustan (myös lentäen), on osa työtäni. Mahdollisuuksien mukaan kuljen kyllä junalla ja lyhyemmät matkat pyöräillen, pyrin välttämään kaikkea oman auton tarpeetonta käyttämistä. En ostele vaatteita, elektroniikkaa tai muuta tavaraa muutoin kuin tarpeeseen, silloinkin katson monesti onko mahdollista hankkia käytettynä. 

Eli yritän tehdä osani, mutta kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
34/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe joutuvani tekemään mitään uhrauksia. Ei ole esimerkiksi pakottavaa tarvetta lentomatkusteluun. Keksin yhdeksi elämäksi ihan riittävästi tekemistä ja näkemistä omalla lähiseudullakin. Syön kasvis- ja lähiruokapainotteisesti herkullisia ruokia. Ostan lähes kaiken käytettynä: vaatteet, huonekalut, astiat, työkalut. Käytetyn ostaminen ei ole koskaan ollut yhtä vaivatonta kuin se nykyään on. 

Vierailija
35/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe joutuvani tekemään mitään uhrauksia. Ei ole esimerkiksi pakottavaa tarvetta lentomatkusteluun. Keksin yhdeksi elämäksi ihan riittävästi tekemistä ja näkemistä omalla lähiseudullakin. Syön kasvis- ja lähiruokapainotteisesti herkullisia ruokia. Ostan lähes kaiken käytettynä: vaatteet, huonekalut, astiat, työkalut. Käytetyn ostaminen ei ole koskaan ollut yhtä vaivatonta kuin se nykyään on. 

Lisään vielä, että lapsia ei ole eikä tule. Sekään ei ole uhraus vaan oma valinta.

Vierailija
36/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Minä olen kuudenkymmenen, ei jälkeläisiä. Mitä minun kuolemani jälkeen maailmassa tapahtuu, ei liikuta minua sitten pätkääkään. 

Rikkaat ovat maailman pilanneet. Jos jotain haluatte syyttää, niissä on se oikea osoite. Minä olen siihen osallistunut vain minimaanisella tasolla. 

Vierailija
37/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette neroja. Kyllä, kaukoidässä on valtava jäteongelma mutta niin on myös esimerkiksi Suomenlahdella. Pietarissa heitetään surutta roskakassit mereen ja tankkilaivojen jäljiltä löytyy jopa tyhjiä öljykannuja. Siksikö ei tarvitse itse tehdä mitään?

En heittele roskapusseja luontoon enkä kaada öljyä mereen.  
Se on minun osuuteni.  

Vierailija
38/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon, elän jo niin. Eikä ole uhrauksilta tuntuneet. 

Pieni asunto on kiva, siivoaminen hitsin helppoa. Ei pihatöitä.

Kasvisruoka on hyvää ja KAIKKI veriarvot korjaantuivat, myös ferritiini! Mulla oli niin huonot veriarvot 20v, että nähtävästi sit ferritiinikin tykkäsi kun korjasin ruokavalion. 

Matkustelu maata pitkin on ihanaa! En tykkää matkustaa paikasta a paikkaan b, vaan seikkailla ja tehdä päätöksiä reissun päällä. Myös huono omatunto jää pois näillä reissuilla. 

Auton ajaminen on työläisen hommaa, julkisissa matkustaa rauhassa, omiaan puuhaillen ja joku muu hoitaa tylsän kuljettamistyön. 

Shoppailu oli lopulta ankeaa ja turhanpäiväistä. Tulen toimeen vähemmällä tavaralla ja koti pysyy siistimpänä. 

Mökki meillä on, sinne kuljetaan sähköautolla ja esim lämmitys jne hoidettu mahdollisimman ekologisesti, kun perheessä on asian osaavia käsistä käteviä miehiä, niin on tehty paljon ympäristöä huomioivia remontteja :) 

Huom. autot ostettu käytettynä, samoin lähes kaikki tavarat, tavaraa on maailmassa liikaa. Lemmikki on myös rescue, joka kärsi edellisessä kodissaan. 

Elämäni on hyvää ja täyttä ja voin katsoa lapsiani silmiin.. Minä en ainakaan aktiivisesti tuhonnut heidän elämäänsä. 

Vierailija
39/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset, jotka on rakentaneet sivistyneen, toimivan valtion, yrittävät pelastaa maapalloa lakkaamalla lisääntymästä.  Muualla maailmassa lisääntyvät holtittomasti ne, jotka eivät osaa ihmisiksi elää vaan paskovat ympäristönsä.  Kyllähän ne sitten tännekkin tuppaa ja tuhoavat meidän lintukodon muutamassa vuosikymmenessä.  
Tästä yhtälöstä puuttuu järki kokonaan.  

Vierailija
40/74 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon. Lopetin lentämisen 20 vuotta sitten. Nyt kuljen vain junalla ja bussilla, kävellen ja pyörällä. Autoa en hankkinut juuri tämän takia. Hyvin olen pärjännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän